Gå til innhold

Bruke krefter på "venner" som aldri tar initiativ tilbake?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest SnowBells
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jo da, folk kan nok si det. Men tror det da også blir en grei hvilepute og rolle de da inntar. Å de kan lene seg tilbake å tenke " jeg er bare sånn".  I lengda blir det tungt å være den andre som holder liv i vennskapet.

Ts

Anonymkode: da9bb...133

Men hvordan er det når dere treffes da? Har dere det koselig og gøy sammen? Akkurat hvem som sender den første sms'en for å avtale å treffes, det anser jeg som flisespikkeri. Det er også perioder i livet hvor man har det tøft eller har altfor mange baller luften, og da må man nesten "dras" med ut (ja, jeg var sånn selv i noen år hvor jeg slet med voldsomt mye press både på jobb og hjemme).

Så lenge man har det artig sammen når man møtes, og så lenge man tilfører hverandre positiv energi når man er i lag,  så ser jeg ingen grunn til å føle seg avvist om man må sende den første sms'en. Om noen år så er det kanskje motsatt; at man selv må "dras" med ut. "Venner" som suger deg tom for energi derimot, med dårlig skjulte stikk osv, det er noe helt annet.

Endret av SnowBells
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ghostface

De er bare å dumpe. De få vennene jeg hadde i voksen alder, brukte meg bare når de kjedet seg og ikke hadde noen adre å være sammen med. Til slutt sluttet jeg å svare dem for vennskap skal være gjensidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har en "venn" som jeg i flere år ikke har visst helt hvordan jeg skal tenke om og forholde meg til. Hun framstår veldig glad når jeg tar initiativ til å treffes, type 2 ganger pr år. Praten går lett og vi har det slik jeg oppfatter koselig sammen. Så blir det helt stille, aldri noe initiativ tilbake. Nå er det over et halvt å siden sist. Vi har familie, jobb og like mange barn. 

Som de fleste andre har jeg også begrenset tid til å pleie vennskap. Så nå tenker jeg å bare slutte å ta kontakt. Og heller bruke tid på andre som viser initiativ  tilbake. Det er litt trist siden hun gir så veldig uttrykk for å trives når vi treffes  og jeg også har det fint da. 

Flere som opplever noe av det samme?

TS

 

Anonymkode: da9bb...133

Har full forståelse for at man har det travelt i tider og ikke all verdens tid til å pleie vennskap, men nei. Slikt gidder jeg ikke å være med på.

Har selv hatt noen slike relasjoner og har valgt å la de dø, fordi jeg kjente at det ble slitsomt å skulle ro båten alene hele tiden.

Jeg er for bra til å finne meg i slikt, og det er mange mye hyggeligere mennesker enn slike som vennen din der ute.

Anonymkode: 8d748...396

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig uenig. 

Anonymkode: 5273e...631

I hva?

Anonymkode: 06ae1...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du tenker litt komplisert på det her, TS. Man kan fint ha et vennskap med folk som aldri tar initiativ. Folk er forskjellig skrudd sammen. Selv tar jeg mye initiativ for bestevennene mine og de tar mye initiativ ovenfor meg. Så har jeg noen mer perifere venner, feks barndomsvenn som bor 45 minutter unna og vi snakkes så og si aldri. Men jeg pleier å spørre kanskje en gang i året om vi skal ta en kaffe. Hun blir alltid kjempeglad og er helt klar, men hun kontakter meg aldri uten at jeg tar kontakt først. Men det betyr ikke så mye. Vi trenger ikke det vennskapet, vi har mer ett en-gang-i-året-vennskap som er verdifullt for oss begge. Så har jeg de andre nære vennene i hverdagen, som jeg bruker mer tid og energi på. Synes man trenger både nære og mer perifere venner jeg. De eneste jeg kutter ut er de som får meg til å føle meg dårlig.  

Anonymkode: 3925f...716

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes du tenker litt komplisert på det her, TS. Man kan fint ha et vennskap med folk som aldri tar initiativ. Folk er forskjellig skrudd sammen. Selv tar jeg mye initiativ for bestevennene mine og de tar mye initiativ ovenfor meg. Så har jeg noen mer perifere venner, feks barndomsvenn som bor 45 minutter unna og vi snakkes så og si aldri. Men jeg pleier å spørre kanskje en gang i året om vi skal ta en kaffe. Hun blir alltid kjempeglad og er helt klar, men hun kontakter meg aldri uten at jeg tar kontakt først. Men det betyr ikke så mye. Vi trenger ikke det vennskapet, vi har mer ett en-gang-i-året-vennskap som er verdifullt for oss begge. Så har jeg de andre nære vennene i hverdagen, som jeg bruker mer tid og energi på. Synes man trenger både nære og mer perifere venner jeg. De eneste jeg kutter ut er de som får meg til å føle meg dårlig.  

Anonymkode: 3925f...716

Må bare legge til, at jeg er en «en gang venn = alltid venn»-type, og elsker andre som har samme tankegang. Skjønner ikke folk som faser helt ut tidligere gode venner bare fordi man ikke har så ofte kontakt. 

Anonymkode: 3925f...716

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Må bare legge til, at jeg er en «en gang venn = alltid venn»-type, og elsker andre som har samme tankegang. Skjønner ikke folk som faser helt ut tidligere gode venner bare fordi man ikke har så ofte kontakt. 

Anonymkode: 3925f...716

Jeg skjønner heller ikke at man faser ut tidligere gode venner.

I sommer møtte jeg en gammel venninne som jeg ikke har møtt på 15 år fordi vi bor på forskjellige steder. Det var som om vi ikke hadde vært fra hverandre i det hele tatt - vi hadde det kjempehyggelig samme.

Anonymkode: 06ae1...ed4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

I hva?

Anonymkode: 06ae1...ed4

I at det ikke betyr de ikke er interessert. Jo, de er IKKE interessert hvis de aldri tar kontakt / viser initiativ. 

Anonymkode: 5273e...631

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I at det ikke betyr de ikke er interessert. Jo, de er IKKE interessert hvis de aldri tar kontakt / viser initiativ. 

Anonymkode: 5273e...631

Det er fakta at noen ikke er flink til å ta kontakt av ulike grunner. Det er ikke noe å være enig eller uenig i.

Anonymkode: 06ae1...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er fakta at noen ikke er flink til å ta kontakt av ulike grunner. Det er ikke noe å være enig eller uenig i.

Anonymkode: 06ae1...ed4

Skrev jeg noe om det? 

Anonymkode: 5273e...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skrev jeg noe om det? 

Anonymkode: 5273e...631

Hæ?

Anonymkode: 06ae1...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vennskap skal gå begge veier. Syns det er dårlig gjort å aldri ta initiativ til noe. Er man interessert i å opprettholde relasjonen så må man ta sin del av ansvaret. 

Anonymkode: 4e75d...567

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne som avlyser 70% av gangene jeg tar initiativ. På ett år har hun tatt initiativ én gang.

Jeg har sluttet å invitere nå. Venter for å se om hun tar insj, og da skal jeg ta en prat med henne om gjensidiget og at det er utrolig sårende og respektløst å avlyse gang etter gang etter gang. Jeg setter av dagen/kvelden og gleder meg, og så tikker det inn ei melding om avlysning samme dag…. Det er så utrolig respektløst både overfor meg som person og min tid. Har kanskje handlet inn noe godt feks og planlagt og så faller det i grus… samtidig som jeg kunne brukt kvelden på noen andre, men da er det jo så klart for sent når det er samme dag.

Hun oppfører seg også sånn mot andre og har nok «sluppet unna» med det da hun har fått den «rollen». Vi er så vant til at det skjer at vi aldri forventer noen ting av henne.

Sett deg selv først TS. De som ønsker deg i livet sitt gjør en innsats og viser at du betyr noe for dem ☺️

Anonymkode: eab3d...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De samme personene som ikke tar initiativ fordi "dem bare er sånn" er flink til å ta initiativ med de menneskene de ønsker å være sammen med.  Et vennskap skal gå begge veier.  

Anonymkode: 91b45...afc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...