Gå til innhold

Julemiddag


Gjest Aloha

Hva spiser du på julaften?  

57 stemmer

  1. 1. Hva spiser du på julaften?

    • Ribbe
      24
    • Pinnekjøtt
      22
    • Lutefisk
      0
    • Torsk
      0
    • Kalkun
      7
    • Annet
      4


Anbefalte innlegg

Hvilken rett spises det mest av her på KG tro?

Jeg spiser alltid pinnekjøtt på julaften, men ribbe i løpet av julen er også et must. Det er lite som får meg i bedre julestemning enn pinnekjøttlukten som brer seg i huset utover dagen... :nissevink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi spiser ikke "vanlig" middag på julaften. Vi har julegrøt med mandel i til sen lunsj, og så er det stort koldtbord sent på kvelden etter at gavene er pakket opp. 1. juledag derimot (som er den dagen man feirer i hele resten av verden) spiser vi kalkun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På julaften spiser risengrynsgrøt på formiddagen. Til middag spiser vi ribbe med "alt" det som hører med. Sambo er vant med det samme, så jeg tipper vi tar med oss den tradisjonen når vi skal begynne å feire jul i vårt eget hjem.

1.juledag spiser vi elgstek, og fisk på 2.juledag. På nyttårsaften spiser vi kalkun.

Endret av meja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser diverse vilt. Eller, ikke jeg da, men de andre gjør det. Hadde ribbe før, men pappa er så pirkete og vil få til svoren akkurat som mormoren hans gjorde, noe han ikke klarer, så da blir det stort sett selvskutt istedet. alle er fornøyde med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ribbe på julaften, kveite 1. juledag, pinnekjøtt 2. juledag.

Lutefisk har vi gjerne på lillejulaften, men hvis det ikke passer blir det en annen dag i jula.

Edit: Tror jeg må omdefinere mitt "vi". Det er denne menyen jeg er vant med hjemmefra, men sambo er overhodet ikke enig. Så hva som blir vår tradisjon det gjenstår å se.. :nisse:

Endret av linck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalkun, medisterkaker og sånne pølsegreier har vi på julaften :) 1. juledag er det rester og 2. juledag bestemmer tantebarna menyen så da blir det gjerne taco.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Hos oss er det både skinkestek og pinnekjøtt på julaften. Så det er ingen som sulter hos oss den dagen :ler:. Mannen min tviholder på sin tradisjon med pinnekjøtt mens jeg tviholder på min med skinkesteik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På julaften står svineribbe, medisterkaker og julepølse på menyen. Og riskrem til dessert.

Sambo er vant til pinnekjøtt - så vi får se hva det blir til når vi steller i stand til jul selv. Men det er vel uansett en stund til. Nå feirer vi jul hver for oss, og når vi begynner å feire sammen så blir det vel uansett annen hvert år hos våre foreldre.

Jeg er glad i pinnekjøtt jeg - men tror nok det kan bli litt rart første julaften uten ribbe på tallerkenen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant til ribbe med tilbehør på julaften. Mannen er vant til skinkestek. Dermed blir det annenhvert år. :ler:

Vi brukte alltid moltekrem til dessert, mens mannen brukte riskrem. Nå er det imidlertid riskrem hvert år. Jeg synes det er veldig godt og mannen liker ikke moltekrem så da er den grei ;)

Vi bruker også å spise elgstek en eller annen gang i løpet av romjulen evt. nyttårsaften. Og fiskemiddag må vi også ha, men lutefisk kan vi begge spare oss for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnekjøtt på julaften (og vi har riskrem til dessert med mandel i vi...)

Svineribbe pleide vi ha første juledag, men nå er vi alltid bortinvitert den dagen. Det serveres noe godt, av svinekjøtt, ofte indrefillet av svin der den dagen, svineribbe serverer da mine foreldr en annen dag i romjula, for det hører med

Kalkun 2. juledag, somregel med besteforeldre som gjester (sårt i år, ettersom det er første jula uten farfar..)

Lukta av pinnekjøttet gir julefølesen ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribbe med ALT på julaften. Multekrem til dessert....eller, det vil si, jeg er vant til multekrem og mannen vil ha riskrem, så de siste årene har vi hatt begge deler.

1.dag er det STOR julelunch hos mamma og pappa, så da har vi ikke noen middag, men 2.dag er det pinnekjøtt.

Nyttårsaften MÅ vi ha kalkun!

(Pussig det der med julemat og tradisjoner i grunn...... :klø: Dersom man ikke får akkurat det man er vant til så blir det ikke jul........)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(Pussig det der med julemat og tradisjoner i grunn...... :klø: Dersom man ikke får akkurat det man er vant til så blir det ikke jul........)

Pussig det der. Men det blir jul likevel. På en måte... (Jepp, jeg feira jul hos svigerfamilien i fjor. Ville nok vært sårt om de ikke hadde pinnekjøtt da, jeg var heldig sånn. Jula ble annerledes, men det ble jul...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager kalkun, og så har vi rekecoctail som smaker jul og is med hjemmelaget karamellsaus til dessert (hvert år ... )

Er vant til dyrestek eller ryper hjemmefra - men klarer ikke lage samme sausen som mamma - så da falt det bort som alternativ. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har riskrem til dessert med mandel i vi...

Så lurt! Da jeg var lita hadde vi grøt til kvelds en og annen julaften. Men hjelpes meg, da var vi sprekkmette når det ble leggetid!! Og det er jo mest for mandeln sin del at man spiser den grøten.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Riskrem med mandel i hos oss også... Og tanten til mamma får den hvert år, og jeg rører og rører som besatt hvert år for å finne den før jeg forsyner meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har flere desserter etter 1. juledagsmiddag: riskrem (uten mandel), diverse gode iskremer, julekaker, fyrstekake og hjemmelaget karamellpudding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...