Gå til innhold

Forrytter - farlig for barn, eller er det moro med ansvar?


Olaug Olsen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hoho du. Hun steller, mosjonerer og tar vare på hesten. Hvorfor i alle dager skal hun betale for dette?

Hestefolklogikk.

Anonymkode: 33c6f...a0f

Det er en gammel avtale, den har eksistert så lenge jeg har levd. Men ja, förrytter-avtalen er litt ulogisk når man ser den med 2022-øyne og tidsklemme-samfunnet… nå virker det jo mer som om den som er förrytter gjør eieren en kjempetjeneste og attpåtil betaler for det. Før var det mer at eier «leide ut noe veldig dyrbart», og förrytter var strålende fornøyd med å ha tilgang på både hest og miljøet rundt 😅

Anonymkode: 93d67...25e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Olaug Olsen skrev (12 minutter siden):

Ja datteren har høy motivasjon, foreløpig. Stallen er et miljø som skapes av de som bruker den. Som voksen vil jeg selvsagt være med her og dra lasset slik at stedet fungerer til beste for dyr og mennesker. Jeg har foreslått en måneds prøvetid, etter at dere gav meg råd her i tråden. Deretter skriver vi en slags kontrakt ang hva som forventes. Jeg kommer også til å holde kontakten med de voksne i stallen så klart. Det er alfa og omega at jentene har et  miljø rundt seg, med forbilder. Opplæring og sikkerhet er viktig, og dette er jeg motivert for å betale for at datteren skal få. Jeg har lært mye av de som svarte i denne tråden. Takk til alle!

Det høres fornuftig ut :) 

Råder deg til å bli med henne innimellom. Hjelp henne å møkke boksen, lær deg hvor alt utstyret står, lær deg rutinene i stallen og bli litt kjent med miljøet. Stå og se på når hun rir i hallen/på banen.

Ofte kan man leie en hest for noen timer i stallen. Da kan du gjøre jobben med en egen hest, parallelt med datteren din. Det lærer du mye av. Dere kan også ri litt sammen, i hall, på bane eller etter hvert på tur.

Råder deg rett og slett til å involvere deg litt i din datters hesteinteresse. Det gir henne økt trygghet. Det trenger ikke være ofte for å virke positivt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er en gammel avtale, den har eksistert så lenge jeg har levd. Men ja, förrytter-avtalen er litt ulogisk når man ser den med 2022-øyne og tidsklemme-samfunnet… nå virker det jo mer som om den som er förrytter gjør eieren en kjempetjeneste og attpåtil betaler for det. Før var det mer at eier «leide ut noe veldig dyrbart», og förrytter var strålende fornøyd med å ha tilgang på både hest og miljøet rundt 😅

Anonymkode: 93d67...25e

Du har jo helt rett når du sier det sånn, men samtidig er det å ha tilgang på hest flere ganger i uka uten å måtte ta ansvaret (og ikke minst risikoen) ved å eie den, absolutt verd de kronene. Bare det at en forrytteravtale kan sies opp og så har man plutselig ikke ansvar lenger…for en vanvittig frihet 😅 Skulle jeg hatt tilgang på hest nå ville jeg absolutt gått for forrytteravtale, null tvil overhode. Eierskap er et vanvittig stort ansvar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på. Jeg hadde tre forhester da jeg var på den alderen og syntes det var kjempeartig. Ikke for mye ansvar for meg i det hele tatt, men jeg var også max motivert og interessert i hest. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hoho du. Hun steller, mosjonerer og tar vare på hesten. Hvorfor i alle dager skal hun betale for dette?

Hestefolklogikk.

Anonymkode: 33c6f...a0f

Tja, det er jo som om noen vasker bilen din og koster garasjegulvet og så forventer å  bruke den fritt etterpå mens du betaler alle utgiftene inkludert drivstoff..

Det er som regel snakk om minimalt stallarbeid, kanskje 30 minutter, mot fri bruk av en kostbar hest den dagen. Får man være forretter kun mot arbeidet, så er man veldig heldig. 

Anonymkode: 1c0be...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var fôrrytter fra jeg var 10 år, det var utrolig viktig for meg da og hest har blitt en viktig del av livet nå. Så heldig datteren din er som får mulighet til å lære seg om hest i trygge omgivelser! 

Nå er jeg voksen og har flere hester selv, og har fôrrytter på 13 år. Jeg tar ikke noe betalt, men det er fordi hun må gjøre arbeid for flere hester enn bare den hun får lov til å ri på. 

Anonymkode: bd180...d23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår datter har alltid elsket hester. Så snart hun ble gammel nok var det ridekurs og rideleir, fikk etterhvert en hest på for. Det betalte vi 500kr mnd for (shetlandsponni). Etterhvert kjøpte vi egen hest og leide stallplass til denne. Bygde egen utegangsstall og endte opp med to hester. 
 

Det er myyye arbeid med hest. Man må forvente flere timer i stallen daglig. Kan heller ikke velge å la være å dra om man er sliten en dag. 
 

Vi hadde hest i flere år, men etter at datteren begynte på vgs har vi avviklet hesteholdet. Det var rett og slett ikke forenelig med skolehverdagen, innleveringer og prøver. 
 

Det er veldig dyrt med hest. Leie av hesten evt. leie av stallplass om man har egen hest, utstyr, forsikring, hovslager osv. På det meste nå på slutten gikk det nok 5.000kr mnd til hest….

Anonymkode: c5c0a...038

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaug Olsen skrev (5 timer siden):

Ja datteren har høy motivasjon, foreløpig. Stallen er et miljø som skapes av de som bruker den. Som voksen vil jeg selvsagt være med her og dra lasset slik at stedet fungerer til beste for dyr og mennesker. Jeg har foreslått en måneds prøvetid, etter at dere gav meg råd her i tråden. Deretter skriver vi en slags kontrakt ang hva som forventes. Jeg kommer også til å holde kontakten med de voksne i stallen så klart. Det er alfa og omega at jentene har et  miljø rundt seg, med forbilder. Opplæring og sikkerhet er viktig, og dette er jeg motivert for å betale for at datteren skal få. Jeg har lært mye av de som svarte i denne tråden. Takk til alle!


det er utrolig lærerikt å drive med hest. Man lærer ansvar i mange situasjoner, bruker kroppen fysisk og ikke minst mestringsfølelse når man merker at det går rette veien :)  Og man må klare å holde hodet kaldt i potensielt stressede situasjoner, en viktig egenskap ved mange anledninger i livet  

folk som skriver opp hest som personlig interesse på jobbsøknader får automatisk et pluss fra meg, og så langt har det stemt godt :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passet par unghester enkelte helger helt alene fra jeg var 11 år. Selvsagt ingen riding, de var unge. Den ene kunne virke voldsom, utendørs, og kunne finne på å presse meg mot veggen inne, men jeg visste hva jeg skulle gjøre. Selv ville jeg ikke latt en 10-11 åring ta det ansvaret alene for unghester. Men den gangen var det andre tider. 

På rideskolen fikk jeg og en venninne ri gratis og alene på tur i skogen mot at vi møkka og var med på stell. Da var jeg 11. Det var rolige hester. Når jeg var tolv fikk jeg egen hest, selvsagt med en del praktisk hjelp fra faren min (hente høy, sagflis osv). Hadde ridd fra jeg var fem år. Det gikk kjempefint, og jeg var det man kaller heste-gal. 

Høres fint ut for din datter å være forrytter og ha en mnd. prøvetid. Men du må sikkert regne med at du også setter deg litt inn i det med hest. Lykke til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hesteglal da jeg var yngre, og erdet forsovet enda, var forrytter og hestepasser flere ganger, samme var venninner. Flere ble grovt utnyttet, attpåtil av voksene mennesker. Hun ene måtte møkke, og stelle hesten nesten hver eneste dag, fikk lov til å ri litt på banen, som "betaling." En annen måtte betale mange hundre i måneden for å gjøre alt av stell , foring, møkking og fikk heller ikke ridd mye.  

Virker som flere blander hestepasser og forrytter. Er du forrytter så er jo hesten "din" for en viss periode, og du betaler en sum til eieren får lån av hesten + utstyr som sadel, grime, dekken etc. 

Er du hestepasser så steller du hesten kanskje 3-5 ganger i uke, ut i fra avtale, du møkker, forer, tar hesten ut og inn , børster etc. og "betalingen" er at du får ri. Hestepasseren skal selfølgelig ikke betale eieren for å gjøre en tjeneste, stallarbeid og mosjonering av hesten, noe annent er absurd og utnytting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter har hatt hest på fôr siden hun var 7 år, 1 gang i uken. Hun er der så lenge hun vil etter skolen. Blir som regel alt fra 4-7 timer, men hun elsker og være der. Lærer masse og en del ansvar. Møkking av båsen, gi mat/vann/hente hesten ute, stell av hesten, hun rir en del også, så lærer mye. Vi betaler 400 kr pr mnd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene mine holdt på med ridning fra de var 10-15. de ville også være foryttere. Heldigvis så la jeg godt merke til hvordan andre jenter på samme alder holdt på. De jobbet ganske mye og alt måtte blir ferdig til siste ridekurs var ferdig for kvelden. Da hadde mange av disse jentene bare jobbet og ikke fått tid til å ri. Huske spesiellt ei jente som var så utrolig flink og snill med dyrene. Hun tok seg god tid med å kose og stelle hesten. Hun hadde akkurat salet opp hesten og skulle ri, da ble ett ridekurs avsluttet tidligere den dagen og jenta måtte bare sette hesten på båsen igjen. Da begynte hun å gråte, for det var første gangen hun egentlig skulle ha tid til en liten ridetur. Den jentas foreldre avsluttet hele opplegget samme kvelden og jenta begynte å ta ridetimer ett annet sted istede. Attpåtil så måtte foreldrene betale for at hun jobbet for andre.

Styr helt unna slike avtaler.

Anonymkode: c7b0d...100

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en prat med moren til denne jenta om hva akkurat de er ute etter. Her finnes det overhodet ingen fasit :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 5.45):

Ungene mine holdt på med ridning fra de var 10-15. de ville også være foryttere. Heldigvis så la jeg godt merke til hvordan andre jenter på samme alder holdt på. De jobbet ganske mye og alt måtte blir ferdig til siste ridekurs var ferdig for kvelden. Da hadde mange av disse jentene bare jobbet og ikke fått tid til å ri. Huske spesiellt ei jente som var så utrolig flink og snill med dyrene. Hun tok seg god tid med å kose og stelle hesten. Hun hadde akkurat salet opp hesten og skulle ri, da ble ett ridekurs avsluttet tidligere den dagen og jenta måtte bare sette hesten på båsen igjen. Da begynte hun å gråte, for det var første gangen hun egentlig skulle ha tid til en liten ridetur. Den jentas foreldre avsluttet hele opplegget samme kvelden og jenta begynte å ta ridetimer ett annet sted istede. Attpåtil så måtte foreldrene betale for at hun jobbet for andre.

Styr helt unna slike avtaler.

Anonymkode: c7b0d...100

Sånn skal det ikke være. Da vi hadde hest på for, fikk hun ri rundt 45 minutt tror jeg etter at arbeidet var gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.1.2022 den 14.42):

Ikke betale så mye?

Man skal ikke betale noe som helst. Hva feiler det hesteeiere????

Anonymkode: 33c6f...a0f

Hvorfor uttaler du deg i tråden når du ikke har peiling?

Anonymkode: 196cc...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...