Gå til innhold

Forrytter - farlig for barn, eller er det moro med ansvar?

Olaug Olsen

Anbefalte innlegg

Om datteren din vil bli forrytter så la hun få lov. Men for guds skyld, hold deg unna dette.

Det er hennes ting og du trenger ikke å blande deg inn i det.

Her har hun en gylden mulighet til å lære mer om ansvar og få lov til å ha en så fin hobby som det hest er. I tillegg vil hun få frihet fra deg om du lar henne få ha dette for seg selv, og det tror jeg hun trenger ☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS - har datteren din lyst til dette? Det skriver du lite om. Du skriver at hun ikke er noen «hestefanatiker». Det dere må snakke om, er jo om interessen er stor nok til å gå «videre» eller om hun synes det er bedre å ri en gang i uka som nå. Man må jo som regel ofre noe vennetid og kanskje andre fritidaktiviteter for å ha hest på fôr, så vær sikker på at det er noe hun faktisk vil og har tenkt ordentlig igjennom. 

Men hvis jenta di virkelig vil, det er en snill og grei hest, en snill og grei eier (!) og et trygt miljø å være i på stallen - kjør på. 

Anonymkode: 60fcd...b12

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det jeg hadde tenkt mest på ift dette med trygghet og fare er, for det første, er det en snill og grei hest. Man har selvsagt ingen garantier uansett, men det er absolutt ikke alle hester som en forholdsvis uerfaren 13-åring bør ha ansvaret for. Er det en snill og grei hest så blir det straks mye tryggere.

Den andre tingen er hva slags miljø hesten befinner seg i. Hvis hun blir mye helt alene i en stall med denne hesten, må ri alene osv - så er det mye mindre trygt enn å være i et godt miljø - feks en større stall der det alltid er andre, der man rir flere sammen, der det alltid er voksne i nærheten og der det er folk å be om hjelp hvis noe skulle oppstå. Jeg synes ikke barn bør være i det første scenarioet jeg skisserte, for å være ærlig. 

Akkurat! Man skal ha respekt for at det er store sterke dyr med fluktinstinkt.

Anonymkode: 572e4...0bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hest vil ALLTID innebære en risiko.Det er snakk om flere hundre kg med fluktdyr, som kan få panikk av en liten bærepose.

Det er ikke godt å bli kasta av på frossen bakke. Noe som kan skje. Hest er fysisk risiko, samme hvordan man ser det.  Men du lærer utrolig mye, om ansvar, du blir tøffere. 

Og vi som er hekta, blir ikke mindre hekta av legevakta og tom lommebok 😁

Forrytter, så har du ansvaret for den aktuelle hesten den dagen, eller de dagene du har den. Da må du møkke, vanne, fòre, rengjøre utstyr, trene hesten. Dette betaler du for. 

Kurs ene dagen og fórhest den andre er jo bra. Kan også ofte ri for trenere på fôrhesten. Det tar mange år å bli en grei rytter.

Anonymkode: b41b4...526

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drev mye med hest i min ungdom, men kun ridetimer og turer, mens søsteren min var förrytter. Hun hadde en hest på halvför (som jeg mener betyr ca 50 %), og det tok mye tid, tror hun var i stallen 5-6 dager i uka. Hun var vel 15-16 år da.

Forskjellen på oss to var at søsteren min var fullstendig hestegal og ønsket å bruke masse masse tid i stallen. Hun var nok også litt mer anlagt for fysisk arbeid enn bedagelige meg. Tror det var en veldig fin opplevelse for henne, og hun fikk et sterkt bånd til hesten. 

For meg holdt det i massevis å ha ridetimer 1 gang i uka og dra på tur kanskje 3 ganger på et halvt år. Jeg var også på rideleir om sommeren en ukes tid.

Så kanskje starte med å snakke med datteren din om hva hun vil med sin hesteinteresse, og hvor mye tid som er realistisk for henne å bruke. Men jeg mener det absolutt kan være positivt med litt ansvar og vokse på det. 

Anonymkode: 1852c...fc4

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar fra mange av dere. Ja jeg ser at dette kan bli ganske omfattende. Jeg må snakke med henne om hva hun har lyst til, og hvor ofte hun tenker at hun kan stille opp. Så skal jeg snakke med hestens familie etterhvert. Hvis de er tre eller flere personer som deler på arbeidet, så blir det sikkert overkommelig. Da må vi snakke om pris også, og så lærer jeg meg mye nytt :) Tom lommebok får jeg sikkert også!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge hun gjør stallarbeid osv skal hun ikke betale for å være deltids forrytter! Arbeidet hun gjør er betaling for å kunne ri. Alle som påstår noe annet er utnyttende drittsekker. Hun sparer hesteeier tid og penger (om man får noen i stallen til å gjøre de oppgavene koster det penger!). Om man har en hest på helfór er det annerledes, for da leier man hele hesten (og eier står fortsatt for dyrelege, hovslager og lignende som regel). 

Anonymkode: 32449...147

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så lenge hun gjør stallarbeid osv skal hun ikke betale for å være deltids forrytter! Arbeidet hun gjør er betaling for å kunne ri. Alle som påstår noe annet er utnyttende drittsekker. Hun sparer hesteeier tid og penger (om man får noen i stallen til å gjøre de oppgavene koster det penger!). Om man har en hest på helfór er det annerledes, for da leier man hele hesten (og eier står fortsatt for dyrelege, hovslager og lignende som regel). 

Anonymkode: 32449...147

Det tenker jeg kommer helt an på! Også når man eier hesten må man gjøre stallarbeidet. Det er liksom en del av det å ha hest. Hesten skal jo være «din» de dagene du har den. 

Situasjon 1: Du får låne en hest. Hesten er gammel, er dårlig til beins og det eneste du kan gjøre med den er å skritte på tur. Absolutt ingen trav eller galopp. Den er også ganske vanskelig å ha med å gjøre Du må møkke, fore og stelle fem andre hester mot å få skritte turer på denne hesten. Og du gjør eier en tjeneste, som egentlig ikke har tid til hestene sine. Det skal du selvsagt ikke betale for. 

Situasjon 2: Du får låne en hest. Dette er en kjempefin sprang/dressurhest, som du kan lære masse av, du får være med på treninger/stevner (hvis du er interessert i det) og eier av hesten hjelper deg så du kan utvikle deg og ha det kjekkest mulig. I tillegg må du møkke og stelle hesten på de dagene du har den, så klart. Hestens eier MÅ ikke låne bort hesten sin til deg, hun kan godt ta jobben selv - men tenker at dette er en fin ordning for dere begge. Du får masse ut av denne avtalen og blir absolutt ikke utnyttet. Dette er det helt naturlig å betale for. Man kan ikke forvente å få låne en kjempefin hest som man får disponere som sin egen og utvikle seg masse med gratis. Alle hobbyer koster jo penger. I en sånn situasjon synes jeg ikke at man gjør stallarbeid for den ene hesten teller som betaling. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaug Olsen skrev (4 timer siden):

Datteren min er 13. Hun er skoleflink og nå har noen spurt henne om hun vil bli forrytter. Hun rir en gang i uken, og har grei progresjon, men ingen hestefanatiker. Er det ok å si ja til dette, eller blir det for mye ansvar for en 13 åring? Jeg tenker på det at hun skal ha tid til å lese til prøver og etterhvert eksamener på ungdomsskolen. I en presset hverdag med mye å gjøre, så vil jo kanskje hensynet til dyrevelferd trumfe det meste. Derfor er jeg redd for å si ja til ansvar. Jeg har ingen erfaring med dette selv. Er det noen som har erfaring med hest og stall, som kan gi meg gode råd om dette?

Det er vel dere som foreldre som har ansvaret. Jenta er vel ikke myndig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La det være. Utrolig mange ulykker med unge og hest..

Anonymkode: f7526...441

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forrytter. Jeg betaler 500 i mnd, og får bruke hesten så mye jeg vil. Vi gjør avtaler uke for uke. De dagene jeg har hesten, har jeg ansvar for stell, måking og trening. Jeg står fritt til å delta på treninger, stevner etc om jeg ønsker det. 

Be om en prøveperiode. Kjemi er alt. 

Anonymkode: 83a0e...bc1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt sant. 

Må også huske å nekte henne å ta lappen, og ikke kjøpe sykkel. Og ihvertfall ikke la henne drikke alkohol noensinne. Det er jo så mange ulykker. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er forrytter. Jeg betaler 500 i mnd, og får bruke hesten så mye jeg vil. Vi gjør avtaler uke for uke. De dagene jeg har hesten, har jeg ansvar for stell, måking og trening. Jeg står fritt til å delta på treninger, stevner etc om jeg ønsker det. 

Be om en prøveperiode. Kjemi er alt. 

Dette er en god ide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg tenker at hvis man tar noen enkle forholdsregler, så er hest ganske trygt. Jeg har holdt på med hest store deler av livet og i store hestemiljø og kjenner ingen som har dødd eller blitt alvorlig skadet. Selvsagt har det vært skader, men aldri noe som gir varige men. Heldigvis. Men det kan selvsagt skje alvorlige ulykker, man har ingen garanti - men det gjelder jo det for mange idretter og aktiviteter. For ikke å snakke om bilkjøring! 

Her er det jeg synes er viktigst å tenke på for at hest skal være trygt: 

- Vær tilknyttet et godt miljø, og det er særlig når man er ung og uerfaren. Aldri hold på alene, men ha voksne og erfarne hestemennesker rundt deg både i stallen og når du rir. De kan du lære av, og de vil kunne si fra hvis noe er på vei til å bli er problem. Du har alltid noen å spørre om ting du er usikker på, og det er noen til å hjelpe deg om noe faktisk skulle gå galt.  
- Få kunnskap. Lær om sikker håndtering av hesten. Ta ridetimer. 
- Ikke ri eller håndter hester som er for vanskelige for ditt nivå. Er du nybegynner eller ung skal du holde på med trygge, snille hester. Det gir ingen garanti, men det gjør risikoen så mye mindre. 

Alt dette koker igrunn ned til å ha gode mentorer som kan hjelpe deg på vei når du er ung og/eller uerfaren. Flinke, voksne hestemennesker som du kan lære av, som støtter og passer på deg og som hjelper deg å finne hester du kan ha det trygt og fint sammen med. Hvis man driver med hest uten kunnskap og på «lykke og fromme» så kan det fort skje alvorlige ulykker. Man er helt avhengig av folk rundt når man selv er uerfaren. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrytter varier ekstremt mye hvor mange dager i uka det er, om det koster penger etc. Har egen hest og en forrytter som er hos henne 6 dager i uka nå fordi de koser seg så mye sammen, gratis.

Anonymkode: 4b6e3...768

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen om betaling er noe som går kontinuerlig.

De fleste er enig om at det koster, og de fleste tar betalt.

Normal pris er 100-250 kr per gang.

Man blir enig om dag, f eks hver onsdag. Da har for-rytter ansvar for hesten denne dagen. Er hesten skadet og kan ikke brukes ect, må man likevel stille opp for stallarbeid.

Anonymkode: b41b4...526

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du bør se an både datteren din og hesten. Hun bør bli kjent med hesten før hun bestemmer seg.

Du må også være forberedt på å steppe inn når hun ikke kan ta ansvaret hvis hun er syk, opptatt etc.

Det er ikke rakettforskning. Jeg har steppet inn mange ganger gjennom de årene ett av mine barn var forrytter, og det var veldig koselig selv om jeg var alt annet enn hestevant og måtte lære alt.

Men det er tidkrevende, og ansvar man ikke kan løpe fra. Boksen må møkkes og hesten fores uavhengig av om forrytter er syk.

Endret av Hippogriff
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja datteren har høy motivasjon, foreløpig. Stallen er et miljø som skapes av de som bruker den. Som voksen vil jeg selvsagt være med her og dra lasset slik at stedet fungerer til beste for dyr og mennesker. Jeg har foreslått en måneds prøvetid, etter at dere gav meg råd her i tråden. Deretter skriver vi en slags kontrakt ang hva som forventes. Jeg kommer også til å holde kontakten med de voksne i stallen så klart. Det er alfa og omega at jentene har et  miljø rundt seg, med forbilder. Opplæring og sikkerhet er viktig, og dette er jeg motivert for å betale for at datteren skal få. Jeg har lært mye av de som svarte i denne tråden. Takk til alle!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er like mange varianter av forrytteravtale som det er hester med forrytter tror jeg. Hvor mye det er innafor å betale synes jeg kommer veldig an på avtalen. 

Hvis det først og fremst er eieren av hesten som trenger en forrytter fordi vedkommende egentlig ikke har tid til egen hest, at det er mye stallarbeid inkludert og lite muligheter for at rytteren kan ri på treninger og utvikle seg osv - da synes jeg ikke man skal betale så mye. Da bør stell av hesten de dagene være betaling godt nok nesten. Er det en snill og god hest man kan ha det gøy med og lære mye med, så har det også mer verdi enn om det er en vanskeligere og mindre utdannet hest. Er det store begrensninger på hva man kan gjøre med hesten, blir det litt det samme - feks hvis man bare får lov til å skritte på tur. For å sette det på spissen: man skal ikke betale for å bare ta bare ansvaret og arbeidet og ikke få noe fint ut av det. 

Samtidig kan jo det å ha hest på fôr være en utrolig mulighet for en ungdom, som det er verdt å betale for. Det må jo dere bli enige om, så klart. Får man muligheten til å ha «egen hest», får utvikle seg, ri treninger osv så er jo det absolutt verdt å betale for. Man må kanskje se litt på hvem som gjør hvem en tjeneste, sånn ift det med betaling. Trenger hesteeier først og fremst hjelp, eller er det et tilbud for en ungdom til å ha egen hest noen dager i uka? Hvor mye frihet får man med hesten de dagene man har den? Hvor mye jobb er det? Alt sånt synes jeg spiller inn.

Man må forvente å betale for å låne noens hest. Samtidig har jeg sett mye regelrett utnytting av unge jenter også. Typ uforholdsmessig mye stallarbeid, samtidig som man nesten ikke får ri - og det skal man atpå til betale for. 

Ikke betale så mye?

Man skal ikke betale noe som helst. Hva feiler det hesteeiere????

Anonymkode: 33c6f...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det tenker jeg kommer helt an på! Også når man eier hesten må man gjøre stallarbeidet. Det er liksom en del av det å ha hest. Hesten skal jo være «din» de dagene du har den. 

Situasjon 1: Du får låne en hest. Hesten er gammel, er dårlig til beins og det eneste du kan gjøre med den er å skritte på tur. Absolutt ingen trav eller galopp. Den er også ganske vanskelig å ha med å gjøre Du må møkke, fore og stelle fem andre hester mot å få skritte turer på denne hesten. Og du gjør eier en tjeneste, som egentlig ikke har tid til hestene sine. Det skal du selvsagt ikke betale for. 

Situasjon 2: Du får låne en hest. Dette er en kjempefin sprang/dressurhest, som du kan lære masse av, du får være med på treninger/stevner (hvis du er interessert i det) og eier av hesten hjelper deg så du kan utvikle deg og ha det kjekkest mulig. I tillegg må du møkke og stelle hesten på de dagene du har den, så klart. Hestens eier MÅ ikke låne bort hesten sin til deg, hun kan godt ta jobben selv - men tenker at dette er en fin ordning for dere begge. Du får masse ut av denne avtalen og blir absolutt ikke utnyttet. Dette er det helt naturlig å betale for. Man kan ikke forvente å få låne en kjempefin hest som man får disponere som sin egen og utvikle seg masse med gratis. Alle hobbyer koster jo penger. I en sånn situasjon synes jeg ikke at man gjør stallarbeid for den ene hesten teller som betaling. 

Hoho du. Hun steller, mosjonerer og tar vare på hesten. Hvorfor i alle dager skal hun betale for dette?

Hestefolklogikk.

Anonymkode: 33c6f...a0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...