Gå til innhold

Endometriose og operasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet
Sensi skrev (6 minutter siden):

Hei. Det er nok litt forskjellig hva som gjøres. Jeg hadde en cyste og store smerter ved menstrasjon og eggløsning. Grusomt vondt. 

Fordi gynekologen så en cyste, fikk jeg henvisning til laparoskopi. Kan hende jeg hadde fått uansett pga smertene 🧐

Uansett, de fjernet cysten, men ingenting annet. Siste for å forebygge sammenvoksinger. Og jeg hadde visst mye endometriose i hele bukhulen, blære og tarm. 

Jeg opererte altså pga cysten, men de fant endometriosevev overalt. Gikk deretter på minipillen i 6-7 mnd og slik at ikke fikk mensen. Dette for at endometeiosevevet skulle få tørke ut. Smertene forsvant. Så sluttet jeg på minipillen og ble gravid. Fikk siden ett barn til. I første graviditet gjorde jeg det jeg kunne av amming for å unngå mens. Andre baby fikk flaske.  Nå har jeg normale menstrasjoner, 8 år siden siste fødsel. 

TS. Snakk med gynekolog om din vei videre.

Lykke til.  

Tror du vevet hadde tørka ut med p piller selv om du ikke opererte? 

Anonymkode: 742d4...462

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Så du ble operert kikkhulloperasjon og itillegg cyste? 

Ja, fjernet cysten og masse vev fra endometriosen samtidig.

Anonymkode: 1f20c...871

Skrevet (endret)

Jeg har tatt kikhullsoperasjon og brent bort endometriose. De fant veldig lite, men det hjalp for meg likevel. Jeg fikk både mer regelmessig og normal syklus og ble raskt gravid. Jeg dro hjem samme dag, og det eneste som var vondt var egentlig oppblåstheten som ikke var så ille som de hadde forespeilet. Dette er vel sikkert individuelt. 

Endret av nilie
Skrevet

Jeg tør ikke å ta operasjon. Men kan p piller tørke vevet vekk og ting blir normalt? Hva skjer hvis det vevet ikke blir tatt?

Og dere som operert er det merker etter operasjon og hvor lenge siden operasjonen ble tatt? Kan de forsvinne?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tør ikke å ta operasjon. Men kan p piller tørke vevet vekk og ting blir normalt? Hva skjer hvis det vevet ikke blir tatt?

Og dere som operert er det merker etter operasjon og hvor lenge siden operasjonen ble tatt? Kan de forsvinne?

Jeg fikk mye mindre menssmerter etter operasjonen. Jeg slet med smerter hele syklusen og disse ble også borte. Gikk på p-piller i noen år etterpå. Det er over ti år siden operasjonen og jeg har merket det siste året at menssmertene er blitt sterkere, men jeg går heller ikke på hormonprevensjon. 

I følge gynekologen jeg går til så vil hormonspiral mest sannsynlig kunne hjelpe på smertene mine da jeg da mest sannsynlig vil miste mensen og endomtriosevevet vil skrumpe inn.

Anonymkode: 0c505...85c

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg fikk mye mindre menssmerter etter operasjonen. Jeg slet med smerter hele syklusen og disse ble også borte. Gikk på p-piller i noen år etterpå. Det er over ti år siden operasjonen og jeg har merket det siste året at menssmertene er blitt sterkere, men jeg går heller ikke på hormonprevensjon. 

I følge gynekologen jeg går til så vil hormonspiral mest sannsynlig kunne hjelpe på smertene mine da jeg da mest sannsynlig vil miste mensen og endomtriosevevet vil skrumpe inn.

Anonymkode: 0c505...85c

Har du merker fra operasjonen? Kommer du til å ta ett nytt inngrep?

Skrevet

Men kan p piller få vevet til å tørke vekk og forsvinne?

Skrevet

Men kan p piller få vevet til å tørke vekk og forsvinne eller må man operer og få det vekk først?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 18.12):

Jo, det er akkurat det folk gjør. De samme folkene som etterpå sier "åååå, fastlegen min forstår meg ikke". Slutt å lage egne forkortelse på medisinske ord og uttrykk, bruk hele ordet. 

Anonymkode: 10150...308

Det er vanlig å forkorte endometriose til endo. Akkurat som man sier IVF, eller «lavt stoffskifte» istedetfor «hypotyreose». 
Du er helt på bærtur. 

Anonymkode: 380ae...90a

Skrevet

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det kommer helt an på hvor hardt angrepet en er av endometriose. Derfor må du bli undersøkt av en gynekolog. I noen tilfeller må en kombinere operasjon og hormonbehandling. 

Anonymkode: abffe...e4e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, det kan det ikke. P-piller stopper bare mensen sånn at endometriose skal roe seg. Endometriose går ikke bort før du kommer i overgangsalderen. Mange som har store plager blitt satt i kunstig overgangsalder for en periode i håp om og bli bedre. 

Anonymkode: f7445...684

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 15.1.2022 den 2.38):

Tror du vevet hadde tørka ut med p piller selv om du ikke opererte? 

Det var det jeg fikk beskjed om. At om brukte minipiller (det var det jeg fikk), og tok hver dag uten stopp (slik at jeg ikke fikk mensen), så ville det ikke kommer mer blod/endometrievev ut i bukhulen og de flekkene som var der ville tørke ut. 

Slik jeg forstod det, så reagerte endometrievevet på hormonsvingningene. Og det var årsaken til smerter ved eggløsning og mens. 

Ikke sikkert det jeg skriver over er helt korrekt. Men var slik jeg skjønte det. Nå har jeg ikke hatt problemer med dette på mange år. Så hos meg virket denne forholdsvis konservative behandlingen. 

Så ja til spørsmålet ditt. Men tenker det hjalp også å få fjernet cysten. Bare spør mer om du lurer på mer. 

Endret av Sensi
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, det kan det ikke. P-piller stopper bare mensen sånn at endometriose skal roe seg. Endometriose går ikke bort før du kommer i overgangsalderen. Mange som har store plager blitt satt i kunstig overgangsalder for en periode i håp om og bli bedre. 

Anonymkode: f7445...684

Tja vil jeg si til det. Når blødning stopper, kan det vel ikke utvikle seg mer, uavhengig av overgangsalder eller p-pille bruk? Men kanskje hormoner i kroppen gjør at noen har mer smerter? 

Jeg har iallfall vært synptomfri i snart 10 år. Hadde fryktelige smerter som økte på over flere år. Og hadde mye endometriose i hele buken, blære, tarm. Kan godt hende jeg har endometriose nå også, men at det er symptomfritt. Bruker ikke prevensjon nå. 

Tenker det er mer at det er forskjellig. Noen har store plager uten at noe hjelper. Håper dette er mindretallet. 

Endret av Sensi
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det kommer helt an på hvor hardt angrepet en er av endometriose. Derfor må du bli undersøkt av en gynekolog. I noen tilfeller må en kombinere operasjon og hormonbehandling. 

Anonymkode: abffe...e4e

Man kan kun få diagnose ved operasjon. Såfremt det ikke har skjedd noe nytt som jeg ikke har fått med meg. Men en gynekolog kan henvise til dette. Kanskje fastlege også? 

Skrevet
Sensi skrev (På 25.1.2022 den 17.06):

Man kan kun få diagnose ved operasjon. Såfremt det ikke har skjedd noe nytt som jeg ikke har fått med meg. Men en gynekolog kan henvise til dette. Kanskje fastlege også? 

Det var meg du svarte. Ja det stemmer vel det sålenge en ikke har sjokoladecyster. Disse kan sees på ultralyd. 

• Nyttig 1
Skrevet
bluedot skrev (1 time siden):

Det var meg du svarte. Ja det stemmer vel det sålenge en ikke har sjokoladecyster. Disse kan sees på ultralyd. 

Jeg hadde sjokoladecyste og måtte likevel ha kirurgi for å få diagnosen. Gynekologen mistenkte endometriose når han så det, men stilte ikke diagnosen. Og legene ville fjerne cysten, den var ganske stor. Lurt å få bekreftet at det ikke var noe skumlere også.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde sjokoladecyste og måtte likevel ha kirurgi for å få diagnosen. Gynekologen mistenkte endometriose når han så det, men stilte ikke diagnosen. Og legene ville fjerne cysten, den var ganske stor. Lurt å få bekreftet at det ikke var noe skumlere også.

Oftest er det slik ja, men innimellom kan en få sterke indikasjoner på endometriose ut i fra undersøkelse og ultralyd.  Men den aller sikreste måten å diagnostisere på er laparoskopi  ja. 

Endret av bluedot
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 15.13):

Har du snakket med gynekolog om hormonbehandling? Operasjon?

Er det selve operasjonen du er bekymret for, eller tiden etter operasjonen?

P-piller kan ikke tørke vekk vevet, i betydningen fjerne det, men hormonene i p-pillene kan fjerne symptomer og plager som endometriosevevet gir. Sånn sett kan det føles som normalt, dersom hormonene er nok til å lindre symptomene🙂

For meg var ikke p-piller nok så jeg valgte operasjon. Da fant de at eggstokkene var vokst sammen med livmor og jeg hadde mye endometriosevev som måtte brennes av. I tillegg fjernet de to sjokoladecyster (som de hadde sett på forhånd på ultralyd)

Endometriose er dessverre en kronisk sykdom som man ikke blir helt kvitt, men hormonprevensjon og eventuelt operasjon kan gi deg mindre plager.

Arr på huden etter operasjonen tror jeg er individuelt hvor lenge de synes. Jeg har merker enda, men de er under trusekanten og synes ikke så veldig godt.

Anonymkode: a4e1a...adf

Skrevet
Sensi skrev (6 timer siden):

Jeg fikk diagnosen ut fra sykehistorie og funn av sjokoladecyster med ultralyd. Ble senere bekreftet med funn fra laparoskopi.

Anonymkode: a4e1a...adf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...