AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #1 Skrevet 14. januar 2022 Noen her som har endo? Tatt kikkhulloperajon? Hva skjer etter operasjonen? Får en medisin? Tar de bort noe under inngrepet? Hjelper operasjonen på noe i det hele tatt? Hva skjer om en ikke operere seg? Anonymkode: 742d4...462
Ugresset Skrevet 14. januar 2022 #2 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Noen her som har endo? Tatt kikkhulloperajon? Hva skjer etter operasjonen? Får en medisin? Tar de bort noe under inngrepet? Hjelper operasjonen på noe i det hele tatt? Hva skjer om en ikke operere seg? Anonymkode: 742d4...462 Hva mener du med hva som skjer etter operasjonen? Enten blir du sendt hjem samme dag når formen har kommet seg ellers blir du innlagt en natt eller to, alt etter smerte og hvordan du har det. Jeg fikk mulighet til en natt inne fordi jeg hadde operasjonen sist på dagen og det ble da ganske sent da jeg kunne gå hjem. jeg var dårlig, men ville hjem, så de sendte med smertestillende. Vet at de fleste går hjem samme dag, men det avhenger av hvor mye som blir fjernet. Du får medisiner hele tiden på sykehuset, både før operasjon (beroliggende og smertestillende) og etter operasjonen. Enten en resept eller nok til å klare deg til apoteket åpner. Smertene skal ikke være så intense at man trenger sterke smertestillende i flere dager, men det er ubehagelig og man blir veldig oppblåst og slapp etter narkosen og luften de fyller buken med for å komme frem. dette går over etterhvert og lufta kommer ut på mange merkelige måter Meningen med laparoskopi med endometriose er at de skal inn å se hva de finner. Hvis de finner tegn til endometriose fjerner de det. De fjerner også andre "uvanlige" ting som også sendes inn til prøve. Det er ikke alltid de finner noen tegn til endo, men de kan finne andre ting. Hos meg fant de begge deler. De brant bort endometriosen og tok bort det andre. Operasjonen kan jo hjelpe, men det er faktisk ingen garantier. Jeg har ei venninne som hadde null effekt, men hun fikk i det minste fjernet det som var der. Selv merker jeg ingen bedring i det området jeg sliter mest i, men nå vet jeg hva jeg feiler og jeg har en diagnose. Det hjelper å få bedre forståelse på smertene i stede for at det er de "Vanlige mensensmertene", for det er det så absolutt ikke. Ta deg en tur til gynekologen. Start med en ultralyd å se om det er tegn til endometriose eller cyster. Pcos kan også gi mye smerter, men på en annen måte. Deretter vil gynekologen henvise til MR og etter svarene der til operasjon. Orker du ikke gå gjennom denne prosessen, som kanskje ikke vil hjelpe deg, anbefaler jeg deg hormonprevansjon hvis du tåler det. Jeg skulle ønske jeg tålte det, men jeg gjør ikke det. Hormonprevansjon er den sikreste måten å bli kvitt/redusert smertene, det handler rett og slett om å stoppe mensen så finn en prevansjon som gjør det. Masse lykke til, endometriose er noe skikkelig vonde greier som reduserer livskvaliteten.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #3 Skrevet 14. januar 2022 Ugresset skrev (11 minutter siden): Hva mener du med hva som skjer etter operasjonen? Enten blir du sendt hjem samme dag når formen har kommet seg ellers blir du innlagt en natt eller to, alt etter smerte og hvordan du har det. Jeg fikk mulighet til en natt inne fordi jeg hadde operasjonen sist på dagen og det ble da ganske sent da jeg kunne gå hjem. jeg var dårlig, men ville hjem, så de sendte med smertestillende. Vet at de fleste går hjem samme dag, men det avhenger av hvor mye som blir fjernet. Du får medisiner hele tiden på sykehuset, både før operasjon (beroliggende og smertestillende) og etter operasjonen. Enten en resept eller nok til å klare deg til apoteket åpner. Smertene skal ikke være så intense at man trenger sterke smertestillende i flere dager, men det er ubehagelig og man blir veldig oppblåst og slapp etter narkosen og luften de fyller buken med for å komme frem. dette går over etterhvert og lufta kommer ut på mange merkelige måter Meningen med laparoskopi med endometriose er at de skal inn å se hva de finner. Hvis de finner tegn til endometriose fjerner de det. De fjerner også andre "uvanlige" ting som også sendes inn til prøve. Det er ikke alltid de finner noen tegn til endo, men de kan finne andre ting. Hos meg fant de begge deler. De brant bort endometriosen og tok bort det andre. Operasjonen kan jo hjelpe, men det er faktisk ingen garantier. Jeg har ei venninne som hadde null effekt, men hun fikk i det minste fjernet det som var der. Selv merker jeg ingen bedring i det området jeg sliter mest i, men nå vet jeg hva jeg feiler og jeg har en diagnose. Det hjelper å få bedre forståelse på smertene i stede for at det er de "Vanlige mensensmertene", for det er det så absolutt ikke. Ta deg en tur til gynekologen. Start med en ultralyd å se om det er tegn til endometriose eller cyster. Pcos kan også gi mye smerter, men på en annen måte. Deretter vil gynekologen henvise til MR og etter svarene der til operasjon. Orker du ikke gå gjennom denne prosessen, som kanskje ikke vil hjelpe deg, anbefaler jeg deg hormonprevansjon hvis du tåler det. Jeg skulle ønske jeg tålte det, men jeg gjør ikke det. Hormonprevansjon er den sikreste måten å bli kvitt/redusert smertene, det handler rett og slett om å stoppe mensen så finn en prevansjon som gjør det. Masse lykke til, endometriose er noe skikkelig vonde greier som reduserer livskvaliteten. Åh, du er god og svarer mye bedre en selve legene og gynekologer. Jeg er ung og ny i alt dette. Når de er inne og fjerner endo, hva fjerner de da? Er endo cyster? Vil det som bli fjernet komme igjen? Hormonprevansjon mener du P piller? MEn la oss si jeg har endo, men vil ikke operere. kan jeg bare ta p piller? Vil endo forsvinne? Eller blir det bare der bare at p pillen hindrer blødning? Så det er blødning som gjør at det blir endometriose? Anonymkode: 742d4...462
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #4 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Åh, du er god og svarer mye bedre en selve legene og gynekologer. Jeg er ung og ny i alt dette. Når de er inne og fjerner endo, hva fjerner de da? Er endo cyster? Vil det som bli fjernet komme igjen? Hormonprevansjon mener du P piller? MEn la oss si jeg har endo, men vil ikke operere. kan jeg bare ta p piller? Vil endo forsvinne? Eller blir det bare der bare at p pillen hindrer blødning? Så det er blødning som gjør at det blir endometriose? Anonymkode: 742d4...462 De tar bort endometriosevev. Altså livmorslimhinne som ligger på utsiden av livmoren. Det kan ligge oppå livmoren, i bukhulen, på tarmen osv. Endometriosevevet kommer igjen ja. Hormonprevensjon i en eller annen form holder det som regel i sjakk en stund. Hvor lenge er forskjellig. Hormonprevensjon kan også roe det ned uten operasjon, men her er det store forskjeller hvor effektivt det er. Livmorslimhinnen blør, uansett hvor den ligger da det er hormonene som får den til å blø. Så når du blør fra livmoren under mensen, så blør også endometriosevevet som er utenfor livmoren. Anonymkode: 0c505...85c 1
Ugresset Skrevet 14. januar 2022 #5 Skrevet 14. januar 2022 Det hen skrev over 👆 Prøv med prevansjon først. Ja, det kan være p-piller feks. Hvis det gir god nok effekt er det jo bare flott, hvis ikke finnes det mange andre typer hormonprevansjon. Mange med endometriose bruker sprøyte eller spiral.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #6 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De tar bort endometriosevev. Altså livmorslimhinne som ligger på utsiden av livmoren. Det kan ligge oppå livmoren, i bukhulen, på tarmen osv. Endometriosevevet kommer igjen ja. Hormonprevensjon i en eller annen form holder det som regel i sjakk en stund. Hvor lenge er forskjellig. Hormonprevensjon kan også roe det ned uten operasjon, men her er det store forskjeller hvor effektivt det er. Livmorslimhinnen blør, uansett hvor den ligger da det er hormonene som får den til å blø. Så når du blør fra livmoren under mensen, så blør også endometriosevevet som er utenfor livmoren. Anonymkode: 0c505...85c Så p piller gjør at den blør bort? Hvis jeg har forstått rett? Anonymkode: 742d4...462
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #7 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så p piller gjør at den blør bort? Hvis jeg har forstått rett? Anonymkode: 742d4...462 Nei. Hormonprevensjon hindrer oppbyggingen av endometriosevev i og utenfor livmoren. Derfor skal man ikke ta blødningspauser, slik at man ikke skal blø. Så sant det lar seg gjøre og man ikke får store mellomblødninger ol. Man kan enkelt si at endometriosevevet skrumper inn på hormonprevensjon. Anonymkode: 0c505...85c
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #8 Skrevet 14. januar 2022 Ugresset skrev (5 minutter siden): Det hen skrev over 👆 Prøv med prevansjon først. Ja, det kan være p-piller feks. Hvis det gir god nok effekt er det jo bare flott, hvis ikke finnes det mange andre typer hormonprevansjon. Mange med endometriose bruker sprøyte eller spiral. Men er det ikke farlig å ikke blø? Hører at mensen er bra og det trengs? En annen ting, hvis jeg velger å ikke operere og gå på p piller. MEn da vil jo det vevet ligge der for alltid? Kan en bli gravid tross det? Dere alle som svarer er gull, og gir meg det med T skje. Anonymkode: 742d4...462
Ugresset Skrevet 14. januar 2022 #9 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Hormonprevensjon hindrer oppbyggingen av endometriosevev i og utenfor livmoren. Derfor skal man ikke ta blødningspauser, slik at man ikke skal blø. Så sant det lar seg gjøre og man ikke får store mellomblødninger ol. Man kan enkelt si at endometriosevevet skrumper inn på hormonprevensjon. Anonymkode: 0c505...85c Dette er det motsatte av det min gynekolog har sagt. Han ønsket minst/færrest mulig blødninger på meg. Men som skrevet, hormoner er uaktuelt så det skjer uansett ikke.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #10 Skrevet 14. januar 2022 Beklager altså, men jeg bare må. "Endo" er ikke en diagnose, det er et prefiks som betyr innvortes/innvendig. Og selv om du i ditt hode tenker at det er en forkortelse for endometriose, så er det altså ikke det. Det kan like godt bety endokrinologi, endoskopi eller endokarditt. Det er også slang for marihuana. Så derfor; når du skal spørre noe om dette i den virkelige verden så bruker du hele ordet fremfor å lage din egen forkortelse som faktisk ikke betyr det du tror. Anonymkode: 10150...308 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #11 Skrevet 14. januar 2022 Ugresset skrev (1 time siden): Dette er det motsatte av det min gynekolog har sagt. Han ønsket minst/færrest mulig blødninger på meg. Men som skrevet, hormoner er uaktuelt så det skjer uansett ikke. Ja. Ikke ta pauser for å blø. Minst mulig blødninger. Det er anbefalingene ved endometriose. Var det jeg mente om det var skrevet uklart. Anonymkode: 0c505...85c 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #12 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men er det ikke farlig å ikke blø? Hører at mensen er bra og det trengs? En annen ting, hvis jeg velger å ikke operere og gå på p piller. MEn da vil jo det vevet ligge der for alltid? Kan en bli gravid tross det? Dere alle som svarer er gull, og gir meg det med T skje. Anonymkode: 742d4...462 Nei, det er ikke farlig å ikke blø når du stopper det med hormoner. Da er det kontrollert. Hvis vevet ikke fjernes så vil det alltid ligge der ja, men kan skrumpe inn ved bruk av hormonprevensjon. Uten kan det vokse. Noen blir gravide greit, andre har mer problemer og trenger hjelp. Anonymkode: 0c505...85c
AprilLudgate Skrevet 14. januar 2022 #13 Skrevet 14. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Åh, du er god og svarer mye bedre en selve legene og gynekologer. Jeg er ung og ny i alt dette. Når de er inne og fjerner endo, hva fjerner de da? Er endo cyster? Vil det som bli fjernet komme igjen? Hormonprevansjon mener du P piller? MEn la oss si jeg har endo, men vil ikke operere. kan jeg bare ta p piller? Vil endo forsvinne? Eller blir det bare der bare at p pillen hindrer blødning? Så det er blødning som gjør at det blir endometriose? Anonymkode: 742d4...462 De fjerner det de kan uten å gjøre skader på fertiliteten. Men, skader kan skje - og nytt arrvev kan dannes av kirurgi. En sjelden gang må de fjerne alt, og man våkner infertil - men det er ekstremt sjeldent. Om du har barneønske i fremtiden kan du fint avvente lapraskopi med mindre du er spesifikt anbefalt å ta det likevel. Men da bør du bruke prevensjon som stopper blødninger. Om du etter 1 års prøving ikke lykkes kan lapraskopi hjelpe på kort sikt. Endoen kommer tilbake. Om du har større cyste må du operere for å unngå potensielt store skader. Som vridning av eggstokk/andre skader. Ca 50% av de med endometriose sliter mer med å bli gravide, men sjansene med IVF er like gode som hos andre som gjør IVF. Hos meg fjernet de MYE betent vev, men ikke alt da noe lå på organer som kunne ta skade av det. Vevet klistret sammen livmor og endel annet. Endret 14. januar 2022 av Fløff
Ugresset Skrevet 14. januar 2022 #14 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Beklager altså, men jeg bare må. "Endo" er ikke en diagnose, det er et prefiks som betyr innvortes/innvendig. Og selv om du i ditt hode tenker at det er en forkortelse for endometriose, så er det altså ikke det. Det kan like godt bety endokrinologi, endoskopi eller endokarditt. Det er også slang for marihuana. Så derfor; når du skal spørre noe om dette i den virkelige verden så bruker du hele ordet fremfor å lage din egen forkortelse som faktisk ikke betyr det du tror. Anonymkode: 10150...308 Så prippen du skulle være da. Hvis man har en lang samtale med noen og starter med å si endometriose mange ganger så går man over til endo etter hvert som en forkortelse. Ingen går rundt å sier "Hei (til gynekologen). Jeg har store problemer med kraftige smerter og kan tenke meg at det kan være endo", så slapp av, det går bra. 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #15 Skrevet 14. januar 2022 Ugresset skrev (41 minutter siden): Så prippen du skulle være da. Hvis man har en lang samtale med noen og starter med å si endometriose mange ganger så går man over til endo etter hvert som en forkortelse. Ingen går rundt å sier "Hei (til gynekologen). Jeg har store problemer med kraftige smerter og kan tenke meg at det kan være endo", så slapp av, det går bra. Jo, det er akkurat det folk gjør. De samme folkene som etterpå sier "åååå, fastlegen min forstår meg ikke". Slutt å lage egne forkortelse på medisinske ord og uttrykk, bruk hele ordet. Anonymkode: 10150...308 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #16 Skrevet 14. januar 2022 Ugresset skrev (2 timer siden): Dette er det motsatte av det min gynekolog har sagt. Han ønsket minst/færrest mulig blødninger på meg. Men som skrevet, hormoner er uaktuelt så det skjer uansett ikke. Samme her. Jeg går kontinuerlig på p-piller. Har mensen ca 2 ganger i året. Jeg oppdaget min endometriose når jeg fikk cyster som sprakk (10 av 10 på smerteskala, og jeg har opplevd mye). I tillegg til det klassiske med mye smerter hver mensen. Oppdaget en stor cyste på eggstokken som måtte vekk. Ble operert, bekreftet endometriose, og satt på p-piller. De fjernet så mye vev at de egentlig ønsket å fjerne livmoren (tror jeg?), men siden jeg var under 30 og kanskje ønsker barn en gang lot de vær. Jeg har hatt mindre smerter etter operasjonen, men regner med jeg må gjøre det igjen på sikt. Anbefaler Ullevål om man skal opereres, de var veldig flinke og betryggende der. Tok dem under en time å fjerne alt, og jeg fikk dra hjem på ettermiddagen. Ikke avskrekkende. Anonymkode: 1f20c...871 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #17 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Samme her. Jeg går kontinuerlig på p-piller. Har mensen ca 2 ganger i året. Jeg oppdaget min endometriose når jeg fikk cyster som sprakk (10 av 10 på smerteskala, og jeg har opplevd mye). I tillegg til det klassiske med mye smerter hver mensen. Oppdaget en stor cyste på eggstokken som måtte vekk. Ble operert, bekreftet endometriose, og satt på p-piller. De fjernet så mye vev at de egentlig ønsket å fjerne livmoren (tror jeg?), men siden jeg var under 30 og kanskje ønsker barn en gang lot de vær. Jeg har hatt mindre smerter etter operasjonen, men regner med jeg må gjøre det igjen på sikt. Anbefaler Ullevål om man skal opereres, de var veldig flinke og betryggende der. Tok dem under en time å fjerne alt, og jeg fikk dra hjem på ettermiddagen. Ikke avskrekkende. Anonymkode: 1f20c...871 Så du ble operert kikkhulloperasjon og itillegg cyste? Anonymkode: 742d4...462
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #18 Skrevet 14. januar 2022 Vil dere anbefale de som ikke har barn å avvente med operasjon og heller gå på p piller? Anonymkode: 742d4...462
Ugresset Skrevet 15. januar 2022 #19 Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vil dere anbefale de som ikke har barn å avvente med operasjon og heller gå på p piller? Anonymkode: 742d4...462 Ts, det er uvesentlig hva KG anbefaler. Du har fått masse svar nå. Dra til fastlegen eller gynekologen, du må starte der. 1
Sensi Skrevet 15. januar 2022 #20 Skrevet 15. januar 2022 Hei. Det er nok litt forskjellig hva som gjøres. Jeg hadde en cyste og store smerter ved menstrasjon og eggløsning. Grusomt vondt. Fordi gynekologen så en cyste, fikk jeg henvisning til laparoskopi. Kan hende jeg hadde fått uansett pga smertene 🧐. Uansett, de fjernet cysten, men ingenting annet. Siste for å forebygge sammenvoksinger. Og jeg hadde visst mye endometriose i hele bukhulen, blære og tarm. Jeg opererte altså pga cysten, men de fant endometriosevev overalt. Gikk deretter på minipillen i 6-7 mnd og slik at ikke fikk mensen. Dette for at endometeiosevevet skulle få tørke ut. Smertene forsvant. Så sluttet jeg på minipillen og ble gravid. Fikk siden ett barn til. I første graviditet gjorde jeg det jeg kunne av amming for å unngå mens. Andre baby fikk flaske. Nå har jeg normale menstrasjoner, 8 år siden siste fødsel. TS. Snakk med gynekolog om din vei videre. Lykke til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå