Gå til innhold

Ivf behandling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg håper virkelig noen kan hjelpe oss for det er noe jeg ikke forstår.

Jeg har fått beskjed av klinikken at Helfo kan dekke ved en egenandel på 18.400,- men så sa dem at for medisiner osv koster 14-15.000,- +/- per forsøk, kommer an må hva og hvor mye man behøver. Hva menes med per forsøk? Innsettelse? For innsettelse er vel 1500,- ?

Kan noen fortelle meg alt fra start til slutt ang prosessen? Skjønner ikke et kvekk🐸

Anonymkode: 5a5f5...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, hvis du trenger tre forsøk for å bli gravid (at det ikke går 1. eller 2. gang) så er det ca 14-15.000 pr gang i utgifter for medisiner. Men kommer som de sier an på hva du trenger, i tillegg kommer selve kostanden for uttak og innsett som da er dekket av Helfo.

Anonymkode: 4c2c6...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Altså, hvis du trenger tre forsøk for å bli gravid (at det ikke går 1. eller 2. gang) så er det ca 14-15.000 pr gang i utgifter for medisiner. Men kommer som de sier an på hva du trenger, i tillegg kommer selve kostanden for uttak og innsett som da er dekket av Helfo.

Anonymkode: 4c2c6...133

Okei. Så alt av hormonstimulering/medisiner, egguttak og lignende ved første /forsøk/behandling - vil koste 15.000,- ? 

Anonymkode: 5a5f5...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Okei. Så alt av hormonstimulering/medisiner, egguttak og lignende ved første /forsøk/behandling - vil koste 15.000,- ? 

Anonymkode: 5a5f5...519

Det stemmer. Jeg havnet litt under dette tror jeg, men egenandelstaket gjelder da både medisiner og alt ift behandlingen. Egenandel til frikort kommer i tillegg til dette. Så det er få som får refundert noe kun etter et forsøk/innsett, men må man stimuleres i flere omganger kommer man fort over. Vet den ene sprøytedosen jeg tok kostet over 600kr per sprøyte, så pengene går fort😅 

Anonymkode: d5ccf...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ligger jeg på medisinkostnad på ca 1600 kr døgnet, ikke spesielt høy dose. De fleste stimulerer i 10-14 dager, så du kan nå regne på det selv :) etter uttak er det fks progesteron som er ca 400 kr pk. 

egenandel ved uttak/innsett går på egenandel mot frikort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får dekket alt etter du har passert 18400 i løpet av de 3 forsøka. dvs du betaler litt på neste forsøk og så får du refundert resten. Ett forsøk er et egguttak . Fryseforsøk regnes ikke som et forsøk. 
 

Anonymkode: 5cd84...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neutral90 skrev (20 timer siden):

Her ligger jeg på medisinkostnad på ca 1600 kr døgnet, ikke spesielt høy dose. De fleste stimulerer i 10-14 dager, så du kan nå regne på det selv :) etter uttak er det fks progesteron som er ca 400 kr pk. 

egenandel ved uttak/innsett går på egenandel mot frikort. 

Er diverse medisiner og slikt veldig dyrt eller åssen er det? Henter man det direkte på apoteket og betaler man der og da?

Anonymkode: 5a5f5...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du får dekket alt etter du har passert 18400 i løpet av de 3 forsøka. dvs du betaler litt på neste forsøk og så får du refundert resten. Ett forsøk er et egguttak . Fryseforsøk regnes ikke som et forsøk. 
 

Anonymkode: 5cd84...4ab

Så 18400,- er 3 forsøk? Hva om det går på første? Blir helt forvirret jeg, jeg må ha det inn med t-skje og detaljert😂

Anonymkode: 5a5f5...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er diverse medisiner og slikt veldig dyrt eller åssen er det? Henter man det direkte på apoteket og betaler man der og da?

Anonymkode: 5a5f5...519

Ja, medisinene er dyre. Du må bestille og hente på apoteket som hvilken som helst annen medisin. Be om spesifisert kvittering og så skal du sende inn kvitteringene til helfo for hvert forsøk. Du får tilbake penger over kr 18.000 noe, men du må selv be om det til helfo ved å sende inn kvitteringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg kjøper medisinene på apoteket, får kvittering, tar bilde av kvitteringen og sender inn til helfo? :) ca hva ligger medisinene på? Har ingen info

Anonymkode: 5a5f5...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så jeg kjøper medisinene på apoteket, får kvittering, tar bilde av kvitteringen og sender inn til helfo? :) ca hva ligger medisinene på? Har ingen info

Anonymkode: 5a5f5...519

Dette har jeg og flere svart på, les hva vi har skrevet om priser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Slik var min prosess og prisene: Jeg fikk Gonal -f (450E) = ca 1.700kr. 

Her kommer det som avgjør hvor dyrt det blir for deg. Du skal stimuleres i 10-14 dager med gonal-f. Også er det dosen som avgjør om det blir dyrt. I mitt tilfelle fikk jeg dose på 137,5E. 
Det betyr at jeg kal bruke gonal-f på 3 dager før det går tomt for injeksjonsvæsken og jeg må kjøpe ny. Regnestykket for meg: 

3 dager = 1.700kr 

3 dager = 1.700kr

3 dager = 1.700kr

3 dager = 1.700kr 

2 dager = 1.700kr

totalt: 14 dager og 8.500kr

 

På dag 5 av hormonbehandlingen, så måtte jeg ta fyremadel i tillegg= 3.000kr 

Før egguttak må du sette en sprøyte: 

Otrivelle: 400kr 

cyclogest: Jeg måtte gå på dette i 8 uker etter innsett. Brukte ca 1600kr. 

Total sum for meg = 8500kr + 3000 + 400 + 1600 = 13.500kr. Dette er medisiner for ET forsøk. Hvis du får fryst noe egg, så kan jo disse Tines og brukes. Da slipper du å gå gjennom hormonbehandling og sparer penger på medisiner. Om ikke, så må du kanskke ut med tilsvarende på forsøk 2. 

Håper dette hjelper. 
Lykke til😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...