Gå til innhold

Økonomisk uavhengig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ønsker å bli økonomisk uavhengig. Hørt at den magiske summen er 9.000.000,-.er dette + nedbetalt bolig? Noen som jobber mot det samme eller har allerede blitt det? Hvordan kom du dit? Hvordan har du tenkt å komme dit? Hvordan bli der? Setter pris på svar

Anonymkode: 4caac...4df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hei

Jeg ønsker å bli økonomisk uavhengig. Hørt at den magiske summen er 9.000.000,-.er dette + nedbetalt bolig? Noen som jobber mot det samme eller har allerede blitt det? Hvordan kom du dit? Hvordan har du tenkt å komme dit? Hvordan bli der? Setter pris på svar

Anonymkode: 4caac...4df

Her er det ikke noe magisk sum. Summen vil være forskjellig fra person til person. Alt er avhengig av forbruket ditt. En grei forholdsregel er at man må ha 25xårlig forbruk i likvid kapital for å kunne være økonomisk uavhengig.  Det finnes mange veier dit, men alle tar tid og du må stå på som f.. i mange år, dette er ingen spurt men en seig maraton!!

Kort fortalt lev langt under evne og invester så mye som mulig av lønnen din hver eneste måned. Du burde ha en sparerate på minimum 50% skal du ha en sjangs. Gjør alt du kan for å øke inntekten, jobb overtid til du ser dobbelt, ta flere jobber om mulig. Kort sagt så må du offre mye fritid for å kunne nyte godt av masse fritid om 10-20 år..

Skaff deg flere inntektskilder, feks utleieeiendom, lei ut bilen, hytta, bobilen, rom hos deg selv, airbnb, hva som helst for å øke inntekten.

Innvester i indeksfond og solide utbytte aksjer, reinvester alt av utbytte. Innvester i crowdfunding o.l.

Jeg er økonomisk uavhengig nå. Jeg brukte store deler av 20 årene på å jobbe så mye som overhode mulig, jeg har ofret mye fritid og sosialt for å oppnå dette. Jeg har vært slite og lei. Jeg har kjørt rundt i biler som koster like mye som et par dyre sko. Alt for å maksimere spareraten. I starten føles det meningsløst. Men på et punkt vil investeringene dine gi mer avkastning pr mnd enn hva du selv klarer å spare. Det er DA det blir morro! Ballen ruller fortere og fortere.

Nå trenger jeg egentlig ikke å jobbe en eneste dag mer i resten av mitt liv om jeg vil. Investeringene mine betaler meg mye høyere "lønn" enn noen arbeidsgiver ville ha gjort.

Har det kostet meg mye? JA.

Var det verdt det? JA!!

Det viktigste er å komme i gang så tidlig som mulig, drit i hva andre mener og gi bånn gass.

 

 

Endret av Jokernord
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jokernord skrev (6 minutter siden):

Her er det ikke noe magisk sum. Summen vil være forskjellig fra person til person. Alt er avhengig av forbruket ditt. En grei forholdsregel er at man må ha 25xårlig forbruk i likvid kapital for å kunne være økonomisk uavhengig.  Det finnes mange veier dit, men alle tar tid og du må stå på som f.. i mange år, dette er ingen spurt men en seig maraton!!

Kort fortalt lev langt under evne og invester så mye som mulig av lønnen din hver eneste måned. Du burde ha en sparerate på minimum 50% skal du ha en sjangs. Gjør alt du kan for å øke inntekten, jobb overtid til du ser dobbelt, ta flere jobber om mulig. Kort sagt så må du offre mye fritid for å kunne nyte godt av masse fritid om 10-20 år..

Skaff deg flere inntektskilder, feks utleieeiendom, lei ut bilen, hytta, bobilen, rom hos deg selv, airbnb, hva som helst for å øke inntekten.

Innvester i indeksfond og solide utbytte aksjer, reinvester alt av utbytte. Innvester i crowdfunding o.l.

Jeg er økonomisk uavhengig nå. Jeg brukte store deler av 20 årene på å jobbe så mye som overhode mulig, jeg har ofret mye fritid og sosialt for å oppnå dette. Jeg har vært slite og lei. Jeg har kjørt rundt i biler som koster like mye som et par dyre sko. Alt for å maksimere spareraten. I starten føles det meningsløst. Men på et punkt vil investeringene dine gi mer avkastning pr mnd enn hva du selv klarer å spare. Det er DA det blir morro! Ballen ruller fortere og fortere.

Nå trenger jeg egentlig ikke å jobbe en eneste dag mer i resten av mitt liv om jeg vil. Investeringene mine betaler meg mye høyere "lønn" enn noen arbeidsgiver ville ha gjort.

Har det kostet meg mye? JA.

Var det verdt det? JA!!

Det viktigste er å komme i gang så tidlig som mulig, drit i hva andre mener og gi bånn gass.

 

 

Husk på at ting kan endre seg fort. Fex skatt på utleie, extra skatt generellt. Staten gir Litt faen . I fremtiden så vil nok ikke kjøp å utleie vare like populært som idag. 

Anonymkode: 63b4b...ca7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Husk på at ting kan endre seg fort. Fex skatt på utleie, extra skatt generellt. Staten gir Litt faen . I fremtiden så vil nok ikke kjøp å utleie vare like populært som idag. 

Anonymkode: 63b4b...ca7

Om utgangspunktet er at man ikke skal investere i dag for at noe kan være annerledes i fremtiden. Så blir man aldri å komme noen vei.

Men ja, alt har en risiko. Hver enkelt må selv vurdere risk/reward. 

Eiendom har historisk sett vært en god investering. Med dagens økonomiske klima med økende inflasjon og lav rente så er eiendom fortsatt en god investering. (Selvsagt avhengig av en rekke faktorer som sted osv)

Skatter og avgifter endrer seg over tid men det er usannsynlig at det kommer store endringer over kort tid.

Uansett er investering i utleieeiendom en langsiktig øvelse. Tenk 10 år frem så er store deler av lånet nedbetalt, verdien av restlånet har blitt midre som følge av inflasjon. Mens husleien har økt av samme grunn. I tillegg vil eiendommen sannsynligvis ha økt i verdi.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber mot det ja. Betaler raskt ned på boliglånet (10 år i stedet for 30), investerer i fond og aksjer samtidig. Lever helt fint, men sparer inn der vi kan :) målet er gjeldsfri om 10 år, og gå ned i deltidsstillinger om 15.

Anonymkode: c0389...a93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må IKKE betale ned på lån når du er under 60-70% av gitt sikkerhet, f.eks. bolig.

Har du mer sikkerhet så ta opp ekstra lån og invester i indeksfond. 

Realrenta er negativ så det lønner seg å ha lån. Dessuten får du rentefradrag.

Alle rikinger tar mye risiko og har mye lån. Bare spør Stordalen. Du blir ikke rik av å nedbetale lån. 

Anonymkode: 14c02...192

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jokernord said:

Her er det ikke noe magisk sum. Summen vil være forskjellig fra person til person. Alt er avhengig av forbruket ditt. En grei forholdsregel er at man må ha 25xårlig forbruk i likvid kapital for å kunne være økonomisk uavhengig.  Det finnes mange veier dit, men alle tar tid og du må stå på som f.. i mange år, dette er ingen spurt men en seig maraton!!

Kort fortalt lev langt under evne og invester så mye som mulig av lønnen din hver eneste måned. Du burde ha en sparerate på minimum 50% skal du ha en sjangs. Gjør alt du kan for å øke inntekten, jobb overtid til du ser dobbelt, ta flere jobber om mulig. Kort sagt så må du offre mye fritid for å kunne nyte godt av masse fritid om 10-20 år..

Skaff deg flere inntektskilder, feks utleieeiendom, lei ut bilen, hytta, bobilen, rom hos deg selv, airbnb, hva som helst for å øke inntekten.

Innvester i indeksfond og solide utbytte aksjer, reinvester alt av utbytte. Innvester i crowdfunding o.l.

Jeg er økonomisk uavhengig nå. Jeg brukte store deler av 20 årene på å jobbe så mye som overhode mulig, jeg har ofret mye fritid og sosialt for å oppnå dette. Jeg har vært slite og lei. Jeg har kjørt rundt i biler som koster like mye som et par dyre sko. Alt for å maksimere spareraten. I starten føles det meningsløst. Men på et punkt vil investeringene dine gi mer avkastning pr mnd enn hva du selv klarer å spare. Det er DA det blir morro! Ballen ruller fortere og fortere.

Nå trenger jeg egentlig ikke å jobbe en eneste dag mer i resten av mitt liv om jeg vil. Investeringene mine betaler meg mye høyere "lønn" enn noen arbeidsgiver ville ha gjort.

Har det kostet meg mye? JA.

Var det verdt det? JA!!

Det viktigste er å komme i gang så tidlig som mulig, drit i hva andre mener og gi bånn gass.

 

 

100% dette. Les det en gang til, og se hvordan man koble dette opp med sin nåværende situasjon og justere det for å få dette til.

Skal man ha penger penger, må man forstå verdien av penger og hvordan øke den. Det er langsiktig og jo tidligere man starter og forstår dette, jo tidligere kan man pensjonere seg, med fortsatt relativt frisk alder i behold. Jobben blir da noe man drar på fordi det er koselig, og ikke fordi man er avhengig av den inntekten.

Et beskjedent hevet glass til deg som har fått det til 🥃 og neste på meg om vi skulle krysse våre baner!

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jokernord skrev (2 timer siden):

Her er det ikke noe magisk sum. Summen vil være forskjellig fra person til person. Alt er avhengig av forbruket ditt. En grei forholdsregel er at man må ha 25xårlig forbruk i likvid kapital for å kunne være økonomisk uavhengig.  Det finnes mange veier dit, men alle tar tid og du må stå på som f.. i mange år, dette er ingen spurt men en seig maraton!!

Kort fortalt lev langt under evne og invester så mye som mulig av lønnen din hver eneste måned. Du burde ha en sparerate på minimum 50% skal du ha en sjangs. Gjør alt du kan for å øke inntekten, jobb overtid til du ser dobbelt, ta flere jobber om mulig. Kort sagt så må du offre mye fritid for å kunne nyte godt av masse fritid om 10-20 år..

Skaff deg flere inntektskilder, feks utleieeiendom, lei ut bilen, hytta, bobilen, rom hos deg selv, airbnb, hva som helst for å øke inntekten.

Innvester i indeksfond og solide utbytte aksjer, reinvester alt av utbytte. Innvester i crowdfunding o.l.

Jeg er økonomisk uavhengig nå. Jeg brukte store deler av 20 årene på å jobbe så mye som overhode mulig, jeg har ofret mye fritid og sosialt for å oppnå dette. Jeg har vært slite og lei. Jeg har kjørt rundt i biler som koster like mye som et par dyre sko. Alt for å maksimere spareraten. I starten føles det meningsløst. Men på et punkt vil investeringene dine gi mer avkastning pr mnd enn hva du selv klarer å spare. Det er DA det blir morro! Ballen ruller fortere og fortere.

Nå trenger jeg egentlig ikke å jobbe en eneste dag mer i resten av mitt liv om jeg vil. Investeringene mine betaler meg mye høyere "lønn" enn noen arbeidsgiver ville ha gjort.

Har det kostet meg mye? JA.

Var det verdt det? JA!!

Det viktigste er å komme i gang så tidlig som mulig, drit i hva andre mener og gi bånn gass.

 

 

Nja...ganske uenig i dette. De som jobber ekstremt mye og bare sparer og sparer....og tror at «om 10-20 år» får de endelig «leve». Det er risky business, det. Man vet ikke hva som skjer da.
De som sparte til reise, for eksempel, og så kom korona. De angrer nok på at de ikke reiste mer før. 

Anonymkode: 8f315...7de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nja...ganske uenig i dette. De som jobber ekstremt mye og bare sparer og sparer....og tror at «om 10-20 år» får de endelig «leve». Det er risky business, det. Man vet ikke hva som skjer da.
De som sparte til reise, for eksempel, og så kom korona. De angrer nok på at de ikke reiste mer før. 

Anonymkode: 8f315...7de

Om du er 20 er det høy sjanse for at du lever om 20 år. Det blir litt som å si til de som røyker eller har fedme at det ikke er noe poeng å gå gjennom en hard livsstilendring, for det er ikke sikkert de uansett lever om ti år. Ja, det kan hende man dør, men mest sannsynlig lever du til du er 70-95 år.

Men jeg er enig i at det er veldig lurt og også leve her og nå. Og bare å kutte spareraten fra 50% til 40% gir jo sååååå mye større rom for moro og sosiale aktiviteter.

Anonymkode: 31526...012

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nærmer meg 50 år, og er sjeleglad for at jeg både reiste og var med på mye gøy i 20-årene. Nå har jeg bolig og litt fond.

Men er for syk til å ha det gøy. Så selv om jeg oppfordrer ungdommen til å spare, synes jeg det er viktig og leve også💕

Anonymkode: b0c0b...cfd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen magisk nummer, alt kommer an på hvor du bor. 

Bor du i f.eks Båtsfjord (Finnmark), så får du sikkert kjøpt en shabby bolig til 100000 kr. Da trenger du bare å investere en brøkdel av det du måtte ha gjort i f.eks Oslo. 

Jeg har alt nedbetalt, og kan klare meg på rundt 100000-150000 utbetalt i året. Da trenger jeg en portefølje som betaler så mye i utbytte, netto, hvert år. Men realistisk sett så mye av formuen vokser - altså jeg får mer av investeringene, enn det jeg bruker. 

Anonymkode: 64cd2...847

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summen gir ingen mening, dette vil avhenge av forbruket ditt. Det mest vanlig svaret blant dem som har gjennomført dette; Mr. MoneyMustache og andre likesinnede, er at du må kunne leve av 4% av den oppsparte kapitalen. Nå befinner disse personene seg stort sett i USA og må ta høyde for at de nesten ikke får noen pensjon. Jeg hadde ikke vært redd for å spare så mye at det hadde dekket forbruket fram til 62, og så tatt ut pensjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om du er 20 er det høy sjanse for at du lever om 20 år. Det blir litt som å si til de som røyker eller har fedme at det ikke er noe poeng å gå gjennom en hard livsstilendring, for det er ikke sikkert de uansett lever om ti år. Ja, det kan hende man dør, men mest sannsynlig lever du til du er 70-95 år.

Men jeg er enig i at det er veldig lurt og også leve her og nå. Og bare å kutte spareraten fra 50% til 40% gir jo sååååå mye større rom for moro og sosiale aktiviteter.

Anonymkode: 31526...012

Men de som jobber utrolig mye, 150% stilling og mer, har jo ingen tid, eller energi, til «moro og sosiale aktiviteter». 
Er det forresten viktigere å ha mye penger når man er 50 enn når man er 30? Når du er 50, kan du kanskje ikke gjøre noen av de tingene du kunne gjøre som 30-åring. 

Anonymkode: 8f315...7de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nja...ganske uenig i dette. De som jobber ekstremt mye og bare sparer og sparer....og tror at «om 10-20 år» får de endelig «leve». Det er risky business, det. Man vet ikke hva som skjer da.
De som sparte til reise, for eksempel, og så kom korona. De angrer nok på at de ikke reiste mer før. 

Anonymkode: 8f315...7de

Nå er jo dette snakk om hvordan man kan oppnå økonomisk frihet. Det er ikke snakk om å spare penger men investere. Sette store summer på sparekonto er svært lite lønnsomt.

Man har ingen garanti for å overleve morgendagen. Alt kan skje. Men for all del, de som ønsker å leve fra lønn til lønn skal få lov til det.  For meg er det iallefall helt uaktuelt å være avhengig av arbeidsmarkedet  for å ha et godt liv.

 

For øvrig så tilsir all statistikk at de fleste i Norge ikke dør i tidlig alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jokernord skrev (1 minutt siden):

Nå er jo dette snakk om hvordan man kan oppnå økonomisk frihet. Det er ikke snakk om å spare penger men investere. Sette store summer på sparekonto er svært lite lønnsomt.

Man har ingen garanti for å overleve morgendagen. Alt kan skje. Men for all del, de som ønsker å leve fra lønn til lønn skal få lov til det.  For meg er det iallefall helt uaktuelt å være avhengig av arbeidsmarkedet  for å ha et godt liv.

 

For øvrig så tilsir all statistikk at de fleste i Norge ikke dør i tidlig alder.

Jokernord, jeg snakker ikke om å leve fra lønn til lønn, men om å finne en balanse, og huske å gjøre noe NÅ i stedet for å spare til det uendelige, til en dag som kanskje aldri kommer. 

Anonymkode: 8f315...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jokernord, jeg snakker ikke om å leve fra lønn til lønn, men om å finne en balanse, og huske å gjøre noe NÅ i stedet for å spare til det uendelige, til en dag som kanskje aldri kommer. 

Anonymkode: 8f315...7de

Balanse er viktig. Det er ikke snakk om å spare til det uendelige. Økonomisk frihet er oppnåelig innen 10 år om man virkelig går inn for det.  Alt handler om hvor sterkt man ønsker det.

Jeg har ofret en del, men jeg hadde gjort akkurat det samme en gang til om jeg hadde fått muligheten. 

For meg har det vært viktig å bruke feriene til å reise,  for å ladde opp til en ny periode med store mengder jobb.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men de som jobber utrolig mye, 150% stilling og mer, har jo ingen tid, eller energi, til «moro og sosiale aktiviteter». 
Er det forresten viktigere å ha mye penger når man er 50 enn når man er 30? Når du er 50, kan du kanskje ikke gjøre noen av de tingene du kunne gjøre som 30-åring. 

Anonymkode: 8f315...7de

Jeg er helt enig i at å jobbe 150% og ikke ha noe liv i 20 år er dumt. I det minste i Norge. Her kan man både spare mye OG ha flust med opplevelser. 

Anonymkode: 31526...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen og jeg jobber mot økonomisk frihet. Vi ønsker ikke å slutte å jobbe, men vi ønsker å kunne har såpass med kapital at dersom en av oss eller begge skulle bli syke så trenger vi ikke å bekymre oss. Dersom vi holder oss friske så er planen å ha såpass mye at vi kan velge om vi fremdeles vil jobbe eller jobbe redusert når vi blir 55 år gamle. Vi er 40 nå. Det vi har gjort er, vi har nytt hus som ikke trenger vedlikehold på lenge, vi har utleieleilighet og sparer egenkapital til en til. Vi har 1mill + i fond. Kommer også til å arve en god sum. Vi har valgt å leve ved siden av også, det var aldri et alternativ å ikke gjøre det i 20 og 30-årene. Vi er også såpass glad i å jobbe at vi mest sannsynlig kommer til å bruke oppspart kapital til å reise og ta litt lenge ferier/permisjon. Det er i hvert fall planen og drømmen så får vi se hvilke overraskelser livet har å by på :)

Anonymkode: ca6c9...cb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Takk for svar. Jeg har vel begynt i fjor for alvor å tenke på mer frihet. Har heldigvis mye frihet i jobben som gjør d mulig å jobbe få timer og tjene greit. Så vurderer å starte 1 - 2 firma på fritiden. Vil ikke gå for mye inn i detaljer på disse. Men de vil ikke ta opp for mye fritid og vill kanskje få inn 200k i året. 

Har over 500k i aksjer med lite diffransiering og mer risk. Tok inn 100 k i fjor og tjente 150k.så da fikk jeg litt blod på tann. Vurderer yara telenor. Men oppsiden på mindre kjente firma smaker så mye bedre enn 15-20% til yara +utbytte. Ser for meg utbytte er mer slik man gjør når man har mye mer opptjent i aksjer. Noen formeninger her? 

Neste plan er å kjøpe seg bolig med utleieleiligheter (med helst 20k inn) men må da ha 4 mill i lån. Leste over at lån ikke er farlig. Men er jo det man blir opplært til. Så får vel hoppe i det

Er litt nervøs for å si opp jobb og satse fullt på aksjer og eget firma uten en trygg havn. Elsker jobben min. Men man blir mye bundet og jeg ønsker mer enn 5 uker fri i året. 

Når jeg sjekket pensjonoppsparingen  min på nav. No var den på rundt 1mill. Vil anslå det er ganske lite til en pensjon. 

Men jeg får bare leke litt mer med kalkulatoren og se hva som må til. Har satt meg konkrete planer på hva jeg må spare og hva jeg må ha inn ekstra. 

Målet er 5 år, men usikker på om det er realistisk. Har regnet på at jeg skal leve av ca 20k i måneden da, men ikke regnet med inflasjon. Samtidig er d vanskelig å ta med slike variabler i tider som dette. Spesielt når alle spår domme dag for eiendomsmarkedet og aksje markedet og alt annet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...