Gå til innhold

Økonomisk uavhengig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 13.33):

 Jobb mye, bruk lite og invester lurt.

 Anonymkode: 59f61...197

hva betyr egentlig å "investere smart" da? 

risikere å tape alle pengene man allerede har bygd opp, liksom...      

Anonymkode: 6d1aa...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 1/14/2022 den 16.33):

Jeg nærmer meg 50 år, og er sjeleglad for at jeg både reiste og var med på mye gøy i 20-årene. Nå har jeg bolig og litt fond.

Men er for syk til å ha det gøy. Så selv om jeg oppfordrer ungdommen til å spare, synes jeg det er viktig og leve også💕

Anonymkode: b0c0b...cfd

Jeg er også for syk til å forlate huset f.eks, men kan ha det gøy med en film med mannen iblant, eller enkle hobbyer på gode dager. Jeg ligger 95% av dagen.

For oss gir det mening å spare ekstra nå som jeg er så syk. Mannen min må gjøre alt (og jeg mener alt), men om vi sparer godt og riktig de neste årene kan han gå ned i stilling. Det er viktig for oss. Og kanskje jeg blir frisk en vakker dag, da vil vi selvsagt reise igjen.

Det er viktig å leve mens man kan, men man kan ha det fint hjemme også på tross av sykdom. Det er bare litt mer utfordrende.

Man kan reise til rimelige steder mens man sparer til finansiell frihet, og heller sette mer pris på de reisene man får til :)

Anonymkode: c0389...a93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 19.06):

Mannen og jeg jobber mot økonomisk frihet. Vi ønsker ikke å slutte å jobbe, men vi ønsker å kunne har såpass med kapital at dersom en av oss eller begge skulle bli syke så trenger vi ikke å bekymre oss. Dersom vi holder oss friske så er planen å ha såpass mye at vi kan velge om vi fremdeles vil jobbe eller jobbe redusert når vi blir 55 år gamle. Vi er 40 nå. Det vi har gjort er, vi har nytt hus som ikke trenger vedlikehold på lenge, vi har utleieleilighet og sparer egenkapital til en til. Vi har 1mill + i fond. Kommer også til å arve en god sum. Vi har valgt å leve ved siden av også, det var aldri et alternativ å ikke gjøre det i 20 og 30-årene. Vi er også såpass glad i å jobbe at vi mest sannsynlig kommer til å bruke oppspart kapital til å reise og ta litt lenge ferier/permisjon. Det er i hvert fall planen og drømmen så får vi se hvilke overraskelser livet har å by på :)

Anonymkode: ca6c9...cb3

Skulle tro dere heller ville jobbe FOR økonomisk frihet, og ikke være i mot den?

Anonymkode: ac3e9...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

hva betyr egentlig å "investere smart" da? 

risikere å tape alle pengene man allerede har bygd opp, liksom...      

Anonymkode: 6d1aa...f05

Hvis flesteparten skulle investert likt for å oppnå økonomisk frihet og leve av papirverdier ville verdens økonomi kollapse etterhvert som produksjonen gikk ned. Da forsvinner også alle pengene deres. Tro det eller ei, men økonomisk frihet kan ødelegge for seg selv.

Det er også de som prøvde seg på økonomisk frihet som fikk store problemer og konsekvenser når de hadde mye i USA aksjer under 08 krasjet, muligens ut på gata og uten noe pågående arbeidskunnskaper av verdi når deres banker gikk over ende. Så livet kan ta drastiske vendinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 13.11):

Hei

Jeg ønsker å bli økonomisk uavhengig. Hørt at den magiske summen er 9.000.000,-.er dette + nedbetalt bolig? Noen som jobber mot det samme eller har allerede blitt det? Hvordan kom du dit? Hvordan har du tenkt å komme dit? Hvordan bli der? Setter pris på svar

Anonymkode: 4caac...4df

Bare tull. Det forutsetter at det fortsetter å vokse inn i himmelen. Det vet man at ikke skjer.

Da står man der som et ribbet skinn.

Anonymkode: ff0ea...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Pachka Sigaret said:

Hvis flesteparten skulle investert likt for å oppnå økonomisk frihet og leve av papirverdier ville verdens økonomi kollapse etterhvert som produksjonen gikk ned. Da forsvinner også alle pengene deres. Tro det eller ei, men økonomisk frihet kan ødelegge for seg selv.

Det er også de som prøvde seg på økonomisk frihet som fikk store problemer og konsekvenser når de hadde mye i USA aksjer under 08 krasjet, muligens ut på gata og uten noe pågående arbeidskunnskaper av verdi når deres banker gikk over ende. Så livet kan ta drastiske vendinger.

Det første vet jeg ikke nok om. Men det er laaangt til at til og med bare 1% blir økonomisk uavhengig og har muligheten til å pensjonere seg tidlig. Og de som gjør det pleier jo å fortsette å jobbe, mer enn snittet. Det er jo som regel ressursterke personer med klare mål og driv.

Når det gjelder krasj, så er de fleste ikke så dumme at de har 100% av formuen i fond. I det minste i seriøse grupper rundt FIRE så virker det som at det å ha et års forbruk på en vanlig bankkonto er vanlig, for å takle svingningene. Svingningene er i det minste medberegna, sånn at selv om du pensjonerte deg dagen før det største krasjet de siste tjue årene så går det helt greit. At bankene gikk konkurs i seg selv betyr vel heller ikke så mye, om man tar fond seriøst har man ikke alle pengene gjennom ASK på én bank.

Anonymkode: 2f177...b4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 hours ago, Pachka Sigaret said:

Hvis flesteparten skulle investert likt for å oppnå økonomisk frihet og leve av papirverdier ville verdens økonomi kollapse etterhvert som produksjonen gikk ned. Da forsvinner også alle pengene deres. Tro det eller ei, men økonomisk frihet kan ødelegge for seg selv.

Det er også de som prøvde seg på økonomisk frihet som fikk store problemer og konsekvenser når de hadde mye i USA aksjer under 08 krasjet, muligens ut på gata og uten noe pågående arbeidskunnskaper av verdi når deres banker gikk over ende. Så livet kan ta drastiske vendinger.

Jeg er per def økonomisk uavhengig. Kunne sluttet å jobbe i dag. Og det var egentlig målet. Er 48, men ser at jeg liker jobben min for mye. Har ikke noe annet å gjøre liksom. Trener jevnlig og har 3 barn men har ingen andre hobbyer. I tillegg tjener jeg over million, så blir neste unødvendig dyrt å slutte å jobbe. Tror nok mange fire kandidater tenker slik eller får seg annen inntekt på hobbyer ol. For å gidde å spare så mye må man jo være over gjennomsnittet interessert i penger og jobb. Så tror ikke dette er for flesteparten. 

Anonymkode: dc44a...dc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pachka Sigaret skrev (23 timer siden):

Hvis flesteparten skulle investert likt for å oppnå økonomisk frihet og leve av papirverdier ville verdens økonomi kollapse etterhvert som produksjonen gikk ned. Da forsvinner også alle pengene deres. Tro det eller ei, men økonomisk frihet kan ødelegge for seg selv.

Det er også de som prøvde seg på økonomisk frihet som fikk store problemer og konsekvenser når de hadde mye i USA aksjer under 08 krasjet, muligens ut på gata og uten noe pågående arbeidskunnskaper av verdi når deres banker gikk over ende. Så livet kan ta drastiske vendinger.

Det er ikke en problemstilling da det er svært få som klarer å bli økonomisk uavhengig. 

Det er alltid en risiko får å tape innvesterte midler.  Aldri sett alle pengene på en heste..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 11.41):

hva betyr egentlig å "investere smart" da? 

risikere å tape alle pengene man allerede har bygd opp, liksom...      

Anonymkode: 6d1aa...f05

Da har man ikke investert lurt, men dumt...

Anonymkode: 59f61...197

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/16/2022 at 8:20 PM, Pachka Sigaret said:

Hvis flesteparten skulle investert likt for å oppnå økonomisk frihet og leve av papirverdier ville verdens økonomi kollapse etterhvert som produksjonen gikk ned. Da forsvinner også alle pengene deres. Tro det eller ei, men økonomisk frihet kan ødelegge for seg selv.

Og hvis ingen sparte penger som kunne investeres så ville det ikke være mulig å finansiere nye arbeidsplasser og verdens økonomi ville kollapse. I praksis er det absolutt ingen fare for at en stor nok andel av vanlige lønnsslaver begynner å spare så mye at det blir et problem.

Anonymkode: 063a5...29a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/16/2022 at 11:41 AM, AnonymBruker said:

hva betyr egentlig å "investere smart" da? 

risikere å tape alle pengene man allerede har bygd opp, liksom...      

Anonymkode: 6d1aa...f05

De fleste som ønsker seg å pensjonere seg tidlig investerer i billige og trygge fond. Noen er veldig gode på enkeltaksjer, men indeksfond er faktisk det mest populære, trygt og kjedelig, men det gir gjevnt en god avkastning. Noen ønsker å ta risiko med crypto, men dette er unntakene mer enn regelen.

Anonymkode: 2f177...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...