Gå til innhold

Finnes det norske samer som ikke kan norsk?

Sommer2464

Anbefalte innlegg

Jeg tenker spesielt på den eldre generasjonen fornorskningsprosessen kom vel ikke fullt i gang før på 50 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sommer2464 skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker spesielt på den eldre generasjonen fornorskningsprosessen kom vel ikke fullt i gang før på 50 tallet.

Det er i hvert fall uendelig mange flere norske samer som ikke kan samisk enn det er som ikke kan norsk.

Anonymkode: 6ad6d...b1e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er i hvert fall uendelig mange flere norske samer som ikke kan samisk enn det er som ikke kan norsk.

Anonymkode: 6ad6d...b1e

Ja det skjønner jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (3 minutter siden):

Min far på 90 kan i alle fall ikke samisk selv om han er samisk. Der han er fra var det stor skam å være same

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på det siden Nore prøve å hvitvaske hele kulturen. Mange mista jo språket sitt. 

Anonymkode: c6695...dd1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir veldig 'kjenner noen som kjenner noen som kjenner noen', men jeg husker at besteforeldrene til en samisk jente i klassen min ikke kunne norsk. Hun var ikke så god i samisk (fikk undervisning på skolen, så hun ble bedre) , så det var vanskelig å kommunisere med dem.

Anonymkode: 2c46e...bbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Illuminatum skrev (8 minutter siden):

Min far på 90 kan i alle fall ikke samisk selv om han er samisk. Der han er fra var det stor skam å være same

Huff trist å høre selv om jeg ikke er samisk ser jeg på oddasat ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...