Gå til innhold

Spørsmal til mamma

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva hadde du svart om dattera på 13 som har hatt kjæreste i nesten 1 år, spurte : Mamma, hvor gammel var du da du sexet 1 gang?

Anonymkode: 2481f...012

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har svart barna på det. Rett å slett at det ikke er info barn skal ha om sine foreldre. Deretter har vi pratet om modenhet, risiko, lovlighet og alt annet som er viktig å ta opp ang temaet ung og sex. Har snakket åpent med dem om det meste på det området, men ikke om min personlige erfaring. 

Anonymkode: fbee4...7f3

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hva hadde du svart om dattera på 13 som har hatt kjæreste i nesten 1 år, spurte : Mamma, hvor gammel var du da du sexet 1 gang?

Hører ikke dette inn under barn og familie, i stedet for seksualitet? 

Hvor gammel er du ts? Er du barn eller voksen? Tenkte ut i fra måten du formulerer deg på.

Anonymkode: e7c51...33e

Skrevet

Jeg hadde nok sagt at det viktigste er å være sikker på seg selv og gjøre det av de riktige grunnene og være forsiktig osv, men jeg er heldig og hadde svart som sant var at første gang var når jeg og pappa var forlovet hvis hun hadde fortsatt å presse på min erfaring.

Anonymkode: 42eee...ba5

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville sagt at det heter ikke "sexet".

Anonymkode: 8409c...da7

• Liker 17
Skrevet

Jeg hadde sagt som sant er, at jeg ventet mye lenger enn det. Og så tatt hele praten om samtykke, grenser, prevensjon, blabla. Er kjæresten eldre?

Anonymkode: 543de...961

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg ville sagt at det heter ikke "sexet".

Anonymkode: 8409c...da7

Var slik hun formulerte seg .

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg hadde sagt som sant er, at jeg ventet mye lenger enn det. Og så tatt hele praten om samtykke, grenser, prevensjon, blabla. Er kjæresten eldre?

Den praten har vi allerede tatt, jeg har en følelse av at de har i løpet av de 10 mnd de har vært kjærester, gjort endel og er "klar" for mer.... begge er 13.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Den praten har vi allerede tatt, jeg har en følelse av at de har i løpet av de 10 mnd de har vært kjærester, gjort endel og er "klar" for mer.... begge er 13.

Det hadde jeg faktisk regnet som helt sikkert. Det er positivt at de er jevngamle da. Du får egentlig ikke gjort annet enn å opplyse, og snakke om det, og sånn sett hjelpe ungdommen til å ta riktige valg. Helst snakk med begge to, og foreldrene til gutten,  slik at dere er samkjørte. 

Anonymkode: af2b6...3b4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det hadde jeg faktisk regnet som helt sikkert. Det er positivt at de er jevngamle da. Du får egentlig ikke gjort annet enn å opplyse, og snakke om det, og sånn sett hjelpe ungdommen til å ta riktige valg. Helst snakk med begge to, og foreldrene til gutten,  slik at dere er samkjørte. 

Anonymkode: af2b6...3b4

Takk for svar. Hva hadde du regnet som helt sikkert ? Ja bør vel ta en prat med foreldrene hans også, ikke det letteste å gjøre men..

Skrevet

Jeg hadde svart at det er privat, at man bør være «stor nok» først, dvs minst 16 og de fleste er nok minst 17-18, at jeg var eldre enn det, og at det tilhører privatlivet og voksenlivet. Så ville jeg snakket litt om at noen kanskje er veldig tidlig ute, at det ikke er noen fordel, at det er en fin ting, men sårbart og man kan bli gravid og det kan føles feil hvis man er for ung eller ikke kjenner kjæresten så godt. Ikke gjøre ting fordi «alle andre» eller man blir pressa eller bare er nysgjerrig. Lurt å vente til man er helt, helt sikker på at det er det riktige å gjøre. 

Anonymkode: 11e3f...5ea

• Liker 2
Skrevet

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var slik hun formulerte seg .

Igjen, jeg lurer på om ikke du er barnet her. Siden du skriver "sexet 1 gang"

Da vil jeg anbefale deg å ta kontakt med helsesøster for råd videre. Nå kan du få p-piller der, i stedet for å gå via lege. Husk at første gangen skal være med en du er trygg på. Og kanskje det føles som om du er klar nå, men jeg synes du skal vente noen år til. 

Anonymkode: e7c51...33e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har svart barna på det. Rett å slett at det ikke er info barn skal ha om sine foreldre. Deretter har vi pratet om modenhet, risiko, lovlighet og alt annet som er viktig å ta opp ang temaet ung og sex. Har snakket åpent med dem om det meste på det området, men ikke om min personlige erfaring. 

Anonymkode: fbee4...7f3

Jeg har vurdert å ta en hvit løgn den dagen det kommer. Jeg hadde ikke frivillig samleie før jeg giftet meg og var voksen. 

Anonymkode: de326...9d4

• Liker 1
Skrevet

Hadde svart 🤷‍♀️ Og tatt en samtale med henne om prevensjon. 

• Liker 1
Skrevet

Det er ganske tidlig å begynne med p-piller som 13-åring da. Lurer på hva det har å si for helsen på lang sikt. Selvfølgelig ikke gunstig å bli gravid så tidlig heller! Men det er viktig å være bevisst på hva man gjør når man tilfører hormoner.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville svart at man i alle fall bør vente til man er voksen nok til å ha sluttet å si "sexet". 😛

Neida... hadde sikkert sagt det som det var. Jeg var 16. Men lagt til at det er veldig individuelt, at man skal vente til man er klar og alt det der.

Anonymkode: aab4e...702

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Eh.. 13 år ?? 
Det var da jeg fikk mensen .. 

Hvor gammel er denne kjæresten ? 
Og det hadde overhodet ikke vært aktuelt med noe sex i den alderen nei, og hev hadde nøye forklart hvorfor en 13 åring ikke er klar fir eller har lov til sex
Jeg hadde sagt høyt og tydelig til begge to at om det blir gjennomført noe sex så blir gutten anmeldt. 
Rett og slett for at de skulle forstå alvoret ! 

Anonymkode: bf7c3...c08

Skrevet

Ta deg en tur til helsestasjon for ungdom TS. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Eh.. 13 år ?? 
Det var da jeg fikk mensen .. 

Hvor gammel er denne kjæresten ? 
Og det hadde overhodet ikke vært aktuelt med noe sex i den alderen nei, og hev hadde nøye forklart hvorfor en 13 åring ikke er klar fir eller har lov til sex
Jeg hadde sagt høyt og tydelig til begge to at om det blir gjennomført noe sex så blir gutten anmeldt. 
Rett og slett for at de skulle forstå alvoret ! 

Fin måte å få borna til å ikkje kome til deg ved neste problem/dilemma. 

Ts, der er desverre lite du kan gjere utanom å snakke om grenser, konsekvenser, samtykke, det å vere moden nok og fysisk/psykisk klar til dette.. Og håpe at foreldra til guten snakkar om det same! Heldigvis er dei like gamle i alle fall 🤷‍♀️ Hugsar sjølv når vi var 13. Ei veninne av meg hadde kjæreste på 19(!), og dei hadde sjølvsagt sex. Foreldra prøvde å nekte forholdet og kontrollerte tlf og slike ting. Ho skaffa berre ein tlf til, og fortsatte. Ho angra sjølvsagt på det idag når ho er vaksen, spesielt sidan denne guten ikkje var snill.

• Liker 6
Skrevet
RockyRose skrev (3 minutter siden):

Fin måte å få borna til å ikkje kome til deg ved neste problem/dilemma. 

Ts, der er desverre lite du kan gjere utanom å snakke om grenser, konsekvenser, samtykke, det å vere moden nok og fysisk/psykisk klar til dette.. Og håpe at foreldra til guten snakkar om det same! Heldigvis er dei like gamle i alle fall 🤷‍♀️ Hugsar sjølv når vi var 13. Ei veninne av meg hadde kjæreste på 19(!), og dei hadde sjølvsagt sex. Foreldra prøvde å nekte forholdet og kontrollerte tlf og slike ting. Ho skaffa berre ein tlf til, og fortsatte. Ho angra sjølvsagt på det idag når ho er vaksen, spesielt sidan denne guten ikkje var snill.

Herregud!! 
Jeg har fire voksne barn, og vi har aldri hatt problemer med å forholde oss til virkeligheten og bruke hodet . 
Hvilken forelder er det som tillater en 13 år gammel datter å ha sex?? 
Det et faktisk straffbart , og den praten hadde jeg tatt tidlig i løypa ja. 
Er vel ikke noe poeng å la datteren min bli et nek som har seg utnytte av eldre gutter ? 
Såpass selvtillit og stolthet over kroppen sin må en være med å bygge opp 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...