Gå til innhold

Delkasko eller fullkasko?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 hours ago, AnonymBruker said:

ja, og det jeg lurer på og prøver å få forstå sammenheng på er, om det er begrensning på hva forsikring vil dekke når det gjelder selvskyldt skade på bil. Som vi vet så kan det f.eks bli skade på frontlykt, knust front, kanske panser på rettes på eller byttes? dermed får man en regning som er over en månedslønn. Jeg skulle tro det var naturlig få reparert det til en bil man er glad i. Dermed er det naturlig for meg at jeg har kasko selv om bilen er 2009 modell. 

Anonymkode: 17a95...26c

Du reparerer vel ikke en bil for mer enn det den er verdt?

Anonymkode: 87e21...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du reparerer vel ikke en bil for mer enn det den er verdt?

Anonymkode: 87e21...694

Forsikringen er jo der. 

 

 

Anonymkode: 17a95...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Forsikringen er jo der. 

 

 

Anonymkode: 17a95...26c

Sorry den skjønte jeg ikke

Anonymkode: 87e21...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.1.2022 den 16.30):

men så finnes det mange punkter som skrives ned. 

Bulk på fronten, knust kjørelys, bulk på dør, blitt sneiet av annen bil og ripe i lakken, Tross alt uskyldige skader, men like fult en kostnad. 

Anonymkode: 17a95...26c

Hver enkelt skadehendelse er en egen forsikringssak. Det er bonustap og egenandel på hver enkelt skadehendelse.

Kjøp kasko hvis du mener det gir deg best trygghet.  Siden du nevnte omtrent 30.000,- i verdi kan jeg for eget vedkommende si at jeg aldri ville tatt full kasko på en bil i den prisklassen.  Bilen virker like bra med et par bulker i døra, fronten, bakenden og en par riper i lakken så lenge alt på bilen virker som det skal.  Mange ganger er bruksverdien på et kjøretøy i den prisklassen langt over salgsverdien.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en litt gammel bil til en verdi av 30K så er det slik at en liten skade til f.eks 10K eller mindre vil du uansett ikke ta på forsikringen. Du tar en enkel og billig rep og betaler fra egen lomme eller kjører de siste årene med en sprukket støtfanger. En forsikringsskade må da være over 10K, men likevel begrenset til 30K. Om skaden er på 30K vil du få utbetalt kanskje 25K etter fratrekk av egenandel. Om du totalvraker en uforsikret bil til 30K vil ditt tap være bare 25K hvis du kan selge vrakbil og dekk for 5K. La oss si at en typisk forsikringsskade er ca 20K eller maks 25K. La oss videre anta at det er 10% sannsynlig at det skjer i løpet av et år. Da kan du multiplisere sannsynlighet med konsekvens og konkludere med at det er hensiktsmessig å ta denne risikoen selv om kaskoforsikringen i seg selv koster mer enn 2K årlig. Slik ville jeg tenkt.

Endret av Mannisinbestealder
Feilskriving
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...