Gå til innhold

Delkasko eller fullkasko?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 hours ago, AnonymBruker said:

Eller om det er uklart hvem som har skyld og forsikringsselskapene krangler seg mellom, eller om du kommer i skade for å kjøre på noen, eller av veien selv eller.. Så nei, du tar feil. 

Anonymkode: c1512...c70

Det er jo akkurat det newman01 skriver? Så hva er feil?

Anonymkode: 87e21...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunello skrev (1 time siden):

Anbefaler å se hva dere betaler i premie før dette blir tema. Har man hatt bil noen år, er kasko rimelig billig uansett. 

Når du sier betaler i premie, hva betyr det?

Totalt beløp årlig for bilforsikring? 

Anonymkode: 17a95...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Når du sier betaler i premie, hva betyr det?

Totalt beløp årlig for bilforsikring? 

Anonymkode: 17a95...26c

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis du kræsjer vil delkasko føre til at du har råd til å betale for det du ødelegger. Kasko fører til at du også får dekket reprasjon eller erstatning av din bil. Hvis bilen din er verdt 10 000 kan det være like greit å betale mindre i forsikring og heller vrake den, men hvis den er verdt mye, lønner det seg med kasko.

Anonymkode: 5f7bf...897

Jeg bestilte nylig forsikring på en bil. Prisforskjellen på delkasko og kasko var så lite som 100 kr mnd. 1200 kr året. Jeg fant ut at der var en billig trygghet, selv om bilen ikke er så mye verdt. Ok, 10 ganger ditt eksempel forsåvidt. 100000 kr. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

men så finnes det mange punkter som skrives ned. 

Bulk på fronten, knust kjørelys, bulk på dør, blitt sneiet av annen bil og ripe i lakken, Tross alt uskyldige skader, men like fult en kostnad. 

Anonymkode: 17a95...26c

Ingen av disse skadene vil det lønne seg å ta på forsikringen. Det er jo egenandel på den også, og bonusen vil gå ned. Ingen fikser ripe i lakken på en bil til 30k på forsikringen. Det er jo galskap 

Anonymkode: 2f3c6...832

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ingen av disse skadene vil det lønne seg å ta på forsikringen. Det er jo egenandel på den også, og bonusen vil gå ned. Ingen fikser ripe i lakken på en bil til 30k på forsikringen. Det er jo galskap 

Anonymkode: 2f3c6...832

jeg er ikke så sikker på det, det er iallfall noe som jeg ikke får til å stemme. Spørsmålet er hvor mye man går ned i bonus. Og hva pris differansen blir fra bonus man har nå og til det som evt. ny bonus vil gå til. 

Verksted koster. 

Anonymkode: 17a95...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

jeg er ikke så sikker på det, det er iallfall noe som jeg ikke får til å stemme. Spørsmålet er hvor mye man går ned i bonus. Og hva pris differansen blir fra bonus man har nå og til det som evt. ny bonus vil gå til. 

Verksted koster. 

Anonymkode: 17a95...26c

Men hvorfor fikse lakken på en bil til 30k i verdi? Kasko eller ikke

Anonymkode: 87e21...694

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvorfor fikse lakken på en bil til 30k i verdi? Kasko eller ikke

Anonymkode: 87e21...694

Jeg mente når det også er kommet bulk på bilen. 

Anonymkode: 17a95...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg mente når det også er kommet bulk på bilen. 

Anonymkode: 17a95...26c

Det er heller Ikke verdt å fikse det på en bil til 30k 

Anonymkode: 87e21...694

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er heller Ikke verdt å fikse det på en bil til 30k 

Anonymkode: 87e21...694

Du har ingen eksempler. Du snakker i tåka. 

Anonymkode: 17a95...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig "enkelt" forklart:

ansvarsforsikring, som du må ha / påbudt. Dekker skader du påfører andre. Gjenstander / personer. Dekker ikke skader på din bil! Det gjør i såfall motparten hvis du ikke har skyld.

delkasko: dekker i tillegg som regel brann / tyveri, og ofte glass. Dvs. Stensprut.

kasko: dekker også skader på din bil, selv om du har skylden.

"superkasko" og andre betegnelser dekker også ofte leiebil, hotell, fly hjem osv osv. men stor forskjeller fra selskap til selskap.

Dette var som sagt ca. sånn det fungerer.

Anonymkode: 951d6...b5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Veldig "enkelt" forklart:

ansvarsforsikring, som du må ha / påbudt. Dekker skader du påfører andre. Gjenstander / personer. Dekker ikke skader på din bil! Det gjør i såfall motparten hvis du ikke har skyld.

delkasko: dekker i tillegg som regel brann / tyveri, og ofte glass. Dvs. Stensprut.

kasko: dekker også skader på din bil, selv om du har skylden.

"superkasko" og andre betegnelser dekker også ofte leiebil, hotell, fly hjem osv osv. men stor forskjeller fra selskap til selskap.

Dette var som sagt ca. sånn det fungerer.

Anonymkode: 951d6...b5f

ja, og det jeg lurer på og prøver å få forstå sammenheng på er, om det er begrensning på hva forsikring vil dekke når det gjelder selvskyldt skade på bil. Som vi vet så kan det f.eks bli skade på frontlykt, knust front, kanske panser på rettes på eller byttes? dermed får man en regning som er over en månedslønn. Jeg skulle tro det var naturlig få reparert det til en bil man er glad i. Dermed er det naturlig for meg at jeg har kasko selv om bilen er 2009 modell. 

Anonymkode: 17a95...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenhengen der vet bare du, som vet hvor mye du må betale i premie for de forskjellige og listepris på bilen. Du får ikke noe ekstra får ny radio osv.

Så hvis bilen er verdt ( listepris ) 30 000 og du må betale 10 000 i mnd for superkasko, så vil det jo ikke lønne seg. Da har du jo spart inn forsikringen på ca 3 mnd hvis du sparer pengene i steden.

så du må regne ut hvor mye mer må du betale for dyr forsikring og om det er lurt, eller om du heller vil betale mindre / billig forsikring og sette av de pengene du sparer ( på egen konto f.eks. ) for så å bruke ved et evt. uhell

Anonymkode: 951d6...b5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

ny radio

det er meget irrelevant og mangler kontekst i det jeg spør etter. 

Men hvis liste pris er 50 000 kr?

 

Anonymkode: 17a95...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delkaskoen vår dekket

- ansvarsforsikring (hvis du skader andre biler/eiendom og mennesker)

- brann/tyveri

- steinprut på ruta

- lav egenandel ved behov for veihjelp

 

Kasko dekker i tillegg skade på egen bil som man selv er ansvarlig for (eller ved ukjent ansvarlig.

 

Det enkleste forsikringsnivået er ansvarsforsikring, noe absolutt alle må ha. Det dekker kun skade på andres bil/eiendom og mennesker 

 

Da vi kjøpte en bil til ca 60 000 for ti år siden, hadde vi delkasko. Nå har vi bil  til ca 170 000, og vi har full kasko.

Anonymkode: a7c7a...82c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

> 100.000 i verdi = kasko

 

Hvis ikke går det  bra med delkasko dersom du har ryddig økonomi. Hvor ofte krasjer du? Selv har jeg kjørt i 20 år nå uten uhell.

Anonymkode: 65ea0...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

> 100.000 i verdi = kasko

 

Hvis ikke går det  bra med delkasko dersom du har ryddig økonomi. Hvor ofte krasjer du? Selv har jeg kjørt i 20 år nå uten uhell.

Anonymkode: 65ea0...890

Hva har du spart på å kjøre delkasko kontra fullkasko i 20 år uten uhell?

Jeg har også kjørt uten uhell. Men når man skal til verksted, så vil jeg tro all fortjeneste etter 20 år vil bli samme sum?

Men jeg erfarte at noen hadde bulket bilen min på gateplan uten å si fra. Da har jeg vel ingenting å si?

Anonymkode: 17a95...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Men når man skal til verksted,

Men forsikringsselskapet betaler da ikke for verksted!!!!! Det er kun når du kræsjer at det kan være fordelaktig med fullkasko. 

Om du får anmerkning på EU-kontroll må du betale verkstedregningen selv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (11 minutter siden):

Men forsikringsselskapet betaler da ikke for verksted!!!!! Det er kun når du kræsjer at det kan være fordelaktig med fullkasko. 

Om du får anmerkning på EU-kontroll må du betale verkstedregningen selv

trodde jeg har vært tydelig hele veien at det gjelder når jeg kræsjer. 

Jeg har iallfall ikke snakket om noe annet. 

Anonymkode: 17a95...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Du har ingen eksempler. Du snakker i tåka. 

Anonymkode: 17a95...26c

Eksemplet på bulker? Det er da ikke vits å fikse det på en bil til så lav verdi

Anonymkode: 87e21...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...