Gå til innhold

Delkasko eller fullkasko?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det sies at man skal ta delegasjon når bilen ikke har mye verdi. Men jeg får ikke til å stemne. Fordi kostnader i verksted vil jo være langt dyrere, samt bilen har stor verdi for meg til å kjøre med den

 Bruker fullkasko?

Anonymkode: 17a95...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kasko gjelder bare skader på bilen og ikke ordinære (slitasje)reparasjoner, altså vil verkstedkostnadene være så godt som like.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullkasko hjelper kun når du kræsjer i noe, og det er din skyld... Og du får bilens verdi, uavhengig av hva du føler bilen er verdt. 

Så har man egenandel og redusert bonus, med tilhørende lang tid for å opparbeide ny bonus. Så ikke sikkert det er spesielt lønnsomt å benytte forsikring om bilen skades. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (1 minutt siden):

Fullkasko hjelper kun når du kræsjer i noe, og det er din skyld... Og du får bilens verdi, uavhengig av hva du føler bilen er verdt. 

 

Eller om det er uklart hvem som har skyld og forsikringsselskapene krangler seg mellom, eller om du kommer i skade for å kjøre på noen, eller av veien selv eller.. Så nei, du tar feil. 

Anonymkode: c1512...c70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett opp et regnestykke og se hvor mye mer du må betale for helkasko sammenliknet med delkasko. 

Verkstedkostnader dekkes ikke av forsikringen, den gjelder skade som oppstår i trafikkuhell. Service, slitedeler og annet må du uansett betale av egen lomme.

Billige bruktbiler er dyre å ha.

Anonymkode: 4f6c8...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kræsjer vil delkasko føre til at du har råd til å betale for det du ødelegger. Kasko fører til at du også får dekket reprasjon eller erstatning av din bil. Hvis bilen din er verdt 10 000 kan det være like greit å betale mindre i forsikring og heller vrake den, men hvis den er verdt mye, lønner det seg med kasko.

Anonymkode: 5f7bf...897

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (32 minutter siden):

Fullkasko hjelper kun når du kræsjer i noe, og det er din skyld... Og du får bilens verdi, uavhengig av hva du føler bilen er verdt. 

Så har man egenandel og redusert bonus, med tilhørende lang tid for å opparbeide ny bonus. Så ikke sikkert det er spesielt lønnsomt å benytte forsikring om bilen skades. 

Takk for veldig godt svar. 

Betyr det at det er ulønnsomt hvis bilens verdi er 30.000 kr. Og jeg er uheldig å kjøre i noe med bulk. Det betyr oppretting og lakkering kanskje koster 25.000 kr å få fikset. Dette er fiktive hendelser og tall Jeg legger ut. 

Hvor mye bonus mister jeg egentlig? Om jeg har nå 75% 5.år. 

 

 

Anonymkode: 17a95...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Sett opp et regnestykke og se hvor mye mer du må betale for helkasko sammenliknet med delkasko. 

Verkstedkostnader dekkes ikke av forsikringen, den gjelder skade som oppstår i trafikkuhell. Service, slitedeler og annet må du uansett betale av egen lomme.

Billige bruktbiler er dyre å ha.

Anonymkode: 4f6c8...854

Hva dekkes av forsikring om jeg er skyld selv?

Anonymkode: 17a95...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvis du kræsjer vil delkasko føre til at du har råd til å betale for det du ødelegger. Kasko fører til at du også får dekket reprasjon eller erstatning av din bil. Hvis bilen din er verdt 10 000 kan det være like greit å betale mindre i forsikring og heller vrake den, men hvis den er verdt mye, lønner det seg med kasko.

Anonymkode: 5f7bf...897

Jeg synes det er brutalt å vrake den hvis ikke skaden er veldig stor. Men hvis bilen er 2008 modell. Kostnad fra verksted blir 25.000 kr for reparasjon. 

Kasko bidrar vel at jeg får leie bil?

Anonymkode: 17a95...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må isåfall ha kaskoforsikring med leiebil. Om bilen er verdt 30k er det ikke verdt å ha kaskoforsikring. Delkasko for steinsprut og tyveri, men ikke noe mer. 

Veit ikke om man mister 10 eller 20% bonus ved slike skader, men det kan fort bli vesentlig dyrere å bruke forsikring fremfor å betale skade selv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gylne grensa er 50000 kr. Er bilen din verdt mindre enn dette er det liten vits med fullkasko. 

Anonymkode: 15894...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den gylne grensa er 50000 kr. Er bilen din verdt mindre enn dette er det liten vits med fullkasko. 

Anonymkode: 15894...293

vognskade, billeie, uflaksforsikring kan bidra til at man står bedre rustet?

Anonymkode: 17a95...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er best forsikring best. Men det er antagelig ikke lønnsomt, med mindre du planlegger å havarere bilen med vilje fordi den ikke kommer gjennom EU-kontroll... 

Å betale 1/4 av bilens verdi i premie hvert år er ikke gunstig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig er best forsikring best. Men det er antagelig ikke lønnsomt, med mindre du planlegger å havarere bilen med vilje fordi den ikke kommer gjennom EU-kontroll... 

Å betale 1/4 av bilens verdi i premie hvert år er ikke gunstig.

Jeg er usikker hva bilen er verdt, men liker den da veldig godt, og jeg investerte ved å få lagt inn motorvarmer og dab+ til 18 000 kr. Så kanskje i seg selv det var ulogisk å gjøre? Jeg forstår ikke helt dette med kasko. Om jeg skulle være uheldig å kræsje bilen, og jeg vet ikke jo ikke hva verksted koster, men vet jo det er kostbart. Så i en uheldig situasjon kan det vel en reparasjon koste 30 000 kr. 

Samt hva skjer om jeg skulle bli kræsjet på, da har jo det en kostnad, har det en begrensning? som sagt bilen er jeg glad i. Men kan ikke forsikre meg på alle ting. 

Anonymkode: 17a95...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt noen stygge bilulykker og vært skyld i dem (kun min bil involvert, kjørt av veien). Har alltid hatt toppforsikring med full kasko+ selv om jeg har kjørt rundt i gamle billigbiler.

Veldig glad for det! De har dekket alt hver gang og bilulykken blir litt enklere å håndtere.

Anonymkode: fc903...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å se hva dere betaler i premie før dette blir tema. Har man hatt bil noen år, er kasko rimelig billig uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den gylne grensa er 50000 kr. Er bilen din verdt mindre enn dette er det liten vits med fullkasko. 

Anonymkode: 15894...293

Dette tror jeg er gammel profeti. Forsikring er så billig nå for de fleste at det ikke er mye å spare ved å si opp kaskoen. For de helt unge uten opptjent bonus er det mulig det kan lønne seg. Men jeg betaler rundt 3 000,- i året for en bil til rundt 50 000,-. En selvforskyldt bulk koster kjapt 10 000,- å rette. Minst.

Endret av Brunello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har hatt noen stygge bilulykker og vært skyld i dem (kun min bil involvert, kjørt av veien). Har alltid hatt toppforsikring med full kasko+ selv om jeg har kjørt rundt i gamle billigbiler.

Veldig glad for det! De har dekket alt hver gang og bilulykken blir litt enklere å håndtere.

Anonymkode: fc903...af4

hvor mye i bonus gikk du ned per gang? er det regler rundt det og samme til alle selskaper?

ja, det er samme tankegang jeg også har. Fordi selv om bilen er 2008 modell, så er det for meg mye bil. 

Har du eksempel på en verksted kostnad og som ble dekket av forsikringen? fikk du leie bil i den tiden? og hvor lang tid gikk det til du kunne dra til verksted å hente en reparert bil?

Anonymkode: 17a95...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som eier bil i Norge må ha ansvarsforsikring. Det gjør at hvis du kjører på noen, betaler forsikringsselskapet ditt kostnaden for den du kjørte på. Delkasko dekker i tillegg til ansvar, tyveri, steinsprut og bilberging til lav egenandel. Dersom du krasjer og det var motparten sin skyld vil motpartens forsikring alltid dekke reparasjoner på din bil. Dersom reparasjoner er dyrere enn hva forsikringsselskapet mener bilen din er verdt vil du ikke få den reparert, men den summen de mener du kan kjøpe tilsvarende bil. Dersom det er din skyld, dekker din forsikring motpartens regning, men du må dekke din egen. For at din egen regning skal dekkes må du ha fullkasko, men også her vil forsikringsselskapet si stopp dersom de mener bilen ikke er verdt reparasjonen. Da vil du få utbetalt penger for å kjøpe ny bil.

Anonymkode: 2f3c6...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Alle som eier bil i Norge må ha ansvarsforsikring. Det gjør at hvis du kjører på noen, betaler forsikringsselskapet ditt kostnaden for den du kjørte på. Delkasko dekker i tillegg til ansvar, tyveri, steinsprut og bilberging til lav egenandel. Dersom du krasjer og det var motparten sin skyld vil motpartens forsikring alltid dekke reparasjoner på din bil. Dersom reparasjoner er dyrere enn hva forsikringsselskapet mener bilen din er verdt vil du ikke få den reparert, men den summen de mener du kan kjøpe tilsvarende bil. Dersom det er din skyld, dekker din forsikring motpartens regning, men du må dekke din egen. For at din egen regning skal dekkes må du ha fullkasko, men også her vil forsikringsselskapet si stopp dersom de mener bilen ikke er verdt reparasjonen. Da vil du få utbetalt penger for å kjøpe ny bil.

Anonymkode: 2f3c6...832

men så finnes det mange punkter som skrives ned. 

Bulk på fronten, knust kjørelys, bulk på dør, blitt sneiet av annen bil og ripe i lakken, Tross alt uskyldige skader, men like fult en kostnad. 

Anonymkode: 17a95...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...