Gå til innhold

Katta i sekken å kjøpe brukt elbil for rundt 40.000kr, fra ca 2011-2015?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer litt hva som skal bli min neste bil. Har bensinbil som skal til EU kontroll i høst, men det er såpass mye småplukk og tull med den at jeg ikke kommer til å bruke penger på å sette den i stand igjen.

Da gjør jeg som jeg pleier å gjøre, går på finn, sorterer pris etter lav-høy, og finner den rimeligste bilen som har lengst igjen å gå til neste EU kontroll, og som det ikke er noen større åpenbare feil med. Farge og estetikk bryr jeg meg ikke om. Det har pleid å gå greit med bensin og dieselbiler jeg har hatt.

Men hvordan er det med elbiler? Jeg vet at noen tidligere elbiler hadde litt barnesykdommer siden dette er ganske ny teknologi. I tillegg så varer jo ikke batteripakkene i disse bilene evig, og er vel en løpende kostnad som må regnes med at vil komme. Jeg har null erfaring med elbil, så jeg vet ikke hvilke ting jeg må se opp for. Noen som har litt tips og erfaring om hva man ser etter for å gjøre det beste kjøpet? Tenker sånn rundt 40.000kr.. +/- 10.000 alt etter hvilket kjøp det er. Cash er ikke et problem, men vil ha bilen som varer lengst i forhold til investeringen.

Anonymkode: 4c078...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke noe mer farlig enn å kjøpe tilsvarende fossilbiler, men ikke forvent brukbar rekkevidde på en så gammel bil til den prisen.

Broren min har en leaf han kjøpte brukt for to år siden til 60k. Kjempebil uten noen feil eller problemer. men den går bare 80km på sommeren.

Anonymkode: 9b389...2b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bingolotto om du får en bra eller dårlig elbil til den prisen.... 

Anonymkode: 7bb68...6e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med gamle elbiler, og har en slik som bil nr 2. Helt gull, koster ingenting å ha den, men ville ikke anbefalt det som bil nr 1. Du kommer deg ikke langt vinterstid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Nissan Leaf 2013-modell i fjor. Helt topp bil, fin er den også 😊 Den kan jo ikke brukes som familiebil til og fra hytta på fjellet midtvinters, men den er ypperlig til mitt formål som er til og fra jobb + en tur ut på kvelden for å kjøre ungen på fritidsaktivitet. Overraskende stort bagasjerom også.

Anonymkode: f93d0...035

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte har gamle elbiler sterkt redusert batteri kapasitet. Nytt batteri koster som regel like mye eller mer enn selve bilen. 

Endret av Jokernord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte en leaf ifjor, omtrent samme pris. Den er tipp topp! Går 110 på sommeren, men er bil nr 2 så den fungerer utmerket til vårt bruk. Stille, liten, lettkjørt og ukomplisert. Ikke brukt ei krone på den enda. 

Anonymkode: 60544...526

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke noe mer farlig enn å kjøpe tilsvarende fossilbiler, men ikke forvent brukbar rekkevidde på en så gammel bil til den prisen.

Broren min har en leaf han kjøpte brukt for to år siden til 60k. Kjempebil uten noen feil eller problemer. men den går bare 80km på sommeren.

Anonymkode: 9b389...2b9

Hørt flere som sier lignende, men jeg har 2013 Leaf som går 130-140km på sommeren og 100km på vinteren, så er det så stor forskjell på biler fra samme periode? Betalte også 60k for 1 1/2 år siden :) Vet 2011 og 12 leafene går noe kortere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til at den har gått 165000 og har fremdeles 11/12 på batteriet, så er fornøyd foreløpig. 

Anonymkode: 60544...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SnowBells
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Legger til at den har gått 165000 og har fremdeles 11/12 på batteriet, så er fornøyd foreløpig. 

Anonymkode: 60544...526

Min er fra 2013 og har fremdeles 13/12 på batteriet når den er fulladet. Har bare kjørt 90 000 da. Brukte 20 000 kr på antiskrens-systemet for 2 år siden, ellers har den gått som ei klokke. Go nissan leaf 😁

Endret av SnowBells
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lass4r skrev (2 minutter siden):

Hørt flere som sier lignende, men jeg har 2013 Leaf som går 130-140km på sommeren og 100km på vinteren, så er det så stor forskjell på biler fra samme periode? Betalte også 60k for 1 1/2 år siden :) Vet 2011 og 12 leafene går noe kortere. 

Det kommer an på bruk, bykjøring/landevei/motorvei, temperatur, klimaanlegg osv. Med min bruk går den ca 110, men jeg kan tyne ut en del flere km om jeg må. 

Anonymkode: 60544...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve kjør den litt, både by og motorvei. 

Det er langt tryggere med driftssikkerhet på elbiler enn fossil. 

Eneste er at en slik bil er egnet til ærender og til og fra jobb. Kjekke med Leaf fra2011 til 2018 er at batteriet er lett å bytte ut og med enkle grep kan du sette inn et 30kw batteri fra brukten hvis du skulle ønske det

Anonymkode: 0e45f...0e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Prøve kjør den litt, både by og motorvei. 

Det er langt tryggere med driftssikkerhet på elbiler enn fossil. 

Eneste er at en slik bil er egnet til ærender og til og fra jobb. Kjekke med Leaf fra2011 til 2018 er at batteriet er lett å bytte ut og med enkle grep kan du sette inn et 30kw batteri fra brukten hvis du skulle ønske det

Anonymkode: 0e45f...0e0

Vet du hva et batteri til leaf koster? Vurderer en slik rimelig bil til hverdagskjøring. Kjører stort sett kun småturer, og det liker ikke min dieselbil.

Anonymkode: 65fe7...700

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kjøpte en 2012 Leaf for tre år siden til under 60k kr, med under 80k km på telleren. Aldri før har jeg hatt så billig bil. Det er helt fantastisk. Realistisk rekkevidde (altså det du klarer uten å kjøre den heeelt tom - som man jo heller ikke gjør med fossilbil) er bare rundt 60 km vinterstid, 80 km om sommeren. Men det gjør ingenting fordi den er så billig i drift, at vi nå har 2 veteranbiler, ikke 1, og én til bensinbil for langkjøring. Glad i bil, og Leafen er en enkel, grei, billig og trygg liten sak.

Det er ting som kan gå i stykker her også, men mye kan fikses selv. Største utfordringen er batteriet. Lær deg å bruke Leafspy med OBD dongle, og du unngår å kjøpe katta i sekken, enkelt og greit.

Anonymkode: 3c1d8...127

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Vet du hva et batteri til leaf koster?

Det er ikke vanlig å bytte batteri på elbiler. De fleste batterier varer ut bilens levetid (men med noe redusert kapasitet). 

Så lenge man er klar over de begrensninger en billig elbil har, som kort rekkevidde og treg lading, er det supert som kortdistansebil. Men det kan fort ta veldig lang tid å kjøre 300km til hytta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (2 timer siden):

Det er ikke vanlig å bytte batteri på elbiler. De fleste batterier varer ut bilens levetid (men med noe redusert kapasitet). 

Så lenge man er klar over de begrensninger en billig elbil har, som kort rekkevidde og treg lading, er det supert som kortdistansebil. Men det kan fort ta veldig lang tid å kjøre 300km til hytta...

Forholdsvis vanlig å bytte både 12v og fremdriftsbatteri. Noen biler har mulighet for å enkelt bytte celler, andre kan kun bytte hel pakke...

Anonymkode: 7bb68...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om bilen dekker behovet ditt er det begrenset hvor ille det kan gå om den koster 40k.

Pristapet på nyere biler er fort like mye eller mer på ett år. Om du kjører den i 2 år og selger den for 10k har du hatt billig bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med rekkevidde er et problem, ja. For jeg bor alene og har bare 1 privatbil, og reiser av og til noen litt lengre turer som gjør at rekkevidden burde vært kanskje 200km++ (kan ikke drive og lade på besøk hos andre, så må rekke tur-retur).  Hadde vi vært to, med behov for to biler så kunne vi heller delt litt på det og brukt elbil til småkjøring og jobbpendling, og bensinbil når begge bilene brukes samtidig eller til lengre reiser. Mister mye fleksibilitet med kun en elbil med dårlig rekkevidde. Ladbar hybrid ville vært bra, men er ikke aktuelt pga. man betaler samme avgifter og bompenger osv.

Det er godt mulig at neste bil får bli bensin eller diesel igjen. Så kanskje rekkevidden har økt på elbilene som da ligger til salgs i billigsjiktet av bruktmarkedet.

Anonymkode: 4c078...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Akkurat det med rekkevidde er et problem, ja. For jeg bor alene og har bare 1 privatbil, og reiser av og til noen litt lengre turer som gjør at rekkevidden burde vært kanskje 200km++ (kan ikke drive og lade på besøk hos andre, så må rekke tur-retur).  Hadde vi vært to, med behov for to biler så kunne vi heller delt litt på det og brukt elbil til småkjøring og jobbpendling, og bensinbil når begge bilene brukes samtidig eller til lengre reiser. Mister mye fleksibilitet med kun en elbil med dårlig rekkevidde. Ladbar hybrid ville vært bra, men er ikke aktuelt pga. man betaler samme avgifter og bompenger osv.

Det er godt mulig at neste bil får bli bensin eller diesel igjen. Så kanskje rekkevidden har økt på elbilene som da ligger til salgs i billigsjiktet av bruktmarkedet.

Anonymkode: 4c078...d03

Dette klarer du ikke til 40k, nei. Men hurtiglading underveis er jo et alternativ om du finner en bil med rundt 100 km rekkevidde? Da er vi kanskje opp i 60k kr.

Anonymkode: 3c1d8...127

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/11/2022 at 2:39 PM, AnonymBruker said:

Vi kjøpte en 2012 Leaf for tre år siden til under 60k kr, med under 80k km på telleren. Aldri før har jeg hatt så billig bil. Det er helt fantastisk. Realistisk rekkevidde (altså det du klarer uten å kjøre den heeelt tom - som man jo heller ikke gjør med fossilbil) er bare rundt 60 km vinterstid, 80 km om sommeren. Men det gjør ingenting fordi den er så billig i drift, at vi nå har 2 veteranbiler, ikke 1, og én til bensinbil for langkjøring. Glad i bil, og Leafen er en enkel, grei, billig og trygg liten sak.

Det er ting som kan gå i stykker her også, men mye kan fikses selv. Største utfordringen er batteriet. Lær deg å bruke Leafspy med OBD dongle, og du unngår å kjøpe katta i sekken, enkelt og greit.

Anonymkode: 3c1d8...127

Omtrent slik tenker jeg om Leafen min, som bil entusiast finner jeg leafen like spennede som å kjøre buss men det er så billig at jeg kan gjøre mye annet morro... 

En ting å være obs på er vel parkeringsbremsen, den kan koste noen lapper å fikse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...