Gå til innhold

Barnevernet og sykmelding

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

TS du bør prøve å ikke være så bekymret. Hvis de er truende i møtet ansetter du en advokat.

Anonymkode: c80d0...cf8

Vi har ingenting å bekymre oss for. Men det er jo barnevern. En blir jo stresset 

Anonymkode: ca55f...d5d

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har ingenting å bekymre oss for. Men det er jo barnevern. En blir jo stresset 

Du må roe ned. Saken blir mest sannsynlig henlagt hvis dere ikke har noe å skjule. 

Anonymkode: 57c47...2b4

• Liker 2
Skrevet

De fleste som jobber i barnevernet har fullstendig forståelse for at man ikke alltid kan klare å gå på jobb når hodet er opptatt av noe annet. Det hadde vært mye mer belymringsfullt om du hadde insistert på å fortsette å gå på jobb og det dermed hadde gått ut over omsorgen for barna dine. 

Anonymkode: bc706...663

• Liker 5
Skrevet

Du må roe ned. Saken blir mest sannsynlig henlagt hvis dere ikke har noe å skjule. 

Jeg vet at saken blir henlagt, men å gå gjennom prosessen med de samtalene er noe jeg synes er forferdelig ubehagelig. Klarer ikke tenke på annet, og katastrofetenker så det holder. 

• Liker 6
Skrevet

De fleste som jobber i barnevernet har fullstendig forståelse for at man ikke alltid kan klare å gå på jobb når hodet er opptatt av noe annet. Det hadde vært mye mer belymringsfullt om du hadde insistert på å fortsette å gå på jobb og det dermed hadde gått ut over omsorgen for barna dine. 

Anonymkode: bc706...663

Det er helt sant. Våre barn er ungdommer. De er på skolen på dagtid og etter skole er det middag, lekser og trening eller henge her hjemme eller hos venner. 
Jeg jobber med sårbare mennesker der jeg må være fokusert og tilstede, noe som har vært ekstremt krevende siste uka. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det spørs helt, en sykemelding for sucidialitet for eksempel tar seg selvsagt ikke like godt ut som en sykemelding for et brukket ben eller en kraftig influensa. Men nei, generelt sett ikke. Husk dog på at for å få en sykemelding så må du ha symptomer/være syk.

Men du, slapp nå av. Det er ingen krise å bli meldt til BV om du ikke har noe å frykte. Det skjer daglig, har selv blitt meldt av en bitter eks. BV opprettet sak slik de skal, gjorde sine undersøkelser som selvsagt bare avdekket trygge og gode forhold, og avsluttet saken igjen (med en muntlig kommentar til meg om hva de synes om den som meldte).

Ingenting å frykte om du ikke har noe å frykte! Knust hjerte, er det noen nære som meldte deg?

Anonymkode: 91254...e2c

Det er en stort gap mellom å være sucidal og det å være lettere stresset og søvnløs av situasjonen. 
det er ingen psykiske lidelser hos oss foreldre. 

• Liker 4
Skrevet

Står i en vond situasjon nå der vi er meldt til barnevernet. Vi har ingenting å frykte, men dette er allikevel en enorm påkjenning. Jeg har en krevende jobb som krever at jeg er 100% tilstede mentalt. Jeg sliter med nattesøvnen, og grubler mye på det første møtet vi skal ha med barnevernet nå til uka, og hjertet mitt er knust i tusen biter. 
Trenger en sykmelding nå for å holde hode over vann. 
Er en sykmelding noe barnevernet kan bruke mot meg som negativt om de finner ut av det? 

En sykemelding er fullt lovlig fravær. Barnevernet vet at en slik anmeldelse er en stor påkjenning. Dersom noen har meldt dere, er de lovpålagt å sjekke det ut, det er derfor de kommer, ikke for å "ta" deg. 

En veninne opplevde det samme, fra en sint eks og hans nye kone. Hun var sykmeldt flere uker pga saken. Hun fikk beskjed at saken var ute av verden allerede under hjembesøket. 

Når du vet at beskyldningene er grunnløse, har du ikke noe å frykte. Prøv å slappe av, og vær som vanlig, selv om det er vanskelig i en slik situasjon. 

Anonymkode: f6a1e...698

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

En sykemelding er fullt lovlig fravær. Barnevernet vet at en slik anmeldelse er en stor påkjenning. Dersom noen har meldt dere, er de lovpålagt å sjekke det ut, det er derfor de kommer, ikke for å "ta" deg. 

En veninne opplevde det samme, fra en sint eks og hans nye kone. Hun var sykmeldt flere uker pga saken. Hun fikk beskjed at saken var ute av verden allerede under hjembesøket. 

Når du vet at beskyldningene er grunnløse, har du ikke noe å frykte. Prøv å slappe av, og vær som vanlig, selv om det er vanskelig i en slik situasjon. 

Anonymkode: f6a1e...698

Takk for et veldig godt svar ❤️ Denne trengte jeg 

• Liker 2
Skrevet

TS, du har laget mange tråder om dette nå. Har du ingen å snakke med i det daglige siden du hele tiden må opprette tråder på KS? Hvorfor lener du deg ikke mer på din ektemann/samboer? 

Anonymkode: 75e2b...7c4

• Liker 5
Skrevet

1. Det er ikke alltid vi innhenter helseopplysninger. Kommer an på meldingens innhold

2. Vi er vant med foreldre som er syke - midlertidig og kronisk

3. Vi har forståelse for at undersøkelse er en belastning og at mennesker reagerer ulikt på dette

4. Det er fungeringen vi ønsker å belyse - ikke sykdom i seg selv

5. Å si at man opplever dette som en krise og at man er ulykkelig på grunn av dette er veldig vanlig og normalt. Vi har hørt det mange ganger❤️ 

Hilsen barnevernsped. 

Anonymkode: ba345...d18

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet at saken blir henlagt, men å gå gjennom prosessen med de samtalene er noe jeg synes er forferdelig ubehagelig. Klarer ikke tenke på annet, og katastrofetenker så det holder. 

Hvis du taklet ungdomsskolen så takler du barnevernet. 

Anonymkode: 7ef38...ed6

Skrevet

IKKE la deg påvirke av de negative historiene om barnevernet. For hver negative historie finnes det flere positive du ikke får høre om.

Barnevernet er der for å hjelpe. Ta i mot hjelpen. Samarbeid. Enten så er meldingen grunnløs eller så ligger det noe i den du selv ikke ser. Da får dere hjelp og veiledning og så går livet videre.

Er du så langt nede at du ikke fungerer på jobb så må du vurdere om du skal ta ut egenmelding (maks tre dager) eller gå til lege for lengre sykemelding. Du trenger ikke gå i detalj om dette til barnevernet med mindre dette er en del av undersøkelsen og de spør. Vær ærlig. Men frem til da er dette kun noe du trenger å vite.

Lykke til :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

At du må sykemelde deg før et møte syns jeg faktisk er bekymringsfult TS  Er du en god mor med stabil psyke så burde det her bare prelle av deg.

Går bv inn for å hente inn helseopplysninger vil de spørre om hvorfor du var sykemeldt (legn må være 100 % ærlig). Kommer ikke akkurat positivt ut for å si det sånn.

Har du ingenting å bekymre deg for burde du kunne leve et normalt liv. For akkurat nå viser du at du ikke er frisk psykisk 🤔

Anonymkode: cdab7...f8f

Jeg håper at en gang i framtida blir mulig å begrense slike som deg sin tilgang til internett til kun lesing.

TS, jeg ble sykmeldt ifb med barnevernssak. Før dette har jeg kun hatt en sykmelding i hele mitt liv.

Jeg diskuterte ikke sykmeldingen i møte med barnevernet, men jeg sa at jeg var urolig. Det hadde de full forståelse for.

Jeg ser her at flere snakker om at barnevernet henter ut helseopplysninger. I vårt tilfelle ville de ha helseopplysninger om barnet, det var aldri noen som spurte om helseopplysninger om meg. Det hadde det heller aldri falt meg inn at de kunne gjøre det, jeg har en del kjennskap til juss og jeg kan ikke forstå annet enn at å innhente helseopplysninger om den voksne er langt utenfor grensa. Hva slags lovhjemmel bruker man da?

Be om time hos fastlegen, TS, forklar situasjonen. Min lege viste seg å være godt kjent med denne typen saker og ble ikke overrasket over at jeg slet.

Anonymkode: 291dd...468

• Liker 2
Skrevet

TS du bør prøve å ikke være så bekymret. Hvis de er truende i møtet ansetter du en advokat.

Anonymkode: c80d0...cf8

Truende? Herregud så mye dumt man skal lese

Anonymkode: d6387...b0b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg håper at en gang i framtida blir mulig å begrense slike som deg sin tilgang til internett til kun lesing.

TS, jeg ble sykmeldt ifb med barnevernssak. Før dette har jeg kun hatt en sykmelding i hele mitt liv.

Jeg diskuterte ikke sykmeldingen i møte med barnevernet, men jeg sa at jeg var urolig. Det hadde de full forståelse for.

Jeg ser her at flere snakker om at barnevernet henter ut helseopplysninger. I vårt tilfelle ville de ha helseopplysninger om barnet, det var aldri noen som spurte om helseopplysninger om meg. Det hadde det heller aldri falt meg inn at de kunne gjøre det, jeg har en del kjennskap til juss og jeg kan ikke forstå annet enn at å innhente helseopplysninger om den voksne er langt utenfor grensa. Hva slags lovhjemmel bruker man da?

Be om time hos fastlegen, TS, forklar situasjonen. Min lege viste seg å være godt kjent med denne typen saker og ble ikke overrasket over at jeg slet.

nomore82 skrev (45 minutter siden):

IKKE la deg påvirke av de negative historiene om barnevernet. For hver negative historie finnes det flere positive du ikke får høre om.

Barnevernet er der for å hjelpe. Ta i mot hjelpen. Samarbeid. Enten så er meldingen grunnløs eller så ligger det noe i den du selv ikke ser. Da får dere hjelp og veiledning og så går livet videre.

Er du så langt nede at du ikke fungerer på jobb så må du vurdere om du skal ta ut egenmelding (maks tre dager) eller gå til lege for lengre sykemelding. Du trenger ikke gå i detalj om dette til barnevernet med mindre dette er en del av undersøkelsen og de spør. Vær ærlig. Men frem til da er dette kun noe du trenger å vite.

Lykke til :)

Vi trenger ingen hjelp av barnevernet. Barnet vårt får hjelp av bup, og det er derfor det er sendt bekymring da barnet sliter. Det er omsorgen vår de ønsker å se nærmere på, og omsorgen er i beste hender. Barnet trenger bup, ikke barnevernet 

• Liker 3
Skrevet

TS, du har laget mange tråder om dette nå. Har du ingen å snakke med i det daglige siden du hele tiden må opprette tråder på KS? Hvorfor lener du deg ikke mer på din ektemann/samboer? 

Jeg skriver og lager så mange tråder jeg ønsker om jeg har behov for det. det er mange bv tråder om dagen, alle er ikke meg om du lurte på det. Du trenger ikke kommentere hvis du ikke har noe konstruktivt å komme med. 
Hvorfor gå inn i en tråd for å kommentere: gjesp… dette har du skrevet før? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skriver og lager så mange tråder jeg ønsker om jeg har behov for det. det er mange bv tråder om dagen, alle er ikke meg om du lurte på det. Du trenger ikke kommentere hvis du ikke har noe konstruktivt å komme med. 
Hvorfor gå inn i en tråd for å kommentere: gjesp… dette har du skrevet før? 

Fordi jeg lurer oppriktig på om du ikke har noe nettverk/hjelp i det virkelige liv. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Enig, det er skummelt at noen tenker så enkelt. Man har faktisk ikke noe vern mot slike folk. 

Anonymkode: 7ef38...ed6

• Liker 2
Skrevet

Herlighet så mange tråder det er om barnevernet og bekymringsmeldinger her inne om dagen. Og alle er selvfølgelig helt uvitende om hvorfor det kan være meldt bekymring hos dem, går rett i skyttergraven og offerrollen. 

Det er mange tråder, men mange av de er startet av samme person. Dette er TS fra tråden "Barnevern" som ble opprettet i helgen, og en liknende tråd som jeg ikke husker tittelen på, som TS startet i desember.

Jeg forstår at det føles som en belastning å få bekymringsmelding på seg, men TS vet jo at grunnlaget her ikke handler om verken omsorgen i hjemmet eller hennes evner som mor, men om hvordan skolen møter barnet hennes, som har skolevegring. 
Når TS nå er så frynsete, klarer jeg ikke la være å tenke på hvordan dette preger barnet, som faktisk er den saken dreier seg om her. TS skal være barnets støtte nå. 

Og jeg tror TS trenger å snakke med noen om alt hun tenker på i forbindelse med dette. Å opprette tråd etter tråd her på KG hjelper tydeligvis ingenting. 

Anonymkode: ae5c9...ed4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi trenger ingen hjelp av barnevernet. Barnet vårt får hjelp av bup, og det er derfor det er sendt bekymring da barnet sliter. Det er omsorgen vår de ønsker å se nærmere på, og omsorgen er i beste hender. Barnet trenger bup, ikke barnevernet 

Det er vel her problemstillingen ligger. Hvis det er slik at du har en jobb som er så mentalt krevende for deg så har du ikke restkapasitet til barnet.

En god venn av meg stod i samme problemstilling for noen år siden, etter studiene gjorde han en kometkarriere i det offentlige, fikk seg kjæreste-samboer og ble gift. Deretter kom det to tette, dette gikk også greit det første året med hjalp av familie som kunne være barnevakt. Når yngstebarnet nærmet seg 1 år så lå han langt etter motorisk. Det ble mange timer hos spesialister og etter 1-2 år med undersøkelser viste det seg at barnet var multihandikappet. Vennen min og kona tok da valget å skifte stilling med mindre ansvar, mindre stress og færre timer i uken. 

Viser det seg at du og mannen din kun prioriterer jobb fremfor oppfølging av barnet så vil det selvfølgelig ikke slå positivt ut. 

Tenker også at det ikke er heldig hvis du nå som du har fått press på deg blir sykemeldt på grunn av arbeidet - dette burde du ha sett tidligere, for fokuset ditt burde ha vært på barnet. 

Anonymkode: f137a...d8f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...