Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Capt. Obvious skrev (1 minutt siden):

Du svarte strengt tatt på en påstand om at NATO igjen er blitt veldig viktig, og det er jo egentlig et faktum. Og faktisk ga man seg heller ikke med en gang under andre verdenskrig. Ja, man overga seg når man så de overveldende styrkene som kom, men forutsetningen var ikke den samme den gang. For det første hadde Hitler tatt flere land i Europa og gått til krig på så mange fronter at noen neppe hadde hatt kapasitet til å bistå. For det andre hadde ingen andre land slik plikt, da noe som NATO ikke eksisterte ennå. Nordmenn var dermed i teorien og praksis alene da Tyskland angrep, og da sier det seg ganske enkelt selv at kampviljen vil være mye mindre når man vet at man er kraftig i undertall uansett, og man vet at det garantert heller ikke kommer andre land og bistår. 

NATO sikrer derimot slik bistand, slik at kampviljen bør være noe større. Man vet at man er en del av noe større, og at ingen medlemsland har interesse av at noe nato land befestes siden det ville svekke NATOS legitimetet og dermed legitimiteten til felles vestlig forsvarsevne. 

Jeg svarte på en påstand om at Norge skal overgi seg straks for å spare norske liv, samtidig som vi skal være medlem av NATO og kreve deres hjelp. Du kan ikke bare plukke ut deler av budskapet og overse helheten av innlegget jeg svarte på. Resten av innlegget ditt har ingen relevans til mitt svar eller mitt standpunkt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajajane skrev (39 minutter siden):

Jeg tror mange kun hører en side av saken og tenker at denne saken er helt meningsløs og dum, og at Russland er et forferdelig land. Les litt mer om avtalen fra 1990 hvor NATO lovet at de ikke skulle presse Russlands interesser, og likevel har de kommet nærmere og nærmere. Ikke alt er så svart hvitt som media nå fremlegger. NATO har brutt sin del av avtalen, Russland bryter nå sin del. Hvem har skylden? Krig er forferdelig uansett. 

Enig med deg, det blir helt feil å kun skylde på russerne. Det er mange aktører i dette spillet. Støtter ikke invasjonen av Ukraina på noe som helst vis, men her er det veldig mange som må gå i seg selv, ikke bare russere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HalldirV2 skrev (1 minutt siden):

Jeg svarte på en påstand om at Norge skal overgi seg straks for å spare norske liv, samtidig som vi skal være medlem av NATO og kreve deres hjelp. Du kan ikke bare plukke ut deler av budskapet og overse helheten av innlegget jeg svarte på. Resten av innlegget ditt har ingen relevans til mitt svar eller mitt standpunkt. 

Du siterte setningen "Ja, og NATO er nå like viktig som under den kalde krigen, om ikke mer viktig.  " og nærmest bestred den, og det er ikke riktig. NATO er selvsagt viktig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyym97 skrev (19 timer siden):

Er det trygt å reise til oslo nå?

Ja mye tryggere enn i Finnmark som ligger rett ved Russland.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes regjeringen i Ukraina bør gi seg slik at flere sivile ikke går tapt. Fortsetter de å yte motstand så blir det verre dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymburker skrev (7 minutter siden):

Putin og Zelensky (?) er klare for å forhandle. Forhåpentlig blir det en kortvarig krig.

Håper de klarer å forhandle….. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Synes det er skikkelig unødvendig av Putin. Hvorfor skal uskyldige folk i Ukraina bli offer for dette tullet? Tror krigen vil vare en stund i Ukraina (håper jeg tar feil). 
Det vil nok ikke spre seg til andre land, men det er fælt at befolkingen i Ukraina må lide for dette. Føler med de💔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (10 minutter siden):

Du siterte setningen "Ja, og NATO er nå like viktig som under den kalde krigen, om ikke mer viktig.  " og nærmest bestred den, og det er ikke riktig. NATO er selvsagt viktig. 

Som jeg ba deg om tidligere, se svaret mitt i kontekst. Ikke hopp inn i en samtale og ta ting ut av sin sammenheng. Her har du hele diskusjonen frem til du hoppet inn. Om du ikke forstår sammenhengen nå, så ser jeg som det poengløst å fortsette. Jeg argumenterte aldri mot NATO, men at om at NATO skal forsvare Norge uten at Norge er villige til det samme. 

Endret av HalldirV2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeffe skrev (22 minutter siden):

Nå er ikke hotwife ute etter å spre missinformasjon så da er det nok sant

Men jobbet ikke han som skuespiller/komiker før han ble president? Mulig at dette bildet har vært en sketsj eller noe sånn i forbindelse med noe show 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (24 minutter siden):

Putin og Zelensky (?) er klare for å forhandle. Forhåpentlig blir det en kortvarig krig.

Hvor har du lest dette? De sier ikke noe om det på nyhetene i NRK og der kommer oppdatert info hele tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse
HalldirV2 skrev (13 minutter siden):

Som jeg ba deg om tidligere, se svaret mitt i kontekst. Ikke hopp inn i en samtale og ta ting ut av sin sammenheng. Her har du hele diskusjonen frem til du hoppet inn. Om du ikke forstår sammenhengen nå, så ser jeg som det poengløst å fortsette. Jeg argumenterte aldri mot NATO, men at om at NATO skal forsvare Norge uten at Norge er villige til det samme. 

Jeg svarte deg spesifikt på setningen "Ja, og NATO er nå like viktig som under den kalde krigen, om ikke mer viktig.  ". Det er jo fortsatt en sannhet. Ingen har sagt noe om at Nordmenn ikke kommer til å bidra selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo stått Z på russerne sine tanks. Flere undret seg over hva det kunne symboliserer. Kan det være at budskapet er " Zelenskyj "? Som er etternavnet til presidenten i Ukraina? At det er symbol for at det er han som er målet? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Loublover
askefast skrev (1 minutt siden):

Det har jo stått Z på russerne sine tanks. Flere undret seg over hva det kunne symboliserer. Kan det være at budskapet er " Zelenskyj "? Som er etternavnet til presidenten i Ukraina? At det er symbol for at det er han som er målet? 

Nå heter han jo Владимир Александрович Зеленский på russisk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minskavtalen blir det snakket litt om nå og da, men denne avtalen fra 1994 er det ingen som snakker om? 

Legger ved en link til 2014, da denne avtalen også var glemt. 

I 1994 skrev Russland, USA, Storbritannia og Frankrike under på at de garanterte å forsvare Ukrainas grenser mot at Ukraina ga opp sine atomvåpen. 

Hva har skjedd med denne avtalen?

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Ao905/ukraina-den-glemte-avtalen&ved=2ahUKEwi1ndit9Jr2AhWEzosKHU9vD1kQtwJ6BAgIEAE&usg=AOvVaw1Bug9kC6YXH3lLC-7QhXA8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...