Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Blomsterkaret skrev (5 timer siden):

Russland hjalp Norge under 2. verdenskrig. Tror dere Russland føler seg ekstra sviktet av Norge? Jeg hater at vi sendte ned 2000 våpen, latterlig. I tillegg er det et lavt tall, sett i en større sammenheng. Totalt unødvendig at vi trosset vår egen grunnlov for å «bidra litt». 

Da Putin sa at nabolandene ikke skulle være bekymret, eller hva det sto (for noen dager siden), tenker jeg at dette er omvendt psykologi. Norge har fått plass på fiende-lista, men hva forventet egentlig Støre-regjeringen da de tok sin beslutning? 

Ikke minst: Garantert at han vil ta hevn på minst et land for alle sanksjonene.  

Da het det Sovjet så da hjalp for så vidt Ukraina oss også den gangen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Jajajane said:

Også på nrk leser jeg at Norge ikke setter sanksjoner mot russiske selskap innen fisk. Det taper vi for mye på. Kanskje vi burde tenke på at vi er avhengig av gassen også, men slik går det når ting blir hastebesluttet…..

Æh? Om vi er avhengi av gassen fra Russland?

Er... Er du fra Norge?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trampstamped skrev (9 timer siden):

Tusen takk! (Kan ellers melde at artikkelen er skremmende, men svært god, for andre som evt. er interessert i mer utfyllende tekster.)

Putin har lenge blitt sammenlignet med en tsar eller Stalin, og denne artikkelen setter Putin inn i slik diktator-rolle. Det ser ut som det er hans ambisjon, men hvor lenge går det? Er det mulig å styre et stort land på den måten i vår tid , der informasjon trolig er vanskeligere å begrense? Jeg tror uansett han ikke kan styre alene, og at han er avhengig av en personlig livgarde og FSB , politi, voldsmaktapparat.  Men kan han stole på alle dem? Faren for revolusjon er  overhengende når han presser sitronen for hardt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tig skrev (2 timer siden):

Æh? Om vi er avhengi av gassen fra Russland?

Er... Er du fra Norge?

I dag er de europeiske landene helt avhengige av gass fra Russland, som i 2021 sto for rundt 45 prosent av EUs gassimport.

ja, jeg er fra Norge.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva betyr det egentlig at USA skal forby russisk olje? Tror dere Putin vil bli så sint at det er større sjanse for bruk av atomvåpen og dermed atomkrig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifyousayso skrev (8 minutter siden):

Hva betyr det egentlig at USA skal forby russisk olje? Tror dere Putin vil bli så sint at det er større sjanse for bruk av atomvåpen og dermed atomkrig? 

Selvfølgelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajajane skrev (3 timer siden):

I dag er de europeiske landene helt avhengige av gass fra Russland, som i 2021 sto for rundt 45 prosent av EUs gassimport.

ja, jeg er fra Norge.

Jeg synes det er skremmende mange som mangler forståelse for konsekvensene av sanksjonene. Jeg tror mange tenker at det er bra å innføre sanksjoner som rammer Russland hardt, men få tenker på at sanksjonene kommer til å ramme oss selv hardt også. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*luna* skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er skremmende mange som mangler forståelse for konsekvensene av sanksjonene. Jeg tror mange tenker at det er bra å innføre sanksjoner som rammer Russland hardt, men få tenker på at sanksjonene kommer til å ramme oss selv hardt også. 

Selvfølgelig vil de ramme oss selv. Men det rammer oss og at Russland angrep ukraina. Hvem er det som må ta inn alle disse flyktningene tror du? Hvem må bistå med humanitær hjelp? Det beste vi kan gjøre er å kvele Russland økonomisk, og få de til å betale for alt dette når vi kan lette å sanksjonene. Russland skal aldri være noe mer enn en krøplet nasjon etter dette, sånn som Tyskland ble etter 2.verdens krig.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*luna* skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig kommer de til å ramme oss hardt også, tror de fleste skjønner det. Bensin- og dieselprisene kommer nok til å passere 30,- pr. liter i løpet av kort tid, og jeg vurderer selv å hoppe på tilbud om 3 års fastpris på strøm til 126 øre/kWh. Matvareprisene kommer nok til å øke 20-30% i løpet av året. 

På den annen side vil Norge som land gå så det griner. Både olje- og gassindustrien vil tjene enorme summer, og dermed også staten. Nikkelverket i Kristiansand kommer til å få tidenes overskudd, osv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Det er fantastisk at Norge hjelper, bare at - ting er vanskelige å forstå når vi står selv på venteliste for livsviktig behandling. Da føler jeg litt på at mitt liv er mindre verd på en måte.

«Norske sykehus kan ta imot 550 ukrainske pasienter. Norge står også klar til å hente ut pasienter med fly.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kar90 skrev (20 minutter siden):

Selvfølgelig vil de ramme oss selv. Men det rammer oss og at Russland angrep ukraina. Hvem er det som må ta inn alle disse flyktningene tror du? Hvem må bistå med humanitær hjelp? Det beste vi kan gjøre er å kvele Russland økonomisk, og få de til å betale for alt dette når vi kan lette å sanksjonene. Russland skal aldri være noe mer enn en krøplet nasjon etter dette, sånn som Tyskland ble etter 2.verdens krig.

Problemet er at vi kveler oss selv med disse sanksjonene. Nå har usa bestemt at de skal forby kjøp av russisk olje. Håper alle skjønner at dette vil gå hardt utover økonomien fremover, og alle vil merke dette. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajajane skrev (5 minutter siden):

Problemet er at vi kveler oss selv med disse sanksjonene. Nå har usa bestemt at de skal forby kjøp av russisk olje. Håper alle skjønner at dette vil gå hardt utover økonomien fremover, og alle vil merke dette. 

Selvfølgelig, men det vil ramme Russland enda hardere. Et land som går til krig lager problemer langt utover landet de går til krig mot, vi slipper ikke unna konsekvensene av dette. Du vil jo bare at vi skal la Russland slakte Ukraina og late som om det ikke skjer.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
Jajajane skrev (10 minutter siden):

USA trenger enorme mengder drivstoff til transport, og de har kanskje industri som trenger det.  Det får nok store konsekvenser, men det er umulig for oss å forestille seg hvor store.  Ennå.  Jeg trodde at USA var selvforsynte med olje jeg.

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
kar90 skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig, men det vil ramme Russland enda hardere. Et land som går til krig lager problemer langt utover landet de går til krig mot, vi slipper ikke unna konsekvensene av dette. Du vil jo bare at vi skal la Russland slakte Ukraina og late som om det ikke skjer.

Ikke legg dine ord i min munn er du snill. 
Vi kan snakke om dette om noen uker, så får vi se om vi var lure med disse sanksjonene! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mye straff vil Russland som land få for utøvelse av militærmakt på et land med drap på sivile, ødeleggelser av bygninger og hjem til mennesker, terrorisering og frykt. 

Hva sier regelen når militær personell skal sloss mot et annet militær personell? dette handler vel mer om definerte yrkesgrupper.

Hvem av regimet vil først miste masken i Russiske lederskap. Det er ingen tvil om skammen og overgrepet vil treffe et sårt punkt snart. 

Endret av Egenskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajajane skrev (6 minutter siden):

Ikke legg dine ord i min munn er du snill. 
Vi kan snakke om dette om noen uker, så får vi se om vi var lure med disse sanksjonene! 

Det er du som må begynne å se betydningen av innholde i innleggene dine.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (45 minutter siden):

Selvfølgelig kommer de til å ramme oss hardt også, tror de fleste skjønner det. Bensin- og dieselprisene kommer nok til å passere 30,- pr. liter i løpet av kort tid, og jeg vurderer selv å hoppe på tilbud om 3 års fastpris på strøm til 126 øre/kWh. Matvareprisene kommer nok til å øke 20-30% i løpet av året. 

På den annen side vil Norge som land gå så det griner. Både olje- og gassindustrien vil tjene enorme summer, og dermed også staten. Nikkelverket i Kristiansand kommer til å få tidenes overskudd, osv. 

hvor får du det tilbudet?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...