lille pille Skrevet 16. mars 2022 #4501 Del Skrevet 16. mars 2022 ltfutt skrev (1 time siden): Det ligger nok et lite stikk mot nato her. Det har vært mye fram og tilbake ang. Ukrainsk NATO-medlemskap fra nato selv, og nå når de virkelig hadde trengt å være medlem av alliansen så er det egentlig for seint... Nå sirkler NATO-flyene rundt i hopetall utenfor Ukrainas grenser uten å kunne gjøre en dritt, og Ukraina må for det meste klare seg selv. Nå har ikke nato-medlemskap for Ukraina vært en enkel prosess heller tenker jeg. Med Russlands annektering av Krim, og støtte til opprørskontrollerte områder hadde jo NATO havna rett i en artikkel 5 situasjon så fort Ukraina ble medlemmer. Man kan ikke bli medlem av NATO hvis man er i en situasjon hvor man har uavklarte grenser eller er i konflikt med andre land. NATO-medlemskap har sånn sett vært helt umulig siden 2014 pga annekteringen av Krim. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ltfutt Skrevet 16. mars 2022 #4502 Del Skrevet 16. mars 2022 lille pille skrev (1 minutt siden): Man kan ikke bli medlem av NATO hvis man er i en situasjon hvor man har uavklarte grenser eller er i konflikt med andre land. NATO-medlemskap har sånn sett vært helt umulig siden 2014 pga annekteringen av Krim. Jeg veit ikke. Men tror ikke det kan regnes som en uavklart grense. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 16. mars 2022 #4503 Del Skrevet 16. mars 2022 lille pille skrev (1 minutt siden): Han har vel feilberegnet fullstendig i Ukraina. Han trodde det skulle være lett, men befinner seg nå i en situasjon hvor han fomler og prøver å finne en måte hvor Russland ikke taper for mye ansikt. Tviler sterkt på at han vil gå løs på noe nytt land. Det har han ikke råd til. Han vil fortsette krigen til at får en eller annen win. Mulig han bomber Ukraina sønder og sammen hvis det ikke fører noe frem i forhandlingene. I hans øyne er det nok bedre med et ødelagt Ukraina enn et vestlig Ukraina. Ja håper dette er rett. Jeg har tenkt ,har ingen kilder eller noe på dette, så er fullstendig mine egne tanker: Han trodde han kunne bruke det dårligste utstyret og militæret han har på å invadere Ukraina. Jeg er redd det er mer og ta av bare at det ikke blir brukt for planen var jo å ta mye mer enn Ukraina. Og nå gikk ikke Ukraina så lett som han trodde dermed kan han gå med på noe og så spare opp midler for å ta et neste land? Har lest at man tror han vil samle sovjet igjen. Han kan vel ikke ha feilberegnet så totalt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille pille Skrevet 16. mars 2022 #4504 Del Skrevet 16. mars 2022 ltfutt skrev (1 minutt siden): Jeg veit ikke. Men tror ikke det kan regnes som en uavklart grense. Muligens ikke uavklart grense, men de har vært i konflikt med Russland siden annekteringen av Krim, så NATO-medlemskap har vært uaktuelt de siste 7-8 årene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille pille Skrevet 16. mars 2022 #4505 Del Skrevet 16. mars 2022 Klink skrev (1 minutt siden): Ja håper dette er rett. Jeg har tenkt ,har ingen kilder eller noe på dette, så er fullstendig mine egne tanker: Han trodde han kunne bruke det dårligste utstyret og militæret han har på å invadere Ukraina. Jeg er redd det er mer og ta av bare at det ikke blir brukt for planen var jo å ta mye mer enn Ukraina. Og nå gikk ikke Ukraina så lett som han trodde dermed kan han gå med på noe og så spare opp midler for å ta et neste land? Har lest at man tror han vil samle sovjet igjen. Han kan vel ikke ha feilberegnet så totalt? Han har nok mer å ta av, men han har sendt mange av sine beste menn i krigen. Det stod i en avis for noen dager siden at man trodde russiske tropper som vanligvis holder til mot grensa i Norge, var utslettet nede i Ukraina. Han vil nok samle sovjet igjen, men når han ser hva slags motstand han får i Ukraina så har jeg vanskelig for å se at Russland går inn i et nytt land. Han har ikke folket med seg og det er ingen land som støtter han. Økonomien i Russland er dårlig, så jeg tror ikke han har mulighet til «å spare» seg opp. Det er flere som hevder at han får dårlig etterretning. Ingen som tør å fortelle han om realitetene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 16. mars 2022 #4506 Del Skrevet 16. mars 2022 lille pille skrev (3 minutter siden): Muligens ikke uavklart grense, men de har vært i konflikt med Russland siden annekteringen av Krim, så NATO-medlemskap har vært uaktuelt de siste 7-8 årene Jeg siterer deg, men forventer ikke at du skal kunne svare. Egentlig bare tanker jeg må få ut et sted. Hvorfor ble det ikke mer oppstandelse enn det ble da han startet dette her… med Krim og hva han nå har gjort med dette utbrytergreine? Han har jo egentlig holdt på lenge han Putlern! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 16. mars 2022 #4507 Del Skrevet 16. mars 2022 lille pille skrev (1 minutt siden): Han har nok mer å ta av, men han har sendt mange av sine beste menn i krigen. Det stod i en avis for noen dager siden at man trodde russiske tropper som vanligvis holder til mot grensa i Norge, var utslettet nede i Ukraina. Han vil nok samle sovjet igjen, men når han ser hva slags motstand han får i Ukraina så har jeg vanskelig for å se at Russland går inn i et nytt land. Han har ikke folket med seg og det er ingen land som støtter han. Økonomien i Russland er dårlig, så jeg tror ikke han har mulighet til «å spare» seg opp. Det er flere som hevder at han får dårlig etterretning. Ingen som tør å fortelle han om realitetene. Jeg håper! Jeg håper og ønsker at dette er slutten på Putlern ! Og at Russland får inn en leder som kanskje kunne tenkt seg å innføre et demokrati. Og gå mer mot vestlige verdier. I have a dream…. 🤣 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ltfutt Skrevet 16. mars 2022 #4508 Del Skrevet 16. mars 2022 lille pille skrev (9 minutter siden): Muligens ikke uavklart grense, men de har vært i konflikt med Russland siden annekteringen av Krim, så NATO-medlemskap har vært uaktuelt de siste 7-8 årene Men det er jo blant annet her NATO har vært litt uklare. -Men også grunnen til at en forstår at det ikke er en enkel sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrossRoad Skrevet 16. mars 2022 #4509 Del Skrevet 16. mars 2022 Jeg tror ikke NATO-medlemskap hadde så mye å si. Jeg tror Ukraina ville blitt invadert selv om de ikke hadde ønsket å bli NATO-medlemmer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 16. mars 2022 #4510 Del Skrevet 16. mars 2022 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille pille Skrevet 16. mars 2022 #4511 Del Skrevet 16. mars 2022 ltfutt skrev (13 minutter siden): Men det er jo blant annet her NATO har vært litt uklare. -Men også grunnen til at en forstår at det ikke er en enkel sak. NATO har vel ikke vært uklare. Som sagt - dette handler om prinsipper. Prinsippet om at alle land selv skal kunne velge allianse - selv om det ikke er praktisk mulig å bli medlem akkurat nå. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ltfutt Skrevet 16. mars 2022 #4512 Del Skrevet 16. mars 2022 lille pille skrev (1 minutt siden): NATO har vel ikke vært uklare. Som sagt - dette handler om prinsipper. Prinsippet om at alle land selv skal kunne velge allianse - selv om det ikke er praktisk mulig å bli medlem akkurat nå. Alle veit at ukraina ikke kan hive russland ut av krim uansett. Og Zelensky har vært i dialog om nato-medlemskap etter invasjonen av Krim også. Hadde reglene, og samtlige nato-medlemmer vært krystallklare på dette området, så hadde han vel ikke hatt noen grunn til å gå videre med dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 16. mars 2022 #4513 Del Skrevet 16. mars 2022 Når folk, omtrent alle i vesten ( iallefall mediene) tror Putin er konkurs og ingen av dem har mer penger, at de virkelig har feilet i denne krigen, bitt over for mye osv... Så tenker jeg at de må ta feil. Jeg tror nok han har kalkulert alt, og jeg tror det kommer en " operasjon" som vil overraske. Som å omringe de han er ute etter, lure dem. Han er nok manipulativ nok til å late som han skal ta en by mens han egentlig tar en annen. Tviler på det har gått så feil som folk tror, og jeg tror folket er de som er blinde og naive, ikke han. At han er en manipulativ diktator er det ingen tvil om, men at han er dum, det tror jeg ikke på. Men verden ser det verden vil se Alltid, så... Man må vel vente å se da!. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 16. mars 2022 #4514 Del Skrevet 16. mars 2022 Perfume skrev (46 minutter siden): Når folk, omtrent alle i vesten ( iallefall mediene) tror Putin er konkurs og ingen av dem har mer penger, at de virkelig har feilet i denne krigen, bitt over for mye osv... Så tenker jeg at de må ta feil. Jeg tror nok han har kalkulert alt, og jeg tror det kommer en " operasjon" som vil overraske. Som å omringe de han er ute etter, lure dem. Han er nok manipulativ nok til å late som han skal ta en by mens han egentlig tar en annen. Tviler på det har gått så feil som folk tror, og jeg tror folket er de som er blinde og naive, ikke han. At han er en manipulativ diktator er det ingen tvil om, men at han er dum, det tror jeg ikke på. Men verden ser det verden vil se Alltid, så... Man må vel vente å se da!. Kalkulert alt ja. Han hadde sikkert sett for seg at alle midler ble fryst, at alle bank og betalingstjenester, vestlige selskap skulle trekke seg ut av landet og lage et nytt nord-korea av dem. Dette er bare flisespikeri mot det han har å tjene på å fortsette å tynne ut rekkene sine på å legge Ukraina i grus. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 16. mars 2022 #4515 Del Skrevet 16. mars 2022 Perfume skrev (53 minutter siden): Når folk, omtrent alle i vesten ( iallefall mediene) tror Putin er konkurs og ingen av dem har mer penger, at de virkelig har feilet i denne krigen, bitt over for mye osv... Så tenker jeg at de må ta feil. Jeg tror nok han har kalkulert alt, og jeg tror det kommer en " operasjon" som vil overraske. Som å omringe de han er ute etter, lure dem. Han er nok manipulativ nok til å late som han skal ta en by mens han egentlig tar en annen. Tviler på det har gått så feil som folk tror, og jeg tror folket er de som er blinde og naive, ikke han. At han er en manipulativ diktator er det ingen tvil om, men at han er dum, det tror jeg ikke på. Men verden ser det verden vil se Alltid, så... Man må vel vente å se da!. Det er dette jeg også syns er rart, redd han har kalkulert dette og vet nøyaktig hva han driver med. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrossRoad Skrevet 16. mars 2022 #4516 Del Skrevet 16. mars 2022 (endret) kar90 skrev (38 minutter siden): Kalkulert alt ja. Han hadde sikkert sett for seg at alle midler ble fryst, at alle bank og betalingstjenester, vestlige selskap skulle trekke seg ut av landet og lage et nytt nord-korea av dem. Dette er bare flisespikeri mot det han har å tjene på å fortsette å tynne ut rekkene sine på å legge Ukraina i grus. Tviler på at han har kalkulert "alt". Han har alltid vært en stille strateg, men i forkant av invasjonen virker han følelsesstyrt både i taler og møter. I tillegg er jo oppsettet med de lange bordene og avstanden til andre både innenlandske og utenlandske ledere et tydelig signal på at noe ikke er helt som det skal. Hvor ellers ser man sånt? Han hadde muligens kalkulert med noen sanksjoner, men jeg tror ikke at han hadde kalkulert med at Russland skulle ende opp med å bli mer sanksjonert enn Nord-Korea. Han prøvde å skremme vesten på forhånd med sin militære oppvisning i Barentshavet. Endret 16. mars 2022 av CrossRoad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 16. mars 2022 #4517 Del Skrevet 16. mars 2022 (endret) Perfume skrev (15 timer siden): Når folk, omtrent alle i vesten ( iallefall mediene) tror Putin er konkurs og ingen av dem har mer penger, at de virkelig har feilet i denne krigen, bitt over for mye osv... Så tenker jeg at de må ta feil. Jeg tror nok han har kalkulert alt, og jeg tror det kommer en " operasjon" som vil overraske. Som å omringe de han er ute etter, lure dem. Han er nok manipulativ nok til å late som han skal ta en by mens han egentlig tar en annen. Tviler på det har gått så feil som folk tror, og jeg tror folket er de som er blinde og naive, ikke han. At han er en manipulativ diktator er det ingen tvil om, men at han er dum, det tror jeg ikke på. Men verden ser det verden vil se Alltid, så... Man må vel vente å se da!. Det er veldig mye som ikke har gått etter planen i denne "spesialoperasjonen som går etter planen". Det begynte med destabilisireingsprosjektet av Ukriana med budsjett på 5 milliarder dollar. Det ble ikke gjennomført, prosjektfolk stakk av med millardene, og falskrapporterte til Putin at han bare kunne rulle inn og ville bli tatt vel imot (som på Krim). Ekspertene på nye våpensystemer har blitt arrestert. Mange FSB - og politiledere har blitt arrestert. De vernepliktige i kolonnen hadde ikke lyst til å sloss. Motstanden er større enn planlagt. Russlands økonomi og krigsøkonomi svekkes med verrre sanksjoner enn de forestilte seg. Endret 17. mars 2022 av I Grosny 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hjertestein Skrevet 16. mars 2022 #4518 Del Skrevet 16. mars 2022 Hva skjer hvis nato stenger luftrommet over Ukraina og de flyr allikevel? Jeg leste at Norge har stengt luftrommet våres. Hvorfor kan ikke Ukraina gjøre det samme over sitt land? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clyde Skrevet 16. mars 2022 #4519 Del Skrevet 16. mars 2022 Hjertestein skrev (Akkurat nå): Hva skjer hvis nato stenger luftrommet over Ukraina og de flyr allikevel? Jeg leste at Norge har stengt luftrommet våres. Hvorfor kan ikke Ukraina gjøre det samme over sitt land? Da er det godt mulig at det blir full krig i Europa. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 16. mars 2022 #4520 Del Skrevet 16. mars 2022 Hva menes med stenge luftrommet egentlig? Hvordan kan Ukraina stenge luftrommet i en krig? Om det hadde vært mulig ville vel det vært det første man gjorde for å unngå bombing fra fly? I en krig så er det jo ikke noen regler og flyene kan bli skutt ned uansett? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå