Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

Tutte skrev (Akkurat nå):

Alene hadde ikke Russland hatt sjanse. Men Putin vet at han har Kina ved sin side

Ikke i en atomkrig!!

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, mistenker det

Kina har (overraskende nok) ikke en gang støttet invasjonen av Ukraina så hva er argumentet for at Kina vil støtte Putin i å starte en atomkrig? Forklar.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
Tutte skrev (4 minutter siden):

Alene hadde ikke Russland hatt sjanse. Men Putin vet at han har Kina ved sin side

Jeg tror ikke at støtten fra Kina er ubetinget. Kina har vært forsiktige i sine uttalelser, men samtidig så har de også innført noen sanksjoner. Tviler på at de vil støtte bruk av atomvåpen.

Kina og Russland har vel en litt problematisk historie, men de har fått et tettere samarbeid med årene. Allikevel så leste jeg at de ikke nødvendigvis er militært allierte, men her er jeg ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (6 minutter siden):

Det er nok en sannhet med veldig store modifikasjoner. Kina stiller ikke opp for Russland uansett hva som måtte skje.

Når Russland har så sterke sanksjoner mot seg, og hele Vesten imot seg, er de i praksis ubrukelige for Kina. Det er ikke slik at de er ideologisk forpliktet til å holde med Russland i stedet for med vesten.

Russland har veldig lite å tilby Kina annet enn olje og gass, Kina gir ikke avkall på alle vestlige markeder for å teame med Putin. Olje og gass får de av Russland allerede, og mer er det ikke å hente. Russland som marked for kinesiske handelsvarer er ikke så lukrativ som vesten heller. Det alltid mest lønnsomt å male sin egen kake, med mindre man er Nord-Korea eller Iran så øbsker man ikke hele verden imot seg bare for å forfølge prinsipper.

Jeg tror Kina holder seg utenfor konflikten og følger nøye med. Man har ikke lyst å være på taperlaget.

Endret av Galanga
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellemelle93 skrev (2 minutter siden):

Krigen i Ukraina var ikke en trussel som bare plutselig utviklet seg til å bli en krig. Den var nøye planlagt. Som sagt. Putin er ikke den eneste som sitter med atomvåpen i denne verdenen. USA, Storbritannia og Frankrike har også. Putin har MYE makt, men ikke ALL makt, og det er en vesentlig forskjell. Og det er derfor han skriker så jævlig høyt i mediene nå, han vil skremme folk. Begynner han med atomvåpen så er han ferdig

Some guys just wanna watch the world burn.

Det er mye mer sannsynlig at Putin på slutten av livet er denne mannen, enn en mann som er så fryktelig redd for hva atomvåpen kan gjøre mot Russland. Realiteten er at Putin per 24.februar 2022 kjørte sitt eget land i grøfta, med konsekvenser som vil vare ut hans levetid, og nå er i ferd med å bli ydmyket av en medioker militærmakt. Han er på randen av stupet og fortsetter å male et bilde av Nato som en trussel, bare at vi nå snakker om atomtrusler.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (1 minutt siden):

Det er mye mer sannsynlig at Putin på slutten av livet er denne mannen, enn en mann som er så fryktelig redd for hva atomvåpen kan gjøre mot Russland. Realiteten er at Putin per 24.februar 2022 kjørte sitt eget land i grøfta, med konsekvenser som vil vare ut hans levetid, og nå er i ferd med å bli ydmyket av en medioker militærmakt. Han er på randen av stupet og fortsetter å male et bilde av Nato som en trussel, bare at vi nå snakker om atomtrusler.

Jeg ser hvor du kommer fra, og er enig med deg, men Putin vinner ingenting på å starte en atomkrig. Derfor tror ikke jeg personlig at han kommer til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellemelle93 skrev (1 minutt siden):

Kina har (overraskende nok) ikke en gang støttet invasjonen av Ukraina så hva er argumentet for at Kina vil støtte Putin i å starte en atomkrig? Forklar.

De støtter ikke invasjonen av Ukraina, men har samtidig vært nøye med å få fram at de forstår at Putin har følt seg truet.

Uansett, blir det atomkrig, så handler det ikke bare om Ukraina lenger. Og Kina vil stå sammen med Russland mot blant annet USA, som er Putins største frykt og heller ikke godt likt av Kina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (3 minutter siden):

Det er mye mer sannsynlig at Putin på slutten av livet er denne mannen, enn en mann som er så fryktelig redd for hva atomvåpen kan gjøre mot Russland.

det er nettopp dette jeg ikke klarer å slå fra meg heller 

Jeg har mest lyst å reise til Ukraina og kjempe med dem. Føles så nyttesløst å sitte her og se på..

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (4 minutter siden):

De støtter ikke invasjonen av Ukraina, men har samtidig vært nøye med å få fram at de forstår at Putin har følt seg truet.

Uansett, blir det atomkrig, så handler det ikke bare om Ukraina lenger. Og Kina vil stå sammen med Russland mot blant annet USA, som er Putins største frykt og heller ikke godt likt av Kina.

Det er ikke noe som heter Russland og Kina mot USA. USA står ikke alene. USA har hele NATO bak seg. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumrikk1 skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke Putin har nytte av å skremme med Atomvåpen uten at han velger å bruke det, dessverre..😞

Joda. Det er ikke tilfeldig at han begynner å skremme med atomvåpen RETT før det skal foregå forhandlinger med Ukraina. Det er perfekt timing å briefe ytterligere med Russlands muskler

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tutte skrev (7 minutter siden):

Kina har oppfordret Putin til å forhandle og sagt at de ikke støtter invasjonen og tar avstand fra Russlands handlinger. Hvorfor i alle dager skulle Kina da plutselig gå ut og støtte at Russland starter en atomkrig? Det gir ingen mening

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som heter Russland og Kina mot USA. USA står ikke alene. USA har hele NATO bak seg. 

Nei, og om det verste skulle skje, så derfor tror jeg det blir Russland og Kina mot NATO. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Det er ikke tilfeldig at han begynner å skremme med atomvåpen RETT før det skal foregå forhandlinger med Ukraina. Det er perfekt timing å briefe ytterligere med Russlands muskler

I og med at trusselbilde peker på Nato, har han jo svekket sin posisjon i forhold til ukraina, da de på ingen måte er redd for at Nato må vurdere å melde krig mot Russland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, og om det verste skulle skje, så derfor tror jeg det blir Russland og Kina mot NATO. 

Skjer ikke at Kina joiner Russland og går til krig mot nato. Hva i alle dager har Kina å tjene på det??? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellemelle93 skrev (5 minutter siden):

Det er riktig, men samtidig har han vist seg å være en mann som ikke liker å  tape  eller å bli motsagt. Det er en meget alvorlig trussel

Gunhild Hoogensen Gjørv er professor i sikkerhetsstudier ved Norges Arktisk Universitet (UiT), og mener Putins uttalelse er svært alvorlig:

– Det er veldig skremmende. Det er samtidig, dessverre, ikke overraskende. Han har vist at han ikke klarer å tape.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g6OPnk/putin-hever-atomvaapen-beredskapen

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellemelle93 skrev (8 minutter siden):

Det er ikke tilfeldig at han begynner å skremme med atomvåpen RETT før det skal foregå forhandlinger

jeg tolket det slik at først begynte Putin å true med atomvåpen, og derfor ble Ukraina skremt til å gå med på forhandlinger

Jeg håper du har rett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storebror
kar90 skrev (22 minutter siden):

Det Putin ønsker er vel å beholde makten og å gjenreise Russlands storhet militærtog geografisk. Om han starter en atomkrig så taper Putin alt. Han taper livet, han vil kun bli husket som mannen som startet atomkrig og han vil knuse Russland. 

I tillegg kan ikke Putin selv bestemme å starte atomkrig:

But Vladimir Putin can’t initiate a nuclear strike by himself, on his own authority. It’s probably the one thing he can’t do in Russia. Instead, in a time of need, the president’s codes must be sent to the Russian Defense Minister, currently Russian army Gen. Sergey Shoygu, who has held the position since 2012. 

Once the Minister of Defense receives an order and launch codes from the president, he sends his codes and the president’s codes to the Chief of the General Staff, currently Gen. Valery Gerasimov. Once the Chief of the General Staff has all three sets of codes, then he can make the launch orders to the missile crews.

https://www.wearethemighty.com/articles/why-russia-has-three-nuclear-footballs-and-who-can-use-them/

Endret av Storebror
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...