Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For det første anser Russland Ukraina som en del av sin innflytelsessfære, tross alt var det en gang en del av Sovjetunionen. En forferdelig beslutning fra Kreml har imidlertid presset Ukraina til å være mer vestlig læring. Dette gjør at Russland føler seg truet. De vil ikke at Ukraina skal bli med i NATO eller EU. Ikke at det sannsynligvis vil skje med den første, absolutt ikke innen det neste tiåret. Dessuten er det ikke Russlands beslutning. Ukraina er en uavhengig nasjon.

Russland er heller ikke fornøyd med utvidelsen av EU og NATO Øst til tidligere sovjetiske klienter som de baltiske statene, Polen, Romania, Bulgaria osv. Igjen er det ikke opp til dem, og om russerne ikke hadde vært slike esler i løpet av de siste 20 årene har de kanskje ikke blitt med i EU og NATO.

Det er også problemet at det ikke er så bra i russisk økonomi. Det er nå rangert som 11. i verden bak Brasil, Italia og Canada. Dens folk er ganske fattige på individuelt nivå (inntekt per captia de er rangert som 81.). Putin er faktisk en diktator og må holde folket sitt på linje. Hva kan være bedre enn å iscenesette en mulig konflikt!

Nå er det det virkelige problemet. Ting som dette har en tendens til å øke hastigheten.

Det koster mye penger å holde 100 000+ tropper i beredskap, spesielt nå som noen er i Hviterussland. Han kan heller ikke vente for lenge. Ukraina ruster seg raskt opp med hjelp fra Vesten, Tyskland er mot EU/NATO-intervensjon av noe slag for øyeblikket fordi de trenger russisk gass, men når våren kommer vil det ikke være så mye problem. Dessuten, hvis våren kommer, vil Ukraina bli et veldig fattig tankland. Tidlig vår ville være et dårlig tidspunkt å starte en offensiv på. Så vi kan være på vei til å bruke den eller miste den!

Det er også problemet - at til tross for hva mange pro-russere sier, er det russiske militæret ikke på langt nær så sterkt som de antyder. De mangler stridsvogner i frontlinjen, pilotene deres mangler timer og mange av troppene deres er vernepliktige. De vil måtte gå tå til tå med et land som er logistisk støttet av Vesten. Panservern- og luftvernsystemer vil strømme inn i Ukraina hvis Russland angriper med noen styrke. Vesten vil levere luftbåren etterretning fra russiske tropper og luftbevegelse utenfor rekkevidde av de russiske væpnede styrkene. Russerne vil ikke kunne ta en dump uten at ukrainerne vet om det. Legg også til at NATO sannsynligvis vil være i beredskap, noe Putin må svare på. Dette betyr færre tropper og fly i Ukraina. Dessuten vil ethvert slikt angrep sannsynligvis ha store økonomiske konsekvenser for Russland (og Vesten til en viss grad også) og vil sannsynligvis drive nøytrale som Sverige og Finland inn i NATO.

Putin har snudd ryggen til et hjørne, det er opp til Vesten å finne en måte å la ham komme seg ut av det hjørnet.

Tillegg - det politiske aspektet

Den vil også legge til at Putin har feilvurdert den politiske situasjonen. Da Storbritannia forlot EU og alle munnen som Storbritannia har hatt med Frankrike, antok han (ikke uten noen begrunnelse) at europeeren ikke ville handle sammen - selv om tyskeren som innrømmet ikke er om bord ennå - og med god grunn (se ovenfor) ).

På samme måte var både Trump, og til en viss grad Obama, ganske svake i utenrikspolitikken fordi begge manglet erfaring. Putin kan ha oppfattet Biden som svak også, men han har mye politisk og utenlandsk erfaring, han har opplevd mennesker rundt seg og, enda viktigere, han lytter til dem. Det er et tillegg at midtbanene i horisonten og å stå opp mot Russland (uten å delta i kampen direkte) kan være god politikk for Biden.

Jeg må innrømme at jeg også er overrasket over hvor aggressivt Vesten har reagert på Putin. Johnson, Biden og Macron er imidlertid noe politisk svake – og å se dem stå opp mot Putin vil hjelpe dem innenlands. I tillegg er de nye medlemmene av NATO/EU i øst – Polen, Romania, Bulgaria og de baltiske statene – virkelig skremt av Russland, og dette legger press på USA/Frankrike/UK for å reagere.

Endret av AttilaTheHun
  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellemelle93 skrev (Akkurat nå):

Putin går kun ut med at han øker atomberedskapen for å skremme, slapp av. 

Han hadde øvelse langs grensa til Ukraina kun for å skremme også 🤔

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellemelle93 skrev (4 minutter siden):

Nå er det på tide å lære.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storebror
I Grosny skrev (6 timer siden):

Jeg håper på det sterkeste at borgerkrig ikke skjer, men Putin og bandittoligarkene spiller et høyt spill. Et annet scenario er at FSB sier at nok er nok, og arresterer Putin. 

Det skjer ikke.  FSB er med på invasjonen. 

Endret av Storebror
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storebror skrev (4 minutter siden):

Det skjer ikke.  FSB er med på invasjonen. 

Putin fikk godkjennelse til å gå til krig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klink skrev (13 minutter siden):

Han hadde øvelse langs grensa til Ukraina kun for å skremme også 🤔

Det kan ikke sammenliknes

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellemelle93 skrev (11 minutter siden):

Tror heller ikke det vil skje, men jeg liker det ikke. Han er altfor uberegnelig, og er presset i et hjørne. Mye virker å være mer basert på føleleser, en en strategiske plan

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellemelle93 skrev (Akkurat nå):

Det kan ikke sammenliknes

Nei håper ikke det. Tror alt avhenger av hva Putin har planlagt at skal skje! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (11 minutter siden):

Nå er det på tide å lære.

Det nytter ikke sitte her og krisemaksimere. Åååå nå dør vi i atomkrig. Nei, det kommer ikke til å skje, og nei jeg er ikke naiv. Starter Russland en atomkrig så taper de, og det vet de. Det er ikke bare Russland med atomvåpen i denne verdenen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har vi ihvertfall vunnet litt tid da - så lenge det er forhandlinger så blir det vel ikke flere angrep. Så får vi håpe at våpnene fra Tyskland (og andre?) når fram så snart som mulig. 

Jeg har fått totalt sansen for Zelensky!!! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellemelle93 skrev (1 minutt siden):

Det nytter ikke sitte her og krisemaksimere. Åååå nå dør vi i atomkrig. Nei, det kommer ikke til å skje, og nei jeg er ikke naiv. Starter Russland en atomkrig så taper de, og det vet de. Det er ikke bare Russland med atomvåpen i denne verdenen. 

At Putin kommer til å benytte atomvåpen er ikke det samme som å si "Ååååå nå dør vi i atomkrig". Mannen putin driver ikke med trusler. Mannen driver med propaganda og advarsler og gjør akkurat det han gjorde før han innvaderte. Han bygget et trusselbilde som måtte besvares. Nå må du lære.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at mange her driter langsomt i vår nærmeste og mektigste allierte sin rolle i denne konflikten. Regner også med at altfor mange driter like langsomt i bakgrunnen, men for de som er interessert i å forstå konfliketen og ikke hodeløst gå inn i tåka av hat for Russere kan lese denne:

https://www.ft.com/content/b5886606-4d7d-41af-87c1-8d9993722e51

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innsidenut skrev (På 27.2.2022 den 14.38):

Hva menes dette med atomvåpen? Er det ikke slik at hvis Putin skal bruke atomvåpen så går jorden under? 

Nå forbereder jeg meg mentalt på å dø, men hvordan dør man av atomvåpen? Vil jeg merke det, ifh smerter eller dør man på sekunder og ikke fikk med hva som skjedde? Jeg er veldig redd.

❤️

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellemelle93 skrev (6 minutter siden):

Det er vel ingen mann i sitt rette fem, som kommer ut i medier at han øker atomvåpen beredskapen. Jeg skjønner at folk er redde og at dette ikke er lett å ta innover seg, men dette er en ekstremt alvorlig trussel. Det er ikke å krisemaksimere, dessverre. Det er realiteten. Det betyr ikke at han kommer til å bruke de, men han truer med det.. Alvorlig nok. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Utsiden said:

Jeg regner med at mange her driter langsomt i vår nærmeste og mektigste allierte sin rolle i denne konflikten. Regner også med at altfor mange driter like langsomt i bakgrunnen, men for de som er interessert i å forstå konfliketen og ikke hodeløst gå inn i tåka av hat for Russere kan lese denne:

https://www.ft.com/content/b5886606-4d7d-41af-87c1-8d9993722e51

Det er ingen rettferdigjøring av det kriminelle Russland gjør nå, men om vi ikke greier å være ærlige om eget ansvar hvem faen er vi til å fordømme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
kar90 skrev (1 minutt siden):

At Putin kommer til å benytte atomvåpen er ikke det samme som å si "Ååååå nå dør vi i atomkrig". Mannen putin driver ikke med trusler. Mannen driver med propaganda og advarsler og gjør akkurat det han gjorde før han innvaderte. Han bygget et trusselbilde som måtte besvares. Nå må du lære.

Krigen i Ukraina var ikke en trussel som bare plutselig utviklet seg til å bli en krig. Den var nøye planlagt. Som sagt. Putin er ikke den eneste som sitter med atomvåpen i denne verdenen. USA, Storbritannia og Frankrike har også. Putin har MYE makt, men ikke ALL makt, og det er en vesentlig forskjell. Og det er derfor han skriker så jævlig høyt i mediene nå, han vil skremme folk. Begynner han med atomvåpen så er han ferdig

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellemelle93 skrev (5 minutter siden):

Vetta faen lenger jeg. Hvis han er i ferd med å tape pga forsterkninger fra vesten så ser jeg ikke på det som totalt usannsynlig at han bruker en atombombe i Ukraina og satser på at Vesten blir avskrekket og ikke tør å respondere. Å tape den krigen her er jeg redd ikke er et alternativ lenger for han.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellemelle93 skrev (8 minutter siden):

Alene hadde ikke Russland hatt sjanse. Men Putin vet at han har Kina ved sin side

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...