Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

AprilRyan skrev (Akkurat nå):

Jada, men det er uansett positivt at de skal ha samtaler. Det spørs om noe positivt kommer ut av det.

Det er ikke positivt at de skal ha samtaler på grensen til Hviterussland, fordi det kan være en felle. Derfor har den ukrainske president så langt insistert på at møtet skal være i et Nato-land. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AprilRyan
Egenskap skrev (1 minutt siden):

Russere har innsett dem har tapt! 

Nei, de har jo ikke det. Vet ikke hvorfor du påstår at de har det når absolutt ingenting tyder på at de har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trampstamped skrev (1 minutt siden):

Det er ikke positivt at de skal ha samtaler på grensen til Hviterussland, fordi det kan være en felle. Derfor har den ukrainske president så langt insistert på at møtet skal være i et Nato-land. 

Målet til Russland har vært å drepe ukrainske presidenten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trampstamped skrev (1 minutt siden):

Hvis det er en felle så kommer jo ingen av partene til å møtes igjen og krigen blir aldri slutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (Akkurat nå):

Nei, de har jo ikke det. Vet ikke hvorfor du påstår at de har det når absolutt ingenting tyder på at de har det.

jeg slettet det jeg skrev. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
kar90 skrev (3 minutter siden):

Vi vet at Russland kommer til å opprettholde de helt urimelige kravene de har hatt hele veien, men uansett må Russland leve med sanksjoner fra vesten i lang tid. Disse er helt sikkert noe de kommer til å kreve opphevet, som er uaktuelt. De har ødelagt freden og den kan ikke opprettes, så Ukraina kan ikke tilby Russland noe som vil gjøre at Russland uansett ikke kommer svekket ut av denne konflikten. Dette blir bare brukt som propaganda for å få det til å se ut som om Russland vil ha en løsning, mens de fortsetter å eskalere krigen.

Jeg håper at Ukraina står på sitt, men det tror jeg. Det virker ikke som de ønsker å gi opp landet sitt så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ambassader blir evakuert. Etterretningstjenester har tydelig indikert overfor sine pårørende at det er en reell risiko for faktisk kamp. Jeg regner imidlertid med at det ikke blir noen nevneverdige kamper.

Grunnen til at jeg sier dette er at de fleste maktprojeksjoner har mer med innenrikspolitikk å gjøre enn noe annet. Falklandskrigen er et godt eksempel. Ledere har en tendens til å avlede borgernes oppmerksomhet utover grensene for å distrahere dem fra lokale katastrofer. Bare rop "Las Malvinas!"

Russland har blitt svært betydelig skadet av pandemien. Putins image er sårbart. Derfor forventer jeg at de nåværende manøvrene vil utgjøre et fall for NATO og Vesten generelt.

Det virker. Europa og USA er redde og ser stygge ut som svar. Russland har allerede lykkes i å bevise sitt skremmende potensial.

Med dette målet oppnådd, vil Putin nå spille "større mann"-kortet, og ta en posisjon der han kan fremstå for offentligheten som en fredsstifter og leder som kan se ned på katastrofer og frykt i Vesten. Dette er grunnen til at russerne hevder at det ikke vil bli noen invasjon, fordi de gleder seg til å si 'Ser du?! Vi fortalte sannheten. Dere er løgnerne.

Jeg kan ta feil. Dette er en gammel taktikk.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyym97 skrev (6 minutter siden):

Hvis de slipper en atombombe i Ukraina, hvor langt når bomben da? 

Spiller liten rolle for det er ikke Ukraina som de atombombene er ment for. Russland øker beredsakpen fordi de føler seg truet av NATO.

Endret av MAGEROST
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir stadig nye sanksjoner mot Russland.  På twitter ser jeg at en dansk matvarekjede vil fjerne alle russiske matvarer/drikkevarer fra sine hyller.  En som svarer sier følgende: "fjerner dere også alle kinesiske varer pga folkemord mot uigurene?  Nei, for dere er hyklere alle sammen!"

Har mannen et poeng?  Er vi litt hyklerske midt oppi det hele?  

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (5 timer siden):

Jeg håper på det sterkeste at borgerkrig ikke skjer, men Putin og bandittoligarkene spiller et høyt spill. Et annet scenario er at FSB sier at nok er nok, og arresterer Putin. 

Fsb kommer ikke til å gjøre det de gjør alt Putin sier.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (2 minutter siden):

Jeg håper at Ukraina står på sitt, men det tror jeg. Det virker ikke som de ønsker å gi opp landet sitt så lett.

De kommer til å stå på sitt. Russland krever i praksis at Ukrina er politisk og økonomisk underlagt Russland, og de kommer da til å bli dratt inn bak jernteppet som Russland nå har klart å lage, ved å få hele den vestlige verden mot seg. Da er det bedre å kjempe til siste mann.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukarina er en gigantisk fiasko for Russland, gjennom disse dagene så har verden fått bevist at det Russiske militæret er en spøk, både taktisk og materielt.

Det er ikke tilfeldig at vi nesten ikke ser raketter eller bombenagrep lenger, de begynner gå tom for ammunisjon.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måneskinn skrev (1 minutt siden):

Det blir stadig nye sanksjoner mot Russland.  På twitter ser jeg at en dansk matvarekjede vil fjerne alle russiske matvarer/drikkevarer fra sine hyller.  En som svarer sier følgende: "fjerner dere også alle kinesiske varer pga folkemord mot uigurene?  Nei, for dere er hyklere alle sammen!"

Har mannen et poeng?  Er vi litt hyklerske midt oppi det hele?  

Bedre å være hykler å stå opp for noen, enn å gi faen i alle. Desstuen er man ikke hykler. Vesten er selvfølgelig mer opptatt av sine interesser enn andre regimers tragedier og konflikter.

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sommer2464 skrev (8 minutter siden):

Fsb kommer ikke til å gjøre det de gjør alt Putin sier.

Er du sikker? Det kan være at noen fsb offiser anser han Som en stor fare for landet. Og hva med dumaen, har han handlet i forståelse med dem eller har han gått for langt? Kan det være at dumaen eller fsb har skiftet mening når de ser at hele prosjektet har to store tapere , nemlig Ukraina og Russland.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AttilaTheHun skrev (14 minutter siden):

Etnisiteten min er russisk, men det er verdt å benytte anledningen til å snakke om årsakene og de historiske røttene til faren fra Russland. Noen vil tro, noen vil ikke, men de vil i det minste tenke på det.

Jeg vil gjerne benytte anledningen til å hjelpe folk utenfor Ukraina til å forstå det virkelige Russland, dets motiver og prioriteringer. Og få dem til å forstå at denne trusselen også gjelder dem.

1. Historisk aspekt.

Russerne tror på den historiske forfalskningen de har skapt, og spredte den over hele verden i lang tid allerede i fornektelse av den faktiske sannheten.

Den russiske staten oppsto og ble dannet takket være den gyldne horden av mongolene, etter å ha adoptert deres autoritære grunnlag og måte å utøve makt på.

Det uavhengige Ukraina, som har en lang historie som går tilbake til den middelalderske europeiske staten Russland, benekter i sin eksistens denne falske identiteten oppfunnet av russerne, og skader dermed deres selvtillit.

Derfor prøver russerne å overbevise hele verden om at det ikke finnes noe eget ukrainsk folk i det hele tatt.

2. Økonomisk aspekt.

Verdiene til den russiske regjeringen er ikke integrerte og europeiske, velstanden og utviklingen til deres folk er ikke en prioritet for dem.

Fattigdom blant sine egne borgere er nyttig for regjeringen, de sikrer maksimal avhengighet av staten. Fattige, avhengige mennesker er enkle å administrere og manipulere.

Utenlandske investeringer brukes som et verktøy for å påvirke investorland. Sikkerheten og lønnsomheten til investeringer avhenger av de respektive regjeringers lojalitet til Russland og Putin. Derfor blir russiske myndigheters forbrytelser ofte oversett eller rettferdiggjort.

3. Politisk aspekt.

Russland krever verdenslederskap. For å gjøre det tyr Russland til trusler, trusselen om aggresjon fra et atomland, samt energiutpressing. Russland har ingen andre effektive midler.

Eksemplet med et vellykket demokratisk Ukraina tilbakeviser påstanden om at bare en autoritær type regjering er mulig for post-sovjetiske land. Ukrainas suksess er en trussel mot eksistensen til denne russiske regjeringen.

Angela Merkels genuine overraskelse da Putin ble president igjen etter Medvedevs embetsperiode demonstrerte en fullstendig mangel på forståelse blant vestlige eliter for Russlands særegenheter og maktens natur.

4. Religiøst aspekt.

Kirken i Russland er fullstendig underordnet den sekulære autoriteten, helliggjør den og bidrar til å holde folket i underkastelse.

Moskva-patriarkatet krever lederskap i den ortodokse verden, ved å bruke økonomisk og politisk innflytelse.

Moskva-kirken i Ukraina har alltid vært et instrument for kolonisering og åndelig slaveri av ukrainere.

Nesten halvparten av det menneskelige og økonomiske potensialet til Moskva-patriarkatet er konsentrert i Ukraina. Det er derfor Russland er sterkt imot uavhengigheten til den ukrainske ortodoksien.

5. Mental aspekt.

Ukrainere er demokrater. Russere er autokrater.

Ukrainere er individualister. Russere er mye mer fellesskap.

Ukrainere er frihetselskende. Russerne adlyder tyrannene.

6. Internasjonalt aspekt.

Putin forstår veldig godt mentaliteten til den siviliserte verden, deres ønske om fred for enhver pris. Han observerer at vestlige regjeringer i økende grad prioriterer BNP-vekst, selv til tider på bekostning av grunnleggende prinsipper og verdier. Når frihet, demokrati, uavhengighet fra andre land kan ofres for sine egne borgeres velferd og fred.

Verden reagerte ikke ordentlig da Russland angrep Georgia i 2008. Dette førte til at Putin annekterte Krim og angrep Ukraina i 2014. Verden reagerte neppe på denne internasjonale forbrytelsen heller. Infantilisme og tannløshet i den siviliserte verden får Putin til å begå nye forbrytelser. Det truer nå Europas sikkerhet.

Ukraina har gitt opp verdens tredje atomevne for fred og sikkerhet. Sikkerhetsgarantiene gitt til Ukraina til gjengjeld viste seg å være ugyldige. Dette eksemplet oppmuntrer andre land til å utvikle sine egne atomprogrammer uten å stole på noen globale sikkerhetsgarantier.

Konklusjoner:

Russlands mål er å ødelegge Ukraina som et uavhengig europeisk demokrati. Ukraina må eksistere som en vasal av Russland, fullstendig avhengig politisk og økonomisk, hvor regjeringen vil bli valgt etter avtale og instrukser fra Russland. Russland bruker alle midler for å nå dette målet, inkludert den militære aggresjonen i 2014.

Ukrainas sivile samfunn vil aldri tillate at den ukrainske regjeringen kommer under noe press fra Russland eller andre land til skade for Ukrainas uavhengighet, dets europeiske utviklingsvei og dets utsikter til å bli med i NATO.

Vi vil forsvare vår frihet med våpen i hånd, og ikke bukke under for fristelsene til et komfortabelt og fredelig liv på bekostning av å miste selv en liten del av vår egen frihet og suverenitet.

Veldig interessant og bra skrevet. Takk

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (Akkurat nå):

Er du sikker? Det lan være at noen fsb offiser anser han Som en stor fare for landet. Og hva med dumaen, har han handlet i forståelse med dem eller har han gått for langt?

Ja kanskje men for meg høres det bare ut som fantasi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brudd på rommets retningslinjer, brudd på opphavsrett, innlegg fra utestengt bruker, brukerdebatt, brukerangrep, avsporing, og innhold Kvinneguiden ikke vil assosieres med, samt alle svar til dette. 

_popcorn_, mod

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (2 minutter siden):

Bedre å være hykler å stå opp for noen, enn å gi faen i alle. Desstuen er man ikke hykler. Vesten er selvfølgelig mer opptatt av sine interesser enn andre regimers tragedier og konflikter.

takk for at du ville svare. Jeg var bare interessert i andres perspektiver på dette, det er veldig mange av disse påstandene nå for tiden, som "skal vi ikke kippe ut Kina i samme slengen " osv.  

(Selv er jeg ikke alltid så oppdatert på alt utenrikspolitisk, så søker andres perspektiv for å få en viss oversikt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedårsaken er psykologisk.

Mr Putin blir eldre. En dag i løpet av de neste tiårene vil han dø. Før han dør vil han sette sitt stempel på verden. Han vet at å øke grensen til Russland vil se navnet hans i historiebøkene. Hans forgjenger Gorbatsjov gjorde sitt navn ved å avslutte den kalde krigen og demontere kommunismen.

Putin likte den kalde krigen, det var hans glansdag og maktovertakelsen. På en måte besøker han sin ungdomstid ved å starte en krig.

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om atomvåpen og beredskap liker jeg ikke, men det kan like gjerne være avskrekking og taktikk. Han sier vel at det er ekstra beredskap av frykt for angrep på Russland etter "aggressivitet fra nato-land".

Men altså ... hva skjer med selvinnsikten? Hva skal til for at han gir seg? Det begynner jo å bli veldig tydelig at Russland ikke kan vinne noe på dette og at de har møtt mer motstand enn forventet, for å ikke snakke om verdenssamfunnet der selv "kompis" Kina råder til forsiktighet. Men Putin virker ikke som en mann som innrømmer nederlag. 

Men da er det bare å krysse fingrene for at det kommer noe positivt ut av samtalene som skal være nå. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...