Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

Gjest Shawtyella
Trøst skrev (13 timer siden):

Beundrer virkelig de av dere som er så naive og godtroende at dere ikke forstår at dette er starten på 3. verdenskrig. Jeg beundrer også de som klarer å beholde roen og som bare fnyser av hele konflikten, som tenker at dette ikke rammer oss, det er langt unna, det er "bare" Ukraina som vil lide under dette, Putin vil "bare" ha Ukraina. 

Jeg har ikke ord... Vil egentlig bare gråte, men er ikke noe poeng i å gråte. Det hjelper ikke. Dette stopper ikke før Putin er død. Og ingen har tenkt å kverke han de kommende årene, tenker jeg, så han får fortsette akkurat slik han vil. Ingen vil risikere atomkrig, men det er det det kommer til å ende med. 

Tankene mine er med folket i Ukraina, og redselen nabolandene også kjenner på. Samt tidligere Sovjetunionen. Vi vet hva Putin vil ha, og han har begynt å høste nå. Og hvem skal stoppe han?

Jeg forstår frykten din. Nato har valgt å ikke blande seg, så krigen går nå sin gang der nede. Jeg tror ikke Nato er så naive at de tror det skal gå bra om de blander seg.. det hadde blitt katastrofalt. Tror nok de forstår at å redde 1 land fra Putin, er ikke verdt å ofre 30 andre fredfulle land.. Vi må bare stole på at Nato løser det riktig, noe de foreløpig gjør (til den grad de kan). Det viktigste er å ikke trigge Putin, for jeg tror ikke han er stabil. Ved en verdenskrig er det nok bare Putin som hadde tapt mest.. Tviler på at Kina ønsker å miste all handel med USA og Europa. Det var rykter om krig når Trump ble president også, den gang var det vel Nord-Korea. Trump dro til N-Korea og tok Kim Jong Un i hånden. Trump ble sett på som en tikkende bombe, men det gikk jo fint? Tror og håper derfor at Nato vil håndtere dette på best mulig måte. Hvis Biden vil ha krig må han bare prøve, ham blir da aldri president igjen, ingen tjener på krig når den er så meningsløs for alle andre enn Putin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bortsett fra en stor brann i et oljelager utenfor byen som ikke lar seg slukke, holder Kyiv fortsatt stand, og man blir mer og mer imponert over ukrainernes mot og innsatsvilje mot en i utgangspunktet langt sterkere motstander; håper inderlig at russerne vender seg mot ham, og at dette til slutt ender med Putins fall; hovmot står for fall.

Ellers lever vi jo i et samfunn der det skal lite til for å bli krenket, så stakkars Vladimir ville kanskje bli krenket dersom han fikk høre alt det negative som sies om ham - i likhet med en kjent herre med bart, har også han sine gode sider: :sarkasme:

18520_826204387454128_170873744562880298

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser hvordan Russland sliter i Ukraina, så kan man anse det som svært usannsynlig at han vil angripe flere land. Ukraina er et bevis på feilvurdering og dårlig strategi. De trodde de skulle ta Ukraina på 1-4 dager. De møter stor motstand, og tenk hvor krevende det vil bli å beholde kontrollen i Ukraina. De har skaffet seg et problem som kommer til å kreve alt fra Russland. Kina ser heller ikke ut til å ville hjelpe Russland på noen måte. De står alene og fremstår som idioter.

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (6 timer siden):

Siste setning kan jeg nesten garantere at er feil. Putin vil ikke ha en mest mulig fiendtlig lokalbefolkning. (Med mindre du med "mest mulig" mener "mest mulig militær og annen viktig infrastruktur.")

Jeg tror ikke Putin bryr seg om lokalbefolkningen ellers så er han så dum at han ikke er i stan til å forstå lokalbefolkningen. Før krigen fantes det jo bånd mellom Russland å Ukraina, de har han jo kuttet nå for generasjoner! De kommer til å kjempe mot Putin med alt de har så lenge de kan, han kan umulig tro at det å invadere et demokrati skal gjøre han populær blant folka han skyter på?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går (heldigvis) ikke så bra for Putin som han har håpet. Hans soldater dør og møter motstand, folket hans demonstrerer og fengsles. Økonomien strupes…

- Borgerkrig i Russland neste? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (1 minutt siden):

Det går (heldigvis) ikke så bra for Putin som han har håpet. Hans soldater dør og møter motstand, folket hans demonstrerer og fengsles. Økonomien strupes…

Jeg håper på det sterkeste at borgerkrig ikke skjer, men Putin og bandittoligarkene spiller et høyt spill. Et annet scenario er at FSB sier at nok er nok, og arresterer Putin. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Raven.Writingdesk skrev (6 minutter siden):

Får ikke håpe det, for mange atomvåpen som lett kunne komme på avveie.

Selv om en oppdeling av Russland i en haug småstater hadde vært en bra ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (7 timer siden):

Det gir ingen mening, som den du siterer sier? Hvorfor skulle de gjøre det?

Må det gi mening? Russerne har blandet annet gått tom for bensin i kjøretøyene sine, tror vi må akseptere at de ikke er veldig gjennomtenkte krigere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 minutt siden):

Må det gi mening? Russerne har blandet annet gått tom for bensin i kjøretøyene sine, tror vi må akseptere at de ikke er veldig gjennomtenkte krigere. 

Når en amerikaner på nettet fortalte meg at i en (på den tiden heldigvis teoretisk) invasjon av Vesten ville russerne gå tom for drivstoff halvveis gjennom Polen, trodde jeg han overdrev litt. Nå er jeg ikke så sikker…

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest someone_here
Pippi Lotta skrev (32 minutter siden):

Før krigen fantes det jo bånd mellom Russland å Ukraina, 

Det var ikke frivillig "bånd", det finnes ikke og har aldri eksistert broderskap.  Sovjetunionen drev med målbevisst blanding av av folkemasser, det vil si at en som kom fra Ukraina kunne lett dratt til Khabarovsk æ, Moskva etc. og vice versa. Du kan dessuten se at russerne trenger alltid hjelp fra sitt land (det er Latvia som også undertrykke russerne ved å, OMG, tvinge dem til å lære seg latvisk! Tenk hvor ufattelig grusomt dette er! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (2 minutter siden):

Når en amerikaner på nettet fortalte meg at i en (på den tiden heldigvis teoretisk) invasjon av Vesten ville russerne gå tom for drivstoff halvveis gjennom Polen, trodde jeg han overdrev litt. Nå er jeg ikke så sikker…

Det er jo litt utrolig, synes synd på de Russiske guttene som tvinges in i denne krigen uten tilstrekkelig med bensin en gang. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Ukrainske cis-mennene nyter sine hvite privilegier tilbake i Ukrainia, mens kvinner og barn skyfles over grensen.

De har ikke skjønt hvordan det skal gjøres. Fra midtøsten og Afrika kommer unge sterke menn over grensen og kvinner og barn bli igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

someone_here skrev (2 minutter siden):

Det var ikke frivillig "bånd", det finnes ikke og har aldri eksistert broderskap.  Sovjetunionen drev med målbevisst blanding av av folkemasser, det vil si at en som kom fra Ukraina kunne lett dratt til Khabarovsk æ, Moskva etc. og vice versa. Du kan dessuten se at russerne trenger alltid hjelp fra sitt land (det er Latvia som også undertrykke russerne ved å, OMG, tvinge dem til å lære seg latvisk! Tenk hvor ufattelig grusomt dette er! 

Jepp dette her👆👍

Stalin & co flyttet store grupper russiske kolonister til de baltiske landene, Ukraina osv, for at landene skulle bli mer russiske og etterhvert assimileres inn i hovedkulturen. Disse kolonistene ble aldri en naturlig del av landene de bodde i, men ble opprettholdt med statlige midler. Når Sovjet falt sammen og statene frigjorde seg fra åket, ble derfor de koloniserte områdene fattige og usle og fulle av kriminalitet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

someone_here skrev (3 minutter siden):

Nei mente ikke å si at de er naturlig del av Russland, bare at Putin har ødelagt alle muligheter for frivillig samarbeid. Putin gir jo russisk statsborgerskap til ukrainske statsborgere for så å argumentere med alle russerne (han selv har skapt).  Han er ikke mye ærlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (6 minutter siden):

Men hvilken provokasjon? Er det at Ukraina utvikler seg i demokratisk retning en provokasjon? Hva skule USA gjort med det, invadert Ukraina for å lage et diktatur før Putin rak det? Om Ukraina ønsker å søke NATO medlemskap kan vi ikke nekte dem dette for å spare Putins følelser, de er en selvstendig stat!!!!!

Jeg oppfatter ting mer komplisert. Kuppet i 2014 i Ukraina ser ut som en vestlig kampanje for å få militært fotfeste i Ukraina, og det er ekkelt sett fra Putins side. Det gikk også veldig utover disse etnisk russiske ukrainerene som Putin sier han skal redde. Kuppkampanjen var en provokasjon, men at Putin besvarer dette militært i 2022 er helt feil. Undertrykkingen av Donetsk og Luhansk er ikke så ille som den var, og Russlands "fredsbevarende styrker" utgjør mer fare enn fred, til og med i Donbass.

Tror man blindt på offisielle russiske media som Tass, så ser man at Ukraina bør presses til å ta mer hensyn til folk i Donbass. Mange russere tror like blindt på Tass som nordmenn tror på NRK. Disse som støtter den "fredsbevarende" operasjonen er faktisk velmenende , men har ikke lært nok om kildekritikk på barneskolen.

Jeg håper av hele mitt hjerte at Putin kaller hjem sine styrker i dag.  De bør ta inn over seg at deres "medisin" dreper mer enn den sykdommen de medisinerer. Jeg vil også kritisere Putin for manglende respekt for ukrainske soldaters menneskeliv. Og for russiske soldaters menneskeliv.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest someone_here
Pippi Lotta skrev (58 minutter siden):

Nei mente ikke å si at de er naturlig del av Russland, bare at Putin har ødelagt alle muligheter for frivillig samarbeid. Putin gir jo russisk statsborgerskap til ukrainske statsborgere for så å argumentere med alle russerne (han selv har skapt).  Han er ikke mye ærlig. 

Det samme drev han med i Krim 

Endret av someone_here
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
someone_here skrev (3 minutter siden):

Det samme drev han med i Krym 

Jepp.

Må føles utrolig tungt for krimtartarene som etter å ha kommet seg hjem fra Sibir og sluppet Kreml noen år ble en del av Russland igjen 😑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

someone_here skrev (18 minutter siden):

Det samme drev han med i Krym 

Putin spilte et spill i Krim også, men det var ikke veldig stygt. Krim tilsluttet seg Russland med en lovlig folkeavstemming i ett område som var styrt av et ulovlig kuppregime den gangen.  Det var ikke militær krig. Men denne invasjonen av Ukraina som han driver med nå er militær og fryktelig blodig. Ukrainas kuppstyre i 2014 var ikke legitimt selv om vesten anerkjente det. Men nå er vi i 2022, og sittende president ble valgt på lovlig vis og hadde ingenting med kuppet å gjøre i det hele tatt. Den gangen drev han ikke med poltikk, og jobbet som komiker. Til og med Russland må anerkjenne dagens Ukrainske regjering. Skal den regjeringen byttes ut , så skal det skje ved demokratisk valg. Ingen land har rett til å invadere noen for å lage regimeskifte uansett hvor mye stygt de har klart å få ut i sin propaganda.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (42 minutter siden):

Jeg oppfatter ting mer komplisert. Kuppet i 2014 i Ukraina ser ut som en vestlig kampanje for å få militært fotfeste i Ukraina, og det er ekkelt sett fra Putins side. Det gikk også veldig utover disse etnisk russiske ukrainerene som Putin sier han skal redde. Kuppkampanjen var en provokasjon, men at Putin besvarer dette militært i 2022 er helt feil. Undertrykkingen av Donetsk og Luhansk er ikke så ille som den var, og Russlands "fredsbevarende styrker" utgjør mer fare enn fred, til og med i Donbass.

Tror man blindt på offisielle russiske media som Tass, så ser man at Ukraina bør presses til å ta mer hensyn til folk i Donbass. Mange russere tror like blindt på Tass som nordmenn tror på NRK. Disse som støtter den "fredsbevarende" operasjonen er faktisk velmenende , men har ikke lært nok om kildekritikk på barneskolen.

Jeg håper av hele mitt hjerte at Putin kaller hjem sine styrker i dag.  De bør ta inn over seg at deres "medisin" dreper mer enn den sykdommen de medisinerer. Jeg vil også kritisere Putin for manglende respekt for ukrainske soldaters menneskeliv. Og for russiske soldaters menneskeliv.

Men hva skule NATO/USA gjort annerledes? Jeg forstår at Russland ikke liker at Ukraina knytter seg nærmere vesten, men så lenge det skjer demokratisk mener jeg det ikke kan kalles provokasjoner at vesten aksepterer det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...