Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

likestilling skrev (3 minutter siden):

Det gir ingen mening, som den du siterer sier? Hvorfor skulle de gjøre det?

Makt og jævelskap. Ta en titt på han som startet dette, så forstår man.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tutte skrev (13 minutter siden):

De angriper sivile bevisst på vei mot målet. Det er jo noe alle ser.

Hvis man angriper noe bevisst, så er det et mål, selv om det ikke er hovedmålet. Det er dette som gjør at ditt forrige innlegg var forvirrende for meg.

Tutte skrev (1 minutt siden):

Ok, enten så er det bevisst ellers så er det noen elendige soldater som ikke har peiling på hvor de treffer noe sted. Den stridsvogna som kjørte over bilen, var sikkert bare fyllekjøring tenker jeg.

Som sagt, at enkelte soldater blir "overivrige" tror jeg gjerne på at kan forekomme. I tillegg til skjødesløshet og feilberegning. Men at de har fått ordre om å gjøre det, eller at det er militær doktrine, det kan jeg ikke tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (1 minutt siden):

Er du seriøs?

Ja, absolutt.

Det er ikke norske 19-åringer dette her.

Dette er folk som har blitt tutet ørene fulle av Putins propaganda siden før de kunne gå. Som ikke har utdanning, eller tilgang på meningsfylte alternativer til Putin. Noen av dem har vel vært med i Putins ungdomsorganisasjon også. En del av dem har sikkert i sitt sivile liv utført hatkriminalitet.

I tillegg har de i 10 år blitt påført hatpropaganda mot Ukraina. Som de nok tar for god fisk.

Så, ja da, jeg er seriøs.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Tutte said:

Dette var et bra tiltak fra EU-kommisjonen. Vil lamme Putin og hans mulighet til å drive krig. Kan

https://www.tv2.no/nyheter/14608051/

«EU-kommisjonen ønsker også særlig å gå løs på ordningen de har i Russland, der rike kan kjøpe seg statsborgerskap i andre europeiske land»

Kan kjøpe seg statsborgerskap?!? :sjokkbla:  Skjønner godt de vil forhindre den muligheten. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (2 minutter siden):

Hvis man angriper noe bevisst, så er det et mål, selv om det ikke er hovedmålet. Det er dette som gjør at ditt forrige innlegg var forvirrende for meg.

Som sagt, at enkelte soldater blir "overivrige" tror jeg gjerne på at kan forekomme. I tillegg til skjødesløshet og feilberegning. Men at de har fått ordre om å gjøre det, eller at det er militær doktrine, det kan jeg ikke tro.

Ja formulerte meg tydeligvis litt dårlig. Det er tydelig at sivile er et mål på vei mot hovedmålet.

Er sikker på at de har fått beskjed av Putin om å ramme mest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tutte skrev (Akkurat nå):

Ja formulerte meg tydeligvis litt dårlig. Det er tydelig at sivile er et mål på vei mot hovedmålet.

???

Dette gir ingen mening, og jeg kan love deg at om det var et mål, så kunne de rammet sivile ekstremt hardt og brutalt. Det vi ser er det motsatte. Det vil alltid skje stygge ting i en krig, men de går åpenbart ikke etter sivile, eller å skade dem. Selvfølgelig kan det skje, men jeg skjønner ikke hvor du tar det fra at de har dette som mål. Det gir absolutt ingen mening, og målet med krigen er å avsette sittende regjering og få i en ny. De vil selvfølgelig ha mest mulig støtte fra Ukrainere, selv om det kan bli vanskelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (9 minutter siden):

Fordi de synes det er gøy?

likestilling skrev (7 minutter siden):

Er du seriøs?

Jeg kan godt tro på at enkelte soldater synes det er gøy å terrorisere og drepe folk. Den stridsvognen ser ut til å muligens være styrt av en sånn psykopat (kan være han trodde det var en trussel også, man skal aldri si for sikkert når man ikke har full oversikt).  

Men tror ikke at det er oppmuntret til av sjefene. Raketter/missiler som treffer boligblokker er jeg ganske sikker på at ikke traff målet de mente å treffe.

Tutte skrev (Akkurat nå):

Uenig i andre setning, med unntak av enkelte blodtørstige soldater.

Siste setning kan jeg nesten garantere at er feil. Putin vil ikke ha en mest mulig fiendtlig lokalbefolkning. (Med mindre du med "mest mulig" mener "mest mulig militær og annen viktig infrastruktur.")

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (7 minutter siden):

«EU-kommisjonen ønsker også særlig å gå løs på ordningen de har i Russland, der rike kan kjøpe seg statsborgerskap i andre europeiske land»

Kan kjøpe seg statsborgerskap?!? :sjokkbla:  Skjønner godt de vil forhindre den muligheten. 

Det var en veldig rart formulert setning. Det finnes flere land man kan kjøpe statsborgerskap til, Østerrike og Kypros er de første to jeg kommer på.

Men hvordan kan land A ha en ordning hvor land A selger statsborgerskap til land B? Det går jo ikke an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (Akkurat nå):

Jeg kan godt tro på at enkelte soldater synes det er gøy å terrorisere og drepe folk. Den stridsvognen ser ut til å muligens være styrt av en sånn psykopat (kan være han trodde det var en trussel også, man skal aldri si for sikkert når man ikke har full oversikt).  

Men tror ikke at det er oppmuntret til av sjefene. Raketter/missiler som treffer boligblokker er jeg ganske sikker på at ikke traff målet de mente å treffe.

Siste setning kan jeg nesten garantere at er feil. Putin vil ikke ha en mest mulig fiendtlig lokalbefolkning. (Med mindre du med "mest mulig" mener "mest mulig militær og annen viktig infrastruktur.")

Jeg har ikke sett den situasjonen det snakkes om, har vært litt opptatt i dag, men som du sier er det i så fall enkeltelementer. Det blir nok etterforsket også og tatt tak i om det viser seg å være med vilje.

Angående den missilen som er vist til tidligere som traff en boligblokk tyder alt på at det var Ukrainsk AA, men som de sier, sannheten er det første som går tapt i en krig. Man må være kritisk til informasjon fra begge sider.

Et annet eksempel er historien fra Ukraina om de 13 heltene som døde på den øya, der Russland sa at de hadde overgitt seg. Nå har Ukraina plutselig snudd og sier at de trolig er i live. HELT forskjellige historier, men det ser ut som Russland sin var rett.

Ellers helt enig med det du skriver, selvfølgelig har ikke Russland noe å tjene på å fremstå som barbarer, og de gjør åpenbart mye for å unngå sivile tap. De kunne bombet Kiev i fillebiter om det var et mål, men i stedet sender de inn soldater som blir drept.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GulSitron skrev (2 timer siden):

Ser det ene flyet reiser lengre ned enn det som fløy oppover gjorde. Og det har begynt å gå for landing.

Noen som vet hva slags fly dette er? Er det typ et fly med utstyr/våpen/ammo? 

E1E5D636-1AA5-47C4-82CB-7D1A0D42BC37.jpeg

Det ser ut som et IL-76, et transportfly.

Ilyushin Il-76 - Wikipedia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (15 minutter siden):

???

Dette gir ingen mening, og jeg kan love deg at om det var et mål, så kunne de rammet sivile ekstremt hardt og brutalt. Det vi ser er det motsatte. Det vil alltid skje stygge ting i en krig, men de går åpenbart ikke etter sivile, eller å skade dem. Selvfølgelig kan det skje, men jeg skjønner ikke hvor du tar det fra at de har dette som mål. Det gir absolutt ingen mening, og målet med krigen er å avsette sittende regjering og få i en ny. De vil selvfølgelig ha mest mulig støtte fra Ukrainere, selv om det kan bli vanskelig.

Nicathv skrev (14 minutter siden):

Det vi har sett hittil er at de har truffet sivilt sykehus med syke barn, sivile boligblokker og denne stridsvognen som med vitende vilje kjørte i motsatt kjørefelt for å treffe den bilen. Dette er i tillegg helt i starten av en innovasjon.

Det er topptrente og profesjonelle soldater, så å snakke om at de blir overivrige i så stor grad høres lite sannsynlig ut.

Støtte fra Ukrainere og ikke fiendtlig befolkning? Det visste Putin veldig godt at det kom til å bli bare ved å invadere landet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, likestilling said:

Angående den missilen som er vist til tidligere som traff en boligblokk tyder alt på at det var Ukrainsk AA

Tyder ALT på det? Har du noe mer intel som underbygger påstandene dine enn et video fra Twitter som ikke viser noe som helst?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tutte skrev (1 minutt siden):

Det vi har sett hittil er at de har truffet sivilt sykehus med syke barn, sivile boligblokker og denne stridsvognen som med vitende vilje kjørte i motsatt kjørefelt for å treffe den bilen. Dette er i tillegg helt i starten av en innovasjon.

Det er topptrente og profesjonelle soldater, så å snakke om at de blir overivrige i så stor grad høres lite sannsynlig ut.

Støtte fra Ukrainere og ikke fiendtlig befolkning? Det visste Putin veldig godt at det kom til å bli bare ved å invadere landet.

Har du bevis for at sykehuset var Russland og at det var med vilje? Jeg har dokumentert ganske greit at den boligblokken var en ukrainsk AA-missil.

Krig er et helvete og uhell skjer.

Kilden til "barnesykehus-historien" er Pravda i Ukraina.

Shelling in Kiev: in Okhmatdyt 1 child was killed, another 4 people were injured | Ukrayinska Pravda

Hvis de hadde ønsket å drepe barna der og var absolutte djevler så hadde de nok klart bedre enn én død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, likestilling said:

Jeg har dokumentert ganske greit at den boligblokken var en ukrainsk AA-missil.

Nei, det har du ikke.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (2 minutter siden):

Har du bevis for at sykehuset var Russland og at det var med vilje? Jeg har dokumentert ganske greit at den boligblokken var en ukrainsk AA-missil.

Krig er et helvete og uhell skjer.

Kilden til "barnesykehus-historien" er Pravda i Ukraina.

Shelling in Kiev: in Okhmatdyt 1 child was killed, another 4 people were injured | Ukrayinska Pravda

Hvis de hadde ønsket å drepe barna der og var absolutte djevler så hadde de nok klart bedre enn én død?

Hvem ellers skulle det være, mener du? Har ikke noe bevis på at det er med vilje, men alt sett i sammenheng så virker det mistenkelig. I tillegg til å være helt i starten, så har mye skjedd blant sivile. Kjenner selv en soldat som har vært i kriger, og vet at de går inn med ordre. Hva som skjer lenger ut i en krig er ofte mer tilfeldig.

Du la ut en artikkel med russisk skrift, og det klarer ikke jeg å lese.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nicathv skrev (1 time siden):

Jeg tipper på at boligblokken ikke var målet, men at de bommet på det de ville treffe.

Var det ironi?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakel skrev (1 time siden):

Putin kan lide under vrangforestillinger og økende paranoia. Svulst i hjernen, det kan være noe galt. De aller fleste ønsker ikke dette, de ønsker ikke krig. Allikevel lyder hundretusenvis en enkel manns ordre. Og hans helt klare, rene mål. De marsjerer på kommando, dreper av frykt. Unge, flotte gutter drar ut i krig, mange vet knapt hvor eller hva de skal - slik var det i starten. 

Heldigvis er sosiale medier et våpen som aldri har vært tidligere. På sosiale medier kan folk stå sammen. De kan planlegge demonstrasjoner, motangrep, samarbeid uten å måtte stå alene mot stormakten. 

Hva om de planla å legge ned våpnene. Om de nektet å krige, nektet å drepe.  Om alle sto samlet mot Putin, slik det kommer frem på sosiale medier.  Jeg lurer på hva som hadde skjedd da?

Mange har gjort nettopp dette. De kaster våpnene sine så fort de er på ukrainsk jord, og lar seg bli fengslet av ukrainske myndigheter. Dette står det respekt av. I og med at dette er et valg alle kan ta så sliter jeg litt med den der:" stakkars alle unge russiske soldater, dette gjør de mot sin vilje" mentaliteten. De har tross alt et valg.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte bare på et ordtak. Felles skjebne, felles trøst. Vi må bare fortsette å vise støtte, omsorg og solidaritet til alle berørte i saken, og ikke minst gjøre det vi kan for at uskyldige russere ikke blir ekskludert fra verden. De trenger at vi alle står sammen nå.

❤️❤️

• Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (6 timer siden):

Tror du han orker å stå i så lenge da? Han begynner å se oppgitt ut over at det ikke går som planlagt etter bare 3 dager.

Du har helt rett i din skepsis her. Putin klarer aldri å gå til krig mot alle de landene. Hans krig mot Ukraina struper den russiske økonomi og han kommer til å tape MEGET stort på dette her. Så den teorien om at han skal ta det og det og det og det landet etter han er ferdig med Ukraina vil jeg kalle for en idiotisk og lite gjennomtenkt spekulasjon

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...