Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

Nicathv skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ikke tenke meg at verken det russiske eller det ukrainske militæret bevisst går etter sivile. Det har en enorm propagandsverdi for motstanderen, og gir lite til ingen gevinst. Det er nok mer skjødesløshet og feilberegning i krigens hete.

Hvis ikke jeg overser noe fundamentalt her. Kan noen komme på en grunn for hvorfor det russiske militære skulle ville gå etter sivile?

Mener ikke at det er målet, men de gjør det bevisst som en del av angrepet. Ondskap rett og slett 

Endret av Tutte
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er som en kompis av meg sier: Vi mennesker er så smarte at vi er dumme som brød. Vi er smarte nok til å utvikle atomvåpen, men dumme nok til å kunne utslette en hel verden. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (1 minutt siden):

Ja det er jo åpenbart at de er ute etter sivile også. Ellers hadde de ikke bombet et barnesykehus hvor sårbare små mottar livreddende kreftbehandling 😓

Ja det i tillegg. Dette blir bare for mye. Helt jævlig😢

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (3 minutter siden):

Mener ikke at det er målet, men de gjør det bevisst som en del av angrepet. Ondskap rett og slett 

Jepp.

Og det er ikke bare ondskapsfullt men også toskete, og dumt. For det gjør at mindre nåde vil vises, og flere russere vil dø.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
Nicathv skrev (7 minutter siden):

Jeg kan ikke tenke meg at verken det russiske eller det ukrainske militæret bevisst går etter sivile. Det har en enorm propagandsverdi for motstanderen, og gir lite til ingen gevinst. Det er nok mer skjødesløshet og feilberegning i krigens hete.

Hvis ikke jeg overser noe fundamentalt her. Kan noen komme på en grunn for hvorfor det russiske militære skulle ville gå etter sivile?

Det kan sikkert være begge deler, men tviler på at det alltid er feilberegninger. Alle soldatene er nok sikkert ikke bare de som er opptatt av å ta ut militære mål, men også bruke den makten de har.

Men jo flere slike hendelser det rapporteres om jo dårligere lys stiller man Russland i så ja, det har en verdi i å skape et negativt bilde av fienden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (7 minutter siden):

krigsforbrytelser har en hensikt for å tvinge fienden til å overgi seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Putin kan lide under vrangforestillinger og økende paranoia. Svulst i hjernen, det kan være noe galt. De aller fleste ønsker ikke dette, de ønsker ikke krig. Allikevel lyder hundretusenvis en enkel manns ordre. Og hans helt klare, rene mål. De marsjerer på kommando, dreper av frykt. Unge, flotte gutter drar ut i krig, mange vet knapt hvor eller hva de skal - slik var det i starten. 

Heldigvis er sosiale medier et våpen som aldri har vært tidligere. På sosiale medier kan folk stå sammen. De kan planlegge demonstrasjoner, motangrep, samarbeid uten å måtte stå alene mot stormakten. 

Hva om de planla å legge ned våpnene. Om de nektet å krige, nektet å drepe.  Om alle sto samlet mot Putin, slik det kommer frem på sosiale medier.  Jeg lurer på hva som hadde skjedd da?

• Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oleidole1999 skrev (1 minutt siden):

krigsforbrytelser har en hensikt for å tvinge fienden til å overgi seg.

Det vil nesten helt sikkert ikke fungere. Det pleier ikke å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (15 minutter siden):

Skjønner ikke helt hva du mener. Sånn jeg forstår det du sier så motsier du deg selv:

- "De har ikke sivile som mål" - altså angriper de ikke sivile bevisst.

- "De angriper sivile bevisst som en del av angrepet" - altså er sivile et av målene.

?

AprilRyan skrev (4 minutter siden):

Det kan sikkert være begge deler, men tviler på at det alltid er feilberegninger. Alle soldatene er nok sikkert ikke bare de som er opptatt av å ta ut militære mål, men også bruke den makten de har.

Men jo flere slike hendelser det rapporteres om jo dårligere lys stiller man Russland i så ja, det har en verdi i å skape et negativt bilde av fienden.

Det er sikkert ikke alltid feilberegninger nei, det er nok noen soldater som blir "overivrige" for å si det veldig pent. Men jeg kan ikke tenke meg at det er noe deres overordnede oppfordrer til som en del av strategien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (Akkurat nå):

Det er sikkert ikke alltid feilberegninger nei, det er nok noen soldater som blir "overivrige" for å si det veldig pent. Men jeg kan ikke tenke meg at det er noe deres overordnede oppfordrer til som en del av strategien.

Hvorfor kan du ikke tenke deg det?
De er en del av et autoritært halvdiktatur - de er makthavernes sterkeste kort/våpen/pisk i nevnte autoritære halvdiktatur.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (1 minutt siden):

Skjønner ikke helt hva du mener. Sånn jeg forstår det du sier så motsier du deg selv:

- "De har ikke sivile som mål" - altså angriper de ikke sivile bevisst.

- "De angriper sivile bevisst som en del av angrepet" - altså er sivile et av målene.

?

De angriper sivile bevisst på vei mot målet. Det er jo noe alle ser.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Entern skrev (Akkurat nå):

Hvorfor kan du ikke tenke deg det?
De er en del av et autoritært halvdiktatur - de er makthavernes sterkeste kort/våpen/pisk i nevnte autoritære halvdiktatur.

Fordi det er strategisk er helt meningsløst. Det gir ingen gevinst i en invasjonsfase, det styrker lokalbefolkningens motstandsvilje/hat, og det får russerne til å se verre ut for alle.

Hadde vi snakket om en langvarig okkupasjon så kunne jeg ha skjønt noe av logikken, fordi det i teorien skremmer lokalbefolkningen fra å gjøre opprør (selv om jeg mener dette ofte er feilslått, det oppmuntrer like ofte lokalbefolkningen til å gjøre opprør pga. økt hat.)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tutte skrev (8 minutter siden):

De angriper sivile bevisst på vei mot målet. Det er jo noe alle ser.

Det gir ingen mening, som den du siterer sier? Hvorfor skulle de gjøre det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (7 minutter siden):

Fordi det er strategisk er helt meningsløst. Det gir ingen gevinst i en invasjonsfase, det styrker lokalbefolkningens motstandsvilje/hat, og det får russerne til å se verre ut for alle.

Hadde vi snakket om en langvarig okkupasjon så kunne jeg ha skjønt noe av logikken, fordi det i teorien skremmer lokalbefolkningen fra å gjøre opprør (selv om jeg mener dette ofte er feilslått, det oppmuntrer like ofte lokalbefolkningen til å gjøre opprør pga. økt hat.)

Ok, enten så er det bevisst ellers så er det noen elendige soldater som ikke har peiling på hvor de treffer noe sted. Den stridsvogna som kjørte over bilen, var sikkert bare fyllekjøring tenker jeg.

Endret av Tutte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (1 minutt siden):

Det gir ingen mening, som den du siterer sier? Hvorfor skulle de gjøre det?

Fordi de synes det er gøy?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...