Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Jajajane said:

Vi får håpe det ikke blir sett på som en trussel, og at vi ikke får «svi» som Putin tydelig har gitt uttrykk for, ved innblanding fra NATO-land. 

Man kan ikke altid ta seg den luksusen å være feig og tenke på konsekvensene, noen ganger må man gjøre det rette. 

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jajajane skrev (3 minutter siden):

Vi får håpe det ikke blir sett på som en trussel, og at vi ikke får «svi» som Putin tydelig har gitt uttrykk for, ved innblanding fra NATO-land. 

Edelt er mennesket,

jorden er rik!

Finnes her nød og sult

skyldes det svik.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000

Støre understreker ats det ikke er aktuelt å utfordre loven, som gjør det klart at Norge ikke skal bidra med våpen og ammunisjon til områder i krig.

– Vi skal selvfølgelig gjøre dette innenfor de grenser som gjelder og i nær kontakt med Stortinget. Det er ikke snakk om skarpe våpen, men det er viktig at vi gjør en slik gjenomgang når vi har fått en slik forespørsel.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Eag44o/stoere-aapner-for-aa-sende-militaert-utstyr-til-ukraina

Jeg mener at loven må endres. Vi bør kunne eksportere våpen til land som blir angrepet og driver en  forsvarkrig. Det er noe annet enn å sende våpen til angriperen eller å sende våpen inn i en borgerkrig. 

Vi må være ærlige. Våpen er skapt for krig. Og den mest legitime formen for krig er forsvarskrig. 

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajajane skrev (1 minutt siden):

Da må han i så tilfelle ta Sverige, Tyskland, USA, Storbritannia og enda flere land også! Vi skiller oss ikke ut på noen måte. Det er mange land som sender våpen nå.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (7 minutter siden):

Man kan ikke altid ta seg den luksusen å være feig og tenke på konsekvensene, noen ganger må man gjøre det rette. 

Jeg er ikke redd for å være upopulær, og tanken på om det er verdt å la barn og uskyldige dø for et land, er det verdt det?Misforstå meg rett, man skal kjempe for landet sitt, men ikke for en hver pris. Hvor går grensen på å fortsette mot det å gi seg? Hvor mange skal dø først? 
Er dette så viktig for verden at det er verdt å starte en verdenskrig? Hvorfor har vi ikke samme innstilling til andre land i krig? (Sier absolutt ikke at det er ubetydelig det som skjer, jeg syns det er grusomt)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajajane skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke redd for å være upopulær, og tanken på om det er verdt å la barn og uskyldige dø for et land, er det verdt det?Misforstå meg rett, man skal kjempe for landet sitt, men ikke for en hver pris. Hvor går grensen på å fortsette mot det å gi seg? Hvor mange skal dø først? 
Er dette så viktig for verden at det er verdt å starte en verdenskrig? Hvorfor har vi ikke samme innstilling til andre land i krig? (Sier absolutt ikke at det er ubetydelig det som skjer, jeg syns det er grusomt)

Fordi dette skjer på europeisk jord og er en direkte trussel mot felleseuropeisk sikkerhet. 

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tiuren skrev (48 minutter siden):

Helt enig. Alt annet ville være usolidarisk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russland sender TOS-1 som skyter termobariske raketter på vei mot Ukraina. Termobariske bomber bruker oksygenet i lufta rundt og forsterker kraften voldsomt og er de mest destruktive etter atomvåpen såvidt jeg har skjønt. USA har brukt de mot IS eller Taliban og skapte et 300 meter krater. Innvollene blir most av kraften i stor omkrets, de kan brukes mot  bunkere osv. Håpet først dette bare var tull og rykter i Daily Mail, men nå er de filmet rullende ved Belgorod nord for Ukraina, publisert av CNN og gjengitt i VG. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var ulidelig trist å lese igår at kraftig beskytning også fant sted ved en stakkars dyrehage..

Både dyr og mennesker all mass lider unødig pga en stk. psykopat. Fy..f.

• Liker 6
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dikteren

Et spørsmål: Hvis Norge sender ned millitært våpen til Ukrania, kan det få konsekvenser for oss eller andre NATO land - og eventuelt hvilke konsekvenser? Blir ikke det sett på som et hjelpetiltak, slik at det ødelegger Russland’s mål?

https://www.nrk.no/norge/norge-vurderer-a-sende-militaert-utstyr-til-ukraina-1.15871251

Endret av Dikteren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dikteren skrev (1 minutt siden):

Et spørsmål: Hvis Norge sender ned millitært våpen til Ukrania, kan det få konsekvenser - og eventuelt hvilke? Blir ikke det sett på som et hjelpetiltak, slik at det ødelegger Russland’s mål om ødeleggelser?

https://www.nrk.no/norge/norge-vurderer-a-sende-militaert-utstyr-til-ukraina-1.15871251

Så vidt jeg forstod så dreide det seg ikke om skarpe våpen eller skarp ammunisjon, men annet militært utstyr. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krigen i Ukraina kan være det som gjør slutt på oligarkiet i Russland. Flere og flere vestlige politikere tar nå til ordet for konfiskere oligarkenes verdier i Vesten, ikke bare fryse dem. 

Gjør de det kan de slå to fluer i en smekk. For uten oligarkene er det starten på slutt for Putin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dikteren skrev (1 minutt siden):

Et spørsmål: Hvis Norge sender ned millitært våpen til Ukrania, kan det få konsekvenser for oss eller andre NATO land - og eventuelt hvilke konsekvenser? Blir ikke det sett på som et hjelpetiltak, slik at det ødelegger Russland’s mål?

Tror ikke Norge kommer til å endre loven for å kunne sende ned våpen til Ukraina. Dessverre, sier jeg. Men det blir nok sendt militært utstyr som hjelmer og andre ting man trenger for å forsvare seg i en krig.. Og jeg tviler på at det får særlige konsekvenser. Som sagt er det maaaange land som sender ned våpen og bidrar med militært utstyr. USA, Storbritannia, Tyskland ++

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare hypotetisk, da Russland kommer til å ta Ukraina. Om de ikke skulle klare det med den økte mobiliseringen nå, så vil de ta kontroll på grensepostene som forsyner Ukraina med utstyr og våpen, og ta i bruk dette mot ukrainerene. De har invadert, og de kommer til å blokkere Ukraina fra omverdenen om de ikke lykkes med å ta Kiev, og deretter mobilisere på nytt. Litt smått utrolig at de ikke har gjort det enda, men det russiske militæret er ikke veldig sterkt. Strategisk inkompetente og heller ikke veldig bra utrystet, Spetznatgruppen er en vits i samme grad som at Nord-Korea tror de har noe som helst å stile opp med mot USA, men Russland er helt overlegne i antall og i lufstyrker. Ukraina vil måtte gi tapt til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Putin sender inn tsjetsjenere er virkelig 🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jajajane skrev (2 timer siden):

Det er ikke bekreftet at russiske styrker står fast uten drivstoff og mat. Det høres rett og slett merkelig ut, så dårlig planlagt tror jeg det ikke er. Mye som blir skrevet og lagt ut uten at det stemmer. 

CNN har visstnok lagt ut at de har mistet en kollega/journalist i Ukraina. Det viste seg å ikke stemme, da samme journalist også visstnok ble drept av Taliban. Mye rusk ute i media, man må rett og slett ta alt med en klype salt. 

Jeg kan bekrefte at i ettermiddag gikk flere russiske militærfartøyer tom for bensin inne i Kiyv. Jeg kan også bekrefte at det førte til at mange russiske soldater ble drept. Jeg har sett det med egne øyne. Har en bekjent som bor i sentrum av Kiyv, som har sendt videoer. Flere av videoene er grusomme. Dvs. grusomme dersom du er russisk og har en sønn som ble utkommandert til å slåss i Ukraina. 

Endret av Dolce
  • Liker 3
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har altså et DHL postfly og 2 passasjer fly fra Tyskland, som skulle lande i Russland fått beskjed om å snu da de ikke får lov av Russland å lande. Man vet ennå ikke hvorfor, men det er muligens pga at Tyskland skal gi våpen til Ukraina. Men, tenk på hvor mange sivile russere som sitter i de flyene og skal/vil hjem, så får de ikke lov av Putin fordi han er sur på Tyskland. Snakk om å drite i egen befolkning.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...