Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

Det er provoserende hvordan fotballverden ikke legger mer press på UEFA om å stenge ut russiske klubber fra turneringene. At UEFA er noen ynkrygger er ikke noe nytt, men savner større reaksjoner fra aktører i fotballverden, både spillere, trenere, kommetatorer, journalister osv. Det er jo ingen grunn til at Russland skal være en del av europeisk idrett slik de nå holder på. Feigt, svakt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Krokanrullene
norw skrev (57 minutter siden):

For et pill råttent land Russland er. Dette må være fryktelig pinlig for det russiske folk, og jeg kjenner at jeg blir nysgjerrig på hva russere i Norge tenker om det som foregår.

https://www.aftenposten.no/verden/i/7dM2zw/da-grensevaktene-ble-bedt-om-aa-overgi-seg-var-svaret-russisk-skip

Min erfaring er at de er dypt fortvilte over dette og ikke støtter invasjonen av Ukraina, og de sier det åpent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokanrullene skrev (1 minutt siden):

Min erfaring er at de er dypt fortvilte over dette og ikke støtter invasjonen av Ukraina, og de sier det åpent. 

De som går åpent ut i pressen risikerer jo også noe. Det kan bli vanskelig eller umulig og til og med skummelt å besøke slekt I Russland hvis de kommer på en svarteliste. De som går åpent ut mot krigføringen er mine helter.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (1 time siden):

Det er provoserende hvordan fotballverden ikke legger mer press på UEFA om å stenge ut russiske klubber fra turneringene. At UEFA er noen ynkrygger er ikke noe nytt, men savner større reaksjoner fra aktører i fotballverden, både spillere, trenere, kommetatorer, journalister osv. Det er jo ingen grunn til at Russland skal være en del av europeisk idrett slik de nå holder på. Feigt, svakt.

Tenk om Andrej Rublev ble nektet å spille tennis. Da hadde han også blitt hindret å skrive sitt budskap mot krigen på tv-kameraet.

Vi bør ha mest mulig omgang med russerne (idretten er et kontaktpunkt), ikke minst for å formidle informasjon. Om folket i Russland blir informert kan det felle Putin.  Jeg tror Putin blir arrestert av KGB ganske fort, ikke minst fordi KGB er proffe på informasjonshenting. De er nødt til å skjønne hva han driver med.

Endret av I Grosny
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at både Sverige og Finland har blitt truet til ikke å bli med i NATO, men begge er jo EU medlemmer. Er det noen som vet hva EUs "regler" er på sånne ting? Ikke at jeg tror EU hadde gjort noenting; kastrerte mannfolk og kvinnfolk er jo dominerende i den organisasjonen

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

judith52 skrev (1 minutt siden):

Har lest at både Sverige og Finland har blitt truet til ikke å bli med i NATO, men begge er jo EU medlemmer. Er det noen som vet hva EUs "regler" er på sånne ting? Ikke at jeg tror EU hadde gjort noenting; kastrerte mannfolk og kvinnfolk er jo dominerende i den organisasjonen

Om jeg ikke husker helt feil finnes det en avtale mellom Sverige og Finnland om at enten er begge inne eller ute av Nato. Det er jo ganske urovekkende at de nå mottar trusler fra russisk hold om å holde seg ute av Nato. Ikke sikker på hvordan EU forholder seg til dette, men EU har ikke sin egen hær (og da har de heller ikke slagkraft i en krig). EU sin krigføring vil vel mer dreie seg om sanksjoner. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

EnKoppTe skrev (3 minutter siden):

Om jeg ikke husker helt feil finnes det en avtale mellom Sverige og Finnland om at enten er begge inne eller ute av Nato. Det er jo ganske urovekkende at de nå mottar trusler fra russisk hold om å holde seg ute av Nato. Ikke sikker på hvordan EU forholder seg til dette, men EU har ikke sin egen hær (og da har de heller ikke slagkraft i en krig). EU sin krigføring vil vel mer dreie seg om sanksjoner. 

EU er isåfall patetisk, militært sett. Kastrert, impotent. Flaut

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EnKoppTe skrev (5 minutter siden):

Finlands statsminister hadde nettopp en tale om dette (truslene fra Russland ang Nato medlemskap) til det finske folk. Jeg venter på oversettelse 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (14 minutter siden):

Tenk om Andrej Rublev ble nektet å spille tennis. Da hadde han også blitt hindret å skrive sitt budskap mot krigen på tv-kameraet.

Vi bør ha mest mulig omgang med russerne (idretten er etkontaktpunkt), ikke minst for å formidle informasjon. Om folket i Russland blir informert kan det felle Putin.  Jeg tror Putin blir arrestert av KGB ganske fort, ikke minst fordi KGB er proffe på informasjonshenting. De er nødt til å skjønne hva han driver med.

Er du klar over hvor mange følgere disse utøverene har i sosiale medier og hvor my større insentiv det er å få de til å bruke disse kanalene til å uttrykke sin misnøye med sitt regime, enn å reise rundt i verden å få ikonstatus av å skrive flåsete og helt useriøse ting som "no war please"?  Disse tingene forsterkere jo bare inntrykket til Russere om at russere egentlig er i mot krig og ved å delta å leve som normalt å være "mot krigen" på forepørsel, så har de ikke større incentiver til å gå mot eget regime.

Derimot, om russiske fans, utøver osv ikke lenger får delta internasjonalt og de er boikottet av en verden, så har de langt større grunn til å være misfornøyd med situasjonen og sitt regime som har sitt de i denne situasjonen. Se bare på han sjakkjøken Karjakin som er veldig stolt av Russland og de de driver med. Er ikke sikkert han hadde syntes det vær så kult om han var forvist fra den internasjonale arenaen.

Det feigeste vi gjør nå er å late som om Russland ikke begår de groveste krigshandlingene på europeisk jord siden 1939, og behandler Russland som om de ikke gjør noe galt. Klart skal Russisk idrett på alle nivå, bredde til profesjonelle utestenges fra all internasjonal konkurranse intil videre.

Endret av kar90
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellemelle93 skrev (9 minutter siden):

Finlands statsminister hadde nettopp en tale om dette (truslene fra Russland ang Nato medlemskap) til det finske folk. Jeg venter på oversettelse 

Det pågår møter mellom NATO, Sverige og Finland 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en ting jeg ønsker jeg kunne si til alle, så er det

Vi kan aldri mer føle oss trygge

Dersom Ukraina faller.

Vi har da en banditt Russland ved dørene.
Den russiske staten har direkte løyet til statsmaktene våre og til Norge.
Vi kan aldri mer stole på Russlands ord, og vi må alltid være på vakt, og vil føle oss under konstant trussel.
Det beste utfallet, dersom Ukraina falller, være å se fremover til tiår med opprustning og sikkerhetstiltak.
Det vil si store deler av budskjettet må bli brukt til forsvarstiltak.
Sikkerheten må øke betraktelig, og det vil forekomme på bekostning av personvernet vårt.
Langt flere utenlandske styrker må bli plassert i Norge, også mot grensen til Russland.
Energi, som strøm og bensin vil bli dyrere for folk flest.
Og alt dette kommer på toppen av de milionene flyktningene og den humanitære hjelpen vi må støtte med.

Jeg klarer ikke få sagt hvor viktig det er å gjøre absolutt alt vi kan for å stoppe Russland her og nå! 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tig skrev (5 minutter siden):

Er det en ting jeg ønsker jeg kunne si til alle, så er det

Vi kan aldri mer føle oss trygge

Dersom Ukraina faller.

Vi har da en banditt Russland ved dørene.
Den russiske staten har direkte løyet til statsmaktene våre og til Norge.
Vi kan aldri mer stole på Russlands ord, og vi må alltid være på vakt, og vil føle oss under konstant trussel.

Det beste utfallet, dersom Ukraina falller, være å se fremover til tiår med opprustning og sikkerhetstiltak.
Det vil si store deler av budskjettet må bli brukt til forsvarstiltak.
Sikkerheten må øke betraktelig, og det vil forekomme på bekostning av personvernet vårt.
Langt flere utenlandske styrker må bli plassert i Norge, også mot grensen til Russland.
Energi, som strøm og bensin vil bli dyrere for folk flest.
Og alt dette kommer på toppen av de milionene flyktningene og den humanitære hjelpen vi må støtte med.

Jeg klarer ikke få sagt hvor viktig det er å gjøre absolutt alt vi kan for å stoppe Russland her og nå! 

Er det ingen som har hørt om realpolitikk eller Sun Zhu? "Tillit" og "lovnader" er irrelevant når man vil nå et mål. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (26 minutter siden):

Er du klar over hvor mange følgere disse utøverene har i sosiale medier og hvor my større insentiv det er å få de til å bruke disse kanalene til å uttrykke sin misnøye med sitt regime, enn å reise rundt i verden å få ikonstatus av å skrive flåsete og helt useriøse ting som "no war please"?  Disse tingene forsterkere jo bare inntrykket til Russere om at russere egentlig er i mot krig og ved å delta å leve som normalt å være "mot krigen" på forepørsel, så har de ikke større incentiver til å gå mot eget regime.

Derimot, om russiske fans, utøver osv ikke lenger får delta internasjonalt og de er boikottet av en verden, så har de langt større grunn til å være misfornøyd med situasjonen og sitt regime som har sitt de i denne situasjonen. Se bare på han sjakkjøken Karjakin som er veldig stolt av Russland og de de driver med. Er ikke sikkert han hadde syntes det vær så kult om han var forvist fra den internasjonale arenaen.

Det feigeste vi gjør nå er å late som om Russland ikke begår de groveste krigshandlingene på europeisk jord siden 1939, og behandler Russland som om de ikke gjør noe galt. Klart skal Russisk idrett på alle nivå, bredde til profesjonelle utestenges fra all internasjonal konkurranse intil videre.

Vi bør behandle russere med kjærlighet, men bekjempe Putinbanden.

Jeg er helt overbevist om at den viktigste krigføringen er informasjonsformidling. Det ser ut som Putin stenger facebook i Russland i dag. Han tetter igjen det han kan av informasjonskanaler. Vi skal ikke hjelpe han med det.  Russerne utenfor Russland er informert og de er  imot krigen. Dersom vi slipper til idrettsutøvere fra Russland i konkurranser utenfor Russland så åpner vi en liten informasjonskanal, og de får kunnskaper fra utsiden.

Det er håpløst å orientere seg inne i Russland nå, pga sensur og propaganda.

Jeg tror at informasjon er det som vil felle Putin, og jeg tror Putin vet det.

Å vise at vi tar avstand fra russere hjelper ikke i det hele tatt. Det øker ikke vestlig  velvilje  blant russerne og avstand betyr også informasjonshindring. Russere er egentlig på ukrainerenens side, men de er villedet av propaganda og krigsretorikk. Husk at soldatene er sendt til  Ukraina for å redde russiskspråklige ukrainere. Det oppdraget faller sammen moralsk når informasjonen får tak.

Jeg tror Russland vil trekke seg tilbake med en gang tilstrekkelig mange russere forstår situasjonen, og at Putin risikerer fengselsstraff.

Endret av I Grosny
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*luna* skrev (8 timer siden):

Jeg mener det er noen likhetstrekk. USA hadde trolig gått til krig hvis Sovjetunionen ikke hadde gått med på forhandlinger, og hvis de ikke hadde kommet frem til en fredelig løsning. Poenget mitt er at parter i konflikt bør prate sammen, forhandle og prøve å finne fredelige løsninger. I dette tilfellet er det dessverre for sent å forebygge krig, men jeg mener vi burde prøve å få til avtaler om våpenhvile og fredsforhandlinger. Krig er grusomt. Jeg håper det blir fred i Ukraina så snart som mulig, og jeg håper ikke krigen sprer seg til andre europeiske land. 

Hva slags avtaler og fredsforhandlinger tenker du må til da?

Er ganske sikker på at NATO og EU-land vet hva de gjør. Og det er en gal mann som nå har vist sitt sanne jeg. Kan ikke snakke som at det var en normal president som styrte et land som var truet og virkelig var i fare. Han lyver, manipulerer og er en farlig mann. Å gi seg litt ovenfor denne mannen vil nok dessverre ikke holde, tvert i mot. Han er ute etter mer  og jo mer makt han får, jo verre vil det bli.

Helt forferdelig situasjon, og håper også at Ukraina snart får fred og at dette ikke eskalerer i større grad til andre europeiske land.

Endret av Tutte
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (6 minutter siden):

Jeg er helt overbevist om at den viktigste krigføringen er informasjonsformidling. Det ser ut som Putin stenger facebook i Russland i dag. Han tetter igjen det han kan av informasjonskanaler. Vi skal ikke hjelpe han med det.  Russerne utenfor Russland er informert og de er  imot krigen. Dersom vi slipper til idrettsutøvere fra Russland i konkurranser utenfor Russland så åpner vi en liten informasjonskanal, og de får kunnskaper fra utsiden.

Å vise at vi tar avstand fra russere hjelper ikke i det hele tatt. Det øker ikke vestlig  velvilje  blant russerne og avstand betyr også informasjonshindring. Russere er egentlig på ukrainerenens side, men de er villedet av propaganda og krigsretorikk. Husk at soldatene er sendt til å Ukraina for å redde russiskspråklige ukrainere. Det oppdraget faller sammen moralsk når informasjonen får tak.

Jeg tror Russland vil trekke seg tilbake med en gang Russland forstår situasjonen, og at Putin risikerer fengselsstraff.

Problemet er at du tror det er behov for diplomati og dialog med Russland og russere. Det er ikke det. Med de økonomiske sanksjonene mot Russland og et samlet europa som stenger dem totalt ut, er det bankrott og ingen bryr seg om hva de har å si lenger. Og det er hele poenget. Dette er en nasjon som nå må kveles innenfra og knuses med alle ikke voldelige midler som er mulig. Denne nasjonen kan vi ikke lenger leve side om side ved, da de gang på gang gjennom historien har vist seg å være et krigsmaskineri som kun er ute etter å ekspandere. Det er slik de ser verden. De ser imperium ute etter ekspansjon over alt. Det vi får håpe skjer denne gangen er at Russland en gang for alle blir så strupet nå, og driver sine egne borgerkriger og oppløses som den gigantnasjonen den er, slik at vi kan få noen svekkede nabonasjoner som har sine egne insentiver og mål. Russland er et imperium styrt av en bande som du sier, men med masse militær makt og innflytelse i form av å være denne svære landmassen av militært personell. Å være en nasjon på størrelsen til Russland er i seg selv en måte som gjør at deres lederskap distanserer seg, ikke minst til sin egen befolkning, men også nabolandt rundt om, og ser på naboland, innbyggere som brikker og territorium som skal kontrolleres. Det at Russland eksister som det gjør i dag, er en sikkerhetsrisiko og et problem.  La de leve uten forbindelse til resten av verden, å se hvor lenge det tar før de stekes i sitt eget fett.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (30 minutter siden):

Å vise at vi tar avstand fra russere hjelper ikke i det hele tatt. Det øker ikke vestlig  velvilje  blant russerne og avstand betyr også informasjonshindring. Russere er egentlig på ukrainerenens side, men de er villedet av propaganda og krigsretorikk. Husk at soldatene er sendt til  Ukraina for å redde russiskspråklige ukrainere. Det oppdraget faller sammen moralsk når informasjonen får tak.

Jeg tror Russland vil trekke seg tilbake med en gang tilstrekkelig mange russere forstår situasjonen, og at Putin risikerer fengselsstraff.

Stenger han virkelig facebook i Russland? Tenk å holde på med så åpenlyst jævelskap mot sin egen befolkning i tillegg. Vi bør vise solidaritet med russere ja. Synes faktisk synd på dem også.

Håper Putin blir fengslet, og aldri mer får være en fri mann igjen.

Endret av Tutte
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
I Grosny skrev (53 minutter siden):

Vi bør ha mest mulig omgang med russerne (idretten er etkontaktpunkt), ikke minst for å formidle informasjon. Om folket i Russland blir informert kan det felle Putin.  Jeg tror Putin blir arrestert av KGB ganske fort, ikke minst fordi KGB er proffe på informasjonshenting. De er nødt til å skjønne hva han driver med.

Så absolutt ikke! Profilerte russere innen idrett kan fint finne andre kanaler å spre sitt budskap på enn via idretten! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (1 minutt siden):

Problemet er at du tror det er behov for diplomati og dialog med Russland og russere. Det er ikke det. Med de økonomiske sanksjonene mot Russland og et samlet europa som stenger dem totalt ut, er det bankrott og ingen bryr seg om hva de har å si lenger. Og det er hele poenget. Dette er en nasjon som nå må kveles innenfra og knuses med alle ikke voldelige midler som er mulig. Denne nasjonen kan vi ikke lenger leve side om side ved, da de gang på gang gjennom historien har vist seg å være et krigsmaskineri som kun er ute etter å ekspandere. Det er slik de ser verden. De ser imperium ute etter ekspansjon over alt. Det vi får håpe skjer denne gangen er at Russland en gang for alle blir så strupet nå, og driver sine egne borgerkriger og oppløses som den gigantnasjonen den er, slik at vi kan få noen svekkede nabonasjoner som har sine egne insentiver og mål. Russland er et imperium styrt av en bande som du sier, men med masse militær makt og innflytelse i form av å være denne svære landmassen av militært personell. Å være en nasjon på størrelsen til Russland er i seg selv en måte som gjør at deres lederskap distanserer seg, ikke minst til sin egen befolkning, men også nabolandt rundt om, og ser på naboland, innbyggere som brikker og territorium som skal kontrolleres. Det at Russland eksister som det gjør i dag, er en sikkerhetsrisiko og et problem.  La de leve uten forbindelse til resten av verden, å se hvor lenge det tar før de stekes i sitt eget fett.

Jeg vet at mange russere inne i Russland er desinformert.

Jeg vet at Putin driver med desinformasjon, propaganda. Han gjør en betydelig propagandajobb for å få støtte for krigføringen.

Når flere russere forstår at de blir lurt så blir det veldig vanskelig å føre krigen. Russerne som støtter krigen er ikke slemme. De er lurt av propagandaen. De vil redde undertrykte russiskspråklige Ukrainere. Putin står på et korthus av løgn. Dette korthuset bør vi rive ned slik at Putin faller ned.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (4 minutter siden):

Stenger han virkelig facebook i Russland? Tenk å holde på med så åpenlyst jævelskap mot sin egen befolkning i tillegg. Vi bør vise solidaritet med det russere ja. Synes faktisk synd på dem også.

Håper Putin blir fengslet, og aldri mer får være en fri mann igjen.

Det sies at de allerede har begynt å stenge det. Russere driver for full fart og melder seg inn på nettsamfunnet "telegram".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (3 minutter siden):

Jeg vet at mange russere inne i Russland er desinformert.

Jeg vet at Putin driver med desinformasjon, propaganda. Han gjør en betydelig propagandajobb for å få støtte for krigføringen.

Når flere russere forstår at de blir lurt så blir det veldig vanskelig å føre krigen. Russerne som støtter krigen er ikke slemme. De er lurt av propagandaen. De vil redde undertrykte russiskspråklige Ukrainere. Putin står på et korthus av løgn. Dette korthuset bør vi rive ned slik at Putin faller ned.

Han har allerede skjønt at han har blitt avslørt av russere også, og da begynner han med diktatur og munnkurv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...