Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

Jeg vil ikke si det er gode nyheter å våkne til i dag, men jeg fryktet det skulle være verre. Jeg er overrasket, sikkert i likhet med Putin, over hvor stor motstand ukrainerne har klart å gi de russiske styrkene. Jeg ser noen kritiserer dette med å bli rørt av krig, men dette rører meg. Her er det unge og eldre ukrainere, kvinner og menn, som kjemper for sine barn og barnebarn, sin frihet og deres land. Med langt dårligere utstyr og langt mindre tilgang på våpen, så har ukrainerne altså klart så til de grader å kjempe mot russerne - og Kyiv er fortsatt ikke beseiret. Dette må det jo være lov å bli rørt av.

• Liker 15
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AprilRyan
Tutte skrev (8 timer siden):

Akkurat i dette tilfelle så hadde det vært det beste om han forlot landet og ble satt i sikkerhet ja. Rart det ikke har blitt gjort.

Ser at amerikanerne tilbyr å evakuere han fra Ukraina, men han har avslått.

Jeg kan forstå han. At han ønsker å være der og at det kanskje kan oppleves feil og feigt å forlate landet sitt og la andre kjempe for det mens han sitter i sikkerhet.

Men håper han overlever og at det ikke blir russiksvennlig styre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt tro på at russerne er overrasket over motstanden. Den må de ha regnet med. Men det er selvfølgelig heltehistorier som holder folket gående gjennom en sånn prøvelse. Heltehistorier som for eksempel at russerne sliter mye mer enn de hadde regnet med.

Er redd for at dette går etter plan for russerne.

Endret av Mannegenser
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdolfPutin skrev (5 timer siden):

Nesten 3000 russiske soldater er drept i løpet av to dager. Det tilsvarer ca. like mange amerikanske soldater som ble drept i løpet av 20 år i Afghanistan. Det over for Putin. Fortsetter dette vil hele den russiske hæren bli annihilert.

kanskje derfor han er så desperat etter forhandlinger nå? taper terreng..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannegenser skrev (4 minutter siden):

Kan ikke helt tro på at russerne er overrasket over motstanden. Den må de ha regnet med.

Jeg skriver ikke at de er overrasket over motstanden??? Men STYRKEN på den. Putin har jo til og med forsøkt å få det ukrainske folket i mot sin egen president. Lol. Lykke til med det. Vent.. Hva er det som lukter så jævlig? Er det…. desperasjon?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oleidole1999 skrev (2 minutter siden):

kanskje derfor han er så desperat etter forhandlinger nå? taper terreng..

Vet ikke om han er desperat etter forhandlinger akkurat, men helt tydelig at dette gikk hardere ut over de russiske styrkene enn han hadde sett for seg 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellemelle93 skrev (3 minutter siden):

Jeg skriver ikke at de er overrasket over motstanden???

Jeg har da ikke sitert deg? Jeg snakket generelt.

Uansett, kan vi ikke stole mye på noen informasjon akkurat nå. Som det så lenge har blitt sitert; "det første offeret i krig - er sannheten."

Endret av Mannegenser
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannegenser skrev (14 minutter siden):

Kan ikke helt tro på at russerne er overrasket over motstanden. Den må de ha regnet med. Men det er selvfølgelig heltehistorier som holder folket gående gjennom en sånn prøvelse. Heltehistorier som for eksempel at russerne sliter mye mer enn de hadde regnet med.

Er redd for at dette går etter plan for russerne.

Heregud vi sitter jo ikke her og leser ukrainske medier om heltehistorier! I hvert fall ikke jeg. Jeg hører på våre egne forsvarsfolk, forskere +++ Alle har til felles at de mener alt tyder på at Putin ligger bak tidsskjema med å beseire Kyiv. Og det at Putin prøver å få det ukrainske folket til å gå mot den ukrainske president - og kaller dem for narkomane nynazister, kan fort tyde på at han begynner å bli smådesperat

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellemelle93 skrev (2 minutter siden):

Heregud vi sitter jo ikke her og leser ukrainske medier om heltehistorier! I hvert fall ikke jeg. Jeg hører på våre egne forsvarsfolk, forskere +++ Alle har til felles at de mener alt tyder på at Putin ligger bak tidsskjema med å beseire Kyiv. Og det at Putin prøver å få det ukrainske folket til å gå mot den ukrainske president - og kaller dem for narkomane nynazister, kan fort tyde på at han begynner å bli smådesperat

Og ikke glem at de ukrainske soldatene har LANGT mer å kjempe for enn de (stakkars?) russiske

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trampstamped skrev (3 timer siden):

For en tam avledningsmanøver. Dette handler ikke om Cuba, Usa og forlengst oppløste Sovjetunionen som knapt er mer en mørk fortid fordi de blant annet startet 2.VK, sammen med  Tyskland. Det handler om at Russland har invadert Ukraina og begår folkemord der i skrivende stund og at Russland har forberedt invasjonen av Ukraina trolig siden 2014. Uttalige statsledere brukte masse tid på å forhandle med Putin og kunne spart seg umaken for Putin hadde aldri planer om fredelig løsning, fordi hans såkalte "militærøvelse" i Hviterussland var bare siste forberedelser på krigen han hadde planlagt i lang tid. 

Jeg tror Putins plan A var å prøve få en avtale med USA og Ukraina. Da han ikke klarte det tror jeg han gikk for plan B, som var krig. Jeg tror Russland opplever USA og NATO som en eksistensiell trussel mot Russland og mot den russisktalende befolkningen i Ukraina. I løpet av årene etter revolusjonen i 2014, som var støttet av USA og hvor den russiskvennlige presidenten ble avsatt, har USA forsynt Ukraina med militært utstyr og militær opptrening.. Putin ville nok ikke brukt så mye tid på møter og samtaler som ikke førte frem hvis han allerede i 2014 hadde bestemt seg for krig. Jeg mener det er viktig å prøve å forstå årsakssammenhengene, ikke bare fordømme. 

Endret av *luna*
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellemelle93 skrev (1 time siden):

Jeg skriver ikke at de er overrasket over motstanden??? Men STYRKEN på den. Putin har jo til og med forsøkt å få det ukrainske folket i mot sin egen president. Lol. Lykke til med det. Vent.. Hva er det som lukter så jævlig? Er det…. desperasjon?

Jeg tror Ukraina har mye mer styrke på lur. Tenk f.eks på intellektuelle bestemødre. Mange av disse var offiserer i den Røde Arme. Massevis av bestefedre deltok i Afghanistankrigen og har større krigserfaring enn de unge guttene Russland har sendt for å drepe og dø.

Jeg er også i tvil om hvor lenge Putin holder politisk før han blir kastet. Krigen er uakseptabel for russerne når  de får vite hva som egentlig foregår. Nå får de bare en begrenset og propagandaregulert "sannhet". Russland kommer til å stenge Facebook i dag for å stoppe informasjonslekkasjer.

Norge kan gjøre en informasjonsfaglig feil nå dersom russerne ikke får delta i Holmenkollen. I såfall et dumt trekk, det tetter også informasjonslekkasjene til Russland . Flere russiske idrettsutøvere er samtidig offiserer i hæren. Det er en fordel om offiserer i hæren får tilgang til ikke-russisk informasjon. Informasjon er Putins verste fiende og en trussel mot hans posisjon og makt. Russiske idrettsutøvere i utlandet er utrolig viktige, husk Andrej Rublev som i går skrev et budskap mot krig på et tv-kamera .

Endret av I Grosny
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*luna* skrev (20 minutter siden):

Jeg tror Putins plan A var å prøve få en avtale med USA og Ukraina. Da han ikke klarte det tror jeg han gikk for plan B, som var krig. Jeg tror Russland opplever USA og NATO som en eksistensiell trussel mot Russland og mot den russisktalende befolkningen i Ukraina. I løpet av årene etter revolusjonen i 2014, som var støttet av USA og hvor den russiskvennlige presidenten ble avsatt, har USA forsynt Ukraina med militært utstyr og militær opptrening.. Putin ville nok ikke brukt så mye tid på møter og samtaler som ikke førte frem hvis han allerede i 2014 hadde bestemt seg for krig. Jeg mener det er viktig å prøve å forstå årsakssammenhengene, ikke bare fordømme. 

Han har lurt deg godt med propagandaen sin. Russland har ikke gjort annet enn å hevde at de er åpne for diskusjon mens de mobiliserte, hatt samtaler mens de mobiliserte, kalt mobiliseringen sin øvelser, hevder motstanderen er nazister osv osv. Russland har vært ute etter Ukraina fra dag 1, og samtaler har aldri villet endre på dette.

Hvorfor reagerer ikke Putin og Russland på at NATO nå sender Ukraina våpen? Det er fordi Russland ikke egentlig tør å legge seg ut mot NATO, og de har aldri egentlig angrepet fordi de frykter NATO. Hadde de gjort det hadde de sittet stille i båten. fordi det er en krig de ikke vinner. De angriper et mindre land de ønsker å stjele naturressursene fra og ønsker å styrke sitt eget rike med, og vesten kunne ikke gjort noe for å forhindre det. Russland er en overgriper, det har de alltid vært. Det er bare å se på alt landeområde de kontrollerer med folkegrupper som opprinnelig kommer fra helt andre kulturer. De er en okupant med et helt annet tankesett enn vi har i vesten. Det er en militant tilnærming til verden, de har en kuet, dum, lat befolkning som er så dårlig utdannet og så dårlig opplyst om verden rundt seg at det får selv sterotypen om USA og verden til å virke sofistikert, og det er kun vestlig diplomati og konflikthåndtering gjennom tidene at man kan se mellom fingrene på Russland og late som om de ikke er akkurat det de er. En tyrrant som først og fremst er ute etter land.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Russland har en lang historie med maktmisbruk fra landets ledere of det er ikke overraskende at Putin velger å gjøre som han vil og være diktator, så lenge han har et par nikkedukker som gjør jobben med å «overtale» andre. At russere er i mot han, driter vel han i. Så dette er jo historisk i tro russisk ånd.

Spørsmålet er hvilket land Russland skal bruke som skalkeskjul for å ekspandere videre inn i Europa nå, etter de har knekt Ukraina. Siden de åpenbart mener de har rett til å «forsvare» seg mot nato ved å tråkke på nasjoners suverenitet.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

heavyheart skrev (1 time siden):

Russland har en lang historie med maktmisbruk fra landets ledere of det er ikke overraskende at Putin velger å gjøre som han vil og være diktator, så lenge han har et par nikkedukker som gjør jobben med å «overtale» andre. At russere er i mot han, driter vel han i. Så dette er jo historisk i tro russisk ånd.

Spørsmålet er hvilket land Russland skal bruke som skalkeskjul for å ekspandere videre inn i Europa nå, etter de har knekt Ukraina. Siden de åpenbart mener de har rett til å «forsvare» seg mot nato ved å tråkke på nasjoners suverenitet.

Han leker jo Stalin, men det er ikke sikkert det går i vår moderne tid. Problemet hans er at det er vanskeligere å stoppe informasjonen nå enn det var, og det er vanskeligere å styre propagandaflyten.

En interessant ting nå er at det i det prorussiske NATO-kritiske norske debattmiljøet så har Ukraina i stor utstrekning byttet status fra et naziinfisert kuppregime til et land som må støttes fullt ut mot Putins aggresjon. Putin har altså tapt masse goodwill og informasjonspoeng på invasjonen vis a vis de som tidligere har vært littegrann  Putinpositive. 

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er verdens fordømte plikt å sikre at et land på 144 millioner, med atomvåpen, aldri igjen kan gå til angrep på et land på 44 millioner, uten atomvåpen, der det minste landet blir stående med begrenset hjelp, til tross for at henimot en samstemt verden mener uretten som begås mot dem er uvanlig grov, ønsker å hjelpe,  og der landet som angriper dem i tillegg kan pisse på dem via FN. 

Ukrainerne har gjort det umulige i natt og har betalt dyrt for å vise verden Putin-regimet sitt sanne ansikt og akkurat hvorfor Ukrainere ikke vil være i Russlands klør. Hvis de ender med å miste sin frihet må man finne måter der Russland må gi endelig og evig slipp på dem. For at et land så til de grader,og over tid, trakasseres av et annet land i er bare helt uakseptabelt. 

Endret av Trampstamped
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (6 minutter siden):

For et pill råttent land Russland er. Dette må være fryktelig pinlig for det russiske folk, og jeg kjenner at jeg blir nysgjerrig på hva russere i Norge tenker om det som foregår.

https://www.aftenposten.no/verden/i/7dM2zw/da-grensevaktene-ble-bedt-om-aa-overgi-seg-var-svaret-russisk-skip

Mitt inntrykk er at russere i Norge er glad i ukrainere og er helt fortvilet både over krigen og at det er umulig å besøke sine slektninger i Russland.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skurker som har kommet til posisjon med makt i Russland.

Siste uttalelse til forrige president i Russland forteller jo at bande gjengen ikke er rasjonelle ledere. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...