Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

Anonymburker skrev (1 minutt siden):

Det er alltid bedre å sove. En flukt fra virkeligheten er bra. Det er det at man må våkne igjen som er kjipt.

Frykter at overskriftene i morgen tidlig vil være at Kyiv er beseiret av russerne og at Ukrainas president samt x antall sivile er drept. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brukerjenta120 skrev (1 minutt siden):

Håper ukrainske presidenten overlever natten, har en vond følelse😢

Tviler 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukerjenta120 skrev (3 minutter siden):

Håper ukrainske presidenten overlever natten, har en vond følelse😢

Håper det. Dette er helt sykt og uvirkelig😢 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellemelle93 skrev (2 minutter siden):

Tviler 😢

Det er så tragisk.. tror du familien har kommet seg ut av landet? Skjønner ikke hvorfor han ikke har dratt selv, vanskelig å styre og støtte landet sitt om man er død.. Han kunne vel fortsatt vist støtte og vært en leder ut av Ukraina, men ikke vet jeg😢 Skjønner jo han vil vise folket at han er der, men, risikoen er jo alt for stor. Sykt urolig for å våkne imorgen. Hva skjer da? Tar Putin over? Hva vil skje med Ukraina og Europa med en så syk mann? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så tragisk.. tror du familien har kommet seg ut av landet? Skjønner ikke hvorfor han ikke har dratt selv, vanskelig å styre og støtte landet sitt om man er død.. Han kunne vel fortsatt vist støtte og vært en leder ut av Ukraina, men ikke vet jeg😢 Skjønner jo han vil vise folket at han er der, men, risikoen er jo alt for stor. Sykt urolig for å våkne imorgen. Hva skjer da? Tar Putin over? Hva vil skje med Ukraina og Europa med en så syk mann? 

Akkurat i dette tilfelle så hadde det vært det beste om han forlot landet og ble satt i sikkerhet ja. Rart det ikke har blitt gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig de har det. Tviler på at han lot de bli igjen, når han vet at han og familien er Russlands mål. Han kan ikke dra fra Ukraina mens folket hans kjemper for landet. Han må bli igjen og gjøre det samme, ellers ville han fremstått dobbeltmoralsk og feig.. Han - som mange andre ukrainere, både kvinner og menn, ønsker å bli igjen og kjempe til siste slutt. De er modige som f… De vet nok hvordan det vil ende for dem..

Ingen som vet hva fremtiden bringer.. Jeg personlig tror ikke Putin klarer å ta over Ukraina. Han vinner nok den militære krigen, men ikke folket.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tutte skrev (16 minutter siden):

Har du ikke fått med deg alle møter og dialoger de har prøvd å ha i forkant. Hva slags fredelig løsning mener du er mulig nå, at Putin bør få viljen sin? Det ville være det eneste han hadde godtatt.

Stemmer at de hadde møter, men fikk inntrykk av at NATO ikke ønsket å diskutere temaer som var viktige for Russland. Det viktigste for Russland var å få garantier for at Ukraina ikke skulle bli medlem i NATO, da Russland mente at det ville utgjøre en sikkerhetsrisiko. NATO ville ikke diskutere dette, og slo fast at Ukraina skulle bli NATO-medlem. Hvis NATO hadde kommet med slike garantier hadde det trolig ikke vært krig i Ukraina i dag. Nå er uansett Ukraina tapt for NATO, og befolkningen i Ukraina lider. Er det ikke da verdt å forsøke nye forhandlinger for å prøve å få slutt på denne krigen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*luna* skrev (3 minutter siden):

Stemmer at de hadde møter, men fikk inntrykk av at NATO ikke ønsket å diskutere temaer som var viktige for Russland. Det viktigste for Russland var å få garantier for at Ukraina ikke skulle bli medlem i NATO, da Russland mente at det ville utgjøre en sikkerhetsrisiko. NATO ville ikke diskutere dette, og slo fast at Ukraina skulle bli NATO-medlem. Hvis NATO hadde kommet med slike garantier hadde det trolig ikke vært krig i Ukraina i dag. Nå er uansett Ukraina tapt for NATO, og befolkningen i Ukraina lider. Er det ikke da verdt å forsøke nye forhandlinger for å prøve å få slutt på denne krigen?

Dette er bullshit. Ethvert land skal SELV få bestemme om de ønsker å bli medlemmer av Nato. Putin kan ikke sitte der på sin hvite hest *kremt esel* og forlange at det og det landet ikke skal få bli medlem - «for hvis ikke hans ønsker blir hørt, så skal han starte krig». Slik som han har gjort med Ukraina, og nå med Finland og Sverige. Folk må slutte å flytte skylden på andre. Denne krigen er Putin og KUN Putin sitt ansvar! Forhandlinger har de forsøkt på hele tiden. Putin hadde bestemt seg. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*luna* skrev (1 minutt siden):

Kutt ut russer-propagandaen: den fungere bare på hjernevaskete russere. Ukraina har ikke søkt om Nato-medlemskap og Nato skal også godkjenne et medlem som søker. Natos standpunkt er at Ukraina er et fritt, selvstendig land som selv skal bestemme sin sikkerhetspolitikk og at Russland har ingen som helst rett til å diktere andre lands politikk. Russland har boikottet muligheter til forhandling med å insistere på at et slikt møte skal finne sted i Hviterussland og at premisset for forhandlingen er at Russland og Russland alene skal få sin vilje. Det er ikke forhandling. Det er maktbruk. Akkurat som denne krigen. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellemelle93 skrev (9 minutter siden):

Jeg håper virkelig de har det. Tviler på at han lot de bli igjen, når han vet at han og familien er Russlands mål. Han kan ikke dra fra Ukraina mens folket hans kjemper for landet. Han må bli igjen og gjøre det samme, ellers ville han fremstått dobbeltmoralsk og feig.. Han - som mange andre ukrainere, både kvinner og menn, ønsker å bli igjen og kjempe til siste slutt. De er modige som f… De vet nok hvordan det vil ende for dem..

Ingen som vet hva fremtiden bringer.. Jeg personlig tror ikke Putin klarer å ta over Ukraina. Han vinner nok den militære krigen, men ikke folket.

Den norske kongen flyktet til England da Norge ble invadert under 2VK. Ser ikke hva som er feigt med det. Det er lurt å beskytte seg selv. Så får man heller være «feig». Bedre det enn å miste livet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*luna* skrev (2 minutter siden):

Nei, de kunne ikke komme med slike garantier fordi Ukraina har full rett til å velge selv. Vet ikke hva slags forhandlinger med NATO som du mener kan løse dette nå, tenker du at NATO skal trekke tilbake det faktumet at Ukraina har sin fulle rett til å bestemme selv?

Skjønner ikke hvorfor noen har behovet for å skyve ansvaret for å unngå denne krigen over på andre. Det er Putin og hans nikkedukker som  er ansvarlige for dette, ingen andre. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (2 minutter siden):

Den norske kongen flyktet til England da Norge ble invadert under 2VK. Ser ikke hva som er feigt med det. Det er lurt å beskytte seg selv. Så får man heller være «feig». Bedre det enn å miste livet.

Jeg har ingen store formeninger om rett eller galt her. At en mann og familiefar vil flykte og redde seg selv er fullt forståelig fra min side. MEN det virker likevel noe dobbeltmoralsk å nekte alle ukrainske menn fra 18-60 år å flykte ut av landet, og oppfordre alle til å bli igjen og kjempe, og så skulle han forlatt landet selv..

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellemelle93 skrev (11 minutter siden):

Jeg tror Putin mister folket både i Ukraina og i Russland. Jeg tror flere og flere russere er sinte og fortvilete over regimets krigføring .

Militært så er nok Ukraina mer å gape over enn han kunne forestille seg.

Om Putin setter inn en Quislingregjering så kommer den aldri til å bli akseptert.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Grosny skrev (3 minutter siden):

Jeg tror Putin mister folket både i Ukraina og i Russland. Jeg tror flere og flere russere er sinte og fortvilete over regimets krigføring .

Om Putin setter inn en Quislingregjering så kommer den aldri til å bli akseptert.

Det er veldig tydelig at Putin fikk seg en overraskelse, og at han har undervurdert det ukrainske folk og deres kampånd og vilje til å kjempe for fedrelandet sitt. Fordi hver gang russerne kommer med en nyhet om at de har kapret en ny by i Ukraina, så skriver de også at de ikke møtte noe militær motstand fra ukrainerne. Det er så jævlig løgn. Forskere mener at Putin ligger langt bak skjema tidsmessig - nettopp fordi ukrainerne har gitt de god motstand.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan FN håndterer at Russland har misbrukt sin funskjon i FNs sikkerhetsråd?

Helt utrolig: "Russland bomber ikke Ukrainske byer". 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (3 minutter siden):

Dette må være slutten for Putin. Kan ikke forstå noe annet. Både egen befolkning og hele verden er i mot dette. Til og med utenriksministeren i Kina har uttalt at det beste hadde vært fred. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Trampstamped skrev (3 minutter siden):

Noen som vet hvordan FN håndterer at Russland har misbrukt sin funskjon i FNs sikkerhetsråd?

Helt utrolig: "Russland bomber ikke Ukrainske byer". 

Det blir skrevet her og der at  de bomber militære mål utenfor byene, men hvor presist og sant det er vet jeg ingenting om. Propaganda er et sentralt krigføringsverktøy.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellemelle93 skrev (11 minutter siden):

Jeg har ingen store formeninger om rett eller galt her. At en mann og familiefar vil flykte og redde seg selv er fullt forståelig fra min side. MEN det virker likevel noe dobbeltmoralsk å nekte alle ukrainske menn fra 18-60 år å flykte ut av landet, og oppfordre alle til å bli igjen og kjempe, og så skulle han forlatt landet selv..

Han redder ikke bare seg selv ved å flykte, men hele landet. Han er president, og blir han drept så er alt ferdig der.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (10 minutter siden):

Nei, de kunne ikke komme med slike garantier fordi Ukraina har full rett til å velge selv. Vet ikke hva slags forhandlinger med NATO som du mener kan løse dette nå, tenker du at NATO skal trekke tilbake det faktumet at Ukraina har sin fulle rett til å bestemme selv?

Skjønner ikke hvorfor noen har behovet for å skyve ansvaret for å unngå denne krigen over på andre. Det er Putin og hans nikkedukker som  er ansvarlige for dette, ingen andre. 

Ukraina har ikke nødvendigvis rett til å bestemme selv hvis det går på bekostning av et annet lands sikkerhet. NRK forklarer prinsippet om «udelelig sikkerhet» slik:

«Prinsippet går i korthet ut på at dersom et land forsøker å styrke sin sikkerhet på bekostning av et annet lands sikkerhet, så er det et brudd på inngåtte avtaler.»

Anbefaler å lese hele artikkelen.

https://www.nrk.no/urix/amerikansk-professor_-_-vi-ma-si-at-ukraina-ikke-kommer-til-a-bli-en-del-av-nato-1.15846978

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*luna* skrev (2 minutter siden):

Ukraina har ikke nødvendigvis rett til å bestemme selv hvis det går på bekostning av et annet lands sikkerhet. NRK forklarer prinsippet om «udelelig sikkerhet» slik:

«Prinsippet går i korthet ut på at dersom et land forsøker å styrke sin sikkerhet på bekostning av et annet lands sikkerhet, så er det et brudd på inngåtte avtaler.»

Anbefaler å lese hele artikkelen.

https://www.nrk.no/urix/amerikansk-professor_-_-vi-ma-si-at-ukraina-ikke-kommer-til-a-bli-en-del-av-nato-1.15846978

Dette handler ikke om NATO medlemskap eller sikkerhetspolitiske spørsmål, ikke annet enn på overflaten. Dette handler om Putins våte drøm om å gjenopprette et Stor-Russland. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...