Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

Frankrike og Tyskland ønsker ikke å følge de økonomiske sanksjonene som EU ønsker å innføre. I tillegg støtter USA diplomatisk Ukraina, dette betyr at de ikke vil sende tropper, og Ukraina står overfor den fjerde største militærstyrken i verden. Jeg mener at Ukraina bør overlate Donbass-regionen, deretter planlegge utvinning og opprette allianser med nabolandene. Ukraina mistet dette området før bombingen. Russland har sendt pro-annekteringsaktivister i årevis.

Jeg håper bare at dette ikke er nok en «München-traktat».

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AmonymBruker skrev (7 timer siden):

NATO har ingen problemer med å krige i Libya, Irak og Afghanistan, til og med i øst-kinahavet har de sendt krigsskip for å patruljere. Men i sin egen bakgård. Nei, da er det plutselig veldig viktig å understreke at Ukraina ikke er medlem.

At land som er medlemmer i NATO er i krig på egen hånd betyr ikke at NATO er i krig. Hvis USA angriper et land så betyr ikke det at hele NATO angriper et land. NATO er et forsvarsallianse - hvis et medlemsland blir angrepet. Skjønner du forskjellen? 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyym97 skrev (3 timer siden):

Det står nå at Presidenten i Ukraina er «målet» til Russland. Eller hvertfall for å få regjeringa i Ukraina vekk fra toppen. Hva betyr det? Drepe de?

Det betyr som regel å tvinge de til å gå av med makt. Det er ikke så lenge siden Taliban gjorde noe av det samme i Afghanistan, selv om ting ikke kan sammenlignes helt. Uansett så gikk den gamle regjeringen i Afghanistan av, og Taliban dannet ny regjering. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den vil sprer seg dessverre, det er ingen tegn på nedtrapping. History repeats itself som man sier. Russland har gjort dette før og vil gjøre det igjen.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvis dette bare handler om aksess til Svartehavet og Dobass-regionen, er jeg veldig nysgjerrig på hvorfor Russland bomber Kiev. 

Jeg frykter at den vil spre seg, men jeg håper på det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dessverre også dette vil spre seg.  Hvor lenge klarer resten av verden å se på grusomme bilder fra Ukraina?  Spesielt når befolkningen selv begynner å forsvare/angripe. Da kommer til å bli veldig stygt.. Det er endring nå ifh til meninger innenfor hva Europa og resten av verden bør gjøre, fra sivile i flere andre land...Vi alle vet at det å gå inn militært vil være som å erklære krig med Europa, så det vil jo ikke ende godt om dette skjer.. Men hvor lenge klarer NATO og EU og «ikke blande seg»? Tipper det koker på toppmøtet  i dag. Sikkert mange som lurer på hvor langt Putin vil gå.. Stopper han ved Ukraina? 
Vi har jo allerede fått med oss at mannen er spinnvill. Alt er vanskelig å si på dette tidspunktet. 

Hjertet mitt går til Ukraina. 🤍

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser tankegangen din. Vi alle vet hva som skjer når NATO går inn med militære styrker i Ukraina. Da er hele Europa i krig. Spørsmålet er hvor lenge holder NATO seg unna? Vil de holde seg unna? Vil nato bli fremprovosert? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal russiske styrker være i Kiev. Ikke lenge til Zelensky er tatt og stilt for retten for sine ugjerninger mot mennesker i Øst-Ukraina.

Han er også skyldig i å ikke respektere Minsk-avtalen. Han hadde muligheten til å legge ned våpen og overgi seg, men istedet så valgte han å sende unge menn for å dø i en nokså unødvendig krig. Han håpte at hans vestlige "allierte" skulle gjøre noe annet enn å kun sende "thoughts and prayers".

Trist!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på TV2 nyhetskanalen i går hvor det var et lenger intervju med en norsk oberst.

Han mente det var ekstremt lite sannsynlig at Putin ønsket å eskalere situasjonen til å gjelde flere land. Han mente det er veldig krevende å drive krig på flere fronter og Ukraina er et stort land med 45 millioner innbyggere. I tillegg vil det kreve mye fokus å operere i Ukraina når/hvis regjeringen først faller. Det er heller ingenting som tilsier at han har interesse av andre tidligere sovjetiske land.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suzanne skrev (12 timer siden):

Ja, enig med deg i at Europa burde hevde seg mer, og vise muskler. Men Europa er ikke samlet nok. Europa er for opptatt av dialog og diplomati. I realiteten er det alltid USA som "vinner" krigen tilslutt, over Russland.

Og sånn går no dagan🖤.

Når det gjelder militært samarbeid er Europa absolutt samlet nok selv om man ikke er enig i alle andre ting innen EU. Selvsagt er USA tungen på vektskålen med sitt verdens største militærmakt noensinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukraina hevdar auka strålingsnivå

Det ukrainske atomenergibyrået hevdar auka strålingsnivå i kjernekraftverket i Tsjernobyl. Det melder Reuters.

Det russiske forsvarsdepartementet bekreftar på si side at dei har tatt kontroll over kjernekraftverket i Tsjernobyl og at strålingsnivået er normalt.

NRK

Endret av Becky
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lille pille skrev (2 minutter siden):

Jeg så på TV2 nyhetskanalen i går hvor det var et lenger intervju med en norsk oberst.

Han mente det var ekstremt lite sannsynlig at Putin ønsket å eskalere situasjonen til å gjelde flere land. Han mente det er veldig krevende å drive krig på flere fronter og Ukraina er et stort land med 45 millioner innbyggere. I tillegg vil det kreve mye fokus å operere i Ukraina når/hvis regjeringen først faller. Det er heller ingenting som tilsier at han har interesse av andre tidligere sovjetiske land.

Mye mulig han ikke planlegger det. Men det spørs hvor lenge NATO klarer å *ikke* blande seg. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shawtyella skrev (10 timer siden):

Hvis NATO blander seg blir det storkrig. Kina kommer til å henge seg på, og jeg kan ikke tenke meg at folk ønsker det.. Da vil de ta Taiwan, og Serbia vil ta Kosovo.. kan være flere land utenfor NATO som kanskje tar noe de vil ha også, nå som Nato blir opptatt med Russland. Det er veeeldig uheldig om Nato går imot Russland med millitært angrep. Bedre da å holde seg til det økonomiske, for all del håper jeg Nato er smartere enn å sende millitært angrep i retning Russland..

NATO må blande seg hvis det faller skudd på NATO land, det kommer man ikke bort fra. Tviler på at Kina udelt vil støtte Russland, siden handelsforbud med f. eks. Kina også kommer til å ramme Kina hardt. Det kan nok hende at Kina evt. benytter sjansen til å skaffe seg Taiwan, men det er ingen umiddelbar trussel for NATO. 

Hvorvidt det blir konflikt mellom NATO og Russland blir nok opp til sistnevnte, jeg tviler på at et NATO land selv vil angripe Russland. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Becky skrev (23 minutter siden):

Jeg tror dessverre også dette vil spre seg.  Hvor lenge klarer resten av verden å se på grusomme bilder fra Ukraina?  Spesielt når befolkningen selv begynner å forsvare/angripe. Da kommer til å bli veldig stygt.. Det er endring nå ifh til meninger innenfor hva Europa og resten av verden bør gjøre, fra sivile i flere andre land...Vi alle vet at det å gå inn militært vil være som å erklære krig med Europa, så det vil jo ikke ende godt om dette skjer.. Men hvor lenge klarer NATO og EU og «ikke blande seg»? Tipper det koker på toppmøtet  i dag. Sikkert mange som lurer på hvor langt Putin vil gå.. Stopper han ved Ukraina? 
Vi har jo allerede fått med oss at mannen er spinnvill. Alt er vanskelig å si på dette tidspunktet. 

Hjertet mitt går til Ukraina. 🤍

Uansett hvor hjerteskjærende det er, så tror jeg NATO holder seg unna - til det evt. faller skudd på et NATO land, da vil man bli tvunget til å reagere ganske hardt. Men jeg tror det er viktig for koalisjonen å holde sin sti mest mulig ren, dvs. at man selv ikke er den som tar initiativ til et angrep. 

Endret av Capt. Obvious
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Capt. Obvious skrev (6 minutter siden):

Uansett hvor hjerteskjærende det er, så tror jeg NATO holder seg unna - til det evt. faller skudd på et NATO land, da vil man bli tvunget til å reagere ganske hardt. Men jeg tror det er viktig for koalisjonen å holde sin sti mest mulig ren, dvs. at man selv ikke er den som tar initiativ til et angrep. 

Jeg tror også det, for å være helt ærlig. Men i denne tiden er det mye som kan skje ifh til sosiale medier etc, underskriftskampanjer og store protester også fra sivile fra andre land. Men jeg tror du har rett og det smarteste ifh til å «redde» flest mulige liv er antageligvis å ikke blande seg. Spørsmålet er om Nato ufrivillig blir innblandet. 

Utrolig hjerteskjærende.

Endret av Becky
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (11 minutter siden):

Mye mulig han ikke planlegger det. Men det spørs hvor lenge NATO klarer å *ikke* blande seg. 

De ønsker ikke å blande seg. Dette foregår på europeisk jord. Jeg tviler sterkt på at USA får meg seg store land som Tyskland og Frankrike, og resten av de europeiske medlemmene, på å blande seg inn. Det er ingen europeiske land som ønsker krig.

Jeg tror heller ingen har interesse av storkrig. Jeg ser noen nevner Kina, men de er helt avhengig av handel med vestlige land, noe som fordrer stabilitet.

Vi ser jo hva som skjer med Russland nå. De havner i gapestokken. De kommer til å bli behandlet som en utstøtt i lang, lang tid fremover. Et av håpene er vel at sanksjonene på sikt skal føre til opprør innad i Russland. Russland kommer trolig til å lide helt til den dagen Putin ikke lenger er president.

Og selve krigen i Ukraina er jo allerede spådd til å være på sitt verste i dag. Russland tar Kiev i dag, og tiden fremover vil kanskje bli av en mer strategisk karakter og ikke bomberegn.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (10 timer siden):

Men han får ikke støtte fra Kina ,hvis handlingene hans påvirker Kina. Og dette kommer til å ende opp i relasjon til Kina også.

USA og Europa  kommer til  si : "ønsker dere handel med oss, ELLER handel med Russland", og oppstrøm er alltid mere lønnsom enn råvarer. 

Kina KAN kapitalisere på dette, men kun med å ofre Putin. Og Putin er VELDIG klar over dette. SÅ godt er ikke vennskapet. De har felles interesser, men ikke felles ønsker.

Hvis Kina påvirkes ja. Tror du ikke Europa og USA er like avhengig av handel med Kina, som de med oss? Ingen har sanksjonert Kina for å handle med Russland, selv om resten vesten har hatt sanksjoner mot dem.  Det så vi under Krim-angrepet og i etterkant. 

Utvinning av olje er mer lønnsomt enn råvarer? Usikker på hva du legger i oppstrøm her? Russland har i over et år blitt verdens største eksportør av olje, og Kina trenger olje ettersom Kina har forbigått USA i bruk av olje., Verdensledene oljeforbruker og oljeprodusent finner hverandre.. Kina trenger gass, Russland har gass.  Kina har selv noen råvarer, og har brukt de siste ti årene på å kjøoe seg tilgang til store deler av råvaremarkedet som i Afrika. Kina kontrollerer svært viktige markeder på råvarer. Hørt om hvordan all produksjon i Europa har slitt litt i mangel på råvarer? https://www.tu.no/artikler/kina-kontrollerer-mye-av-mineralene-verden-trenger-til-det-gronne-skiftet/458192.

...og det skal jo heller ikke være mangel på at de selger bearbeidede produkter til oss. Så hva selger USA og Europa? Hva har vi som de trenger? De siste 20 årene så har både USA og Europa stagnert økonomisk og er nedsyltet i gjeld. USA har så mye statsgjeld at det er hindsides forståelse. Likeledes er de fleste europeiske land i samme forgjeldede situasjon. Du kan si det slik at handelsbalansen går ikke i vår fordel. 

Jeg håper du har rett. At det er Putin som lar følelsene stikke av med han, men det hadde jo ikke passet med hans tidligere oppførsel. Han er mye, men han er ikke en tosk.

Jeg leste russia today, rt.com. Les artikkelen og meningsinnlegg der fra en professor med mye tid i russiske myndighter.Det er står det mye om Eurasia, dvs Russlands framtid med Kina, mot vestens nedgang og undergang er hovedtema der. Og jeg tror ikke så mye står der som ikke er ok for regime, og jeg tror det avslører en del av det Putin ønsker og tenker. Det er hårreisende lesning. 

Så kan du ha rett i at Kina dumper Russland, men ikke så lenge som de tjener på situasjonen, og jeg tror også at Kina føler at de har tapt ansikt så mange ganger til vesten, og at de har bygget seg opp langsomt med et stivt smil rundt munnen med et mål i sikte. Det er Kina og USA som er hovedfiender her, og jeg håper ikke Kina er innblandet i dette, men samtidig så tenker jeg at det vil være naivt. 

Endret av Mooza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...