Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

lille pille skrev (5 minutter siden):

Å innlemme Ukraina i NATO har blitt sett på som kontroversielt og det ble mye diskusjon i etterkant hvor NATO åpnet for muligheten for at de kunne bli medlemmer. Flere land var i mot det.

Når det etter alle praktiske formål er uaktuelt å faktisk innlemme Ukraina i NATO, så er det ikke så galt å gjøre avtale om at Ukraina ikke vil bli medlemmer? 

NATO og EU har utvidet enormt mot øst de siste 20 årene, og det har gått greit. Men alt til sin tid. Jeg mener at alle land må få bestemme selv, men samtidig være pragmatisk. Kanskje Ukraina vil være klar for NATO om 50 år og under en annen russisk president.

Uansett hvor kontroversielt det er, så kan man ikke diktere andre land sin utenriks- og militærpolitikk uansett hvor mye man ønsker det. At NATO kanskje mener det er for kontroversielt er nå så, men poenget er at det da skal være NATO selv som kommer til den konklusjonen, ikke Russland. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Capt. Obvious skrev (9 minutter siden):

At man kan, betyr ikke at det er lurt hvis man ønsker å unngå en storkrig eller i verste fall ny verdenskrig. Det kommer nok an på om Russland nøyer seg med det de selv definerer som utbryterområder eller ikke. Går man for hele Ukraina, så øker nok sjansen for NATO intervensjon. 

Jeg mener at man bør våge mer, selv om det kan ende med en katastrofal storkrig, også om det får konsekvenser for oss her i Norge. Det er trolig Russland som har mest å tape på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (1 minutt siden):

Jeg mener at man bør våge mer, selv om det kan ende med en katastrofal storkrig, også om det får konsekvenser for oss her i Norge. Det er trolig Russland som har mest å tape på det.

Det tror jeg ikke er lurt. Men legger merke til at NATO nå styrker nærværet i sine østeuropeiske medlemsland, så jeg syntes NATO absolutt reagerer fornuftig ut fra de forutsetningene man har, som jo bla. er at Ukraina beklageligvis ikke er et medlemsland. 

Og så handler det jo om den generelle beredskapen som med fordel kan bedres i en rekke land, inkludert Norge. For eksempel gjennom toårig verneplikt og et mye større forsvar (dvs. mye større andel av BNP). 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (31 minutter siden):

Utrolig skuffende at vestlige land ikke har grepet inn ennå (har ikke lest et ord om det). Fordømmelse og sanksjoner blir bare peanuts, og Russland vet nå at de egentlig kan gjøre som de vil. 

Får se hva som skjer iløpet av dagen og de neste dagene, men har ikke mye tillit til de vestlige stormaktene nå. 

de har grepet inn. De har gjort en rekke sanksjoner, og det er ventet at Amerikanske presidenten vil gjøre ytterligere grep, her går mange land i strupen på Russland, og det er bare starten. Mannen som styrer Russland er gal, og har ikke noen intensjoner på å se seg tilbake. 

Men det er en selvfølge at mikrofonen skrus av der Russland representerer. Det er viktig at uttalelsene dem har behov for å ytre ikke blir vektlagt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chomsky89 skrev (1 time siden):

1. Hvorfor skulle trump gjort det?

2. Media dekker nåtiden, ikke fremtiden.

3. Man kan nevne haugevis av spesikfikke forbrytelser som onde personer ikke har utført. Det sier ikke så mye. 

Media dekket ikke bare nåtiden med Trump, de spekulerte hinsides og overdrev hans evne, muligheter og ambisjoner. Det var ikke måte på hbor farlig denne mannen var. Han som faktisk hadde samtaler og diplomati med regimer vi ikke liker. Og hvordan var denne konsporasjonen om at Russland hjalp Trump til valget igjen? La meg se; Putin hjalp Trump med å vinne, slik at han skal ikke skulle bli valgt for andre periode, for å å få Biden som president?🤔 Hjelp meg, denne Russia-collusjon som media med CNN herper på begynner å bli virkelig komplisert.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

norw skrev (4 minutter siden):

Alle har mest å tape hvis Putin trykker på knappen 😕

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellemelle93 skrev (43 minutter siden):

Og jeg velger å tro at også de fleste russerne er i sorg i dag. 

Det tviler jeg sterkt på dessverre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NATO kan vel ikke uten videre bidra militært i Ukraina, siden de ikke er et medlemsland. Det er vel heller ikke heldig å gå inn med direkte militær hjelp på nåværende tidspunkt, man er vel også redd for en storkrig/atomkrig i Europa. Putin har jo truet med at hvis andre land blander seg militært, så vil det få "konsekvenser ingen før har sett" (løselig sitert). Det er omtrent som å si rett ut at han ikke kvier seg for å bruke sterkere midler, som atomvåpen. Virker som om han egentlig også driter i det russiske folket, bla med tanke på at deres økonomi også vil lide under dette, han ønsker bare å gå inn i historien som en "stor, sterk leder". Men som flere aviser skriver, så kan det hende han undervurderer motstanden Ukraina vil gi ham. Veldig trist alt sammen, for da blir det elendighet og død for sivilbefolkningen.

En skulle tro at vi i 2022 i Europa var ferdige med krig som en måte å løse konflikter på, men dessverre ...

NATO skal vel dog forsterke grenser etc i naboland til Ukraina og i land som tidligere var under Sovjet, dit skal de vel sende soldater.

Det er en trist dag for Europa, ja, og for "vanlige folk" i Ukraina. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her blir make or break for Putin åkke som.

Det viktige og riktige å gjøre er å gi Ukraina tilstrekkelig støtte til at det blir break.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveva skrev (7 minutter siden):

NATO kan vel ikke uten videre bidra militært i Ukraina, siden de ikke er et medlemsland. Det er vel heller ikke heldig å gå inn med direkte militær hjelp på nåværende tidspunkt, man er vel også redd for en storkrig/atomkrig i Europa. Putin har jo truet med at hvis andre land blander seg militært, så vil det få "konsekvenser ingen før har sett" (løselig sitert). Det er omtrent som å si rett ut at han ikke kvier seg for å bruke sterkere midler, som atomvåpen. Virker som om han egentlig også driter i det russiske folket, bla med tanke på at deres økonomi også vil lide under dette, han ønsker bare å gå inn i historien som en "stor, sterk leder". Men som flere aviser skriver, så kan det hende han undervurderer motstanden Ukraina vil gi ham. Veldig trist alt sammen, for da blir det elendighet og død for sivilbefolkningen.

En skulle tro at vi i 2022 i Europa var ferdige med krig som en måte å løse konflikter på, men dessverre ...

NATO skal vel dog forsterke grenser etc i naboland til Ukraina og i land som tidligere var under Sovjet, dit skal de vel sende soldater.

Det er en trist dag for Europa, ja, og for "vanlige folk" i Ukraina. 

Atomvåpen har også noen vestlige land relativt mye av, så det kan i så fall besvares. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (10 minutter siden):

Det tviler jeg sterkt på dessverre.

Så nettopp video av russere i Oslo som møtte opp til demonstrasjonen for å vise støtte og solidaritet med det ukrainske folket. ❤️

• Liker 9
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (1 time siden):

Skulle jo tro han ble mindre aggressiv når testosteronnivået sank...

Tja.. Det kan vel hende at manndommen hans er på synkende grunn, og at han da føler behov for å kompensere dette på andre vis..?

Det er interessante tider fremover nå. I går ble det vel aksjonert mot en russisk yacht i Narvik, eid av en herremann med relativt solid tilknytning til gamle KGB. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Capt. Obvious skrev (3 minutter siden):

Atomvåpen har også noen vestlige land relativt mye av, så det kan i så fall besvares. 

En atomkrig kan ikke vinnes.

• Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (2 minutter siden):

Ja, det kan det jo, men det er ikke akkurat en ønskesituasjon ... Jeg for min del synes ihvertfall tanken på atomkrig er skremmende, og at mange, mange liv skal gå tapt er helt meningsløst. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daraya skrev (3 minutter siden):

En atomkrig kan ikke vinnes.

Nei, men den som begynner en atomkrig sikrer også sin egen undergang hvis man først trykker på knappen. (MAD prinsippet - mutual assured destruction), så jeg tviler på at noen er så gale at de gjør det først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal jeg bli imponert av en diktator som går til krig mot et naboland ? Og gjør at en kvinne blir enke med tre barn,den yngste kun 6 måneder i Ukraina ? Ja virkelig noe å bli imponert over.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (17 minutter siden):

Og vipps så var vi borte snart alle sammen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...