Trampstamped Skrevet 23. februar 2022 #761 Del Skrevet 23. februar 2022 Noen som vet om der skal vært støttemarking for Ukraina flere steder enn i Oslo, kommende lørdag? (Arrangement av Auf i Oslo og ligger på face om noen er interessert) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 23. februar 2022 #762 Del Skrevet 23. februar 2022 (endret) Fiskegrateng skrev (På 23.2.2022 den 20.21): Og russere (også de som er bosatt i Norge) støtter denne psykopaten. Helt ubegripelig. Hva Putin faktisk gjør og hva noen mener han kommer til å gjøre er ikke nødvendigvis det samme.Luhansk og Donetsk har henvendt seg til Russland for å få militær hjelp mot Ukrainsk aggresjon. Militær hjelp er ikke det samme som invasjon. Det er forskjell på å invadere og å bli invitert. Dersom Russland skulle gå lenger inn i Ukraina enn dit de er invitert, så er det invasjon. men det har ikke skjedd, og jeg håper det aldri kommer til å skje. Denne konflikten snakkes om som om det skulle være en konflikt mellom Russland og Ukraina/NATO. Alle glemmer befolkningen i Luhansk og Donetsk. Luhansk og Donetsk er under angrep fra et aggressivt land som ikke anerkjenner dem og ikke respekter dem. Et land der den legitime regjeringen ble styrtet under et blodig kupp og den Donetskvennlige presidenten ble avsatt. Inn kom et regime preget av Ukrainsk nasjonalisme og disrespekt for den store russisktalende minoriteten og ekstremister fra Høyre Sektor drepte og terrorisert uten å bli rettsforfulgt. Luhansk og Donetsk fortjener fred og frihet. Deres "herrenasjon" Ukraina spiller ikke på lag, og de henvender seg altså til Russland. At Russland sender inn fredsbevarende styrker er politisk ikke optimalt, men hvem andre vil hjelpe Donetsk og Lugansk mot Ukrainske tanks? PS. Stygge ting har skjedd etter jeg skrev dette innlegget. Russland invaderte selve Ukraina. "Fredsbevarende styrker" var egentlig krigsstyrker. Jeg fordømmer invasjonen, og ber Russland om å trekke seg ut umiddelbart. Endret 24. februar 2022 av I Grosny 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tig Skrevet 23. februar 2022 #763 Del Skrevet 23. februar 2022 (endret) Selv for deg blir det vel åpenbart at Putin har icenesatt hele konfilkten i Luhansk/Donetsk når han går videre inn i Ukraina. Eller vil du fortsatt forsvare Putin med at en invasjon av Ukraina er nødvendig fordi den ble provosert frem av angrep på militær styrkene han nå har i Luhansk, Donetsk og Krim, tilfeldigvis sammtidig som han har omringet Ukraina gjennom en "militærøvelse"? Endret 23. februar 2022 av tig 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 23. februar 2022 #764 Del Skrevet 23. februar 2022 (endret) ops2 skrev (7 timer siden): Sanksjonene er fullstendig svake. Som disse bankene. De er kun hindret fra å gjøre business i USA. Men hvert eneste annet land i verden må også sanksjonere banken, ellers fortsetter den bare handelen der. Kina kan drive så mye handel med Russland som de vil, og det gjør de også. Vesten har lite å true Kina med, for Kina leverer så mye vi trenger. EU er avhengig av Kina for å få 85-90% av komponenter til legemidler. Her ser man konsekvensen av markedsøkonomi og det frie marked. Hele verden er et marked, og det er bare å handle hvor det er billigst. Helt til noen land har fått så mange handelsavtaler at de har monopol på produkter. Ingen land er selvforsynt lenger, og nå kan land som Kina lene seg tilbake og le av oss, som har latt grådige firmaer gjort oss avhengige. Covid 19 viste verden at det kanskje ikke var så lurt å kjøpe alt fra et land, men det er ikke bare å starte produksjon i Europa lenger. Man får ikke finansiering, for oppstarten er for dyr, og lønningene for høye. Ikke tro at sanksjonene skal merkes på Russlands befolkning, så de gjør opprør mot Putin. Men det er vel allerede sanksjoner mot Russland? Så de har nok delvis tilpasset seg og funnet andre handelsveier. Norges regjering kan nok sprette champagne og feire at de kan oppnå enda høyere strømpriser fordi Russsisk gassledning boikottes. Endret 23. februar 2022 av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 23. februar 2022 #765 Del Skrevet 23. februar 2022 (endret) tig skrev (6 minutter siden): Selv for deg blir det vel åpenbart at Putin har icenesatt hele konfilkten i Luhansk/Donetsk når han går videre inn i Ukraina. Eller vil du fortsatt forsvare Putin med at en invasjon av Ukraina er nødvendig fordi den ble provosert frem av angrep på militær styrkene han nå har i Luhansk, Donetsk og Krim, tilfeldigvis sammtidig som han har omringet Ukraina gjennom en "militærøvelse"? Luhansk /Donetsk mot Ukrainakonflikten er ikke iscenesatt av Russland. Skytterne på Maidan var så vidt jeg vet fra Pravy Sector. Kuppet var nasjonalistisk og vestligorientert. Den store russisktalende minoriteten ble ikke respektert av det Ukrainske kuppregimet. Endret 23. februar 2022 av I Grosny 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tig Skrevet 23. februar 2022 #766 Del Skrevet 23. februar 2022 (endret) 12 minutter siden, I Grosny said: Luhansk /Donetsk mot Ukrainakonflikten er ikke iscenesatt av Russland. Skytterne på Maidan var så vidt jeg vet fra Pravy Sector. Kuppet var nasjonalistisk og vestligorientert. Den store russisktalende minoriteten ble ikke respektert av det Ukrainske kuppregimet. Det er nesten så jeg kan se på det du sier å ta det i betraktning, men så husker når det bare var en militærøvelse og ikke noe mere, så husker talen han hadde for et par dager siden. Også tenker jeg gjennom måten dette er gjennomført på. Altså, erklære Donetsk og Luhansk for egne stater helt på egenhånd for å så sende inn styrker under samme settning. Per i dag er det helt uvesentlig om konflikten er iscenesatt eller ikke. Det eneste som teller er at han ikke går videre inn i Ukraina, uansett hvilken unnskyldning han skulle ha. Endret 23. februar 2022 av tig 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampstamped Skrevet 23. februar 2022 #767 Del Skrevet 23. februar 2022 Hva ville skjedd om Ukraina stilte krav til Russland om at de skal ha anledning til Nato og Eu-medlemskap hvis de ønsker det, samt respekt for sine nye grenser og som land: mot at de skiller ut bare de separatist-kontrollerte områdene som selvstendige stater? Vil ikke Putins argumenter for krig og for å fremstille Ukraina (løgnaktig) som den aggressive part falle bort med et sånt tilbud i seg selv? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 23. februar 2022 #768 Del Skrevet 23. februar 2022 I Grosny skrev (24 minutter siden): Hva Putin faktisk gjør og hva noen mener han kommer til å gjøre er ikke nødvendigvis det samme.Luhansk og Donetsk har henvendt seg til Russland for å få militær hjelp mot Ukrainsk aggresjon. Militær hjelp er ikke det samme som invasjon. Det er forskjell på å invadere og å bli invitert. Dersom Russland skulle gå lenger inn i Ukraina enn dit de er invitert, så er det invasjon. men det har ikke skjedd, og jeg håper det aldri kommer til å skje. Denne konflikten snakkes om som om det skulle være en konflikt mellom Russland og Ukraina/NATO. Alle glemmer befolkningen i Luhansk og Donetsk. Luhansk og Donetsk er under angrep fra et aggressivt land som ikke anerkjenner dem og ikke respekter dem. Et land der den legitime regjeringen ble styrtet under et blodig kupp og den Donetskvennlige presidenten ble avsatt. Inn kom et regime preget av Ukrainsk nasjonalisme og disrespekt for den store russisktalende minoriteten og ekstremister fra Høyre Sektor drepte og terrorisert uten å bli rettsforfulgt. Luhansk og Donetsk fortjener fred og frihet. Deres "herrenasjon" Ukraina spiller ikke på lag, og de henvender seg altså til Russland. At Russland sender inn fredsbevarende styrker er politisk ikke optimalt, men hvem andre vil hjelpe Donetsk og Lugansk mot Ukrainske tanks? Det hørtes jo plutselig så fredelig og generøst ut. Så du tror du det bare handler om det og at Putin har planer å stoppe der? Nei, da må man nok tro om igjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
someone_here Skrevet 23. februar 2022 #769 Del Skrevet 23. februar 2022 I Grosny skrev (40 minutter siden): Hva Putin faktisk gjør og hva noen mener han kommer til å gjøre er ikke nødvendigvis det samme.Luhansk og Donetsk har henvendt seg til Russland for å få militær hjelp mot Ukrainsk aggresjon. Militær hjelp er ikke det samme som invasjon. Det er forskjell på å invadere og å bli invitert. Dersom Russland skulle gå lenger inn i Ukraina enn dit de er invitert, så er det invasjon. men det har ikke skjedd, og jeg håper det aldri kommer til å skje. Denne konflikten snakkes om som om det skulle være en konflikt mellom Russland og Ukraina/NATO. Alle glemmer befolkningen i Luhansk og Donetsk. Luhansk og Donetsk er under angrep fra et aggressivt land som ikke anerkjenner dem og ikke respekter dem. Et land der den legitime regjeringen ble styrtet under et blodig kupp og den Donetskvennlige presidenten ble avsatt. Inn kom et regime preget av Ukrainsk nasjonalisme og disrespekt for den store russisktalende minoriteten og ekstremister fra Høyre Sektor drepte og terrorisert uten å bli rettsforfulgt. Luhansk og Donetsk fortjener fred og frihet. Deres "herrenasjon" Ukraina spiller ikke på lag, og de henvender seg altså til Russland. At Russland sender inn fredsbevarende styrker er politisk ikke optimalt, men hvem andre vil hjelpe Donetsk og Lugansk mot Ukrainske tanks? Hvorfor har ikke Ukraina lov til å gjøre akkurat som Russland gjør? Sitat Russia has right to move troops within its territory — Kremlin aide Dessuten hvis du lurer på hvilket land er aggressivt, så er det definitivt ikke "herrenasjonen" som "terroriserer" Donetsk og Luhansk. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Den_første_Tsjetsjenia-krigen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
someone_here Skrevet 23. februar 2022 #770 Del Skrevet 23. februar 2022 I Grosny skrev (38 minutter siden): Luhansk /Donetsk mot Ukrainakonflikten er ikke iscenesatt av Russland. Skytterne på Maidan var så vidt jeg vet fra Pravy Sector. Kuppet var nasjonalistisk og vestligorientert. Den store russisktalende minoriteten ble ikke respektert av det Ukrainske kuppregimet. Du skriver nasjonalistisk som om at det er noe galt ved det. Putin driver med nasjonalistisk ideologi hele tiden, men det er vel ingen problem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 23. februar 2022 #771 Del Skrevet 23. februar 2022 Tutte skrev (39 minutter siden): Det hørtes jo plutselig så fredelig og generøst ut. Så du tror du det bare handler om det og at Putin har planer å stoppe der? Nei, da må man nok tro om igjen. Ja, jeg tror det. Å hevde noe annet er spekulasjoner og konspirasjonsteorier. Det er bare Donetsk og Luhansk som har bedt om russisk assistanse. Kiev har ikke bedt inn russerne. Men jeg er allikevel ikke sikker. Putin er kjent for å si det som han mener er politisk hensiktsmessig (ikke nødvendigvis sannheten). I teorien så kan nok en litt større del av Øst-Ukraina ønske å knytte seg nærmere til Russland , altså den delen av Ukraina der russisktalende er i flertall. Men som sagt. Det er bare Luhansk og Donetsk som har bedt om russisk militær assistanse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 23. februar 2022 #772 Del Skrevet 23. februar 2022 (endret) someone_here skrev (På 23.2.2022 den 23.24): Du skriver nasjonalistisk som om at det er noe galt ved det. Putin driver med nasjonalistisk ideologi hele tiden, men det er vel ingen problem? Ja. Nasjonalisme er ikke bra når det går ut over store folkegrupper i landet. En nasjon fortjener ikke fullt ut å være nasjon dersom de ikke respekterer alle sine folkegrupper og minoriteter. Nasjonalismen i Russland er også en uting. Nasjonalisme er kun greit hvis man inkluderer og respekterer ALLE sine innbyggere. (Jeg synes f.eks vi kunne hatt nasjonalistisk strømpolitikk og satt hensynet til egen befolkning og næringsliv i høysetet). Jeg er ikke Putin-fan sterkt imot Putin og hans framferd, men jeg ser jo at hele Norges presse ensidig kritiserer Putin. Det er uprofesjonelt. Pressen bør se flere sider og ha flere perspektiv/ståsteder. Når det er sagt, så mener jeg at Putin i likhet med andre mektige mennesker (f.eks. Biden og Stoltenberg) absolutt bør kritiseres. Innlegget er fra 23 februar, dagen før invasjonen. Den dagen forsto jeg ikke hva slags banditt Putin er, men pressen forsto mer. All ære til dem for det. Endret 14. mars 2022 av I Grosny Endret syn på Putin etter invasjonen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fransine Skrevet 23. februar 2022 #773 Del Skrevet 23. februar 2022 trafikkdirigenten skrev (På 9.1.2022 den 20.55): Trump som er usas rette president, biden er dement og har ingen ting med å styre et land Du sitter med legejournalen til Biden da kan vi regne med? Den rette president er den som ble valgt som president, og vi skal være veldig glade for at det ikke ble Trump. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 23. februar 2022 #774 Del Skrevet 23. februar 2022 Jeg ser mer og mer at Putin opererer på samme måte som da Hitler begynte med sin okkupasjonen. Og etter å ha lest følgende spådom fra Notredamus så blir jeg enda mer redd for at dette er starten på den 3 verdenskrigen. Startskuddet for den tredje verdenskrigen skal ifølge spådommene starte i november og involvere biokjemiske våpen. Konflikter mellom USA og Vest-Europa, Storbritannia og Frankrike, en væpnet konflikt på Krim-halvøya og store problemer i verdensøkonomien er de eksplosive ingrediensene de Nostredame mikser for å komme fram til sine spådomme .. Nå er ikke alt riktig her, men det har vært konflikt på Krim halvøya, og det er konflikt mellom Usa/vesten og Russland. I tillegg peker Notredamus på en leder fra øst, noe som kan tilsvare Putin. Jeg vet at Notredamus spådde både den første og den andre verdenskrig, og fikk rett i de spådommene. Det skulle derfor ikke forundre meg om denne spådommen stemmer også. Videre hevder Notredamus at den 3. verdenskrig blir den verste verden noensinne har sett. Den starter i det små, med militære våpen, men etterhvert eskalerer den til å bli en atomkrig. Mye av vesten kommer til å bli ubebolig eller utryddet og mange kommer til å dø. Eneste denne artikkelen bommer på er årstallet 2010, ellers er det meste skremmende: https://www.nettavisen.no/3-verdenskrig/nostradamus/historie/starter-3-verdenskrig-i-2010/s/12-95-3034904 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 23. februar 2022 #775 Del Skrevet 23. februar 2022 someone_here skrev (39 minutter siden): Hvorfor har ikke Ukraina lov til å gjøre akkurat som Russland gjør? Dessuten hvis du lurer på hvilket land er aggressivt, så er det definitivt ikke "herrenasjonen" som "terroriserer" Donetsk og Luhansk. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Den_første_Tsjetsjenia-krigen Det er ingen andre enn Ukraina og ukrainske høyre-ekstremister som angriper Donetsk og Luhansk. Tsjetsjenia vet jeg ikke noe særlig om, men det er iallfall ikke en del av Ukraina. Dersom Russland har begått overgrep så gir det på ingen måte noe annet land rett til å begå overgrep. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stranger15 Skrevet 23. februar 2022 #776 Del Skrevet 23. februar 2022 ikke tredje verdenskrig men siste krig. hele verden blir borte. dommedag 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 23. februar 2022 #777 Del Skrevet 23. februar 2022 Fiskegrateng skrev (2 timer siden): Det ser ut som om du nesten hele tiden prøver å legitimere det Russland gjør. Hadde Russland truet Norges suverenitet og fred, hadde du neppe vært like forståelsesfull og "kulturelt sensitiv". Men nå er det nesten umulig å vite hvordan den situasjonen kommer til å utarte seg, og Norge er jo også nabolandet til Russland. Så hvem vet, kanskje også Norge får æren av å bli brukt som bufferstat for å beskytte Russland. Jeg legitimerer ikke hva Russland gjør , jeg drar en historisk analyse over de siste 70 år som viser at hva som skjer ikke nødvendigvis er resultatet av en gal mann og et underutviklet folk. For det er den historien vi blir fortalt. Så lenge ingenting kobles til underliggende motiv, og vi ikke anerkjenner at vi har en side av saken og ikke definerer hele virkeligheten, vil dette fortsette å eskalere. Vi kan godt velge det, jeg mener vi skal stå mot Russland, men poenget mitt er ikke at vi har stått opp mot dem, vi har ignorer dem. Og ikke villet se eskaleringen. Og nå vil vi ikke se motivene. Og vi er ikke Russland; som liberalt demokrati med politiske representanter, bør vi være bevist at VI er en del av valget. Russland truer Norges suverenitet , og har gjort det siden den kalde krigen begynte. Denne trusselen er mer balansert i form at vi vet hva de kommer til å gjøre og at vi har våre svin på skogen, men ja, grunnen til at vi rettsforfølger folk som tar selfies på grensa, er fordi vi blidgjør russiske myndigheter for tullete ting. Det er ikke for suverene norske myndigheter vi gjør det. En grunn til at vi føler oss trygge, er fordi vi er på den riktige siden av jalta -linjen. Så i all vår forbløffende overaskelse og vanntro over dagens situasjon, så setter vi fortsatt lit i den. Det er et hykleri vi kansje bør bli bevist. Siden det virker som svært mange har glemt den kalde krigen og hva den handlet om. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
someone_here Skrevet 23. februar 2022 #778 Del Skrevet 23. februar 2022 I Grosny skrev (13 minutter siden): Det er ingen andre enn Ukraina og ukrainske høyre-ekstremister som angriper Donetsk og Luhansk. Og kilden din er? I Grosny skrev (14 minutter siden): Tsjetsjenia vet jeg ikke noe særlig om, men det er iallfall ikke en del av Ukraina. Dersom Russland har begått overgrep så gir det på ingen måte noe annet land rett til å begå overgrep. Nydelig! Så du er misfornøyd med at norske medier presenterer saker angående den krigen veldig ensidig, men samtidig så har du veldig ensidig av hva Russland er. Russland, samme land, som begikk folkemord (opptil 250.000 sivile tsjetsjenere ble drept) nå skal beskytte eget folk. At det går an 😁 I Grosny skrev (26 minutter siden): Ja. Nasjonalisme er ikke bra når det går ut over store folkegrupper i landet. Så bra du mener det. Hvor mange ukrainske skoler og biblioteker finnes det i Russland? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 23. februar 2022 #779 Del Skrevet 23. februar 2022 Trampstamped skrev (1 time siden): Hva ville skjedd om Ukraina stilte krav til Russland om at de skal ha anledning til Nato og Eu-medlemskap hvis de ønsker det, samt respekt for sine nye grenser og som land: mot at de skiller ut bare de separatist-kontrollerte områdene som selvstendige stater? Vil ikke Putins argumenter for krig og for å fremstille Ukraina (løgnaktig) som den aggressive part falle bort med et sånt tilbud i seg selv? Jo, og det er ett av de høye risikoene Putin har på hånden nå. Han har veddet veldig mye på at den ukrainske presidenten ikke kan gjøre dette. Det er kansje det Smarte valget, men det er ikke uten utfordringer. Han må for eksempel følge Minsk protokoll grensene, og det innbefatter områder man har gjenerobret. Viktigere: dette skjer ikke uten grunn, det er grunnen som er viktig..: å putte Putin i en håpløs situasjon løser ingenting, det er derfor vi er her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 23. februar 2022 #780 Del Skrevet 23. februar 2022 (endret) someone_here skrev (11 minutter siden): Og kilden din er? Nydelig! Så du er misfornøyd med at norske medier presenterer saker angående den krigen veldig ensidig, men samtidig så har du veldig ensidig av hva Russland er. Russland, samme land, som begikk folkemord (opptil 250.000 sivile tsjetsjenere ble drept) nå skal beskytte eget folk. At det går an 😁 Så bra du mener det. Hvor mange ukrainske skoler og biblioteker finnes det i Russland? Kildene husker jeg ikke, det jeg har lest går egentlig langt tilbake, men i dag så kommer vel informasjonen fra offisielt hold i Luhansk og Donetsk. Det står litt om konflikten på Wikipedia. Jeg har ikke satt meg inn i Tsjetsjeniakonflikten. Den må du diskutere med de som har peiling på den. Angående Donbass så kjenner jeg til at Russland har brydd seg om dem i alle år, og jeg tror egentlig det lenge har vært et press for å gå inn militært. Et press som Putin har delvis har stått imot (Russland har tidligere ikke sendt inn offisielle styrker, men de har tillatt egne soldater permisjon for å delta i regi av private sikkerhetsselskaper). Jeg vet ingenting om Ukrainske biblioteker og skoler i Russland. Endret 23. februar 2022 av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå