Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

Ukraina er europas bakgård. Russland rykker stadig nærmere å det gir NATO bekymringer.
Sier samme settning fra den andre vinklen. 

Utrolig viktig at vi respekterer Ukrainas ønsker og suverenit i alt dette. 
Hverken Russland eller NATO har krav på Ukraina.

Fra Ukrainske folkets øyne;
De gjorde de opprør mot en korrupt stat, som var kjøpt og betalt av Russland, i 2014.
Da mistet Putin sin posisjon over Ukraina, det er derfor nå han kommer med utalelser om at den Ukrainske ledelsen er kjøpt og betalt av USA. Dette for å vise det Russiske folket at fienden er USA, og de er allerede på dørterskelen vår. 
Ukraina har hatt en langt bedre vekst enn det Russland har hatt siden de begynte å se mer mot vesten. Det Russiske folket vil spørre seg hvorfor, når Russland er både større enn Ukraina og med mer ressurser og mineraler.
Ukrainerne vet de har bedre et bedre liv enn de fleste Russere fordi de gjør mer aktiv handel mot vesten og er en del av Europa. Putin prøver å undergrave dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hele poenget til Putin er å gjøre linjene så uklare som mulig, slik at du konstant vil lure på om de stopper nå.

Først stiller vi spørsmål om det kun er Krimhalvøya og ikke noe mer.
Så stiller vi oss spørsmål om det faktisk bare er en militær øvelse, ingenting mer.
Så stiller vi spørsmål om det kun er Donetsk og Luhansk regionene.
Så stiller vi sprøsmål om det kun er Ukraina, og om de stopper der

osv..

Min mening,
Målet er vel USSR+ 2.0  med en jernhånd over energi til Europa, får å kunne kontrollere (dominere) EU. 
Om det stopper der, kan jeg ikke svare på

Endret av tig
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alyanna skrev (1 time siden):

Er Sverige trygt da?

Er sikker på at Norge og Sverige vil gå for det samme, altså like trygt begge deler. Russland har kun som mål å invadere Ukraina. Det vi vil merke det mest på er det økonomiske tror jeg. Noe vi merker allerede med strømpriser, drivstoff og dyrere mat, og det blir ikke bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel heller motsatt, om vi er klare for å ta imot Ukrainere dersom Ukraina slutter å eksistere.

Selv om slike spørsmål er litt tidlig å ta stilling til, så er det sikkert greit å tenke gjennom flere potensielle situasjoner vi kan befinne oss selv i de neste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Salikatten skrev (4 minutter siden):

Blir nato involvert i krigen kan det vel  bli verdenskrig? 

NATO er bare involvert på den måten at noen medlemsland sender hjelp til Ukraina (våpen, humanitær hjelp, penger), og kan innføre strenge sanksjoner mot Russland, men siden Ukraina ikke er medlem av NATO kommer de ikke til å gå inn militært i Ukraina. Russland ville nok aldri tatt sjansen på å angripe et NATO-land. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russland evakuerer diplomater i Kiev. Samt det russiske flagget er tatt ned. 

Dermed kan vi ikke annet enn å vente full krig mellom Russland og Ukraina, samt at USA og NATO vil mobilisere seg til å formidle Russland hvor skapet står. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Russland handler det om å fjernet kgb agenten med feil intensjoner. Dette er ikke en president. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (8 minutter siden):

Russland evakuerer diplomater i Kiev. Samt det russiske flagget er tatt ned. 

Dermed kan vi ikke annet enn å vente full krig mellom Russland og Ukraina, samt at USA og NATO vil mobilisere seg til å formidle Russland hvor skapet står. 

Hvor har du informasjon/kilde om at Russland evakuerer diplomater i Kiev? Vil gjerne lese det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (7 minutter siden):

Hvor har du informasjon/kilde om at Russland evakuerer diplomater i Kiev? Vil gjerne lese det

nrk sin hjemmeside, første nyhetssak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (6 minutter siden):

nrk sin hjemmeside, første nyhetssak. 

Ja, da kan man anta at dette blir skittent.. Lurer på om sanksjonene vil ha en effekt..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synnøve94

Orket ikke lese alle de 36.sidene, men om det blir krig, må vel det å fjerne energitilførselen til kontinentet stå høyt på dagsorden. Om vi ikke blir okkupert, så regner jeg i det minste med at olje- og gass anleggene våre blir bombet ASAP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (7 timer siden):

Ingen land vil gi deg asyl bare fordi det er krig i et land langt unna landet du oppholder deg i.

Krig i hele Europa blir det ikke. Det er en lokal konflikt, så med mindre Russland invaderer Norge med militære styrker, har du dårlige odds for asyl i et annet land.

Rent teoretisk ville Afrika aldri vært vurdert for min del. Jeg ville heller flytte til et annet vestlig land med lignende kultur som min. 

Hvis man frykter storkrig, så kan dette skje på så kort tid at man ikke rekker å handle som å fly til et annet land etc. Dessuten vil det ved en storkrig være usikkert å fly til et annet land.

Tror man skal være forsiktige med «sikre» påstander som det har vært hele veien her inne. Blant annet «Russland kommer aldri til å innvandrere Ukraina, det er kun et militært spill». «Det skjer aldri, Putin leker bare». De siste to ukene før mandag, var det det meste det gikk i her inne. 

Jeg *tror* heller ikke personlig at det blir krig med resten av verden,  da dette vil være katastrofalt for alle. Men, dette begynner farlig å likne på noe vi har sett før. Det skal ikke mye til, for å fremprovosere en storkrig. Noen skip eller militær styrke fra nato på feil sted til feil tid. Blodige bilder online fra Ukraina *om* det skulle bli krig der, som evt fremprovoserer sterkere reaksjoner enn kun sanksjoner, altså militære styrker - som USA allerede smått har vært inne på. Vi lever i en tid hvor det meste blir langt ut online, dermed mye lettere å bli trigget. Dette er kun noen få av svært mange scenarioer. Hvis Russland virkelig fortsetter opprustning og militære styrker inn i Ukraina, som det ser ut som nå.. Så er ikke begrepet «storkrig» så langt vekke fra vokabularet... Dessverre!!! 

Men jeg har tro på at ledere i vesten , EU , FN og NATO vil gjøre alt i sin makt for å unngå dette.. 

Endret av Becky
Skrivefeil
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (11 minutter siden):

Ja, da kan man anta at dette blir skittent.. Lurer på om sanksjonene vil ha en effekt..

Det er naivt av nasjoner å samarbeide med Russland. Eneste gang i historien om noen skal ha tillit til Russland er å få fjernet kgb agenten med makt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Becky skrev (7 minutter siden):

Hvis man frykter storkrig, så kan dette skje på så kort tid at man ikke rekker å handle som å fly til et annet land etc. Dessuten vil det ved en storkrig være usikkert å fly til et annet land.

Tror man skal være forsiktige med «sikre» påstander som det har vært hele veien her inne. Blant annet «Russland kommer aldri til å innvandrere Ukraina, det er kun et militært spill». «Det skjer aldri, Putin leker bare». De siste to ukene før mandag, var det det meste det gikk i her inne. 

Jeg *tror* heller ikke personlig at det blir krig med resten av verden,  da dette vil være katastrofalt for alle. Men, dette begynner farlig å likne på noe vi har sett før. Det skal ikke mye til, for å fremprovosere en storkrig. Noen skip eller militær styrke fra nato på feil sted til feil tid. Blodige bilder online fra Ukraina *om* det skulle bli krig der, som evt fremprovoserer sterkere reaksjoner enn kun sanksjoner, altså militære styrker - som USA allerede smått har vært inne på. Vi lever i en tid hvor det meste blir langt ut online, dermed mye lettere å bli trigget. Dette er kun noen få av svært mange scenarioer. Hvis Russland virkelig fortsetter opprustning og militære styrker inn i Ukraina, som det ser ut som nå.. Så er ikke begrepet «storkrig» så langt vekke fra vokabularet... Dessverre!!! 

Men jeg har tro på at ledere i vesten , EU , FN og NATO vil gjøre alt i sin makt for å unngå dette.. 

Men Russland har ikke sjans mot et samlet Nato. Muligens får de Hviterussland på sin side, men de har fortsatt lite å stille opp med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Athena79 said:

Tviler sterkt på krigen kommer hit, det er en konflikt mellom Russland og Ukraina. 

Enig på at jeg tviler sterkt på at krigen kommer hit.
Men veldig uenig at dette er en konflikt mellom Russland og Ukraina. Russland selv ser det heller ikke på den måten.
Ukraina blir beklageligvis brukt som en brikke i dette spillet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athena79 skrev (4 minutter siden):

Tviler sterkt på krigen kommer hit, det er en konflikt mellom Russland og Ukraina. 

Tviler selv, men hvis Russland fortsetter med opptrapping og innvandring av Ukraina , er det mye tråer som henger løst, .. for å si det sånn - i mangel på et mildere begrep.. Da er det flere 100 scenarioer som kan utspille seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikitaspin skrev (5 minutter siden):

Men Russland har ikke sjans mot et samlet Nato. Muligens får de Hviterussland på sin side, men de har fortsatt lite å stille opp med. 

Du har nok helt rett! Men nå er jo virkelig ikke Putin i sitt fulle fem. På lik linje med andre ledere vi har sett tidligere.

En krig trenger ikke å utløses ved at Nato går bestemt inn en plass. Det kan være så lite som et skudd på feil person. Så er jo forholdet til Kina og Russland merkverdig. 

Håper ikke jeg skremmer noen..Dette er kun mine tanker og jeg håper at disse tankene er veldig feil og at de ikke stemmer, for å være helt ærlig. 

Endret av Becky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...