Gå til innhold

Se bra ut vs bli skikkelig sterk, har noen erfaring med dette? (styrke)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg trener som regel 12 x 4 repetisjoner på de fleste styrkeapparatene på treningssenteret, og har begynt å bli litt redd for at jeg bare får store muskler og ikke noe annet. Leste en artikkel om at om man vil bli skikkelig sterk, og ikke bare fin å se på, bør man trene 4x4 repetisjoner, skikkelig tungt. Men kan dette kombineres? Sett at jeg trener styrke tre ganger i uken, kan det da funke med at jeg trener de to første styrkedagene med 12x4, og siste styrkedagen i uken med 4x4? (slik at jeg kan få helgen til å restituere)

Jeg vil ha synlige muskler, men som dame vil jeg ikke at musklene skal bli for store og luftige😂 (ser for meg bollebakst her)

Anonymkode: bd26f...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 9.1.2022 den 13.12):

Jeg trener som regel 12 x 4 repetisjoner på de fleste styrkeapparatene på treningssenteret, og har begynt å bli litt redd for at jeg bare får store muskler og ikke noe annet. Leste en artikkel om at om man vil bli skikkelig sterk, og ikke bare fin å se på, bør man trene 4x4 repetisjoner, skikkelig tungt. Men kan dette kombineres? Sett at jeg trener styrke tre ganger i uken, kan det da funke med at jeg trener de to første styrkedagene med 12x4, og siste styrkedagen i uken med 4x4? (slik at jeg kan få helgen til å restituere)

Jeg vil ha synlige muskler, men som dame vil jeg ikke at musklene skal bli for store og luftige😂 (ser for meg bollebakst her)

Anonymkode: bd26f...f01

Det er flott at du som kvinne har som mål å bli "skikkelig sterk".  Og ja, du bør da trene tungt med færre reps. Du trenger ikke være redd for å bli sto (du har med stor sannsynlighet ikke genetisk potensiale til det), men det er viktig å løfte med riktig teknikk og å ikke ta det helt til utmattelses. Du kan bli like sterk som gutta uten å få like store muskler som dem 😄

Anonymkode: 2fbc9...011

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på feks Therese Johaug så er hun sterk, uten at hun har veldig store muskler. Marit Bjørgen hadde derimot store muskler. Det går nok aller mest på genetikk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er både sterk og har muskler, og kjører alt fra single repetisjoner (altså bare en enkelt repetisjon), 3x3, 5x5 til 3x8-10 i baseøvelsene, og normalt sett mellom 3x6-10 (av og til opp i 12-15 reps i enkelte øvelser som facepulls og sidehev) i andre øvelser som roing, pullups, skulderpress osv. Det har fungert veldig bra hos meg for å bygge styrke og samtidig bygge muskler😊

Anonymkode: 7d58b...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ekstremt vanskelig å bli muskelstor som kvinne. Så jeg ville ikke bekymret meg veldig om jeg var deg. Jeg er mye mindre i kroppen enn vekta nødvendigvis tilsier. Jeg blir egentlig bare mindre det mer trent jeg blir. Nå trener jeg tungt så langt det lar seg gjøre (har noen skader), men jeg kommer aldri til å bli stor! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (2 timer siden):

Hvis du ser på feks Therese Johaug så er hun sterk, uten at hun har veldig store muskler. Marit Bjørgen hadde derimot store muskler. Det går nok aller mest på genetikk. 

Likevel en dame på 64 kg.

Hun er ikke mye stor om du står ved siden av henne. En kg muskler tar mye mindre plass enn en kg fett, så hun trenger ikke store størrelsene i klær. 

Bra overarmer, men ei lubben dame har nok større arm i omkrets.

Anonymkode: fcbfc...858

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Likevel en dame på 64 kg.

Hun er ikke mye stor om du står ved siden av henne. En kg muskler tar mye mindre plass enn en kg fett, så hun trenger ikke store størrelsene i klær. 

Bra overarmer, men ei lubben dame har nok større arm i omkrets.

Anonymkode: fcbfc...858

Jepp! Poenget var at man kan være sterk uten å se veldig stor ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være nyttig å nevne noe i denne tråden: Hovedgrunnen til at man blir sterkere er at musklene vokser.

Finnes det andre komponenter, som for eksempel økt aktivering av muskelfibre gjennom nervesystemet, og at kvaliteten på muskelen øker slik at styrken øker uten at størrelsen øker noe særlig?

Joda, men dette er bare en liten del av styrkeøkningen man ser etter styrketrening. Det aller meste kommer fra større muskler, fordi større muskelfibre er sterkere 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...