Gå til innhold

Mannen min er avhengig av innsovningsmiddem

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis du eier null kunnskap om emnet bør du kanskje holde meningene dine for deg selv?. Man skal ikke gå på innsovnings tabbeletter fast så enkelt er det. 

TS vil anbefale at du melder denne legen til helsetilsynet.

Anonymkode: bb5d3...157

Tulling. Har selv stått fast på Imovane 15 mg hver eneste kveld i over 10 år.

Ts, hvorfor i alle dager legger du deg opp i dette her? På hvilken måte skader det deg at han bruker Imovane?

Anonymkode: 7da9e...1b4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tulling. Har selv stått fast på Imovane 15 mg hver eneste kveld i over 10 år.

Ts, hvorfor i alle dager legger du deg opp i dette her? På hvilken måte skader det deg at han bruker Imovane?

Skjønner ts godt. Langvarig bruk av imovane kan føre til demens.

Anonymkode: 61cdb...e1f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også dette var rart. Min lege ga meg innsovingstabletter en periode da livet var tøft, og jeg hadde problemer med å sovne. Han understreket veldig sterkt at dette var noe jeg kun skulle bruke en kort periode for å komme over den psykiske sperren som oppsto hos meg da jeg skulle sove, og ikke noe jeg skulle gå på over lang tid. Det er viktig å få rett behandling for søvnproblemer, og tabletter tar kun symptomene, de løser ingen problemer over tid. 

Avhengighet og bivirkninger er selvfølgelig også bekymringsfullt.

Anonymkode: aefd0...a85

AnonymBruker
Skrevet

Føre til demens faktisk, dette vil jeg gjerne lese mer om. Jeg har jobbet innenfor geriatrien i nærmere 20 år, med fokus på demente, og jeg har aldri hørt denne påstanden før.

Anonymkode: 3ecc6...044

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet så lenge han får dette av lege å ikke kjøper det på gata. 

Bruker selv Zopiclone daglig pga innsovningsvansker.

Anonymkode: 2c7ea...4c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha, nei, det kan det ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker innsovningsmedisiner fast og har gjort det i mange år. Jeg har søkt om søvnkurs og fått avslag pga underliggende sykdom som vil gjøre meg veldig dårlig hvis jeg går uten søvn. Og oppfølging får jeg, vi snakker ofte om søvn når jeg er hos legen for andre ting og det er jeg sikker på at din mann også gjør ts.

Anonymkode: 40058...b71

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja jeg er kiropraktor.

😂😂😂

Anonymkode: 0006d...5d5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja jeg er kiropraktor.

En kiropraktor er IKKE lege. 

Anonymkode: 79636...fc2

• Liker 3
Skrevet

Hvis du eier null kunnskap om emnet bør du kanskje holde meningene dine for deg selv?. Man skal ikke gå på innsovnings tabbeletter fast så enkelt er det. 

TS vil anbefale at du melder denne legen til helsetilsynet.

Hvis man får en pakke med 10 tbl i måneden så brukes de jo ikke fast, men ved behov. Sist jeg sjekka var det rundt 30 dager i en måned 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mamma31 skrev (22 timer siden):

Hei

som tittelen sier - min mann på 40 er avhenting av innsovningsmiddel (tabletter).

Etter en sykdomsperiode for ca. 15 år siden, hadde han problemer med å falle til ro/sovne til kvelden. Legen skrev da ut innsovingstabletter ( 10 stk i pk), som min mann har brukt siden da.

Han bruker 1 - 1,5 pakke hver mnd., og får resept av legen når han trenger flere tabletter.

Det har ikke vært noe kontroll/snakk om min mann trenger dette, legen bare skriver ut (ifg min mann).

Selv om min mann ikke bruker dette hver dag, tenker jeg på hva disse pillene på alle disse årene faktisk har gjort med han. Han MÅ ha de med på feks ferieturer, osv. Han vet han er «avhengig» (til en viss grad).

Burde ikke legen ha stoppe opp litt og sett om dette er noe man skal fortsette med? Ødelegger ikke dette den naturlige innsovningen? Skal man minn fortsette med dette hele livet?

noen tanker? 

Ser ikke noe problem med dette i det hele tatt...

Anonymkode: 54574...7d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Få sendt han på avrusning for dette kan ikke være sundt i lengden. Legen burde miste legelisensen sin.

For en kunnskapsløs idiot du er

Anonymkode: 3603f...835

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg er kiropraktor.

Ikke påstå at en kiropraktor og lege er det samme er du snill. Et hån mot legevitenskapen og utdanningen det krever å praktisere som lege.

Anonymkode: 54574...7d2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Litt ironisk da demens ofte fører til bruk av imovane.. 

Anonymkode: 48741...8f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig spesielt at enkelte her påstår at ts bør melde legen. Det finnes en haug mennesker som er yrkesaktive og har helsen i sjakk nettopp fordi de behandles med medikamenter for søvn. Meg selv inkludert. Har en kronisk sykdom som gjør at jeg ikke fungerer uten. Jeg ville ha supplert Imovane med feks Seroquel eller Alimemazin, medikament som ikke er B-preparat og dermed ikke avhengighetsskapende. Det er imidlertid din manns ansvar å ta opp med lege om noe kjennes ugreit. Legen har over tusen pasienter og kan ikke følge opp hver enkelt. Man har ansvar for egen helse. Legen skriver ut det din mann ber om og er dermed i den tro om at dette er fungerende for ham. Legen skriver ikke ut alarmerende mye Imovane. Det er ikke snakk om daglig bruk. Be din mann bestille legetime og drøfte andre og supplerende medikament med legen. Det er forresten ikke vist at det er skadelig for kroppen i lengden å stå på medisiner i mange år når det ikke gir store bivirkninger. Alternativene er ofte mye styggere. Om din mann derimot ikke behøver Imovane kan han jo sjekke dette ut ved å gå uten en del uker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Litt ironisk da demens ofte fører til bruk av imovane.. 

Anonymkode: 48741...8f8

Hehe, vil også gjerne se forskning som konkluderer med at Imovane ofte fører til demens. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg er kiropraktor.

Kiropraktor er slett ingen lege, selv om enkelte innbiller seg det. Har fått helseskadelige råd av sånne. 

Ulempen med z hypnotika ( imovane, zoplikone etc ) er at når du slutter så er "abstinensen" flere uker med lite søvn. Derfor vanskelig å slutte, selv om det er mye mulig at søvnmønsteret hadde kommet i normal gjenge etter kroppen er helt seg selv. Når man slutter bør man derfor være forberedt på en søvnløs periode, men også ha i tankene at det sannsynligvis vil stabilisere seg. 

Anonymkode: 17824...037

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke noe problem om det funker for ham. Og han ikke opplever bivirkninger. 

Anonymkode: a2e7f...70a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...