Gå til innhold

Mannen min er avhengig av innsovningsmiddem

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

som tittelen sier - min mann på 40 er avhenting av innsovningsmiddel (tabletter).

Etter en sykdomsperiode for ca. 15 år siden, hadde han problemer med å falle til ro/sovne til kvelden. Legen skrev da ut innsovingstabletter ( 10 stk i pk), som min mann har brukt siden da.

Han bruker 1 - 1,5 pakke hver mnd., og får resept av legen når han trenger flere tabletter.

Det har ikke vært noe kontroll/snakk om min mann trenger dette, legen bare skriver ut (ifg min mann).

Selv om min mann ikke bruker dette hver dag, tenker jeg på hva disse pillene på alle disse årene faktisk har gjort med han. Han MÅ ha de med på feks ferieturer, osv. Han vet han er «avhengig» (til en viss grad).

Burde ikke legen ha stoppe opp litt og sett om dette er noe man skal fortsette med? Ødelegger ikke dette den naturlige innsovningen? Skal man minn fortsette med dette hele livet?

noen tanker? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det gjør da ingen ting så lenge han får dem.

Anonymkode: f3659...91a

• Liker 10
Skrevet
Mamma31 skrev (1 minutt siden):

Hei

som tittelen sier - min mann på 40 er avhenting av innsovningsmiddel (tabletter).

Etter en sykdomsperiode for ca. 15 år siden, hadde han problemer med å falle til ro/sovne til kvelden. Legen skrev da ut innsovingstabletter ( 10 stk i pk), som min mann har brukt siden da.

Han bruker 1 - 1,5 pakke hver mnd., og får resept av legen når han trenger flere tabletter.

Det har ikke vært noe kontroll/snakk om min mann trenger dette, legen bare skriver ut (ifg min mann).

Selv om min mann ikke bruker dette hver dag, tenker jeg på hva disse pillene på alle disse årene faktisk har gjort med han. Han MÅ ha de med på feks ferieturer, osv. Han vet han er «avhengig» (til en viss grad).

Burde ikke legen ha stoppe opp litt og sett om dette er noe man skal fortsette med? Ødelegger ikke dette den naturlige innsovningen? Skal man minn fortsette med dette hele livet?

noen tanker? 

Hvilke legemiddel snakker vi om her da? Immovane/zopiclone?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det spiller jo en rolle hvilken innsovingsmedesiner dette er, det finnes jo flere enn en type og noen er jo sterkere enn andre. Jeg har gått på noen i 3 år nå og  har samme forhold til de som din mann. Jeg reiser aldri uten de men jeg tar de ikke hver kveld. Legen skriver de ut for et år om gangen, det er ikke noe problem for meg, de er ikke de sterkeste og er ikke avhengihetsskapende. Men det kan jo være noe helt annet for din mann det vet jo ikke vi noe om.

Anonymkode: 6aed6...c0d

• Liker 4
Skrevet
sicario skrev (24 minutter siden):

Hvilke legemiddel snakker vi om her da? Immovane/zopiclone?

Hei

ts her. Immovane har han fått, ja!

Er nok ikke de sterkeste, men å gå på de i over 10 år, uten noen oppfølging av lege, syntes jeg er litt rart…

• Liker 2
Gjest Smeltemann
Skrevet

Så lenge legen skriver de ut så har han behov for de. Leger skriver ikke ut medisiner på gøy.....

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kronisk sykdom som gjør at nattesøvnen til tider er fraværende. Jeg bruker 10 immovane pr mnd-legen skriver ut en 30 pk-jeg fordeler dem over 3 måneder selv. 
ser ikke på meg som avhengig, de øker min livskvalitet og gjør at jeg er opplagt både på jobb og hjemme.  Jeg vet hva som skjer uten-da går de tre måneder med nattevåk og jeg treffer veggen, kjenner at jeg klarer ikke flere slike runder.

Anonymkode: 044c8...eb8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Få sendt han på avrusning for dette kan ikke være sundt i lengden. Legen burde miste legelisensen sin.

Anonymkode: bb5d3...157

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Få sendt han på avrusning for dette kan ikke være sundt i lengden. Legen burde miste legelisensen sin.

Hva er farene hvis personen fortsetter å holde seg på stabil dose?

Noen ting er mellom lege og pasient. Legen vet nok mer om dette enn deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lider tidvis av insomni, og reiser ikke på ferie uten sovehjelp, da jeg vet at blant annet slike miljøskift kan utløse søvnløse netter. For mennesker som aldri har lidd av insomni er det vanskelig å sette seg inn i bekymringene og stresset rundt «får jeg sove i natt-tankene». 

Men dog; hvis han fortsatt behøver medisinsk hjelp etter så mange år på Imovane, bør legen vurdere andre legemidler eller aller helst anbefale kognitiv atferdsterapi med tett oppfølging. 

Anonymkode: b4866...69a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke hovedregelen at Imovane skal brukes som fast medisin https://www.felleskatalogen.no/medisin/imovane-sanofi-aventis-560033. Jeg er, som din mann, "avhengig" av innsovingsmidler. Det stemmer at det er negativt for den naturlige søvnen å holde på sånn, og angivelig blir også søvnkvaliteten dårligere enn når man sover naturlig. Men skal man slutte må man jo stålsette seg på å ha det kjipt lenge og det er jo ikke sikkert man orker.

Hvis du mener legen gjør en dårlig jobb her så kan du vel sende ham en melding om dette?

Anonymkode: 1a242...368

AnonymBruker
Skrevet
Mamma31 skrev (8 timer siden):

Hei

Er nok ikke de sterkeste, men å gå på de i over 10 år, uten noen oppfølging av lege, syntes jeg er litt rart…

Jeg forstår uroen din. Jeg har selv en far som er totalt avhengig av innsovningsmedisin og som har gått på dette i over 20 år uten at det er gjort noe forsøk på å få bukt med søvnproblemene på andre vis..Synes det er merkelig at man ikke forsøker noe annet..

Anonymkode: c4a67...3df

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
ForsideMateriale skrev (8 minutter siden):

Hva er farene hvis personen fortsetter å holde seg på stabil dose?

Noen ting er mellom lege og pasient. Legen vet nok mer om dette enn deg.

Hvis du eier null kunnskap om emnet bør du kanskje holde meningene dine for deg selv?. Man skal ikke gå på innsovnings tabbeletter fast så enkelt er det. 

TS vil anbefale at du melder denne legen til helsetilsynet.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du eier null kunnskap om emnet bør du kanskje holde meningene dine for deg selv?. Man skal ikke gå på innsovnings tabbeletter fast så enkelt er det. 

Er du lege?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ForsideMateriale skrev (Akkurat nå):

Er du lege?

Ja jeg er kiropraktor.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, så enkelt er det ikke. Det finnes hovedregler, og det finnes unntak. Det vurderes av legen. Å sitte her på KG og så bastant uttale seg slik du gjør vitner om en total mangel på innsikt i tematikken.

Anonymkode: 59e07...13f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Mamma31 skrev (8 timer siden):

Hei

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg ville bedt om avgifting (ikke avrusning) av kroppen, slik at den nullstilles. Samtidig må mannen trene hard og få kroppen til å jobbe. 

Har han ikke åpenbare årsaker som krever innsovningstabletter, så er det ikke greit å stå fast på slike. Kroppen må lære seg å håndtere søvnen på en naturlig måte. Det er hardt og de færreste gidder, da det er mest lettvint å få tabletter...

Anonymkode: 342cf...366

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvorfor ikke?

Jeg har brukt imovane fast i ca 15 år. Altså, hva slags kunnskaper har du om emnet?

Anonymkode: 3ecc6...044

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke helt problemet med at han tar såpasss lite fordelt på en mnde. Jeg har gått på 4 forskjellige søvn medisin fast de siste 3 årene å jeg tar hver kveld, å har Ingen skader på kroppen eller hodet. 

Anonymkode: 74733...44a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja jeg er kiropraktor.

Da burde du vite at det handler om å hjelpe pasienten til et bedre liv. Hvis pasienten er på stabil dose og sover godt så er det ikke farlig å være avhengig. Legen gjør en avveing om fordeler og ulemper.

Mange pasienter går på sovemedisin daglig og fungerer ikke uten. De fungerte ikke før de begynte, men fungerer med legemiddel.

Noen mennesker har såpass alvorlige søvnproblemer at det å ikke medisnere kan være farlig for pasienten.

Jeg er glad du ikke har noen myndighet ovenfor andres liv.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...