AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #61 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 8.1.2022 den 18.02): Har blitt meldt til barnevernet da vårt barn ikke trives på skolen. vi har vært på en samtale. Neste uke skal de snakke med meg alene, far alene og barnet vårt. Vi er gode foreldre og har ingenting å skjule. Samtidig er dette en enorm påkjenning. Jeg er livredd de skal spørre meg om min helse, om sykmeldinger o.l Jeg var sykmeldt en periode i høst da barnet vårt sleit på skolen og jeg var sliten - jeg går selv i full jobb. Jeg var også sykmeldt i fjor vinter da jeg hadde indre uro grunnet min far ble alvorlig syk og det var jeg som fant han og reddet livet hans. mer livredd for at bv skal se på meg som svak og dårlig omsorgsperson. Jeg har ingen erfaring med bv og dette skremmer meg veldig. Vi har søkt hjelp for barnet vårt og det går mye bedre nå. Jeg går med en konstant stress i kroppen og er ukonsentrert på jobb. Har lyst å snakke med lege om sykmelding pga hele situasjonen, men er redd bv kan bruke det mot meg hvis de finner ut at jeg er sykmeldt. det er knalltøft å være på jobb om dagen da dette henger som ei sky over meg. hva skal jeg gjøre her? kan jeg nekte bv innsyn av helseopplysninger hvis de spør? Det er ikke relevant for saken i det hele tatt. Anonymkode: dae2d...297 Dine helseopplysninger ser de på, de så på mine også. De så at jeg går til psykolog men de sa det var en positiv ting. Ble meldt av barnehagen, men de fant ingenting å uroe seg for. Anonymkode: cd38d...8a3 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #62 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): De sa de hadde 3 mnd på seg til å undersøke denne saken. vi hadde en samtale for 1 mnd siden. De skal ringe oss til uka og avtale videre undersøkelse. med skal ha en samtale med barnet, en med meg og en med far pluss et hjemmebesøk. Vi har ingenting å skjule på noen som helst måte. Vi er gode foreldre. Men jeg er redd da jeg ikke har noe erfaring om bv annet enn det som kommer fram i media, og det e ikke alltid like bra. Ingen familier er perfekte, og hvis de finner en feil her i huset, er jeg redd de skal henge seg opp i det. Har vi nok sunn mat i kjøleskapet? Har vi reint nok gulv? har vi stort nok hus? Vi har et hus på 140 kvm. Har barna store nok soverom? Er mest redd for at mitt stress rundt dette vil bli så synlig at de ser på meg som et vrak av menneske. Anonymkode: dae2d...297 Nå må du slappe av. BV kommer ikke til å se i kjøleskapet ditt, eller måle størrelsen på soverom, gå med hvite hansker og lete etter støv, eller om gulvet er rent nok. Du skaper unødig stress for deg selv, og det gagner ingen. Anonymkode: a032b...514 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #63 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg vil tro de som jobber i bv ikke tenker over dette, men vi som blir meldt vil oppleve dette som en traume. Jeg har en jobb der jeg kan melde til bv og har myndighet og makt til det som fagperson. Men en skal vite hva en skriver i en melding og om det er saklig og redelig, lovlig og etter boka. Juridisk sett. Hvis en sak går til retten må melder utdype hva han/ henne har skrevet, og hvorfor. Så det å sende en slik melding kan også få konsekvenser for melder. Det foregår så mye feil og uvitenhet. Hvis jeg skriver et avvik på min jobb skal det være saklig, ryddig og konkret. Alt skal være med. Dette for å ha mitt på det tørre juridisk sett. Når folk hevn melder burde dette fått konsekvenser. Gjør det det? Anonymkode: dae2d...297 Oppleve hva som et traume, det at noen melder bekymring om barnets ens? Det tror jeg ikke du kan si at det vil. Det kan, for noen. Jeg har ikke inntrykk av at det gjør det for flertallet, men det gir for de fleste varierende grad av ubehag. Det er ganske selvsagt at barnevernansatte reflekterer over påkjenningen det er å undersøkes av barneverntjenesten. Det er ikke riktig at melder må utdype om en sak går til retten. En (kjent) melder kan stevnes som vitne i en rettslig prosess, men vil jo bare bli det om det skulle være relevant. Det er egentlig ikke så ofte, med mindre melder er skole eller barnehage. Det er vanlig at skole og barnehage vitner i saker om omsorgsovertakelse eller tvangstiltak uansett om de har meldt eller ikke. Barneverntjenesten har ingen hjemmel for å gi "konsekvens"/sanksjon til en melder selv om meldingen vurderes å ikke være hold i. Det er som er mulig av sanksjoner er enten anmeldelse for ærekrenkelse/plagsom atferd eller klage til Statsforvalteren/eventuell politianmeldelse dersom det er snakk om en offentlig instans som har brutt taushetsplikt. Begge deler må gjøres av familien det er snakk om, ikke barneverntjenesten. Anonymkode: a0196...62a
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #64 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Oppleve hva som et traume, det at noen melder bekymring om barnets ens? Det tror jeg ikke du kan si at det vil. Det kan, for noen. Jeg har ikke inntrykk av at det gjør det for flertallet, men det gir for de fleste varierende grad av ubehag. Det er ganske selvsagt at barnevernansatte reflekterer over påkjenningen det er å undersøkes av barneverntjenesten. Det er ikke riktig at melder må utdype om en sak går til retten. En (kjent) melder kan stevnes som vitne i en rettslig prosess, men vil jo bare bli det om det skulle være relevant. Det er egentlig ikke så ofte, med mindre melder er skole eller barnehage. Det er vanlig at skole og barnehage vitner i saker om omsorgsovertakelse eller tvangstiltak uansett om de har meldt eller ikke. Barneverntjenesten har ingen hjemmel for å gi "konsekvens"/sanksjon til en melder selv om meldingen vurderes å ikke være hold i. Det er som er mulig av sanksjoner er enten anmeldelse for ærekrenkelse/plagsom atferd eller klage til Statsforvalteren/eventuell politianmeldelse dersom det er snakk om en offentlig instans som har brutt taushetsplikt. Begge deler må gjøres av familien det er snakk om, ikke barneverntjenesten. Anonymkode: a0196...62a Ok. Vi ser hvertfall fram til å komme til bup. De har nok sett mange slike saker der skoler melder til bv og ikke gjør jobben sin. Dette tror jeg er ganske dagligdags for de. det er mange ansatte rundt om i kommunene som har mangelfull kompetanse og som hauser opp saker og til slutt ender det opp med bv. dette tror jeg bup har sett mange ganger før. Anonymkode: dae2d...297 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #65 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er ikke brudd på taushetsplikt å melde barnevernet uten å informere foreldrene om dette først. Jeg skrev ingenting om meldeplikten. Bare at de ikke må informere foreldrene om bekymringsmelding før de sender det. Veldig seig misforståelse dette. Men det er som sagt veldig anbefalt å spille med åpne kort Anonymkode: 8e3a1...dab Jasså? Se siste setning i dette avsnittet og forklar oss uinnvidde hvorfor forskeren påpeker eksplisitt at samtykke fra foresatte ikke er innhentet: «I alle tilfellene dreide det seg om grunnløse meldinger som ikke oppfylte vilkårene for meldeplikt i de respektive lovene. Ikke i noen av tilfellene hadde omsorgspersonene blitt spurt om de samtykket til at barnevernet ble kontaktet.» https://juristen.no/debatt/2019/12/«meldeplikten-til-barnevernet-tolkes-feil» Anonymkode: 22a1f...a62 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #66 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jasså? Se siste setning i dette avsnittet og forklar oss uinnvidde hvorfor forskeren påpeker eksplisitt at samtykke fra foresatte ikke er innhentet: «I alle tilfellene dreide det seg om grunnløse meldinger som ikke oppfylte vilkårene for meldeplikt i de respektive lovene. Ikke i noen av tilfellene hadde omsorgspersonene blitt spurt om de samtykket til at barnevernet ble kontaktet.» https://juristen.no/debatt/2019/12/«meldeplikten-til-barnevernet-tolkes-feil» Anonymkode: 22a1f...a62 Jeg tror du diskuterer noe annet enn det den anonyme du siterer faktisk skriver: " "Det er ikke brudd på taushetsplikt å melde barnevernet uten å informere foreldrene om dette først. Jeg skrev ingenting om meldeplikten. Bare at de ikke må informere foreldrene om bekymringsmelding før de sender det. " Du har rett i at meldeplikten er slik og sånn og ofte feiltolkes. Men denne anonyme du siterer påpeker bare at det ikke er noen plikt å varsle om at melding sendes når meldeplikten først er oppfylt. Det er også riktig. Anonymkode: a0196...62a 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #67 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jasså? Se siste setning i dette avsnittet og forklar oss uinnvidde hvorfor forskeren påpeker eksplisitt at samtykke fra foresatte ikke er innhentet: «I alle tilfellene dreide det seg om grunnløse meldinger som ikke oppfylte vilkårene for meldeplikt i de respektive lovene. Ikke i noen av tilfellene hadde omsorgspersonene blitt spurt om de samtykket til at barnevernet ble kontaktet.» https://juristen.no/debatt/2019/12/«meldeplikten-til-barnevernet-tolkes-feil» Anonymkode: 22a1f...a62 Det Ohnstad vil fram til her, er at når meldeplikten ikke er utløst, må melder innhente samtykke fra foreldre for å kunne melde. Det er ikke noe krav i loven om at melder må informere foreldre om meldingen når meldeplikten er utløst, men det er selvfølgelig knusende for tilliten og dårlig folkeskikk å sende meldinger bak ryggen på folk. (Så sant det ikke er mistanke om vold eller seksuelle overgrep, da skal ikke foreldre varsles) Å innhente samtykke (ved mindre alvorlige forhold) og å informere foreldre om at man melder (når meldeplikt er utløst) er to forskjellige ting. 🙂 Anonymkode: 403d7...d7d 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #68 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det Ohnstad vil fram til her, er at når meldeplikten ikke er utløst, må melder innhente samtykke fra foreldre for å kunne melde. Det er ikke noe krav i loven om at melder må informere foreldre om meldingen når meldeplikten er utløst, men det er selvfølgelig knusende for tilliten og dårlig folkeskikk å sende meldinger bak ryggen på folk. (Så sant det ikke er mistanke om vold eller seksuelle overgrep, da skal ikke foreldre varsles) Å innhente samtykke (ved mindre alvorlige forhold) og å informere foreldre om at man melder (når meldeplikt er utløst) er to forskjellige ting. 🙂 Anonymkode: 403d7...d7d Hvis en mistenker omsorgssvikt må det komme i lys av observasjoner som dårlig hygiene, manglende matpakke på skolen, blåmerker, mistanke om vold, overgrep eller rus. Der de mistenker at foreldrene har en redusert omsorgsevne. Men når skolen melder på bakgrunn av en skolesituasjon der gutten har blitt utsatt for mobbing, og sliter mentalt i etterkant av mobbingen.. da har skolen skremmende mangelfull kunnskap om konsekvensene mobbing gir. barn som blir utsatt for mobbing/ utestenging får vondt i magen, blir stille, trekker seg unna, vanskelig for å konsentrere seg, og har ikke lyst på skolen. Det er skolen sitt ansvar å angripe en mobbesak på en god måte, følge opp i ettertid og være tett på. De må gjøre sitt, og bup/ helsesøster kan hjelpe barnet å bearbeide det som er skjedd og gi barnet gode verktøy og tro på seg selv igjen. Å melde oss til bv for omsorgssvikt i en slik situasjon er som å voldta en familie mentalt. Anonymkode: dae2d...297 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #69 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis en mistenker omsorgssvikt må det komme i lys av observasjoner som dårlig hygiene, manglende matpakke på skolen, blåmerker, mistanke om vold, overgrep eller rus. Der de mistenker at foreldrene har en redusert omsorgsevne. Men når skolen melder på bakgrunn av en skolesituasjon der gutten har blitt utsatt for mobbing, og sliter mentalt i etterkant av mobbingen.. da har skolen skremmende mangelfull kunnskap om konsekvensene mobbing gir. barn som blir utsatt for mobbing/ utestenging får vondt i magen, blir stille, trekker seg unna, vanskelig for å konsentrere seg, og har ikke lyst på skolen. Det er skolen sitt ansvar å angripe en mobbesak på en god måte, følge opp i ettertid og være tett på. De må gjøre sitt, og bup/ helsesøster kan hjelpe barnet å bearbeide det som er skjedd og gi barnet gode verktøy og tro på seg selv igjen. Å melde oss til bv for omsorgssvikt i en slik situasjon er som å voldta en familie mentalt. Anonymkode: dae2d...297 Enig! Anonymkode: 403d7...d7d 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #70 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Enig! Anonymkode: 403d7...d7d Dette er noe av det verste jeg har opplevd. Det går helt sikkert veldig bra. Men å sitte å vente på å bli innkalt på et slikt møte er noe av det verste som er. Jeg går i konstant stress og klarer nesten ikke tenke på annet. på toppen av alt er jeg sint, jeg er rasende sint! Anonymkode: dae2d...297 5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #71 Skrevet 11. januar 2022 Mange foreldre blir meldt inn i dagens samfunn. Naboen ble meldt inn pga alkohol, der mor og far hadde vært på fest! Måtte på peth tester som viste forhøyet verdier, men viste til nedgang og de gjorde ikke noe inngripende der. Er mye som skal til før bvtj ser på saker om omsorgsovertakelser og akuttplasseringer! Lykke til Anonymkode: b9f47...1ff
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå