Kaneel Skrevet 8. januar 2022 #21 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det jeg kan si om meg er at jeg søker helsehjelp når ungene er syke eller trenger lege. Aldri brukt rusmidler, har ingen diagnoser og det er ingen vold eller mishandling rundt meg. mJeg har slitt litt med angst tidligere og gått til psykolog. Jeg går også på laveste dose antidepressive og bruker p piller. Ellers er jeg i full jobb, og er helt oppegående og god mor Anonymkode: dae2d...297 Om du sier det og ikke skriver under på de kan hente ut opplysninger fra fadtlegen din er et skjema med spm ikke journalen vil de bli kjempe mistenksom og kreve it bak din rygg og da kan de kreve hele journalen din så anbefaler deg å signere på den og ta kontakt med fadtlegen din og lese opp bekymringsmeldinger til han henne og si hva du er bekymret for og be om å få lese det fastlegen sender ut. Før det blir sendt 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #22 Skrevet 8. januar 2022 Kaneel skrev (8 minutter siden): Om du sier det og ikke skriver under på de kan hente ut opplysninger fra fadtlegen din er et skjema med spm ikke journalen vil de bli kjempe mistenksom og kreve it bak din rygg og da kan de kreve hele journalen din så anbefaler deg å signere på den og ta kontakt med fadtlegen din og lese opp bekymringsmeldinger til han henne og si hva du er bekymret for og be om å få lese det fastlegen sender ut. Før det blir sendt Kjære vene. Dette er jo bare tull. Hvor tar du det fra? Som tidligere forklart: Barneverntjenesten har anledning til å innhente nesten hva som helst fra hvem som helst, men det krever at man har vurdert bekymringsnivået til å være svært høyt. Det er åpenbart ikke tilfelle her. TS skriver jo at barneverntjenesten også påpekte at meldingen var ulovlig. Det vanlige når man får inn slike meldinger er å bli oppgitt over skoler som fremdeles ikke har lært seg lovverket de skal jobbe etter, og med et sukk måtte opprette undersøkelse fordi meldingene nesten alltid er formulert slik at lovverket barneverntjenesten jobber etter krever at man undersøker. Disse sakene blir så godt som alltid henlagt uten noen videre bekymring, eller man tilbyr foreldrene å bistå i samarbeidet med skolen en periode. Anonymkode: a0196...62a 6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #23 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kjære vene. Dette er jo bare tull. Hvor tar du det fra? Som tidligere forklart: Barneverntjenesten har anledning til å innhente nesten hva som helst fra hvem som helst, men det krever at man har vurdert bekymringsnivået til å være svært høyt. Det er åpenbart ikke tilfelle her. TS skriver jo at barneverntjenesten også påpekte at meldingen var ulovlig. Det vanlige når man får inn slike meldinger er å bli oppgitt over skoler som fremdeles ikke har lært seg lovverket de skal jobbe etter, og med et sukk måtte opprette undersøkelse fordi meldingene nesten alltid er formulert slik at lovverket barneverntjenesten jobber etter krever at man undersøker. Disse sakene blir så godt som alltid henlagt uten noen videre bekymring, eller man tilbyr foreldrene å bistå i samarbeidet med skolen en periode. Anonymkode: a0196...62a Uff, kjenner jeg er bekymret. En vet faen meg aldri. hver fjerde person har en eller annen form for psykisk knekk i løpet av livet. kjenner faktisk ei som jobber i barnevernet her jeg bor. Hun er sykmeldt ofte og sliter med depresjon, er alenemor for 3 barn. Anonymkode: dae2d...297 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #24 Skrevet 8. januar 2022 Jeg hadde klaget til rektor og til statsforvalteren. Nok et eksempel på at skolene verken kjenner loven godt nok eller respekterer samarbeid med foreldre. Kun ved mistanke om vold/overgrep skal man unnlate å informere foreldre på forhånd. Og kun når det er grunn til å tro at det foreligger alvorlig omsorgssvikt, har skolen lov å melde uten samtykke fra dere. jeg hadde stått på mitt, samarbeidet med bvtj, men sagt at jeg dessverre ikke vil samtykke til innhenting av opplysninger. Til det er personvern for viktig. Anonymkode: 54be2...f94 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #25 Skrevet 8. januar 2022 Kaneel skrev (25 minutter siden): Om du sier det og ikke skriver under på de kan hente ut opplysninger fra fadtlegen din er et skjema med spm ikke journalen vil de bli kjempe mistenksom og kreve it bak din rygg og da kan de kreve hele journalen din så anbefaler deg å signere på den og ta kontakt med fadtlegen din og lese opp bekymringsmeldinger til han henne og si hva du er bekymret for og be om å få lese det fastlegen sender ut. Før det blir sendt Nei, dette stemmer ikke. Selv i saker der bekymringen går ut på mistanke om rus eller psykisk sykdom, så kan barneverntjenesten ikke kreve innsyn i hele journalen. Legen skal svare på spørsmål om det er relevant for omsorgssituasjonen til barnet. Men at enkelte saksbehandlere kan bli mistenksomme og innhente info ulovlig uten samtykke hvis foreldre nekter, kan nok skje. Jeg har sett innlegg her inne der personer som sier de jobber for bv hevder de blir mistenksomme hvis foreldre vil ha bistand fra advokat. Kan ikke vite om de som skriver slikt virkelig jobber for bv, men det finnes mye rart der ute, så man vet aldri. Anonymkode: 403d7...d7d 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #26 Skrevet 8. januar 2022 Ts, dere bør vurdere å klage til statsforvalter over ulovlig melding. "Mulig omsorgssvikt" basert på at barnet vantrives på skolen er ikke meldegrunn. Anonymkode: 403d7...d7d 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #27 Skrevet 8. januar 2022 Vi ble meldt til barnevernet etter at vår 2,5 åring fortalte at det var far som hadde forårsaket et blåmerke hun hadde på rumpa. 😅 jeg/vi ble kjempestressa. Tenkte katastrofetanker og trodde barna skulle bli tatt fra oss, men det endte opp i ingenting. Et politiintervju og en samtale med bv og så ble hele greia lagt bort. Bv tok kontakt med styrer i barnehagen, helsestasjonen og fastlegen i tillegg. (Kun for å se historikk hos barnet, ikke hos oss) Anonymkode: bba0e...22c
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #28 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen skoler misforstår meldeplikten totalt. Det er ikke bekymring rundt et barn som utløser meldeplikt, men bekymring for alvorlig omsorgssvikt. Jeg ville faktisk betalt en advokat for å se igjennom begrunnelsen barnevernet har brukt for å åpne undersøkelsessak. Med mindre det står noe annet i meldingen enn det du forteller om her, så burde vel meldingen blitt henlagt. Og jeg er ikke anti-barnevern. Men jobber i behandlingsverket og har sett mye slett arbeid fra barnevernet, som til slutt blir en stor belastning for folk som allerede har det tøft. Før saken til slutt henlegges.. Anonymkode: 8e3a1...dab Dette var noe jeg stusset over da jeg ble meldt. Vet at barnevernet har lav terskel for å åpne undersøkelse, spesielt når meldingen kommer fra det offentlige, men jeg fikk aldri vite grunnen til at de så behov for undersøkelse. Jeg fikk, etter mye om og men, innsyn i alt av interne dokumenter, og det finnes null dokumentasjon for hvorfor de åpnet sak. Vet ikke om dette er vanlig praksis alle steder, men det kreves utrolig nok ingen skriftlig vurdering av hvorfor bv velger å gå til undersøkelse. Det holder at de på et meldingsmøte blir enige om at det er rimelig grunn til å anta at barnet, på grunn av forholdene i hjemmet eller av andre grunner, har behov for hjelpetiltak. Hvis saksbehandler ikke vil/kan svare på hvorfor, så må man leve i uvissheten av hva i bekymringsmeldingen som gjorde at de fant det nødvendig å undersøke. Hvis de henlegger, må de derimot formulere en skriftlig begrunnelse. Beslutning om å åpne undersøkelse er ikke et enkeltvedtak og er ikke noe man kan klage på. Tviler sterkt på at man finner en advokat som vil være villig til å gå inn og stille spørsmål om hvorfor bv åpnet sak. Når man først er blitt meldt, må man bare finne seg i at det blir undersøkelse når bv vil det slik, dessverre. Anonymkode: 403d7...d7d 2
Apis Skrevet 8. januar 2022 #29 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det jeg kan si om meg er at jeg søker helsehjelp når ungene er syke eller trenger lege. Aldri brukt rusmidler, har ingen diagnoser og det er ingen vold eller mishandling rundt meg. mJeg har slitt litt med angst tidligere og gått til psykolog. Jeg går også på laveste dose antidepressive og bruker p piller. Ellers er jeg i full jobb, og er helt oppegående og god mor Anonymkode: dae2d...297 Syntes det virker som du har god innsikt i egen helse, hva med å oppsøke legen for rådgivning og evt henvisning til spesialist? 1
Hannabanna Skrevet 8. januar 2022 #30 Skrevet 8. januar 2022 1 hour ago, Kaneel said: Om du sier det og ikke skriver under på de kan hente ut opplysninger fra fadtlegen din er et skjema med spm ikke journalen vil de bli kjempe mistenksom og kreve it bak din rygg og da kan de kreve hele journalen din så anbefaler deg å signere på den og ta kontakt med fadtlegen din og lese opp bekymringsmeldinger til han henne og si hva du er bekymret for og be om å få lese det fastlegen sender ut. Før det blir sendt Vås. TS: Det at du i enkelte perioder har vært sykemeldt er helt normalt, og har ingenting med denne meldingen å gjøre. Sannsynligvis blir det ett par møter eller besøk og så blir saken henlagt. 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #31 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er helt sant. Dette fortalte bv oss. med er pliktig til å informere så lenge det ikke er alvorlig. Det står ingenting i bekymringen at det er noe med oss foreldre. det handler om skolesituasjonen, og om fravær. Det var mye fravær når mobbingen var på det verste, men skolen tok tak og de har stoppet. Han er mye mer på skolen nå. Men mobbingen skjer bare på en annen og mer usynlig måte. kan ikke få sagt hvor jeg gleder meg til møtet på bup der han får tømt seg helt og de kan konkludere med hvor skoen trykker Anonymkode: dae2d...297 Dette er jo helt sykt! Dette er jo skolen sitt ansvar!!! De fraskrover seg sitt ansvar!!! De må tilrettelegge og hjelpe for at han skal gå på skolen og føle seg trygg.Har ikke noe med hjemmesituasjonen og gjøre. MEN SKOLEN!!! Hva skjer med verden?? Blir jo meldt for alt. Ikke rart folk er redd barnevernet.. For ett f*** system vi lever i! Og de som virkelig trenger hjelp kommer bakerst i kø eller får ikke hjelp pga altfor mange meldinger med sånne ting!! Anonymkode: 0c5a4...d5e 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #32 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er jo helt sykt! Dette er jo skolen sitt ansvar!!! De fraskrover seg sitt ansvar!!! De må tilrettelegge og hjelpe for at han skal gå på skolen og føle seg trygg.Har ikke noe med hjemmesituasjonen og gjøre. MEN SKOLEN!!! Hva skjer med verden?? Blir jo meldt for alt. Ikke rart folk er redd barnevernet.. For ett f*** system vi lever i! Og de som virkelig trenger hjelp kommer bakerst i kø eller får ikke hjelp pga altfor mange meldinger med sånne ting!! Anonymkode: 0c5a4...d5e De må sammarbeide med foreldrene ikke bare sende ansvaret til bv. Anonymkode: 0c5a4...d5e 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #33 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Dette var noe jeg stusset over da jeg ble meldt. Vet at barnevernet har lav terskel for å åpne undersøkelse, spesielt når meldingen kommer fra det offentlige, men jeg fikk aldri vite grunnen til at de så behov for undersøkelse. Jeg fikk, etter mye om og men, innsyn i alt av interne dokumenter, og det finnes null dokumentasjon for hvorfor de åpnet sak. Vet ikke om dette er vanlig praksis alle steder, men det kreves utrolig nok ingen skriftlig vurdering av hvorfor bv velger å gå til undersøkelse. Det holder at de på et meldingsmøte blir enige om at det er rimelig grunn til å anta at barnet, på grunn av forholdene i hjemmet eller av andre grunner, har behov for hjelpetiltak. Anonymkode: 403d7...d7d Er det noen år siden din sak? Det har kommet føringer de siste årene på at dette er et dokument som både skal produseres og dokumentføres (ikke som internt dokument). I fagsystemet som brukes hos flertallet av barneverntjenester, Familia, er det et krav med skriftlig vurdering av meldingen når man konkluderer om den skal undersøkes. Jeg vet ikke om det er tilsvarende i andre fagsystemer. Jeg kan huske at dette dokumentet ikke var i sakene en del år tilbake, men i hvert fall de siste fem årene har det vært automatikk i det hos de tjenestene jeg kjenner. Det oppsummerer kort innholdet i melding, eventuelle andre momenter som tas med i vurderingen (f.eks tidligere kjennskap til barnets situasjon) og vurdering av hvorfor det åpnes undersøkelse eller henlegges. Det er også sterke føringer fra departementet om at man skal ha ekstra lav terskel for å vurdere at rimelig grunn foreligger når meldingen kommer fra en annen offentlig instans, da særlig skoler og barnehager - fordi disse har førstehåndskjennskap til barnet. Logikken er jo grei, men tar ikke høyde for at skremmende mange i disse instansene ikke er kjent med betingelsene for meldeplikten i sitt eget lovverk. Tallet er heldigvis nedadgående, og i hvert fall her i byen har mange av barneverntjenestene jobbet aktivt med å opplyse skoler og barnehager om hva som utgjør meldeplikt og ikke. Nettopp for å begrense disse tøysesakene som ikke har noe i barnevernet å gjøre. Vi har nok av annet å drive med. Anonymkode: a0196...62a 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #34 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dersom skolen er melder og meldingen sier at de er bekymret for skolesituasjonen, ikke hjemmesituasjonen, er det en klart ulovlig melding. Dere kan vurdere å klage den inn til Statsforvalteren. Barneverntjenesten må imidlertid åpne undersøkelse også på denne type meldinger, siden lovkravet for å undersøke er et helt annet enn lovterskelen skoler har for å melde. Det vanlige er da at man fokuserer på å se om det er noe barneverntjenesten kan bidra med overfor skolen. Ofte når skoler misbruker meldeplikten og sender saker over til barneverntjenesten som helt åpenbart burde løses på skolen, handler det om inkompetanse eller manglende vilje til å gjøre det de selv skal for å endre et barns situasjon. Mange foreldre kan oppleve det nyttig å ha barneverntjenesten "i ryggen" i kontakten med skolen en periode. (Min samlede erfaring fra slike saker, tilsier ellers at om man både har kjipe ting på skolen - som mobbing - og en skole som er lite villig til å gjøre sitt for å løse problematikken, kan det være like greit å vurdere et skolebytte. Det tar tid å endre slike strukturer, og barn har ofte ikke så mye tid til overs for å få en bra hverdag). Anonymkode: a0196...62a Skal man klage inn meldingen til Statsforvalteren må man IKKE takke ja til hjelpetiltak fra barnevernet. Da blir klagen avvist. Det betyr at man ikke kan spørre barnevernet om hjelp opp mot skolen. Men bruke BUP, PPT etc. Barnevernets mandat går heller ikke på barns skolesituasjon, men hjemmesituasjon. Anonymkode: 1d01a...df3 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #35 Skrevet 8. januar 2022 Ellers ville jeg tatt rådet til hun lenger opp. Gi samtykke til at de kan innhente opplysninger. Så forklarer du fastlegen saken. Legen får et skjema med noen spørsmål hen må svare på og utleverer ikke info om deg som ikke er relevant for saken. Leger er underlagt strenge regler for personvern. Kanskje fastlegen kan være en støtte for deg og barnet til dette er over. Anonymkode: 1d01a...df3 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #36 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skal man klage inn meldingen til Statsforvalteren må man IKKE takke ja til hjelpetiltak fra barnevernet. Da blir klagen avvist. Det betyr at man ikke kan spørre barnevernet om hjelp opp mot skolen. Men bruke BUP, PPT etc. Barnevernets mandat går heller ikke på barns skolesituasjon, men hjemmesituasjon. Anonymkode: 1d01a...df3 Har snakket med ei god venninne i kveld og vurderer å klage inn saken til statsforvalteren på grunnlag av: skolen har sendt bekymring bak vår rygg uten at det foreligger omsorgssvikt, rus, voldt eller overgrep. skolen har sendt bekymring for de samme tingen jeg har tatt opp med skolen, og bedt om hjelp for. De har unnlatt å følge opp de tiltakene vi er blitt enige om på møter. Skolen har krenket oss som foreldre, og påført oss en stor belastning som er helt unødvendig. Skolen er informert om at vi foreldre har kontaktet helsesøster for å få til samtaler med barnet. Kontaktet lege for henvisning til helsehjelp. Skolen har også sørget for at barnet får et tillitsforhold til skolen etter dette. Det blir vanskelig for oss foreldre å ha tillit til skolen. Det blir alltid konsekvenser etter å melde til bv. Både for de som blir meldt og tilliten og samarbeidet i ettertid. Anonymkode: dae2d...297 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #37 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har blitt meldt til barnevernet da vårt barn ikke trives på skolen. vi har vært på en samtale. Neste uke skal de snakke med meg alene, far alene og barnet vårt. Vi er gode foreldre og har ingenting å skjule. Samtidig er dette en enorm påkjenning. Jeg er livredd de skal spørre meg om min helse, om sykmeldinger o.l Jeg var sykmeldt en periode i høst da barnet vårt sleit på skolen og jeg var sliten - jeg går selv i full jobb. Jeg var også sykmeldt i fjor vinter da jeg hadde indre uro grunnet min far ble alvorlig syk og det var jeg som fant han og reddet livet hans. mer livredd for at bv skal se på meg som svak og dårlig omsorgsperson. Jeg har ingen erfaring med bv og dette skremmer meg veldig. Vi har søkt hjelp for barnet vårt og det går mye bedre nå. Jeg går med en konstant stress i kroppen og er ukonsentrert på jobb. Har lyst å snakke med lege om sykmelding pga hele situasjonen, men er redd bv kan bruke det mot meg hvis de finner ut at jeg er sykmeldt. det er knalltøft å være på jobb om dagen da dette henger som ei sky over meg. hva skal jeg gjøre her? kan jeg nekte bv innsyn av helseopplysninger hvis de spør? Det er ikke relevant for saken i det hele tatt. Anonymkode: dae2d...297 Skjønner at dette er tøft! Jeg ville faktisk bedt om sykemelding hvis jeg var deg. Barnevernet vil absolutt IKKE se på deg som en dårlig mor eller omsorgsperson kun pga én eller hundrevis av sykemeldinger for den del! Jeg er uføretrygdet selv pga helsen og har hatt kontakt med barnevernet (fordi jeg ble meldt) der vi hadde undersøkelsessak og oppfølging med tiltak i hjemmet i 9 måneder til sammen. Jeg var mye dårlig og syk denne perioden og til å med innlagt på psykiatrisk 2 uker. Jeg var ærlig om alt og hvor dårlig jeg faktisk var. Jeg tror det er viktig å være ærlig, iallfall så ærlig man kan. De har hatt full forståelse for situasjon min isåfall. Nå var jeg og barnefar sammen på denne tiden også, så det hadde jo veldig mye å si at han var tilstede for sønnen vår. Husk at de er der faktisk for å hjelpe, å ikke for å finne feil eller «ta» deg som mor! Men det er tøft å stå i uansett så klart. Og du kan nekte barnevernet innsyn i helseopplysningene dine. Jeg vegret meg for å gi innsyn selv pga MYE psykiatri og slikt som står i journalene mine og sa det rett ut at jeg var skeptisk, men det endte med at jeg gav de innsyn for det. Men det er ikke noe du må. De konfronterte meg aldri med journalen min heller så det er sagt og den er LANG med så mye negativt som det går an å få på seg for å si det sånn. Og en siste ting. Slik media fremstiller barnevernet og hvor forferdelige de er stemmer overhodet ikke med slik JEG opplevde dem. Husk at det er for det meste det negative som kommer fram og får mest oppmerksomhet, ikke alt det positive de gjør. Anonymkode: 0b0a3...fe2 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #38 Skrevet 9. januar 2022 Kaneel skrev (6 timer siden): Om du sier det og ikke skriver under på de kan hente ut opplysninger fra fadtlegen din er et skjema med spm ikke journalen vil de bli kjempe mistenksom og kreve it bak din rygg og da kan de kreve hele journalen din så anbefaler deg å signere på den og ta kontakt med fadtlegen din og lese opp bekymringsmeldinger til han henne og si hva du er bekymret for og be om å få lese det fastlegen sender ut. Før det blir sendt ELLER så kan man bytte fastlege nå (til et annet legekontor) som ikke har journalen 😅 Det er også en mulighet 😅 Bytte av ny fastlege skjer alltid den 1. hver måned. Så hvis man bytter fastlege nå trer det ikke i kraft før 1.februar Anonymkode: 23a22...976 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #39 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): ELLER så kan man bytte fastlege nå (til et annet legekontor) som ikke har journalen 😅 Det er også en mulighet 😅 Bytte av ny fastlege skjer alltid den 1. hver måned. Så hvis man bytter fastlege nå trer det ikke i kraft før 1.februar Anonymkode: 23a22...976 Finnes mange smutthull 😅 men uansett TS, jeg syntes dette høres tragisk ut av skolen. Men er dessverre sånt som skjer nå til dags, alt og alle skal visst innom barnevernet! 🙄 Anonymkode: 23a22...976 1
Kaneel Skrevet 9. januar 2022 #40 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): ELLER så kan man bytte fastlege nå (til et annet legekontor) som ikke har journalen 😅 Det er også en mulighet 😅 Bytte av ny fastlege skjer alltid den 1. hver måned. Så hvis man bytter fastlege nå trer det ikke i kraft før 1.februar Anonymkode: 23a22...976 Da kommer ny fastlege til å skrive han ikke har journal og sette opp navn på forje fastlege så blir det innehentet opplysningsrett der. Nekt i vei det fører kun økt bekymring! Og grovere inngripen. Skjema Bv sender til fastlegen innholdet konkrete spm. Fadtlegen din er rimlig fitte om han skriver du har vært sykmeldt da og da.. du kan trygt sykemelde deg nå å om din fastlege er normal. Jeg hadde tatt en time hos legen fort som f og forklart situasjon og fått støtte 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå