Gå til innhold

Barnevern

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå sprer dere feilinformasjon! Barnevernet får ikke tilgang til hennes journal!!!! Det er viktig å få frem! Legen får et skjema med 7-10 spørsmål hen skal svare på. Det er i helt ekstreme tilfeller en journal kan utleveres.

Selv ikke saken der brannmannen drepte familien sin før jul og tente på huset fikk politiet utlevert hans journal. Så vær så snill, ikke spre slik feilinformasjon. 

Anonymkode: 1d01a...df3

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det noen år siden din sak?

Det har kommet føringer de siste årene på at dette er et dokument som både skal produseres og dokumentføres (ikke som internt dokument). I fagsystemet som brukes hos flertallet av barneverntjenester, Familia, er det et krav med skriftlig vurdering av meldingen når man konkluderer om den skal undersøkes. Jeg vet ikke om det er tilsvarende i andre fagsystemer. 

Jeg kan huske at dette dokumentet ikke var i sakene en del år tilbake, men i hvert fall de siste fem årene har det vært automatikk i det hos de tjenestene jeg kjenner. Det oppsummerer kort innholdet i melding, eventuelle andre momenter som tas med i vurderingen (f.eks tidligere kjennskap til barnets situasjon) og vurdering av hvorfor det åpnes undersøkelse eller henlegges. 

Det er også sterke føringer fra departementet om at man skal ha ekstra lav terskel for å vurdere at rimelig grunn foreligger når meldingen kommer fra en annen offentlig instans, da særlig skoler og barnehager - fordi disse har førstehåndskjennskap til barnet. Logikken er jo grei, men tar ikke høyde for at skremmende mange i disse instansene ikke er kjent med betingelsene for meldeplikten i sitt eget lovverk. Tallet er heldigvis nedadgående, og i hvert fall her i byen har mange av barneverntjenestene jobbet aktivt med å opplyse skoler og barnehager om hva som utgjør meldeplikt og ikke. Nettopp for å begrense disse tøysesakene som ikke har noe i barnevernet å gjøre. Vi har nok av annet å drive med. 

Anonymkode: a0196...62a

Er noen år siden ja. Veldig bra at barnevernet nå gir en begrunnelse. Og flott at bv veileder skoler og barnehager i meldeplikt/taushetsplikt. Det trengs virkelig. 

Anonymkode: 403d7...d7d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Nå sprer dere feilinformasjon! Barnevernet får ikke tilgang til hennes journal!!!! Det er viktig å få frem! Legen får et skjema med 7-10 spørsmål hen skal svare på. Det er i helt ekstreme tilfeller en journal kan utleveres.

Tja. Fastleger gjør litt som de vil, er mitt inntrykk. Jeg innhenter ofte informasjon fra fastleger i barnevernssaker. Statistikken er omtrent slik: 59% driter i å svare, 40% skriver helt greie og kortfattede svar i sjiktet  "Pasienten har hatt ti konsultasjoner de seks årene jeg har vært fastlege, det har i hovedsak handlet om ordinære virusinfeksjoner og noe eksem. Pasienten medisineres for høyt blodtrykk." Den siste prosenten gidder ikke lese hva vi ber om, printer ut hele journalen og sender den over.

Hos oss er praksis at vi returnerer journalen og ber om at legen faktisk svarer på spørsmålene som blir stilt i henvendelsen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil forresten legge til at skolen ikke er lovpliktig til å informere om at de sender bekymringsmelding. Det er høyst anbefalt at de gjør det, men de bryter ikke loven om de ikke gjør det.

Det skaper selvsagt ikke bra samarbeidsvilkår, men det nytter ikke å klage på akkurat dette. 

Anonymkode: 8e3a1...dab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Tja. Fastleger gjør litt som de vil, er mitt inntrykk. Jeg innhenter ofte informasjon fra fastleger i barnevernssaker. Statistikken er omtrent slik: 59% driter i å svare, 40% skriver helt greie og kortfattede svar i sjiktet  "Pasienten har hatt ti konsultasjoner de seks årene jeg har vært fastlege, det har i hovedsak handlet om ordinære virusinfeksjoner og noe eksem. Pasienten medisineres for høyt blodtrykk." Den siste prosenten gidder ikke lese hva vi ber om, printer ut hele journalen og sender den over.

Hos oss er praksis at vi returnerer journalen og ber om at legen faktisk svarer på spørsmålene som blir stilt i henvendelsen. 

Og da anmelder dere selvfølgelig legen for grove brudd på taushetsplikten, ikke sant? For den er meget streng for folk som jobber i helsevesenet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg vil forresten legge til at skolen ikke er lovpliktig til å informere om at de sender bekymringsmelding. Det er høyst anbefalt at de gjør det, men de bryter ikke loven om de ikke gjør det.

Det skaper selvsagt ikke bra samarbeidsvilkår, men det nytter ikke å klage på akkurat dette. 

Jo det nytter å klage. Flere som har fått medhold fra Statsforvalteren og Datatilsynet for brudd på taushetsplikten. Det er strenge regler for hva som utløser meldeplikten for ansatte i skole og barnehage. For alt annet skal man ha samtykke av foreldrene. 

Så opplever man dette burde man klage det inn. Så kanskje det blir slutt på disse overgrepene mot foreldre og barn. 

• Liker 4
Skrevet

Egentlig tror jeg det smarteste for TS er å legge følelsene litt til side og fokusere på mobbeproblematikken rundt sønnen, og hva BV kan hjelpe til med angående saken. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå baserer jeg meg på at det du skriver er sant!

Jeg ville seriøst vurdert å anmelde skolen for dette, for dere virker som gode foreldre.

Bare si at du var sykemeldt i en periode grunnet alvorlig sykdom i familien, å få innsyn i journalen din kan de bare drømme om med mindre du frivillig gir de journalen din.  BV kan sikkert prøve men de fleste fastleger vil nekte å utgi så privat info om sine pasienter, løsningen er ofte at de heller skriver en litt mer utfyllende legeærklering vedr det de lurer på, ofte i samråd med deg.

Det er langt mektigere instanser enn BV som ikke får innsyn i journaler, den eneste måten de kan oppnå dette når fastlege eller du motsetter deg det er via retten, noe som sjeldent skjer og de tar til takke med legeærklering.

Anonymkode: 5ef01...070

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå baserer jeg meg på at det du skriver er sant!

Jeg ville seriøst vurdert å anmelde skolen for dette, for dere virker som gode foreldre.

Bare si at du var sykemeldt i en periode grunnet alvorlig sykdom i familien, å få innsyn i journalen din kan de bare drømme om med mindre du frivillig gir de journalen din.  BV kan sikkert prøve men de fleste fastleger vil nekte å utgi så privat info om sine pasienter, løsningen er ofte at de heller skriver en litt mer utfyllende legeærklering vedr det de lurer på, ofte i samråd med deg.

Det er langt mektigere instanser enn BV som ikke får innsyn i journaler, den eneste måten de kan oppnå dette når fastlege eller du motsetter deg det er via retten, noe som sjeldent skjer og de tar til takke med legeærklering.

Anonymkode: 5ef01...070

Vi har bare hatt ett møte med barnevernet, og vi opplevde de som hyggelige folk. 
men jeg føler meg helt ødelagt. Jeg stoler ikke på noen. 

Anonymkode: dae2d...297

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jo det nytter å klage. Flere som har fått medhold fra Statsforvalteren og Datatilsynet for brudd på taushetsplikten. Det er strenge regler for hva som utløser meldeplikten for ansatte i skole og barnehage. For alt annet skal man ha samtykke av foreldrene. 

Så opplever man dette burde man klage det inn. Så kanskje det blir slutt på disse overgrepene mot foreldre og barn. 

Så glad jeg opprettet denne tråden, da det er mange her inne som har peiling. Jeg har ingen peiling. 
snakket med min venninne om dette i går, og hun sa at det er ingen på hele stedet vi bor på som har tenkt tanken på at vi kan bli meldt til bv. Alle her vet vi er gode omsorgsfulle foreldre. Vi bor på et lite sted, og det er gjennomsiktig her. 
Dagene mine nå er ok, men så har jeg dager der jeg blir sugd ned i et mørkt hull hvor jeg bare gråter og er redd. 
Jeg har ingenting å frykte, men jeg stoler ikke på noen og vet aldri hva de kan komme fram til. 
Tenker tanker som at: når bv kommer på hjemmebesøk må jeg gjemme de to ølboksene som har stått i kjøleskapet i over et år. Hva om de tror vi er alkoholikere ? 
Alt må vaske ned fra topp til tå tilfelle de finner et kattehår eller støv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og da anmelder dere selvfølgelig legen for grove brudd på taushetsplikten, ikke sant? For den er meget streng for folk som jobber i helsevesenet. 

Njæ. Vi informerer den som har fått informasjonen sin utlevert, så får de vurdere om de ønsker å foreta seg noe. Det er ikke alle som har lyst at det skal skje noe og som har et godt forhold til fastlegen til tross for denslags. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har blitt meldt til barnevernet da vårt barn ikke trives på skolen. 
vi har vært på en samtale. Neste uke skal de snakke med meg alene, far alene og barnet vårt. 
Vi er gode foreldre og har ingenting å skjule. Samtidig er dette en enorm påkjenning. Jeg er livredd de skal spørre meg om min helse, om sykmeldinger o.l 

Jeg var sykmeldt en periode i høst da barnet vårt sleit på skolen og jeg var sliten - jeg går selv i full jobb. 
Jeg var også sykmeldt i fjor vinter da jeg hadde indre uro grunnet min far ble alvorlig syk og det var jeg som fant han og reddet livet hans. 
mer livredd for at bv skal se på meg som  svak og dårlig omsorgsperson. Jeg har ingen erfaring med bv og dette skremmer meg veldig. 
Vi har søkt hjelp for barnet vårt og det går mye bedre nå. 
Jeg går med en konstant stress i kroppen og er ukonsentrert på jobb. Har lyst å snakke med lege om sykmelding pga hele situasjonen, men er redd bv kan bruke det mot meg hvis de finner ut at jeg er sykmeldt. 
det er knalltøft å være på jobb om dagen da dette henger som ei sky over meg. 
hva skal jeg gjøre her? 
kan jeg nekte bv innsyn av helseopplysninger hvis de spør? 
Det er ikke relevant for saken i det hele tatt. 

Barnevernet kan for mange virke skummelt! Men barnevernet er ikke der automatisk fordi foreldrene har gjort noe galt, eller fordi de mistenker noe negativt i hjemmet sånn sett. Barnevernet er, og skal i vert fall, være der for å verne barnet. De vil alltid, så langt det lar seg gjøre, la barnet være hjemme fordi det er det som er det beste for barnet - så fremt det ikke ligger noen åpenbar grunn til å ta barnet ut av hjemmet. I media skrikes det voldsomt mot barnevern og hvor forferdelige de er, og rett skal være rett - det er mange som ikke har noe i barnevernet å gjøre! Men ofte er det jo slik at barnevernet har taushetsplikt og ikke kan si noe i mot motparten som kaster ut dritt om BV uten grunn, og det skaper mer og mer skremsel mot at barnevernet er involvert. De har ekstremt dyktig kompetanse ift barn og skal være positivt for foreldre som har det fint i hjemmet, men jeg skjønner at du blir redd. Jeg synes oppriktig at du skal dele denne redselen og kreve svar på hva den konkrete årsaken til innblandelse er, det har de plikt til å si og de har ingen rettigheter til å ta barn uten skjellig grunn, så de er mest sannsynlig involvert for å hjelpe med barnet for barnets beste, ikke for å ta barnet for det er jo i mot all hensikt når barnet har det bra hos dere.

Anonymkode: 0f6f3...939

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så glad jeg opprettet denne tråden, da det er mange her inne som har peiling. Jeg har ingen peiling. 
snakket med min venninne om dette i går, og hun sa at det er ingen på hele stedet vi bor på som har tenkt tanken på at vi kan bli meldt til bv. Alle her vet vi er gode omsorgsfulle foreldre. Vi bor på et lite sted, og det er gjennomsiktig her. 
Dagene mine nå er ok, men så har jeg dager der jeg blir sugd ned i et mørkt hull hvor jeg bare gråter og er redd. 
Jeg har ingenting å frykte, men jeg stoler ikke på noen og vet aldri hva de kan komme fram til. 
Tenker tanker som at: når bv kommer på hjemmebesøk må jeg gjemme de to ølboksene som har stått i kjøleskapet i over et år. Hva om de tror vi er alkoholikere ? 
Alt må vaske ned fra topp til tå tilfelle de finner et kattehår eller støv.

BV bryr seg ikke om litt rot og at det er støv eller kattehår på gulvet eller i sofaen. Må ikke vaske hele huset/leiligheten fra topp til tå. Men jeg ville sørget for at det så greit ut før de kom på besøk liksom. Er det skikkelig, å da mener jeg ordentlig fælt, møkkete og skittent i huset så selvfølgelig reagerer de. Jeg hadde planlagt sånn at jeg rydda, støvsuget og sånt dagen før de kom. Det er jo bare vinn-vinn, da får du det fint og trivelig i hjemmet også:) hadde passet på å gjemt ølbokser egentlig, er jo ingen vits at de skal se det uansett for det har de ingenting med. 

Anonymkode: 23a22...976

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan går det nå TS? BV er pliktet til å sjekke ut alle bekymringer uansett hvor tåpelig det enn er. Det kan godt hende de velger å henlegge hele «saken» deres. Hvis de ikke velger å henlegge det så går de videre med hjelpetiltak som varer ca 3 måneder tror jeg eller noe sånt. Da blir det vel 12 samtaler til med de siden de som regel pleier å ha en i uka for å høre hvordan det går. Etter det så blir alt avslutta med mindre de ikke vil fortsette hjelpetiltak enda litt lenger, med samtaler kanskje hver 14. dag eller sjeldnere så det er ikke så ille. De tar ikke fra deg omsorgen kun fordi barnet ditt mistrives på skolen, eller andre ting som at du har slitt selv enten det er med rus eller hva enn det skulle være. Sier ikke du har det men det er mange ex rusmisbrukere som har omsorg for barna sine, til og med folk som går på metadon for å holde suget etter heroin i sjakk. Så da vet du det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men hvordan går det nå TS? BV er pliktet til å sjekke ut alle bekymringer uansett hvor tåpelig det enn er. Det kan godt hende de velger å henlegge hele «saken» deres. Hvis de ikke velger å henlegge det så går de videre med hjelpetiltak som varer ca 3 måneder tror jeg eller noe sånt. Da blir det vel 12 samtaler til med de siden de som regel pleier å ha en i uka for å høre hvordan det går. Etter det så blir alt avslutta med mindre de ikke vil fortsette hjelpetiltak enda litt lenger, med samtaler kanskje hver 14. dag eller sjeldnere så det er ikke så ille. De tar ikke fra deg omsorgen kun fordi barnet ditt mistrives på skolen, eller andre ting som at du har slitt selv enten det er med rus eller hva enn det skulle være. Sier ikke du har det men det er mange ex rusmisbrukere som har omsorg for barna sine, til og med folk som går på metadon for å holde suget etter heroin i sjakk. Så da vet du det. 

De sa de hadde 3 mnd på seg til å undersøke denne saken. 
vi hadde en samtale for 1 mnd siden. De skal ringe oss til uka og avtale videre undersøkelse. 
med skal ha en samtale med barnet, en med meg og en med far pluss et hjemmebesøk. 
Vi har ingenting å skjule på noen som helst måte. Vi er gode foreldre. 
Men jeg er redd da jeg ikke har noe erfaring om bv annet enn det som kommer fram i media, og det e ikke alltid like bra. 
Ingen familier er perfekte, og hvis de finner en feil her i huset, er jeg redd de skal henge seg opp i det. 
Har vi nok sunn mat i kjøleskapet? Har vi reint nok gulv? 
har vi stort nok hus? Vi har et hus på 140 kvm. Har barna store nok soverom? 
Er mest redd for at mitt stress rundt dette vil bli så synlig at de ser på meg som et vrak av menneske. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen familier er perfekte, og hvis de finner en feil her i huset, er jeg redd de skal henge seg opp i det. 
Har vi nok sunn mat i kjøleskapet? Har vi reint nok gulv? 
har vi stort nok hus? Vi har et hus på 140 kvm. Har barna store nok soverom? 
Er mest redd for at mitt stress rundt dette vil bli så synlig at de ser på meg som et vrak av menneske. 

Med mindre det er en konkret bekymring som omhandler hygiene e.l., så handler hjemmebesøk om å se barn og foreldre sammen på en mest mulig naturlig arena. Ikke om å vurdere verken normalt renhold eller innholdet i noens kjøleskap. Jeg tror jeg har sett i kjøleskap 2-3 ganger i min karriere, og da har det vært håndfaste bekymringer knyttet til barn som rent faktisk ikke fikk nok mat. 

Det er ikke noe man bekymrer seg for om folk bor relativt trangt eller barn deler rom. 

Barneverntjenesten er vant med at en del foreldre synes det å ha kontakt med barnevernet er så belastende at det går ut over mye annet i undersøkelsesperioden. Det er fint om du er åpen om det, så skjønner man hva det dreier seg om. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Kaneel skrev (21 timer siden):

Om du sier det og ikke skriver under på de kan hente ut opplysninger fra fadtlegen din er et skjema med spm ikke journalen vil de bli kjempe mistenksom og kreve it bak din rygg og da kan de kreve hele journalen din så anbefaler deg å signere på den og ta kontakt med fadtlegen din og lese opp bekymringsmeldinger til han henne og si hva du er bekymret for og be om å få lese det fastlegen sender ut. Før det blir sendt 

Faen for et overformynderi! Hvorfor ikke bare bytte fastlege ASAP og ikke be den forrige om å videresende journalen? 

Anonymkode: 22a1f...a62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Med mindre det er en konkret bekymring som omhandler hygiene e.l., så handler hjemmebesøk om å se barn og foreldre sammen på en mest mulig naturlig arena. Ikke om å vurdere verken normalt renhold eller innholdet i noens kjøleskap. Jeg tror jeg har sett i kjøleskap 2-3 ganger i min karriere, og da har det vært håndfaste bekymringer knyttet til barn som rent faktisk ikke fikk nok mat. 

Det er ikke noe man bekymrer seg for om folk bor relativt trangt eller barn deler rom. 

Barneverntjenesten er vant med at en del foreldre synes det å ha kontakt med barnevernet er så belastende at det går ut over mye annet i undersøkelsesperioden. Det er fint om du er åpen om det, så skjønner man hva det dreier seg om. 

Jeg vil tro de som jobber i bv ikke tenker over dette, men vi som blir meldt vil oppleve dette som en traume. 
Jeg har en jobb der jeg kan melde til bv og har myndighet og makt til det som fagperson. Men en skal vite hva en skriver i en melding og om det er saklig og redelig, lovlig og etter boka. Juridisk sett. 
Hvis en sak går til retten må melder utdype hva han/ henne har skrevet, og hvorfor. Så det å sende en slik melding kan også få konsekvenser for melder. 
Det foregår så mye feil og uvitenhet. 
Hvis jeg skriver et avvik på min jobb skal det være saklig, ryddig og konkret. Alt skal være med. Dette for å ha mitt på det tørre juridisk sett. 
Når folk hevn melder burde dette fått konsekvenser. Gjør det det? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke brudd på taushetsplikt å melde barnevernet uten å informere foreldrene om dette først. 

Jeg skrev ingenting om meldeplikten. Bare at de ikke må informere foreldrene om bekymringsmelding før de sender det. 

Veldig seig misforståelse dette. Men det er som sagt veldig anbefalt å spille med åpne kort

AnonymBruker
Skrevet
Apis skrev (5 timer siden):

Egentlig tror jeg det smarteste for TS er å legge følelsene litt til side og fokusere på mobbeproblematikken rundt sønnen, og hva BV kan hjelpe til med angående saken. 

Helt enig. Og roe seg helt ned, og slutte å opprette flere tråder om dette her. Det er minst 2. tråd fra TS med samme innhold som den forrige, og det er ikke lenge siden den var aktiv. 

Anonymkode: a032b...514

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...