AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #1 Del Skrevet 7. januar 2022 Jeg har en kjæreste som kommer på besøk fra utlandet. Hun har en stor drøm om å lære seg å kjøre bil, og jeg tenkte det hadde vært gøy å lære henne det grunnleggende når hun kommer på besøk. Jeg tenkte kun på en tom parkeringsplass, uten andre biler eller mennesker. Altså starte bilen, gire maks opp til 2 gir, stoppe, svinge, helt grunnleggende greie. Jeg er 32,hatt lappen i 8 år. Hun er 28 og har ikke noe grunnkurs fra der hun kommer fra. Statens vegvesen sier at de over 25 ikke trenger trafikalt grunnkurs for å øvelseskjøre, men de må ha førstehjelp og mørkekjøring før de kjører opp. Spørsmålet er da, gjelder dette for turister også? Eller kan vi risikere å få bot for å knote litt på en parkeringsplass? Anonymkode: abdf8...238 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #2 Del Skrevet 7. januar 2022 Du bør undersøke hos statens vegvesen! Jeg er ganske så sikker på at det kun gjelder for folk som er bosatte i Norge! Dessuten, alle MÅ ha mørkekjøring og førstehjelp før man kan starte å øvelseskjøre selv om man er over 25år! Anonymkode: c6870...46e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #3 Del Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du bør undersøke hos statens vegvesen! Jeg er ganske så sikker på at det kun gjelder for folk som er bosatte i Norge! Dessuten, alle MÅ ha mørkekjøring og førstehjelp før man kan starte å øvelseskjøre selv om man er over 25år! Anonymkode: c6870...46e Det uthevede er feil. Anonymkode: 8cf52...edc 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #4 Del Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det uthevede er feil. Anonymkode: 8cf52...edc Javel, nye regler fra i år av da? Anonymkode: c6870...46e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #5 Del Skrevet 7. januar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Javel, nye regler fra i år av da? Anonymkode: c6870...46e Tok lappen for 15 år siden, var samme da. Anonymkode: 7de11...617 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #6 Del Skrevet 7. januar 2022 Sitat Er du over 25 år? Er du over 25 år, er du fritatt fra deler av trafikalt grunnkurs. Dette innebærer at du kan øvelseskjøre uten å ha kurset. https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/ovelseskjoring/ Anonymkode: c6870...46e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #7 Del Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tok lappen for 15 år siden, var samme da. Anonymkode: 7de11...617 Jeg tok lappen I fjornog måtte ta mørkekjøring til tross for at jeg var 32år på tidspunktet! Anonymkode: c6870...46e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #8 Del Skrevet 7. januar 2022 Som turist/utlending er man fritatt lover og regler i det landet man besøker Anonymkode: f4661...51a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #9 Del Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tok lappen I fjornog måtte ta mørkekjøring til tross for at jeg var 32år på tidspunktet! Anonymkode: c6870...46e Ja, for lappen. Men ikke for øvelseskjøring. Anonymkode: 48ca3...d0a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #10 Del Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Som turist/utlending er man fritatt lover og regler i det landet man besøker Anonymkode: f4661...51a Nei. Anonymkode: 61f4e...d0a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #11 Del Skrevet 7. januar 2022 Så lenge man følger lover og regler i Norge så gjør man ikke noe galt. Det vil si at siden hun er 28 så kan hun øvelseskjøre i Norge uten trafikalt grunnkurs siden hun er over 25 år. Husk å bruk L bak og ekstra speil Her fant jeg litt info: Hvis du ønsker å øvelseskjøre i utlandet, må du sjekke og følge reglene som gjelder for øvelseskjøring i det landet. Reglene om øvelseskjøring er ulike i alle land. For å øvelseskjøre f.eks. i Sverige må dens som er med deg (ledsageren) ha gjennomgått en spesiell opplæring og registrert seg hos myndighetene. I Danmark er det enda strengere, og forbudt å øvelseskjøre privat. Kan fortelle at det var på nyhetene en gang at et norsk par øvelseskjørte i Spania mens de var på ferie, de ble oppdaget. Husker ikke helt om de fikk bot eller noe men øvelseskjøring privat er ikke lov i Spania. Anonymkode: d9c6a...557 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #12 Del Skrevet 8. januar 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tok lappen I fjornog måtte ta mørkekjøring til tross for at jeg var 32år på tidspunktet! Anonymkode: c6870...46e Ja du må ha mørkekjøring for å ta sertifikat, men ikke for å øvelseskjøre Anonymkode: a642c...f30 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #13 Del Skrevet 8. januar 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Som turist/utlending er man fritatt lover og regler i det landet man besøker Anonymkode: f4661...51a Hva? Nei det er man da ikke Anonymkode: a642c...f30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #14 Del Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Javel, nye regler fra i år av da? Anonymkode: c6870...46e Nei, på ingen måte. Man må ikke ha mørkekjøring og førstehjelp for å øvelseskjøre når man er over 25, men for å kjøre opp. Intet nytt der. Anonymkode: 8cf52...edc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #15 Del Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Så lenge man følger lover og regler i Norge så gjør man ikke noe galt. Det vil si at siden hun er 28 så kan hun øvelseskjøre i Norge uten trafikalt grunnkurs siden hun er over 25 år. Husk å bruk L bak og ekstra speil Her fant jeg litt info: Hvis du ønsker å øvelseskjøre i utlandet, må du sjekke og følge reglene som gjelder for øvelseskjøring i det landet. Reglene om øvelseskjøring er ulike i alle land. For å øvelseskjøre f.eks. i Sverige må dens som er med deg (ledsageren) ha gjennomgått en spesiell opplæring og registrert seg hos myndighetene. I Danmark er det enda strengere, og forbudt å øvelseskjøre privat. Kan fortelle at det var på nyhetene en gang at et norsk par øvelseskjørte i Spania mens de var på ferie, de ble oppdaget. Husker ikke helt om de fikk bot eller noe men øvelseskjøring privat er ikke lov i Spania. Anonymkode: d9c6a...557 Takk, vi skal som sagt ikke kjøre i trafikken, er mer litt for at hun skal få opplevelsen av å kjøre og noe hyggelig vi kan gjøre. Angående mørkekjøring så mente jeg som andre påpeker at du ikke trenger det for øvelseskjøring, men du må ha det for å ta lappen i Norge. Hun skal åpenbart ikke ta førerkort her 😊 Anonymkode: abdf8...238 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #16 Del Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hva? Nei det er man da ikke Anonymkode: a642c...f30 Ironisk , følte ts resonerte seg fram til at Norges lover ikke gjelder for turister Anonymkode: f4661...51a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinner Skrevet 8. januar 2022 #17 Del Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Som turist/utlending er man fritatt lover og regler i det landet man besøker Anonymkode: f4661...51a Lykke til i Nord Korea, Singapore, Saudi m.m.fl. med den troen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #18 Del Skrevet 9. januar 2022 Nei, kompisen din kan ikke øvelseskjøre i Norge. Anonymkode: 0a869...91b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #19 Del Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 8.1.2022 den 19.53): Ironisk , følte ts resonerte seg fram til at Norges lover ikke gjelder for turister Anonymkode: f4661...51a Hvor har jeg skrevet det? Ts Anonymkode: abdf8...238 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #20 Del Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nei, kompisen din kan ikke øvelseskjøre i Norge. Anonymkode: 0a869...91b Hvorfor kan hun ikke det? Anonymkode: abdf8...238 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå