Gå til innhold

Hvorfor skaffer folk seg dyr som har det vondt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette lurer jeg oppriktig på. Jeg forstår det ikke. 

Du ønsker deg et kjæledyr fordi du ønsker deg et dyr som skal gi deg glede og å bli glad i. Hvorfor skaffer du deg da et dyr som har potensiale til å ha det vondt? Ingen vil jo at de man er glad i skal ha det vondt, så hvorfor velger du det? 

Det er et paradoks. Om du ikke liker dyr, så skjønner jeg at man kanskje ikke er opptatt av dyrevelferd, men du er jo åpenbart glad i dyr når du velger å skaffe deg et? 

Du kjøper deg en mops, en cavalier eller en scottish fold katt. Også betaler du høye veterinær utgifter og dyre forsikringer pga helseplager og dette gjør du fordi du er glad i dyret. Men hvorfor kjøpte du da en rase som ikke har det bra? 

Er det fordi dyrene bare "er sånn"? At mopser snorker har vi vent oss til,og mopsen kan jo ikke si ifra, men den er tilsynelatende glad, og da er det greit? eller en scottish fold som har en brett på øret, og det særpreget er bare et sjarmerende trekk? 

Er det fordi at du ønsker deg akkurat det dyret så mye at du velger å lukke øynene? Eller er det uvitenhet, at folk ikke er klar over at dyrene slett ikke skal være sånn ?Eller forsvarer du det med at det er bedre at du kjøper et dyr fra det kullet, fordi dyret er jo allerede født, og da er det best at den havner hos deg, fordi du vil gi den et godt liv? 

Denne dobbeltheten forvirrer meg. Folk vil bare det beste for kjæledyrene sine, men de er samtidig  med på å støtte systematisk dyremishandling. 

Noen som har noen tanker, innspill eller erfaringer? 

Anonymkode: a82cf...547

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er en kombinasjon av uvitenhet og at utseende trumfer.

Folk syns kanskje disse rasene er så søte, at de velger å skaffe seg en slik en, på tross av at de vet det ikke er bra. Men jeg tror en del kanskje ikke helt forstår hvor ille det faktisk kan bli. De har sikkert hørt at noen av rasene har helseproblemer, uten å faktisk forstå hvor store plager det kan være, og uten å forstå hvor mye det innebærer. 

Jeg kjenner også en som fikk en av disse berømte rasene i gave. Hun ble jo helt sjokkert, men valpen var allerede kjøpt og levert, så det var ikke så mye å gjøre (oppdretter ville heller ikke ha den tilbake). Den ble tatt godt vare på, og gjennomgikk operasjon for å bedre helseutfordringene den hadde (og utenom dette var det heldigvis et friskt individ), men min venninne ville aldri valgt en slik rase selv. 

Anonymkode: 70edb...cc6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har et innspill, og det er å si at jeg er 100% enig med deg. Jeg begriper heller ikke at folk faktisk kjøper de dyrene med sånne helseutfordringer. Det går ikke an å ikke vite eller forstå, for man undersøker sånt før man kjøper et dyr. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at utseende trumfer fornuften til mange. Ei i familien min startet i 2021 oppdrett av cavalier, noe som for meg er hårreisende da de står på listen over raser som er avlet nesten ihjel. At det foregår oppdretterkurs for disse rasene er helt uforståelig. Vedkommede nekter også for at rasen er syk, og hevder at rasen ikke er kortsnutet selv om "mange påstår dette". De boikotter Norwegian som nekter kortsnutede raser ombord på flyene sine. 

En dansk influenser jeg følger kjøpte seg nylig en mops, for at datteren på 7 ønsket seg en. De fikk mange advarsler om at rasen er syk, men valgte å ikke høre fordi den var såååå søøøøøt. Vel, valpen ble nylig avlivet da den faktisk var alvorlig syk, men influenseren vil ikke ha kritikk på valg av rase 😖

Anonymkode: 090dc...a26

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde først lyst på schafer. (German Shepherd) Men de har rygg problemer etter feil arv. Så droppa det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vanskelig å forstå. Jeg kjøpte katt i fjor, og var faktisk ikke klar over problemene med Scottish Fold. Samboer (ikke norsk) syntes de var utrolig fine, så da begynte vi å lese oss opp på den rasen. Det ble ganske raskt klart for oss at det ikke var et alternativ 😅 

Ellers vokste jeg opp med Cavalier, den ble kjøpt på 90-tallet. Vi hadde en bok om forskjellige raser, det sto der at den var noe utsatt for øre- og hjerteproblemer, men det hørtes ikke så alvorlig ut det som var skrevet der.

Anonymkode: d7564...c5b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fortalte ei venninne om problemene Scottish Fold katter har, men hun syns de er søte så fikk seg en likevel... Jeg forstår det ikke.

Anonymkode: e477f...da4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, tenkt på det mange ganger selv. 

Når du skaffer deg et dyr, antar jeg at du er glad i dyr. Men du støtter dyremishandling. Hvordan kan du si at du er glad i dyr da? Det gir ikke mening. Mennesker er rare. 

https://www.basingstokegazette.co.uk/news/19805936.top-10-dog-breeds-2021-revealed/

Fransk bulldog er den tredje mest populære rasen i England. Det er 2,4 millioner av dem i landet, ifølge artikkelen. Folk støtter dyremishandling samtidig som de er glade i dyret sitt. Er det en kollektiv tankegang? Det er greit fordi så mange andre gjør det samme? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna rasehunder. Til og med sjæferhund er ødelagt av disse flinke oppdretterne med sin "ekspertise" på avl. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste man kan gjøre når man har lyst på nye kjæledyr er å søke opp rasen man tenker å anskaffe seg og spesifikt søke etter sykdommer som er vanlige for den rasen.

 

Jeg og sambo tenker på å skaffe oss hund, men sliter som søren for å finne en mellomstor/liten hunderase med lite sykdommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det er uvitenhet, men jeg har lurt på det samme som deg.

De jeg kjenner som har skaffet seg slike hunder er generelt sett ikke av de skarpeste knivene i skuffen. Jeg tror nok de er oppriktig glade i dyrene sine, men de er litt korttenkte, og går nok mer på utseende eller helse.

Når det gjelder schæfer så er jeg enig i at de også er avlet syke. Men man kan se etter bruksschæfer. De er avlet med rettere rygg, og er sunnere mentalt enn utstillingsschæfere. 

Anonymkode: 23dbe...01d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si du er glad i dyr, men kjøpe f.eks engelsk bulldog er like feil som å si at du er glad i dyr, men spise kjøtt eller drikke melk. Du er ikke glad i dyr da. Du støtter i begge scenarioene her dyremishandling😶 i det ene eksempelet får dyret knapt puste og de er utsatt for en liste like langt som et vondt år av sykdommer. Spiser du kjøtt så støtter du dyr som blir gassa ihjel, slått ihjel, kutta strupen på levende, kokt i hjel, fratatt barna sine gang etter gang og lista går videre.

Jeg tror folk bare ikke tenker. De ser en flattryna bikkje som puster som om den skulle løpt maraton, når den egentlig bare ligger i sofaen og tenker: så søt den er! Jeg vil og ha en sånn!» Litt sånn: «jeg elsker dyr! Jeg vil ha en skinkepizza😄

Anonymkode: 6bb9e...1fd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg tror også at utseende trumfer fornuften til mange. Ei i familien min startet i 2021 oppdrett av cavalier, noe som for meg er hårreisende da de står på listen over raser som er avlet nesten ihjel. At det foregår oppdretterkurs for disse rasene er helt uforståelig. Vedkommede nekter også for at rasen er syk, og hevder at rasen ikke er kortsnutet selv om "mange påstår dette". De boikotter Norwegian som nekter kortsnutede raser ombord på flyene sine. 

En dansk influenser jeg følger kjøpte seg nylig en mops, for at datteren på 7 ønsket seg en. De fikk mange advarsler om at rasen er syk, men valgte å ikke høre fordi den var såååå søøøøøt. Vel, valpen ble nylig avlivet da den faktisk var alvorlig syk, men influenseren vil ikke ha kritikk på valg av rase 😖

Anonymkode: 090dc...a26

 

En cavalier med syringomyelia, en sykdom som er veldig utbredt hos den rasen. Du ser at den stakkars hunden befinner seg i smertehelvette. Grusomt. 

Anonymkode: a82cf...547

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror mye handlet om uvitenhet. Jeg holdt på å kjøpe en Fransk Bulldog en gang i tiden. Var fullstendig forelsket i rasen. Så leste jeg meg opp på den, snakket med noen veterinærer og lignende. Det ble ingen Fransk Bulldog på meg. Helt enig med deg TS.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker rasen Berner Sennen, og synes denne rasen er verdens fineste.. Men på grunn av helseutfordringene hadde jeg aldri villet skaffet en. Tenk å skaffe seg noe du vet mest sannsynlig vil dø etter 6-8 år av kreft/ andre sykdommer 💔

Anonymkode: 580e0...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

 

En cavalier med syringomyelia, en sykdom som er veldig utbredt hos den rasen. Du ser at den stakkars hunden befinner seg i smertehelvette. Grusomt. 

Anonymkode: a82cf...547

Huff, vondt å se :( Stakkars liten.

Anonymkode: e477f...da4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Å si du er glad i dyr, men kjøpe f.eks engelsk bulldog er like feil som å si at du er glad i dyr, men spise kjøtt eller drikke melk. Du er ikke glad i dyr da. Du støtter i begge scenarioene her dyremishandling😶 i det ene eksempelet får dyret knapt puste og de er utsatt for en liste like langt som et vondt år av sykdommer. Spiser du kjøtt så støtter du dyr som blir gassa ihjel, slått ihjel, kutta strupen på levende, kokt i hjel, fratatt barna sine gang etter gang og lista går videre.

Jeg tror folk bare ikke tenker. De ser en flattryna bikkje som puster som om den skulle løpt maraton, når den egentlig bare ligger i sofaen og tenker: så søt den er! Jeg vil og ha en sånn!» Litt sånn: «jeg elsker dyr! Jeg vil ha en skinkepizza😄

Anonymkode: 6bb9e...1fd

Veldig riktig.. men man er langt mer glad i å rette pekefinger på andre så dermed er det veldig fint å skrive poster om andre som tydeligvis ikke kan like dyr fordi de velger feil katt/hund mens man selv sitter der med skinkebrødskiva og melkeglasset. Få som er ordentlig glade i dyr, men at mange kan synes de er søte er det jo. Så nøyaktig samme grunnen til at folk velger raser som ser søte ut. 

Anonymkode: 15913...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å si du er glad i dyr, men kjøpe f.eks engelsk bulldog er like feil som å si at du er glad i dyr, men spise kjøtt eller drikke melk. Du er ikke glad i dyr da. Du støtter i begge scenarioene her dyremishandling😶 i det ene eksempelet får dyret knapt puste og de er utsatt for en liste like langt som et vondt år av sykdommer. Spiser du kjøtt så støtter du dyr som blir gassa ihjel, slått ihjel, kutta strupen på levende, kokt i hjel, fratatt barna sine gang etter gang og lista går videre.

a😄

Anonymkode: 6bb9e...1fd

Men det kan jeg heller forstå, selv om det er akkurat like tragisk. 

For mange er kyr, griser og høns først og fremst mat. De har ikke det samme emosjonelle forholdet til dem, som med kjæledyrene sine. 

Anonymkode: a82cf...547

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

 

En cavalier med syringomyelia, en sykdom som er veldig utbredt hos den rasen. Du ser at den stakkars hunden befinner seg i smertehelvette. Grusomt. 

Anonymkode: a82cf...547

Herregud, måtte stoppe å se med en gang dem begynte å pipe 😭💔 Vi fortjener virkelig ikke hunder...

Anonymkode: 580e0...eae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det kan jeg heller forstå, selv om det er akkurat like tragisk. 

For mange er kyr, griser og høns først og fremst mat. De har ikke det samme emosjonelle forholdet til dem, som med kjæledyrene sine. 

Anonymkode: a82cf...547

Mens dyr som gris er smartere og har større emosjonell forståelse (EQ) enn hunder. Tenk om vi hadde behandlet hunder slik vi behandler griser. Da hadde det blitt tilstander da. Men siden vi vil ha billig ribbe og bacon er det helt greit at de lider som bare det. Regner med at svært få egentlig er så glade i dyr når det må gå ut over pølsa på statoil.

Bryter loven med vitende og vilje – Dokumentar (nrk.no)

Anonymkode: 15913...dba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...