Gå til innhold

Hvorfor skaffer folk seg dyr som har det vondt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katten.2.0 skrev (12 minutter siden):

Men faen da. Jaja...

De krever for mye mosjon (samt høyere medført risiko enn rasen jeg har) så ville ikke vært et genuint alternativ uansett. Men alltid kjipt når mennesker rævkjøres dyr. 

Ja, det er tragisk...😔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Teppe skrev (2 timer siden):

 Og at "morsinstinktet" til disse folka overstyrer fornuften.

Interessant! Og jeg føler meg faktisk litt truffet der🙈

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 Jeg skjønner at vi har litt forskjellige ståsteder. Den kommentaren om at du tok en råsjangs når du skaffet deg en, var kanskje ikke helt riktig. Hvis det er sånn at noen oppdrettere klarer å avle frem valper som er helt friske, sånn som du sier din er. Jeg har aldri møtt en engelsk bulldog som ikke har en eller annen helseplage, men hvis du har en lykkelig og frisk bulldog, så skjønner jeg godt at du ikke ønsker totalforbud mot rasen. 

Men kan en engelsk bulldog være helt fri fra vondtene en unormalt kort snute, bein og ansikt medfører?  Jeg snakket med en veterinær om dette, og hun mente nei, det er ikke mulig.  Derfor mener jeg at all oppdrett av dyr som har fått disse ekstreme trekkene mennesker har avlet frem, er uetisk. 

Anonymkode: a82cf...547

Tror nok vi egentlig er ganske enige. At lidende dyr ikke kan aksepteres, at noe må bli gjort, og at det ikke er moralsk moralsk å støtte oppdrett av syke hunder. 
Så har vi kanskje forskjellig mening om hva som er veien til målet. (Og min mening er jo sikkert farget av min kjærlighet til disse to hundene jeg har/har hatt)

Nå kan selvsagt ikke engang de beste bulldog-oppdrettere garantere at alle hundene er helt friske, men det han heller ingen andre raser, eller mennesker for den saks skyld. Men man kan slutte å avle på de rasetypiske (og menneske skapte) problemene.

Ditt siste avsnitt er interessant. Det vet jo jeg faktisk ikke… Hunden jeg har nå har veldig fin pust, er veldig aktiv og viser ingen tegn til plager. Men han har jo riktig nok kort snute og bred skalle, så det kan jo tenkes å være noen «vondter» han ikke gir uttrykk for. Det er ikke noe som hemmer ham i hverdagen, men jeg kan jo ikke utelukke det heller…

 

Anonymkode: b964a...32e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

 

En cavalier med syringomyelia, en sykdom som er veldig utbredt hos den rasen. Du ser at den stakkars hunden befinner seg i smertehelvette. Grusomt. 

Anonymkode: a82cf...547

 

Ser denne brukeren legger ut mange videoer om det samme. Hvorfor gjør han/hun ikke noe? Får ikke hunden hjelp? 

Anonymkode: c1ace...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status. Folk driter stort sett i om dyr lider så lenge de har trendhunden eller katten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Interessant! Og jeg føler meg faktisk litt truffet der🙈

Tror nok vi egentlig er ganske enige. At lidende dyr ikke kan aksepteres, at noe må bli gjort, og at det ikke er moralsk moralsk å støtte oppdrett av syke hunder. 
Så har vi kanskje forskjellig mening om hva som er veien til målet. (Og min mening er jo sikkert farget av min kjærlighet til disse to hundene jeg har/har hatt)

Nå kan selvsagt ikke engang de beste bulldog-oppdrettere garantere at alle hundene er helt friske, men det han heller ingen andre raser, eller mennesker for den saks skyld. Men man kan slutte å avle på de rasetypiske (og menneske skapte) problemene.

Ditt siste avsnitt er interessant. Det vet jo jeg faktisk ikke… Hunden jeg har nå har veldig fin pust, er veldig aktiv og viser ingen tegn til plager. Men han har jo riktig nok kort snute og bred skalle, så det kan jo tenkes å være noen «vondter» han ikke gir uttrykk for. Det er ikke noe som hemmer ham i hverdagen, men jeg kan jo ikke utelukke det heller…

 

Anonymkode: b964a...32e

Vi er nok enige ja, med litt forskjellige perspektiv. Du virker som en oppegående og reflektert person :) i like you! Hvem du nå er.. 

Anonymkode: a82cf...547

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bålkaffe skrev (På 5.1.2022 den 11.05):

Det beste man kan gjøre når man har lyst på nye kjæledyr er å søke opp rasen man tenker å anskaffe seg og spesifikt søke etter sykdommer som er vanlige for den rasen.

 

Jeg og sambo tenker på å skaffe oss hund, men sliter som søren for å finne en mellomstor/liten hunderase med lite sykdommer...

Kooiker?

Anonymkode: c43b2...88a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker også på folk som skaffer seg reptiler som kjæledyr, har hatt 3 skilpadder hos oss siden i fjor høst. Alle fra hjem hvor skilpaddene hadde alt for lite akvarium, feilernæring etc. 

Enten det gjelder hund, katt eller reptil, altfor mange folk velger dyr basert på utseende, og ikke behov og helse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De norske rasene er gjennomgående friske hunder dersom man sammenlikner dem med andre raser. Dette er for det meste jakthunder men også veldig gode familiehunder med mye personlighet og veldig glade i å gå tur. Vi har ikke trent vår på jakt men som familevenn og turvenn., den kommer på innkalling, går fot når jeg ønsker den skal det (På korte turer er det lukter som er i fokus).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.1.2022 den 10.12):

Er det fordi dyrene bare "er sånn"? At mopser snorker har vi vent oss til,og mopsen kan jo ikke si ifra, men den er tilsynelatende glad, og da er det greit? eller en scottish fold som har en brett på øret, og det særpreget er bare et sjarmerende trekk?

Anonymkode: a82cf...547

 

Hva har øret på hunden min med dyremishandling å gjøre? 😳😳

For å si det med dine egne ord: Dette forstår jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

martine96 skrev (1 time siden):

 

Hva har øret på hunden min med dyremishandling å gjøre? 😳😳

For å si det med dine egne ord: Dette forstår jeg ikke..

Ja, tydelig at du ikke forstår helt... Ingen har nevnt hundeører. 

Scottish fold (katter) har brettede ører fordi de er avlet med en genfeil som går ut over bruskproduksjonen. Det kan skape en rekke problemer for dyrene, og er særdeles uetisk. Det avles helt bevisst på skadede dyr fordi utseendet er "kult". DET er dyremishandling. 

Anonymkode: f9349...2aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...