Gå til innhold

Hvorfor skaffer folk seg dyr som har det vondt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skiftenøkkel skrev (21 minutter siden):

Styr unna rasehunder. Til og med sjæferhund er ødelagt av disse flinke oppdretterne med sin "ekspertise" på avl. 

Det er raser der ute som har relativt god helse. Med en seriøs oppdretter her også foreldre til vaplene og hunder lengre bak i linjene sjekket for rasetypiske arvelige sykdommer. Med blandingshunder er det sjeldent screenet for arvelige sykdommer. Når det kommer til schæferne er dsv mange, mange linjer blitt avlet til sykdom. Har sett schæfere fra linjer i Europa hvor den negative utviklingen er snudd og de er rak i ryggen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veldig riktig.. men man er langt mer glad i å rette pekefinger på andre så dermed er det veldig fint å skrive poster om andre som tydeligvis ikke kan like dyr fordi de velger feil katt/hund mens man selv sitter der med skinkebrødskiva og melkeglasset. Få som er ordentlig glade i dyr, men at mange kan synes de er søte er det jo. Så nøyaktig samme grunnen til at folk velger raser som ser søte ut. 

Anonymkode: 15913...dba

Men generell dyrevelferd rundt alle dyr er et annet tema. Fordi veldig mange som spiser kjøtt bryr seg ikke om dyret som kjøttet kommer fra. Men folk flest bryr seg om kjæledyret sitt. 

Anonymkode: a82cf...547

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet helt enig. At det ikke er etisk eller moralsk forsvarlig å kjøpe disse rasene. 

Men likevel har jeg har selv hatt to engelske bulldogger. Kan prøve å forklare min side av det.

Første gang jeg kjøpte var det uvitenhet og jeg var ung.. Jeg digget utseende, leste meg opp det jeg kunne (online informasjon var ikke like tilgjengelig da) og fant ut at rasens lynne og egenskaper ville passe meg perfekt. Så klart lese jeg at det fantes noen utfordringer, men jeg fikk ikke inntrykk av at dette var veldig alvorlig. Det ble fremstilt tilsvarende som alle andre raser sine typiske problemer. 

Denne hunden var virkelig helt fantastisk, men hadde en del problemer dessverre. Han var igjennom flere operasjoner, og tid tider hadde han det nok ikke så godt.  Jeg sa da at jeg aldri skulle ha bulldog igjen.  
 

Når vi skulle ha ny hund mange år senere vurderte vi først mange andre raser. Men vi fant ingen raser som passet oss og vår familie så godt som en EB. Det handlet altså ikke om utseende, men lynne, personlighet og karakter. Der er virkelig bulldoggen helt fantastisk. Vi undersøkte nå nøye og fant ut at det var ekstremt stor forskjell på seriøse og useriøse oppdrettere. De seriøse hadde kommet langt med å avle frem friskere dyr. Vi fant en veldig god oppdretter og kjøpte en flott valp. Denne hunden er nå 6 år, frisk som en fisk, svært aktiv, sliter ikke med pust eller snork, er BOAS testet med topp resultat, ingen problemer med leddene, ingen allergi eller hudproblemer. Denne hunden kan jeg med hånden på hjerte si at lever et godt liv. 
 Jeg kan likevel ikke forsvare at det er riktig å kjøpe EB, da det finnes så mye dårlig der ute. Så jeg ville aldri ha anbefalt noen andre å kjøpe rasen. Men hos oss vant hjertet over hodet den gang.

 

Anonymkode: b964a...32e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men det kan jeg heller forstå, selv om det er akkurat like tragisk. 

For mange er kyr, griser og høns først og fremst mat. De har ikke det samme emosjonelle forholdet til dem, som med kjæledyrene sine. 

Anonymkode: a82cf...547

Selvsagt. Det er mye lettere å forstå at mopsen har det jævlig enn grisen. For mopsen ser du, og du hører den veldig godt. Kotelettene dine har ikke et fjes, den er ikke fylt med panikk og den skriker ikke. Det gjorde derimot dyret bak den koteletten. Men det blir ikke kjøperens utsatt for. Dermed er det lett å ikke tenke over det. Forstår den, men det er like dobbeltmoralsk allikevel. 

Anonymkode: 6bb9e...1fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvsagt. Det er mye lettere å forstå at mopsen har det jævlig enn grisen. For mopsen ser du, og du hører den veldig godt. Kotelettene dine har ikke et fjes, den er ikke fylt med panikk og den skriker ikke. Det gjorde derimot dyret bak den koteletten. Men det blir ikke kjøperens utsatt for. Dermed er det lett å ikke tenke over det. Forstår den, men det er like dobbeltmoralsk allikevel. 

Anonymkode: 6bb9e...1fd

Ikke nødvendigvis dobbeltmoralsk. Jeg antar at mange ikke bryr seg om dyr, og da er det jo helt uproblematisk å støtte dyremishandling fordi du er glad i kjøtt Det er ikke dobbeltmoralsk, heller uetisk. 

Å skaffe seg et kjæledyr du er glad i og vil skal ha det bra, samtidig som du aksepterer at dyret har vært utsatt for dyremishandling, er dobbeltmoralsk, og det er det jeg ønsket å diskutere i denne tråden. 

Anonymkode: a82cf...547

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honeywell skrev (1 time siden):

Hadde først lyst på schafer. (German Shepherd) Men de har rygg problemer etter feil arv. Så droppa det. 

German Shepherd trenger ikke ha det, man har de siste årene hatt stort fokus på hvordan disse avles og finner du en god oppdretter får du en god hund av denne rasen i dag. Det samme med belgiske fårehunder, en periode for 10 års tid siden var det litt Texsas i oppdrett på disse, dette er nå heldigvis endret. Det er færre oppdrettere, flere seriøse og bedre linjer om man gjør litt research. 

Desverre er det ikke alle som tenker på hunden når de starter oppdrett men på pengene, at slike ikke vil høre om hundens ve og vel er ikke så merkelig når de styres av potensiell fortjeneste alene. 

Endret av Carrot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke nødvendigvis dobbeltmoralsk. Jeg antar at mange ikke bryr seg om dyr, og da er det jo helt uproblematisk å støtte dyremishandling fordi du er glad i kjøtt Det er ikke dobbeltmoralsk, heller uetisk. 

Å skaffe seg et kjæledyr du er glad i og vil skal ha det bra, samtidig som du aksepterer at dyret har vært utsatt for dyremishandling, er dobbeltmoralsk, og det er det jeg ønsket å diskutere i denne tråden. 

Anonymkode: a82cf...547

Tror de fleste vil mene at de bryr seg om/er glad i dyr selv om de drikker melk/spiser kjøtt, men helt greit at denne tråden kun skal omhandle kjæledyr. Enig i at en rekke raser er forferdelige og burde vært bannlyst. Er det lov å spørre om forslag til friske raser? Og da hjelper det ikke at kusinen din hadde en mopps som ble 15 år. Mener generelt sett friske hunderaser. Har lest en del om at psyken til en del raser også kan være dårlig. 

Anonymkode: 15913...dba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egoisme, uvitenhet og idioti. En god kombinasjon av det vil jeg tro. Som hundeeier så forstår jeg ikke helt hva som skjer i hode på slike folk. 

Anonymkode: 93c88...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare svare for meg selv. Jeg gjorde ikke god nok research før jeg skaffet meg rasen (var ganske ung). Hunden min har heldigvis ikke de største helseutfordringene, som mange med den rasen kan ha. Den sliter dessverre med allergi, så må ta Cytopoint sprøyte ved behov, ca en gang i måneden. Synes det er trist at folk ser på meg som en dyremishandler på grunn av rasen jeg har. Tok ett veldig ignorant og dumt valg ja, men nå har jeg jo hunden og har måtte ta konsekvensene av det. Det eneste jeg kan gjøre er å gi hunden et så godt liv den kan få, og fraråde andre å skaffe rasen. Jeg kommer aldri til å kjøpe den rasen igjen, ei heller andre raser med stort potensiale for å utvikle store/alvorlige helseutfordringer. Så se gjerne på meg som en Idiot, men ikke dyremishandler. 

 

Anonymkode: 08c18...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye hyggelig å se dyret sitt lide. Så på videoen, helt jævlig. Skjønner godt man får lyst til å kvæle oppdretter. Men i hundeboka di kan du også finne raser som omtales godt med tanke på helse. Likevel sitter du der med et eksemplar som lider av kraftige allergier e.l. Finnes dårligere gener overalt.

Oppdretter kan ha fokus på hundenes helse, eller gi faen, som jeg tror majoriteten gjør dessverre.

Vi skaffet en Boxer i sin tid, med god helse og levde til hun ble 12 år. Hun kunne levd lenger hadde det ikke vært for en veterinærs feilvurdering til avlivning. Tok obduksjon og viste seg at sykdommen da var enkel å behandle. Meningitt. Denne rasen kunne flg boka ha hjerteproblemer, intens snorke ubehag og sikling,(skikkelig cappuchino.) 

Oppdretteren vår samarbeidet med en engelsk oppdretter som drev avl på avls-linjer fra beste mulige individer og gener. Resultatet på vårt kull var noe mindre belastende størrelse, som også var et av de viktigste målene, og mindre flat i trynet m.m.

Sjekk for all del raseklubbenes retningslinjer for rasen, sertifikat, helsekrav og derav kontroll. Hvis kjøpere av spesielt utsatte raser hadde gjort noe mer research for å finne de mer seriøse oppdrettere med fokus på helse så hadde nok disse rasene som helhet vært friskere. Noen raser har screen krav for godkjenning av raseklubbene. Eks.retningslinjer for kranie størrelse/form pga av forhold som forhøyet trykk i hodet(hydrocephalus.) Kronisk migrene må være et helvete..

Nå er det nok slik at endel som har mye fokus for en spesifikk rase kan være opptatt av hundens personlighet og egenskaper. Ikke nødvendigvis kun et nusselig utseende.

Endret av PITTY
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg er i utgangspunktet helt enig. At det ikke er etisk eller moralsk forsvarlig å kjøpe disse rasene. 

Men likevel har jeg har selv hatt to engelske bulldogger. Kan prøve å forklare min side av det.

Første gang jeg kjøpte var det uvitenhet og jeg var ung.. Jeg digget utseende, leste meg opp det jeg kunne (online informasjon var ikke like tilgjengelig da) og fant ut at rasens lynne og egenskaper ville passe meg perfekt. Så klart lese jeg at det fantes noen utfordringer, men jeg fikk ikke inntrykk av at dette var veldig alvorlig. Det ble fremstilt tilsvarende som alle andre raser sine typiske problemer. 

Denne hunden var virkelig helt fantastisk, men hadde en del problemer dessverre. Han var igjennom flere operasjoner, og tid tider hadde han det nok ikke så godt.  Jeg sa da at jeg aldri skulle ha bulldog igjen.  
 

Når vi skulle ha ny hund mange år senere vurderte vi først mange andre raser. Men vi fant ingen raser som passet oss og vår familie så godt som en EB. Det handlet altså ikke om utseende, men lynne, personlighet og karakter. Der er virkelig bulldoggen helt fantastisk. Vi undersøkte nå nøye og fant ut at det var ekstremt stor forskjell på seriøse og useriøse oppdrettere. De seriøse hadde kommet langt med å avle frem friskere dyr. Vi fant en veldig god oppdretter og kjøpte en flott valp. Denne hunden er nå 6 år, frisk som en fisk, svært aktiv, sliter ikke med pust eller snork, er BOAS testet med topp resultat, ingen problemer med leddene, ingen allergi eller hudproblemer. Denne hunden kan jeg med hånden på hjerte si at lever et godt liv. 
 Jeg kan likevel ikke forsvare at det er riktig å kjøpe EB, da det finnes så mye dårlig der ute. Så jeg ville aldri ha anbefalt noen andre å kjøpe rasen. Men hos oss vant hjertet over hodet den gang.

 

Anonymkode: b964a...32e

Takk for innspill. Jeg tviler ikke på at du er en god eier eller at hunden din har det bra. 

Men jeg synes god helse er viktigere enn godt lynne. Å avle på engelsk bulldog er å avle fram hunder med dårlig helse. Så at det finnes seriøse oppdrettere av denne rasen er ikke sant, en seriøs oppdretter ville aldri avlet på helseproblemer. 

En engelsk bulldog har kortere snute, kortere bein og flatere fjes enn den hadde før, og fører med seg store smerter og lidelser. Det er veldig alvorlig at vi aksepterer det. At du har en frisk bulldog er råflaks, og jeg håper folk ikke får inntrykk av at det er normalt for en bulldog. 

Anonymkode: a82cf...547

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Honeywell said:

Hadde først lyst på schafer. (German Shepherd) Men de har rygg problemer etter feil arv. Så droppa det. 

Hvit gjeterhund er en slektning av schäferhunden med mye bedre helse. Også kan man finne oppdrettere som har hatt fokus på å motvirke rygg- og hofteproblematikken.

(Har ikke schäfer selv og ingen intensjon om å få det, men siklet på hvit gjeterhund ganske lenge.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg elsker rasen Berner Sennen, og synes denne rasen er verdens fineste.. Men på grunn av helseutfordringene hadde jeg aldri villet skaffet en. Tenk å skaffe seg noe du vet mest sannsynlig vil dø etter 6-8 år av kreft/ andre sykdommer 💔

Anonymkode: 580e0...eae

Vi har en Berner Sennen. Jeg har hatt lyst på denne rasen hele mitt liv..men pga avlsproblematikken avsto vi i mange år. Det var ulovlig å avle på rasen her i Norge for mange år siden - nettopp fordi rasen ble ihjelavlet. 
Nå er rasen igjen godkjent, og det er strenge krav til avl. 
Man må gjøre et godt stykke arbeid før man skaffer seg rasen - og undersøke oppdretter nøye, stamtavle osv. 

Vi har ikke hatt helseutfordringer til nå (8 år gammel), men det er en stor hunderase, og med store raser følger ofte kortere levealder, problematikk rundt hofter osv. Men mye er opp til eieren. 

Anonymkode: 491a6...2aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Skiftenøkkel said:

Styr unna rasehunder. Til og med sjæferhund er ødelagt av disse flinke oppdretterne med sin "ekspertise" på avl. 

AMEN. En blandingshund med MANGE( så ikke kom med noe oppgulp om "om to syke raser parres etc) raser i seg er et sikrere bet.

( så ol

( mine har 6 og 7 raser i seg.  De er store, sunne og seniorer!

Norge har LITE erfaring med blandingshunder og NKK har pill råtne "verdier".

 

Anonymkode: 94fca...f89

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi fikk oss hund var det viktigste kriteriet at det skulle være en frisk rase, men den måtte selvfølgelig også ha egenskaper som passet oss. (Kunne være med på lange løpeturer og være rolig inne.) Vi endte med lapsk vallhund selv om jeg ikke hadde hørt den før. Når vi først hadde bestemt oss for rase var det veldig viktig å finne en seriøs oppdretter, og at begge foreldre hadde gode helsetester. Alle raser kan ha feil, og det er ekstremt viktig å ikke avle på dem, men mitt inntrykk er at brukshunder ofte er friskere enn rene selskapshunder. Det er ikke så mange lapske i Norge, og en del av dem brukes i regngjeting så bruken er fremdeles veldig viktig. De fleste oppdrettere jeg kom borti virket seriøse. Men jeg vurderte også finsk lapphund selv om de egentlig har lenger pels enn vi ønsket, men de er vanligere og brukes mer bare til selskapshunder, og der kom vi over noen oppdrettere som ikke virket så seriøse. Det var selvfølgelig en del seriøse der også, men flere som hadde valper til salgs hadde ikke registrert dem, kunne ikke vise informasjon om foreldrene eller virket ikke som de var så nøye med hvem som kjøpte hunden. 

Blandingshunder kan selvfølgelig være friske, men det er jo mest sannsynlig om foreldrene har friske gener, og det vet man sjeldent hos blandingshunder. Det kan også være vanskeligere å vite hvilke egenskaper en voksen hund ender opp med, så vi gikk for rase. Jeg tror jeg måtte ha kjent begge foreldrene personlig om jeg skulle hatt en blandingshund, men bortsett fra det er blandingshund helt strålende. Jeg liker nok best hunder som ligner mest mulig på ulver fordi jeg sikkert innbiller meg at de er mest naturlige og dermed friskere, men det er jo ikke sikkert. Blandingshunder er ofte nydelige.

Når det gjelder katt har vi vel bare en huskatt eller noe som fungerer som gårdskatt. Hyggelig type, veldig flink til å fange mus, kastrert og veldig kosete. Fra veterinær har jeg bare hørt at han er stor sterk og sunn.

Anonymkode: a45f1...d01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Takk for innspill. Jeg tviler ikke på at du er en god eier eller at hunden din har det bra. 

Men jeg synes god helse er viktigere enn godt lynne. Å avle på engelsk bulldog er å avle fram hunder med dårlig helse. Så at det finnes seriøse oppdrettere av denne rasen er ikke sant, en seriøs oppdretter ville aldri avlet på helseproblemer. 

En engelsk bulldog har kortere snute, kortere bein og flatere fjes enn den hadde før, og fører med seg store smerter og lidelser. Det er veldig alvorlig at vi aksepterer det. At du har en frisk bulldog er råflaks, og jeg håper folk ikke får inntrykk av at det er normalt for en bulldog. 

Anonymkode: a82cf...547

Både ja og nei.. 

Å kjøpe en Engelsk bulldog fra første og beste ledige kull og tro at den er frisk er et vanvittig sjansespill - som man sannsynligvis taper. (Rettere sagt - hunden blir taperen). Der skal jeg ærlig innrømme at jeg gikk på en smell med første hunden.  

Hvis man ser på hva som blir lagt ut på internasjonale bulldogg grupper, så er det utrolig mye horribelt, rett og slett ødelagte hunder, hvor eierene kommenterer «se så søt og rar han er!!😍». Det er direkte kvalmende.
 

Men det sagt, så finnes det veldig faktisk også oppdrettere som jobber aktivt med å snu rasen og skape friske hunder. Med ekstremt selektiv og målrettet avl over mange mange år, så får man faktisk frem en mye friskere variant. Disse oppdretterene avler ikke på hunder med et snev av helseproblemer, og har langsiktige strategier med avlen. Problemet er at det er så mange oppdrettere som ikke er villige til å gjøre dette. (Sikkert fordi det er lite lønnsomt?) 
Så jeg vil ikke si at det er ren flaks at vår hund er frisk, men heller en svært god jobb av en dyktig oppretter. Av denne grunn synes jeg ikke et totalforbud mot rasen er riktig, men at det heller skulle vært mye strengere krav til oppdretterene og tettere oppfølgning. At oppdretter er registrert hos raseklubben og følger dagens rasekrav er langt fra godt nok! F.eks er BOAS-testing enda ikke blitt et rasekrav for avl. (Noe så enkelt, kan skape så mye forbedring)

Til tross for dette er det likevel vanskelig å forsvare kjøpet, selv om akkurat denne hunden er frisk. For når andre folk ser en kul type som uten problem løper med oss på fjelltur, så er det fort gjort å tro at dette er normalen, og kjøpe seg «første og beste». Jeg bidrar jo på et vis til å bygge en populærkultur rundt rasen, som trolig slår ut uheldig.

Altså - jeg vil i utgangspunktet helt klart fraråde folk å skaffe seg en EB!

Anonymkode: b964a...32e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

https://forskning.no/hunder/mange-vil-velge-hunder-med-flatt-ansikt-igjen-til-tross-for-risiko-for-helseproblemer/1734403

Artikkel om temaet.

Leste også en forsningsartikkel for noen år siden. Husker ikke nøyaktig hva som stod i den, men de kom fram til at folk som kjøper syke raser, var så glad i hundene sine at de så seg blind på problemene. Det var noe med at kortsnuteraser har flatt ansikt, store øyne osv, som kan minne om menneskebabyer. Og at "morsinstinktet" til disse folka overstyrer fornuften. Igjen så husker jeg ikke nøyaktig hva som stod der. Har prøvd å finne den igjen, men har ikke klart det enda. 

En annen grunn er at folk generelt er opptatt av trender. Fransk bulldog har for eksempel blitt en "it" hund som alle skal ha på lik linje som fuglehund og puddelblandinger. Jeg tror det er veldig mange som ikke leser seg opp på raser når de skal skaffe seg hund, men velger hva venner, naboer, influencere og kjendiser har desverre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Både ja og nei.. 

Å kjøpe en Engelsk bulldog fra første og beste ledige kull og tro at den er frisk er et vanvittig sjansespill - som man sannsynligvis taper. (Rettere sagt - hunden blir taperen). Der skal jeg ærlig innrømme at jeg gikk på en smell med første hunden.  

Hvis man ser på hva som blir lagt ut på internasjonale bulldogg grupper, så er det utrolig mye horribelt, rett og slett ødelagte hunder, hvor eierene kommenterer «se så søt og rar han er!!😍». Det er direkte kvalmende.
 

Men det sagt, så finnes det veldig faktisk også oppdrettere som jobber aktivt med å snu rasen og skape friske hunder. Med ekstremt selektiv og målrettet avl over mange mange år, så får man faktisk frem en mye friskere variant. Disse oppdretterene avler ikke på hunder med et snev av helseproblemer, og har langsiktige strategier med avlen. Problemet er at det er så mange oppdrettere som ikke er villige til å gjøre dette. (Sikkert fordi det er lite lønnsomt?) 
Så jeg vil ikke si at det er ren flaks at vår hund er frisk, men heller en svært god jobb av en dyktig oppretter. Av denne grunn synes jeg ikke et totalforbud mot rasen er riktig, men at det heller skulle vært mye strengere krav til oppdretterene og tettere oppfølgning. At oppdretter er registrert hos raseklubben og følger dagens rasekrav er langt fra godt nok! F.eks er BOAS-testing enda ikke blitt et rasekrav for avl. (Noe så enkelt, kan skape så mye forbedring)

Til tross for dette er det likevel vanskelig å forsvare kjøpet, selv om akkurat denne hunden er frisk. For når andre folk ser en kul type som uten problem løper med oss på fjelltur, så er det fort gjort å tro at dette er normalen, og kjøpe seg «første og beste». Jeg bidrar jo på et vis til å bygge en populærkultur rundt rasen, som trolig slår ut uheldig.

Altså - jeg vil i utgangspunktet helt klart fraråde folk å skaffe seg en EB!

Anonymkode: b964a...32e

 Jeg skjønner at vi har litt forskjellige ståsteder. Den kommentaren om at du tok en råsjangs når du skaffet deg en, var kanskje ikke helt riktig. Hvis det er sånn at noen oppdrettere klarer å avle frem valper som er helt friske, sånn som du sier din er. Jeg har aldri møtt en engelsk bulldog som ikke har en eller annen helseplage, men hvis du har en lykkelig og frisk bulldog, så skjønner jeg godt at du ikke ønsker totalforbud mot rasen. 

Men kan en engelsk bulldog være helt fri fra vondtene en unormalt kort snute, bein og ansikt medfører?  Jeg snakket med en veterinær om dette, og hun mente nei, det er ikke mulig.  Derfor mener jeg at all oppdrett av dyr som har fått disse ekstreme trekkene mennesker har avlet frem, er uetisk. 

Anonymkode: a82cf...547

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (3 timer siden):

Hvit gjeterhund er en slektning av schäferhunden med mye bedre helse. Også kan man finne oppdrettere som har hatt fokus på å motvirke rygg- og hofteproblematikken.

(Har ikke schäfer selv og ingen intensjon om å få det, men siklet på hvit gjeterhund ganske lenge.)

HG har for liten genpool og begynner nå å få mye sykdommer. Allergier, hofter og albuer. I tillegg er det mye nerver utenpå. Spesielt kan det sees når hunden er i bånd og i hilsesituasjoner. Blir de presset, biter de. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Troyamin said:

HG har for liten genpool og begynner nå å få mye sykdommer. Allergier, hofter og albuer. I tillegg er det mye nerver utenpå. Spesielt kan det sees når hunden er i bånd og i hilsesituasjoner. Blir de presset, biter de. 

Men faen da. Jaja...

De krever for mye mosjon (samt høyere medført risiko enn rasen jeg har) så ville ikke vært et genuint alternativ uansett. Men alltid kjipt når mennesker rævkjøres dyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...