Gå til innhold

Noen muskelgrupper man ikke trenger å trene når man jogger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å få bedre kondisjon. Er dette jeg vil ha mest fokus på, men samtidig ønsker jeg å styrke kroppen. 

Er det noen muskelgrupper man kanskje ikke trenger å trene like mye når man jogger? F.eks lår og legger? Hverdagen skal jo gå opp, så jeg tenker det er jogging som vil ta mest tid, også ønsker jeg et par økter i uken hvor jeg trener litt styrke. Ønsker å bli sterkere i armer, har litt dvask rumpe jeg ønsker stramme litt, også vil jeg ha fokus på kjernen (planlegger barn om et års tid, så greit å ikke være utrent til da). 

Anonymkode: 59e51...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs helt på målet egentlig. Jogging er ikke styrketrening, men personer som jogger på forfot kan oppleve at de får muskelvekst i leggene i allefall.

Ellers er det lite å hente. Men om målet bare er å bli generelt funksjonelt sterk, så trenger ikke en fullkroppsøkt å ta veldig lang tid.

Du kommer langt med 45 minutter 2 ganger per uke om du fokuserer på de store og viktige øvelsene og holder deg unna dilldall 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (16 timer siden):

Det spørs helt på målet egentlig. Jogging er ikke styrketrening, men personer som jogger på forfot kan oppleve at de får muskelvekst i leggene i allefall.

Ellers er det lite å hente. Men om målet bare er å bli generelt funksjonelt sterk, så trenger ikke en fullkroppsøkt å ta veldig lang tid.

Du kommer langt med 45 minutter 2 ganger per uke om du fokuserer på de store og viktige øvelsene og holder deg unna dilldall 😊

Jeg ønsker å få bedre kondis og bedre styrke. Kan godt tenke meg at musklene blir noe definert på sikt. Tenker ikke på sixpack osv, men at kroppen blir strammere. 

Jeg har kraftige lår og legger til tross for at jeg er normalvektig. Ønsker ikke at musklene her skal bli for store. Rumpen er litt dvask, og jeg har søkk inn i sidene. Aner ikke hvilke øvelser jeg bør gjøre for å få vekk søkket? Er også dvask og vil stramme opp innside lår. Ellers vil jeg ha sterk kjerne. Merker også at jeg lett "faller sammen" i øvre del av rygg og nakke og får dårlig holdning. Vil også ha sterkere armer. 

Ønsker egentlig at hele kroppen blir trent. Vil ikke at musklene skal se "skjevfordelt" ut, slik man kan se hos enkelte som kun trener et par muskelgrupper. 

Av utstyr så har jeg manualer og strikk. Ønsker å kjøpe minst mulig akkurat nå. 

Så du tenker at styrke to dager uken holder? Hva med kondisjon/jogging? Hvor ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg ønsker å få bedre kondis og bedre styrke. Kan godt tenke meg at musklene blir noe definert på sikt. Tenker ikke på sixpack osv, men at kroppen blir strammere. 

Jeg har kraftige lår og legger til tross for at jeg er normalvektig. Ønsker ikke at musklene her skal bli for store. Rumpen er litt dvask, og jeg har søkk inn i sidene. Aner ikke hvilke øvelser jeg bør gjøre for å få vekk søkket? Er også dvask og vil stramme opp innside lår. Ellers vil jeg ha sterk kjerne. Merker også at jeg lett "faller sammen" i øvre del av rygg og nakke og får dårlig holdning. Vil også ha sterkere armer. 

Ønsker egentlig at hele kroppen blir trent. Vil ikke at musklene skal se "skjevfordelt" ut, slik man kan se hos enkelte som kun trener et par muskelgrupper. 

Av utstyr så har jeg manualer og strikk. Ønsker å kjøpe minst mulig akkurat nå. 

Så du tenker at styrke to dager uken holder? Hva med kondisjon/jogging? Hvor ofte?

Hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg sett litt på å få inn noen fullkroppsøkter ved å følge YouTube-videoer. Det er begrenset hva man oppnår av muskelvekst i bein uten tunge vekter, så det tror jeg ikke du skal være redd for 😊

En generelt aktiv livsstil med to harde og to lettere økter per uke, samt et balansert kosthold, er nok det som skal til vil jeg tro. Og det å være konsekvent over lang tid, og finne en rutine du kan leve godt med uten å føle deg enten sulten hele tiden eller at all treningen du gjør føles kjedelig 😊

Akkurat hvor ofte du jogger kontra annen trening har ikke så mye å si så lenge du trives med det du gjør. Det viktigste blir å være aktiv og å ha et tilrettelagt kosthold. Men for å oppnå noe gjennom styrketrening vil jeg anbefale minst to ganger per uke med dette 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...