Gå til innhold

Har jeg lov til å fjerne baksetene i bilen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten suv, hvor jeg har skrudd ut og fjernet baksetene for å få plass til dobbelt hundebur og mer bagasje. Hundeburene er godt stroppet fast så jeg føler meg trygg, dog er det så klart ikke like sikkert som når man har en ekstra seterad mellom seg og buret. 

Det har ikke slått meg at det skulle være noe galt med det, har også hatt bilen på verksted et par ganger uten at noen har påpekt noe. Bilen er registrert som personbil, har ikke tenkt å endre på det. 

Men en kompis som nettopp så bilen mente bestemt at dette ikke var lov, og at jeg kunne risikere en kjempebot om jeg ble stoppet i kontroll eller noe. Jeg har søkt men ikke funnet noe svar på dette, men ble usikker da han var så veldig skråsikker på at dette ikke var lov. Noen som vet?

Og burde jeg sette inn setene igjen før EU-kontroll? Må de være der for å sjekke belter eller noe? 

Anonymkode: 4cd8a...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er lov til å kjøre rundt uten bakseter men de må monteres igjen før PKK.

Anonymkode: 26c94...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke forstå annet enn at det er lovlig. 

Det er derimot ulovlig å montere ekstra seter på en varebil. Da må du betale ekstra avgift på titusener av kroner. 

Anonymkode: 8df59...eeb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden bilen er registrert med 5 seter så må de være der ved PKK for å kontrollere belter osv. men ellers kan jeg ikke skjønne at det skulle være ulovlig å kjøre uten setene. 

Anonymkode: 75506...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...