Gå til innhold

Selbuvotter -trenger hjelp ​ 🥰 ​


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selbuvotter -trenger hjelp .

Se diagram og tekst og evt link under. På forhånd takk for hjelpen 🥰

Kan noen fortelle meg hvor mange masker jeg skal strikke med hovedmønsteret før jeg lager første økning til kilen?

Kilens første omgang er det slik? Øk ved å lag 2 masker i en maske, strikk 1 maske, øk ved å lage 2 masker i en maske = 5 masker?

Hvordan blir det penest å øke?

"På neste omgang, begynn å strikke hovedmønsteret på votten og øk samtidig med to masker der tommelen skal være. Økningene plasseres som første og siste maske i bunnfarge i tommelkilen."

P1060529+%25282%2529.JPG

https://osterdalsbrura.blogspot.com/2018/12/how-to-knit-selbu-mittens.html

Anonymkode: fffdb...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trådstarter her :) Kan noe hjelpe meg?

Skal jeg strikke 6 masker, deretter øke til kile, strikk en maske og øke til kile (= 5 masker til kilen)?

 

Veldig nyttig det som står her i en oppskrift: "Vær obs på at diagram for tommel skjuler noe av rutemønsteret i votten".

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1160565-hjelp-med-selbuvotter/

Anonymkode: fffdb...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her :) Kan noe hjelpe meg?

Skal jeg strikke maske deretter øke til kile, strikk en maske og øke til kile (= 5 masker til kilen)?

Jeg står helt fast.

Anonymkode: fffdb...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trådstarter her :) Kan noe hjelpe meg?

Skal jeg strikke maske deretter øke til kile, strikk en maske og øke til kile (= 5 masker til kilen)?

Jeg står helt fast.

Anonymkode: fffdb...1f0

Eller: Skal jeg strikke masker deretter øke til kile, strikk en maske og øke til kile (= 5 masker til kilen)?

Anonymkode: fffdb...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt i villrede. Hva kan tolkes om masker til høyre for kilen ut fra dette? Skal det kun være en maske med bunnmønster før første kileøkning fra og med første rad med kile?

Når tommelkilen er strikket ferdig, strikk den første masken på undersiden av votten og sett maskene i tommelkilen inn på en garnstump, sikkerhetsnål eller lignende. Legg opp 11 masker med annenhver bunn- og mønsterfarge slik at det passer med mønsteret og strikk videre slik diagrammet viser

Anonymkode: fffdb...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg er helt i villrede. Hva kan tolkes om masker til høyre for kilen ut fra dette? Skal det kun være en maske med bunnmønster før første kileøkning fra og med første rad med kile?

Når tommelkilen er strikket ferdig, strikk den første masken på undersiden av votten og sett maskene i tommelkilen inn på en garnstump, sikkerhetsnål eller lignende. Legg opp 11 masker med annenhver bunn- og mønsterfarge slik at det passer med mønsteret og strikk videre slik diagrammet viser

Anonymkode: fffdb...1f0

Men jeg er fremdeles usikker på om jeg er på rett kurs, pga det uthevede. Skulle jeg ha startet med 1 maske bunnmønster og deretter økning til tommelkile?

Anonymkode: fffdb...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble feil allikevel :sukk:

Kan noen av dere erfarne selbuvott-strikkere hjelpe meg?

Kantene (spissen)på votten ble vridd slik at det ikke ble pent når jeg hadde 5 masker med bunnmønster før økningene til tommelkile så jeg måtte rekke opp.

Kan dere si meg hvor mange masker fra ytterst på tommelkilen kantmasken (bretten på votten) skal være?

For at jeg skulle få det pent, måtte jeg ha bretten på votten 1 maske fra tommelkilens begynnelse.

Anonymkode: fffdb...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjenert: Jeg hadde for mange masker på tommelen. Det var problemet. Det ser ut til å bli bra med rett antall masker.

Anonymkode: fffdb...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...