April Skrevet 9. november 2005 #321 Del Skrevet 9. november 2005 Synes Karen er veldig flott jeg! Passer fint til Brage.. Og der er ikke gammelmodig Søskenbarnet til søskebarnet mitt(phu..) fikk ei jente for noen måneder siden som heter Karen! GOD BEDRING!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fibonacci Skrevet 9. november 2005 Forfatter #322 Del Skrevet 9. november 2005 Hei alle godjentene mine! Masse fine innspill på navn, det er jeg glad for! Helt enig i at Emma er for mye brukt Orkidéen, men det sto på lista vår sist så da tok jeg det med! Glemte helt å putte Synne på lista, det er et navn jeg også har lurt litt på! Eller Synnøve. Så flott at mange av dere liker Karen, for jeg liker det veldig godt selv, men tror kanskje mannen ikke er like overbevist... Sverre kunne jeg også tenkt meg, min morfar het det og han var verdens snilleste og godeste morfar! :grine2: Frøya er fint Orkis, men jeg har en venninne som heter Frøydis, så det blir liksom litt for likt? Ask og Embla er jo flotte navn fra norrøn mytologi, og Elise er heller ikke dumt! Men lurer på om det er veldig "in" for tida? Skjønner godt at du liker Maria Orkidéen! Det er et navn jeg har tenkt på i mange år. Men det passer liksom ikkehelt å velge det nå som jeg har fått et tantebarn som heter Mari! Ellers kom jeg på et fint jentenavn til, nemlig Maja! Men selv om det er fint, blir det for likt min søsters navn... Navn er jammen ikke lett! Målte feberen min i stad, den var på 38.12 grader. Det beste hadde vel vært å legge seg litt nå som gutta mine er på svømminga Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 9. november 2005 #323 Del Skrevet 9. november 2005 Ylva liker jeg også veldig godt. Har Brage mellomnavn??? En venninne av meg ville kalle opp datteren sin etter bestemoren som het Synnøve og de gikk for løsningen Synve. Det er alt for mange navn å velge blandt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mrs. Potter Skrevet 10. november 2005 #324 Del Skrevet 10. november 2005 Mange fine navn dere har tenkt på! Jeg synes Karen er kjempefint,og ikke gammelmodig i det hele tatt. Ikke lett å skulle velge navn nei,men heldigvis er det masse tid igjen til dere må bestemme dere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fibonacci Skrevet 10. november 2005 Forfatter #325 Del Skrevet 10. november 2005 Heidi76 og Mrs. Potter: Ja, vi får jobbe litt mer med lista, og innskrenke den til færre navn! Og så kommre vi sikkert på flere fine navn etter som tida går... Feber og vondt i kroppen i dag, så jeg er hjemme. Orker nesten ikke spise noenting. Hadde en så fæl drøm i natt! Drømte at jeg fødte lenge før tida, og det var kritisk for lillegutt (ja, i drømmen var det en gutt), og han måtte ligge i kuvøse. Jeg fikk ikke holde ham, men måtte se på ham gjennom en glassvegg Og alle sa at han kom til å dø.... Men jeg klarte ikke å innse det. Nei huff, dette ble forferdelig trist! Det var bare en grusom drøm. Første gang jeg har drømt om babyen faktisk. Nå skal jeg legge meg litt i badekaret og få løst opp stive vonde muskler! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peony Skrevet 10. november 2005 #326 Del Skrevet 10. november 2005 Uff, for en ekkel drøm. Jeg har veldig intense drømmer for tiden, men har enda til gode å drømme om babyer - kanskje like greit! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-TeddyToria- Skrevet 10. november 2005 #327 Del Skrevet 10. november 2005 Dakkar lille, syke vennen da... Huff, så dumt å skulle få feber nå, midt oppi kvalme og det hele! Også for en grusom drøm! Det er godt det er fantasien vår som spiller oss noen stygg puss, og intet annet! Håper formen blir bedre i løpet av dagen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 10. november 2005 #328 Del Skrevet 10. november 2005 Huff for en ekkel drøm du hadde i natt. Innom for å ønske god bedring jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charmina Skrevet 10. november 2005 #329 Del Skrevet 10. november 2005 Mathias skulle Martine egentlig hete når jeg var sikker på at hun var en gutt Ellers liker jeg Sanne Sara Anniken Tuula (en i barnehagen til Henrik het det,og jeg likte det så godt) Jonas Kristoffer Phillip Nå må du bli bra igjen snart vennen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Ballerina Skrevet 10. november 2005 #330 Del Skrevet 10. november 2005 Pssst! Har du sett på teen? Ønsker deg virkelig god bedring, og håper at kroppen din blir kvitt influensaen fortere enn flint! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fibonacci Skrevet 10. november 2005 Forfatter #331 Del Skrevet 10. november 2005 Takk for alle gode hilsener Peony, Orkidéen, Heidi76, Charmina og Lille Ballerina! :kvalm: Prøvde å spise litt i stad, men det gikk ikke så bra... Synes kvalmen har blitt verre nå jeg, men det er kanskje fordi jeg er syk i tillegg? Jeg har en veldig snill mamma da, som nå henter Brage i barnhagen og passer på ham til mannen kommer hjem og kan ta ham. Selv har jeg null overskudd. Krabba ut fra badet i stad for å få fatt i telefonen, heldigvis fikk jeg tak i moren min, så nå skal jeg krype tilbake til senga mi igjen. Har vondt i magen også, skjønner ikke helt hvorfor. Kramper liksom... Blir litt engstelig, men igjen, det er sikkert fordi jeg er syk. Takk for alle god bedrings-hilsener og klemmer! Det varmer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moonchild Skrevet 10. november 2005 #332 Del Skrevet 10. november 2005 Uff. Høres ikke deilig ut. Du får trøste deg med at det at du er så kvalm tyder på en sterk baby! Snill mamma du har! God bedring! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
April Skrevet 10. november 2005 #333 Del Skrevet 10. november 2005 Innom med en god bedrings klem Huff, ikke noe godt å være syk!! Bli friskvibber <<<<<>>>>> Klem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rognebær Skrevet 10. november 2005 #334 Del Skrevet 10. november 2005 Stakkars syke La Traviata! Det hørtes virkelig ikke noe særlig ut. Godt da, å ha mennesker rundt seg som kan trå til og hjelpe til når en selv ikke er noe særlig tess! Håper du føler deg bedre etterhvert. Det er vel ikke ofte man blir så elendig som når man er kvalm og spyr!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cr@sh Skrevet 10. november 2005 #335 Del Skrevet 10. november 2005 God bedring! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fibonacci Skrevet 10. november 2005 Forfatter #336 Del Skrevet 10. november 2005 Stor klem til Moonchild, April, Rognebær og Cr@sh! Nå i kveld har jeg klart å få i meg litt suppe, og beholdt det! Ikke verst. Har mest ligget på sofaen og sett på TV... The 4400 var jo litt spennende. Og så har vi sett på fruene da, som jeg lasta ned i går. Det var ganske trist... Holder på å laste ned LOST også, men orker ikke se det i kveld. Kanskje i morgen. Det er bånn å være syk altså Orker ingenting, er bare en grønnsak som ligger der. Men bare jeg tar det med ro i morgen (Brage skal bli henta av mormoren sin i morgen også) og i helga så blir jeg sikkert bra igjen! Morna så lenge! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mrs. Potter Skrevet 11. november 2005 #337 Del Skrevet 11. november 2005 God bedring! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 11. november 2005 #338 Del Skrevet 11. november 2005 Usj, skal si du er syk om dagen....ikke bra. Håper du føler deg litt bedre i dag og at du blir frisk og fin igjen i løpet av helgen. God bedring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fibonacci Skrevet 11. november 2005 Forfatter #339 Del Skrevet 11. november 2005 Takk for hilsener Mrs. Potter og Heidi76! Fortsatt syk, feberen har gått litt ned men det verker i kroppen og jeg føler meg slapp. I natt sov jeg dårlig pga at Brage våkna og at jeg hadde så vondt i magen, masse stikninger og noe som føltes som "ommøblering" i magen. Ingen flere rare og skumle drømmer heldigvis! I dag er jeg jo 8+0! Det er jammen rart å tenke på. 2 måneder på vei liksom. Bare 4 uker til fullgåtte 12! Dette skjer kommende uke: Fra 8 uker og 0 dager til 8 uker og 6 dager av svangerskapet. Vekt: 0,5 g Lengde: 15-22 mm Embryoet er i begynnelsen av denne uken seks uker gammelt. Hjernen vokser raskt, og hjernedelene avgrenses og blir tydeligere. Hypofysen, som er et viktig organ som styrer hormonproduksjonen, dannes. I løpet av uken begynner fingre, tær og albuer å formes. Kroppen blir rettere og hodet rundere. Embryoet begynner å ligne et lite menneske. Men det er ikke større enn et kirsebær! Spiserør og luftrør dannes og små lungeknopper dukker opp. Nyrer og urinveier er også i ferd med å utvikles. Tarmen begynner å vokse og danner etter hvert store tarmsløyfer. Disse er for store til å få plass i embryoets buk, og skyves derfor inn i en utposing på navlestrengen. Denne navlebrokken kan man se på ultralyd, særlig ved 10 uker. Mellom 11. og 12. uke vil disse flytte inn i buken igjen. Nå overtar embryoets lever produksjonen av blodceller. Til nå har plommesekken stått for den oppgaven, men denne trengs ikke lenger, og skrumper inn. Underkjeven blir tydelig og øyelokkene begynner å formes. Ørene er nå tydelige, men langt fra ferdige. Hørselen er blant de første sansene som modnes, slik at barnet kan høre lenge før det blir født. Kanskje vil du begynne å prate og synge for det allerede? Samtidig som det dukker opp en antydning til nese, dannes luktesansen i hjernen. Tannknopper begynner også å dannes. Mot slutten av uken begynner dannelsen av de to siste hjertekamrene, og halvmåneformede klaffer er dannet. Nå er også lungearterien og hovedpulsåren utviklet. Lungearterien forbindes med høyre hjertekammer, hovedpulsåren med venstre kammer. Først etter fødselen vil barnet kunne ta opp oksygen gjennom lungene og forsyne kroppen gjennom lungearterien. Frem til den tid får embryoet oksygen fra mor. Hjertet er i prinsippet ferdig utviklet, men fordi embryoet ikke puster selv, må det oksygen- og næringsrike blodet fra morkaken fordeles gjennom embryoets kropp ved hjelp av tre snarveier (et kar i leveren, et hull mellom forkamrene i hjertet og et kar mellom lungearterien og hovedpulsåren). Disse snarveien lukkes etter fødselen. Embryoet har til nå hatt to sett med nyrer. Det ene omdannes delvis til testikler hos gutter eller eggstokker hos jenter. Lurer dere på om det er en liten gutt eller jente der inne? Det er det fremdeles umulig å se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fibonacci Skrevet 11. november 2005 Forfatter #340 Del Skrevet 11. november 2005 HURRA!!! Kolleagaen min på jobben fikk en liten jente i dag! Da tippet jeg rett på henne i hvert fall! Har hele tiden hatt følelsen av at hun skulle ha en jente, og det stemte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg