Gå til innhold

Hvorfor er ikke julaften og nyttårsaften samme dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da jeg hadde religion på høgskolen, lærte vi at Jesus sannsynligvis var født i mars måned. Hvorfor TS blander nyttårsaften inn i Jesu fødsel og julefeiring, skjønner jeg ikke noe av.

Anonymkode: e34d2...33c

Ikke jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Midgard skrev (På 21.12.2021 den 8.19):

Som en artig kuriositet kan du prøve å finne historien til ordet "jul".

Snakker ikke om ordet, men hva man feirer. Det har som sagt ingenting med solsnu å gjøre, det sier ateistene bare for å provosere fordi de hater kristendommen

Anonymkode: 94deb...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Snakker ikke om ordet, men hva man feirer. Det har som sagt ingenting med solsnu å gjøre, det sier ateistene bare for å provosere fordi de hater kristendommen

Anonymkode: 94deb...89c

Du kunne funnet dette ut selv med en enkel undersøkelse av ordet alene. Det giddet du tydeligvis ikke. Dette har ingen ting med ateisme å gjøre så bare stapp hatet tilbake i hatten. Julefeiring har eksistert lenge før kristendommen AV og FOR religiøse. Den kristne feiringen er uten tvil bevist lagt i samme tidsrom som et motstykke til denne feiringen. Dette er elementær kunnskap og kan bekreftes av enhver historiker. 

Endret av Midgard
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (På 20.12.2021 den 17.27):

Vi feirer jo ikke nyttårsaften pga. Jesus? 

Anonymkode: 3bb50...6a6

Hvordan tolker du år 2021 e.Kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midgard skrev (På 21.12.2021 den 8.19):

Som en artig kuriositet kan du prøve å finne historien til ordet "jul".

Ja, her vi feirer jul. Det heter ikke jul i andre land. Les om Saturnalia et Sigillaricia

Anonymkode: 854f1...7f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (På 22.12.2021 den 10.46):

Hvordan tolker du år 2021 e.Kr?

Jeg tolker det dithen at de ledende kristne for mange hundre år siden bestemte seg for et årstall for Jesus fødsel, et årstall vi nå vet er feil - og at de ledende kristne noen år etter det bestemte seg for at den offisielle tidsregningen skulle starte dette året - en tidsregning vi har beholdt til i dag av praktiske grunner, men i stor grad endret fra  e.Kr. til e.v.t.

Men jeg tror knapt du finner et eneste menneske som feirer nyttårsaften fordi det skal ha vært 2021 år siden Jesus ble født, som er det du ser ut til å hinte om.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alterego666
Capitan Fracassa skrev (9 timer siden):

Jeg tolker det dithen at de ledende kristne for mange hundre år siden bestemte seg for et årstall for Jesus fødsel, et årstall vi nå vet er feil - og at de ledende kristne noen år etter det bestemte seg for at den offisielle tidsregningen skulle starte dette året - en tidsregning vi har beholdt til i dag av praktiske grunner, men i stor grad endret fra  e.Kr. til e.v.t.

Men jeg tror knapt du finner et eneste menneske som feirer nyttårsaften fordi det skal ha vært 2021 år siden Jesus ble født, som er det du ser ut til å hinte om.

Det er jo ikke til å kommer forbi at det er (mytene rundt) Jesu fødsel som setter nullpunktet for vår tidsregning, og at dette blir referansepunktet for all historie i store deler av verden uavhengig av hvilken religion man bekjenner eller ikke bekjenner seg til.

Dette kan man like eller ikke like, men det er et faktum vi alle forholder oss til.

Du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2021 den 17.34):

Hva er det vi feirer ved nyttår da? Jo det nye året. Hvorfor startet året da? Fordi det har gjort det hvert år. Hvert år siden når? År 0. Når var år 0, hva skjedde da? Da Jesus ble født. Så hvorfor startet ikke året på Jesus sin bursdag når det er dette tidsregningen kommer fra? Hvorfor vente en uke???

Det var dette som var spørsmålet for de som må ha det med teskje.

Anonymkode: e58ee...d81

De kristne bare brukte kalenderen som allerede fantes. Eneste forskjellen var at de byttet ut årstallet.

"Den julianske kalenderen, som var en reformert versjon av den romerske kalender, ble innført av Julius Cæsar i år 46 f.Kr. Den begynte 1. januar år 45 f.Kr. Kalenderen hadde 365 dager, pluss én skuddårsdag hvert fjerde år, det vil si en årlig gjennomsnittlengde på 365¼ døgn = 365,25 døgn"

Anonymkode: aed24...7e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (20 minutter siden):

Det er jo ikke til å kommer forbi at det er (mytene rundt) Jesu fødsel som setter nullpunktet for vår tidsregning, og at dette blir referansepunktet for all historie i store deler av verden uavhengig av hvilken religion man bekjenner eller ikke bekjenner seg til.

Dette kan man like eller ikke like, men det er et faktum vi alle forholder oss til.

Du også.

Ja, men det har ikke noe å gjøre med hvorfor siste dag i året er 31. desember. Det ble bestemt før kristendommen fantes.

Anonymkode: aed24...7e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men det har ikke noe å gjøre med hvorfor siste dag i året er 31. desember. Det ble bestemt før kristendommen fantes.

Anonymkode: aed24...7e2

Fortell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (3 minutter siden):

Fortell.

Se innlegg #34. :) 

Anonymkode: aed24...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (35 minutter siden):

Takk skal du ha!👍🏻

Bare hyggelig. :)

Anonymkode: aed24...7e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alterego666 skrev (4 timer siden):

Det er jo ikke til å kommer forbi at det er (mytene rundt) Jesu fødsel som setter nullpunktet for vår tidsregning,

Det har du helt rett i.

Sitat

og at dette blir referansepunktet for all historie i store deler av verden uavhengig av hvilken religion man bekjenner eller ikke bekjenner seg til.

Årstallet er et referansepunkt, men helt løsrevet fra myten om Jesu fødsel. Når jeg leser historie, om f.eks. Peloponneskrigen eller Napoleonskrigene så er årstallene oppgitt ut fra vår tidsregning, men at tidsregningens nullpunkt er bestemt ut fra en ide om Jesu fødsel er totalt irrelevant. Like irrelevant som at de fleste ukedagene ting skjer på har Norrøne guders navn.

Sitat

Dette kan man like eller ikke like, men det er et faktum vi alle forholder oss til.

At nullpunktet for vår tidsregning er satt ut fra en beregning om når Jesus kan ha blitt født, en beregning vi i dag vet er feil, er et faktum. Men det betyr ikke på noen måte at det for meg og de fleste andre er noe mer enn et relativt tilfeldig nullpunkt som ikke i seg selv betyr noe mer.

Endret av Capitan Fracassa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2021 den 17.34):

Hva er det vi feirer ved nyttår da? Jo det nye året. Hvorfor startet året da? Fordi det har gjort det hvert år. Hvert år siden når? År 0. Når var år 0, hva skjedde da? Da Jesus ble født. Så hvorfor startet ikke året på Jesus sin bursdag når det er dette tidsregningen kommer fra? Hvorfor vente en uke???

Det var dette som var spørsmålet for de som må ha det med teskje.

Anonymkode: e58ee...d81

Dette er helt feil. Kalenderen stammer ikke fra år 0, og faktisk finnes ikke år 0. Månedene våre har vi fra romerne, og de er mye eldre enn kristendommen. Månedene har jo hedenske navn, som mars etter krigsguden og juni etter Juno. Juli og august er oppkalt etter Cæsar og Augustus. 

Akkurat når det ble bestemt at 25. desember skulle markere Jesu fødsel vet vi faktisk ikke, men det var ikke et tema kristne forfattere var opptatte av de første hundre årene, så det er sannsynligvis en relativt sen utvikling. Det vi vet er at keiser Aurelian i år 274 etablerte 25. desember som høytid for å markere solgudens fødselsdag. Personlig tror jeg denne datoen først ble knyttet til Jesus da kristendommen fikk status som offisiell religion, altså på 300-tallet. Man har mao bare overtatt høytiden fra en hedensk tradisjon. Akkurat slik jul overtok for jòl noen hundre år senere her hjemme. 

Når du sier tidsregningen så antar jeg du sikter til årstallene. Ja, man prøvde å beregne når Jesus ble født og regnet årene etter det. Derav f.Kr og e.Kr. Om man traff er umulig å si da kildene ikke er enige. Uansett handler det kun om selve årstallene. Kalenderen var fortsatt den samme. Den julianske kalenderen er fra Cæsars tid, og bygger på den eldre romerske. Den gregorianske er bare en mindre justering av den julianske, så i bunn og grunn er kalenderen vår ikke kristen. 

Det er derfor ingen sammenheng mellom jul og nyttår. For øvrig kan det nevnes at året i den eldre romerske kalenderen startet 1. mars, og det er derfor månedene september til desember heter det de gjør siden de var 7. til 10. måned. I dag er disse navnene ulogiske siden f.eks okto i oktober betyr 8, men det er den 10. måneden. Endringen til at 1. januar markerte årets første dag var allerede etablert før den julianske kalenderen ble innført. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 22.12.2021 den 8.50):

Snakker ikke om ordet, men hva man feirer. Det har som sagt ingenting med solsnu å gjøre, det sier ateistene bare for å provosere fordi de hater kristendommen

Anonymkode: 94deb...89c

Det har alltid hatt med solsnu å gjøre. Romerne markerte solsnu en uke før nyttår. Hvilken dag er det? Hvorfor har de fleste kulturer hatt en feiring rundt årets mørkeste tid? Hvorfor tenner vi masse lys til jul, og pynter med eviggrønne planter? Solsnu har mer eller mindre alltid blitt feiret, det er tvert imot de kristne som har kapret høytiden ved å gjøre den om til å handle om Jesusbarnet selv om det ikke finnes fnugg av bevis for at Jesus ble født på denne tiden. I Norden har vi fortsatt med å slakte grisen og brygge øl osv som i hedensk tid, vi har bare byttet ut sangene og lagt til noen kristne elementer som adventstjerna. Det er en kontinuitet her som viser at det egentlig handler om solsnu. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/21/2021 at 5:08 PM, AnonymBruker said:

Da jeg hadde religion på høgskolen, lærte vi at Jesus sannsynligvis var født i mars måned. Hvorfor TS blander nyttårsaften inn i Jesu fødsel og julefeiring, skjønner jeg ikke noe av.

Anonymkode: e34d2...33c

Vår tidsregning startet jo ved Jesus sin fødsel. Det er 2022 år siden. (Pluss/minus feilmargin)

Så hvorfor startet år 0 da 7 dager etter dagen vi feirer som Jesus sin bursdag. Skjedde det noe spesielt sju dager senere?

Anonymkode: 5bbce...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/21/2021 at 5:08 PM, AnonymBruker said:

Da jeg hadde religion på høgskolen, lærte vi at Jesus sannsynligvis var født i mars måned. Hvorfor TS blander nyttårsaften inn i Jesu fødsel og julefeiring, skjønner jeg ikke noe av.

Anonymkode: e34d2...33c

Jeg lærte ca september fordi han ble født rundt innhøsting 

Anonymkode: 290dc...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg lærte ca september fordi han ble født rundt innhøsting 

Anonymkode: 290dc...2e9

Du trur de har samme innhøstingstid i Midtøsten som her?

Anonymkode: 94deb...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...