Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde du blitt skuffet om du var bedt på julaften, og vertskapet satt fram et skikkelig koltbord med brødskiver og pålegg.

Har noen bokser med elderado appelsinjuice og eplejuice på boden. Og endel pålegg i kjøleskap som gulost, skinke, jordbær syltetøy, så noe for enhver smak. 

Er det innafor å servere dette i stede for ribbe eller pinnekjøtt. Hadde du satt pris på å heller få et slikt skikkelig koltbord med brødskive, juice og pålegg?

Anonymkode: 0ed00...343

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nok teknisk sett spist bedre, men jeg hadde vært ekstremt skuffet over at det ikke ble «julemat» på julaften. Spesielt om man på forhånd har snakket om at det blir pinnekjøtt/ribbe.

Anonymkode: 06df1...cbf

• Liker 12
Skrevet

Jeg spiser det jeg får og takker pent for maten, men jeg hadde nok ikke satt så veldig stor pris på det koldtbordet på julaften.

• Liker 6
Skrevet (endret)
Million skrev (3 timer siden):

Det du nevner der er absolutt IKKE hva jeg ville kalle "et skikkelig koldtbord"... det hørtes direkte hverdagslig og nesten litt fattigslig ut, dessverre. 

Og ja, hadde jeg kommet til noen i jula og fått servert det, hadde jeg virkelig begynt å lure. Seriøst. Jeg hadde antageligvis gått tidlig.

Beklager, men ikke alle som er rike og med de strømprisene.

Vondt å høre at noen ville dratt tidlig og at snobbete mat står høyere enn godt selskap :( 

TS

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitat av slettet innhold. - Rhodiola, mod.
  • Liker 4
Skrevet

Kommer helt ann på. Om det er avtalt koldtbord på forhånd så tenker jeg helt innafor. Har man behov for en ekstravagant middag så kan man stå for det selv. Eldorado Juice er ikke noe problem. Hell juicen på en karaffel før den settes på bordet. Ta pålegget ut av pakningen og legg alt pålegg fint på et fat. Pynt gjerne med litt druer osv. Julemiddag kan man ha 1. Juledag. 

• Liker 4
Skrevet

Aldri. Det der er ikke koldtbord engang. Det er bare vanlig, kjedelig brød med pålegg på.

• Liker 26
Skrevet

Hvis man ikke har råd til julemat så kan man enten ikke ha julaften hos seg, eller forklare situasjonen til gjestene så kan folk spleise på julematen. Noen kjøper ribbe, noen medisterkaker osv. 

Anonymkode: 460bb...3d1

• Liker 48
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Beklager, men ikke alle som er rike og med de strømprisene.

Vondt å høre at noen ville dratt tidlig og at snobbete mat står høyere enn godt selskap :( 

Hva er galt med elderado? Hvorfor skal jeg kjøpere dyrere juice som smaker akkurat det samme?

TS

Jeg tror ikke det ville bli så mye dyrere med billig ribbe, poteter og saus. Jeg ville gjerne spist dette på en julefrokost eller julelunsj fordi det betyr ikke noe at du har dårlig råd men du bør ikke invitere til middag og ikke servere middag.

Anonymkode: 5a02e...687

• Liker 10
Skrevet

Dersom dette ikke er avklart på forhånd hadde jeg faktisk blitt skuffet. Hvertfall hvis du selv alltid kommer til duk og dekket bord med julemat når andre holder juleselskap. Ville heller innrømmet dårlig råd og så finner de fleste sikkert en god løsning. Enten i form av at alle spleiser og besøket er hos deg eller at andre holder besøket.

• Liker 8
Skrevet

Det du skisserer er en vanlig hverdagsfrokost. Julefrokost inneholder spekemat, gode oster og ordentlig juice, ikke juice fra konsentrat. 
Men som sagt, det der har ingenting med koldtbord å gjør. Koldtbord inneholder ting som f.eks waldorfsalat ol. 
Ofte er det supplert med varm kylling/karbonade.

Hadde jeg kommet til koldtbord på julaften hadde jeg blitt skuffet. Hadde jeg kommet til det du skisserer hadde jeg begynt å grine.

Anonymkode: fe953...bb4

• Liker 29
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hadde du blitt skuffet om du var bedt på julaften, og vertskapet satt fram et skikkelig koltbord med brødskiver og pålegg.

Har noen bokser med elderado appelsinjuice og eplejuice på boden. Og endel pålegg i kjøleskap som gulost, skinke, jordbær syltetøy, så noe for enhver smak. 

Er det innafor å servere dette i stede for ribbe eller pinnekjøtt. Hadde du satt pris på å heller få et slikt skikkelig koltbord med brødskive, juice og pålegg?

Det der er ikke et koltbord. Jeg trodde det var frokost du skulle servere, men det er middagen? Vet de du venter besøk av at det er dette du skal servere? Jeg hadde nok meldt avbud eller tilbydt meg å ta med ribbe.

• Liker 14
Skrevet

Det trenger nødvendigvis ikke være noe galt med koldtbord, og med enkle grep kan det gjøres virkelig flott! Men hadde jeg fått en slik invitasjon til julaften hadde jeg satt pris på å bli gjort obs på det. For mange er jul en høytid med tradisjoner, og mye følelser knyttet til maten. Så om jeg hadde trodd det ventet ribbe eller pinnekjøtt for så å bli møtt med et flott koldtbord kunne jeg blitt litt skuffet. Men igjen, hadde det vært kommunisert i forkant hadde jeg uten problem syntes det var veldig fint! 

Nå skal det sies at selv koldtbord kan fort bli dyrere enn å lage ribbe. Lagde koldtbord til gjengen på jobb for en tid tilbake, og ribbemiddagen til jul i år var faktisk rimeligere. Samme antall rundt bordet. 

• Liker 4
Skrevet

Ribbe, nordmenns julefavoritt, er jo noe av de billigste kjøttet man får og er absolutt noe av den minst snobbete maten du får. Kalkun pleier også å være ganske billig.

Personlig er jeg ikke så opptatt av julemat og hadde ikke brydd meg om jeg fikk det servert, for meg er selskapet viktigere. Men dersom økonomien din er så presset som du beskriver hadde jeg nok droppet hele juleselskapet.

• Liker 7
Skrevet

Skikkelig koldtbord ? Nei det er ikke det. Skikkelig koldtbord har både varme og kalde retter. Det du skal servere på julaften er det jeg normalt sett spiser til frokost. Ville jeg blitt skuffet ? Ja ! Er det noe å servere på julaften ? Nei !

Anonymkode: 15c0c...a79

• Liker 22
Skrevet

ja det hadde jeg. Brødskiver med pålegg og juice er hverdagsmat og frokost/lunsj. Jeg forventer varm rett til juleaften rundt middagstid. 

Og koldtbord er mer avansert enn Brødskiver og pålegg. Jeg hadde forventet meg i et koldtbord både varme og kald retter, som varmebehandlet karbonade, salat, eggerøre og noen påleggstyper med grønnsaker til.

• Liker 10
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...