Gå til innhold

Hvorfor bruke anonym funksjonen?


r0llz

Anbefalte innlegg

Altså .. Du har jo ikke ditt eget navn i brukernavnet ditt så hvorfor bruke denne funksjonen da? Jeg forstår at om noen du kjenner veldig godt skulle snuble over profilen din og lese gjennom trående dine så ville de kanskje klare å gjette seg til hvem du er men hva er egentlig sannsynligheten for det? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonym373
r0llz skrev (Akkurat nå):

Altså .. Du har jo ikke ditt eget navn i brukernavnet ditt så hvorfor bruke denne funksjonen da? Jeg forstår at om noen du kjenner veldig godt skulle snuble over profilen din og lese gjennom trående dine så ville de kanskje klare å gjette seg til hvem du er men hva er egentlig sannsynligheten for det? 

Fordi jeg ikke er gira på å følge opp tråden, har kun med at jeg slipper varslinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

De ønsker ikke å bli gjenkjent med brukernavnet sitt, har hørt tilfeller der noen blir forfulgt i tråder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke den første nye brukeren som ikke forstår det, dukker nærmest opp en slik tråd i uka, fra nye brukere som raskt går over til å bli AB, eller sletter seg. 

1) man blir forfulgt fra tråd til tråd, selv om man oppfører seg fint. "Du som ikke klarer å få egne barn en gang har vel ikke peiling på hvordan man baker boller". Mange er idioter her inne.

2) fordi det er lett å kjenne igjen folk likevel. Jeg stod egentlig fint i punkt 1). Men bestemte meg for å bli AB da jeg kjente igjen en kollega ene og alene på en formulering hun brukte om en TV serie. Og plutselig har du 5 000+ innlegg der det er informasjon om alt fra samliv, til jobb, til håpløse barn. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pinnedyret21

Det der er en evig diskusjon her inne ser det ut som. 
ja man er kanskje anonym i den forstand at man ikke vet navnet ditt. Problemet er at mange skriver mye personlig for råd osv, å da kan mange legge sammen dette og plutselig er man ikke anonym lenger. 
har hørt om de som har blitt forfulgt her inne, kun for noe de diskuterte i en annen tråd. 
 

problemet er jo mange av de som er anonyme bare fordi de da kan være ekle uten å vise hvem de er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athena79 skrev (16 minutter siden):

De ønsker ikke å bli gjenkjent med brukernavnet sitt, har hørt tilfeller der noen blir forfulgt i tråder. 

Det er ikke kjekt 😕 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med AB-funksjonen er at den blir brukt til hetsing og mobbing av andre mennesker, samt brukerangrep. Nesten alle regelbrudd kommer under AnonymBruker. Det sier seg selv at her må det gjøres forandringer. Moderator må aktivt undersøke hvilken bruker som har skrevet overtrampet, men de får bare oversikt over det ene innlegget. Hvis en bruker har 50 andre regelbrudd, ligger altså disse skjult og er helt avhengig av at noen rapporterer det inn. En løsning kunne vært at man var AnonymBruker ovenfor andre forumbrukere, mens moderatorene kunne koblet sammen innleggene for å lettere kunne identifisere gjentatte regelbrudd.

Eller hvis et innlegg skrevet av AnonymBruker ble rapportert inn, og moderator bestemte seg for at rapporteringen var begrunnet, så fikk man tilgang til alle innlegg brukeren hadde skrevet under AB-funksjonen for å sjekke om det forelå et gjentagende mønster. Man hadde raskt fått utestengt problembrukere på denne måten. Med det nåværende systemet greier troll å skjule sin modus operandi så lenge innlegg bare enkeltvis blir vurdert.

Lite tillegg: Hvis man brøt reglene med AB-funksjonen, kunne man f.eks mistet muligheten til å benytte seg av AB-funksjonen. Det er kanskje det greieste alternativet. Jeg mener regelbrudd skrevet av AnonymBruker burde være skjerpende, da man skjuler sporene sine.

Endret av Europaspillet
Tillegg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en del tilfeller tror jeg nok det handler mye om at en har lyst til å oppføre seg dårlig men samtidig at ens profil skal være noenlunde "ren", en slags feighet om du vil. Funksjonen er også en nyttig måte å få det til å fremstå som det er flere brukere med samme standpunkt, selv om det i en del tilfeller er samme bruker som går igjen.

I andre handler det kanskje om frykt for å bli gjenkjent. KG skiller seg ut som et forum der mange er veldig opptatt av å snakke om seg selv, også når det ikke er så veldig relevant eller interessant for andre, og om en i annethvert innlegg deler personlig informasjon og erfaringer danner det seg etter hvert et ganske helhetlig bilde og en kan bli gjenkjent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym373 skrev (På 18.12.2021 den 13.58):

Fordi jeg ikke er gira på å følge opp tråden, har kun med at jeg slipper varslinger. 

Og akkurat det forringer kvaliteten på KG noe veldig ift potensialet det har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/18/2021 at 1:57 PM, r0llz said:

Altså .. Du har jo ikke ditt eget navn i brukernavnet ditt så hvorfor bruke denne funksjonen da? Jeg forstår at om noen du kjenner veldig godt skulle snuble over profilen din og lese gjennom trående dine så ville de kanskje klare å gjette seg til hvem du er men hva er egentlig sannsynligheten for det? 

Jeg er alltid forsiktig med hva jeg legger ut på nett, i alle sammenhenger. Ved å poste alt under ett og samme brukernavn kan man samle informasjon og danne et bilde, og etter hvert som det blir mange innlegg kan noen som kjenner meg med relativt enkelhet kjenne meg igjen.

Jeg ønsker på generell basis aldri å bli kjent igjen på nettet, som er grunnen til at jeg ikke har facebook, instagram eller andre sosiale medier. Googler man navnet mitt kommer det opp et par akademiske artikler, men ingenting annet. Slik vil jeg ha det.

Jeg tenker at anonymfunksjonen uansett ikke ville gitt mindre troll og tull, da folk bare lager nye profiler med letthet. Det krever noen få minutter og absolutt ingen kunnskap å opprette en ny epost, og tilhørende ny konto her inne.

Jeg er uenig i at de fleste regelbrudd blir begått av AB, jeg har inntrykk av at det er en ny brukerkonto som skriver trolletråder daglig her, til tider mange ganger om dagen. Åpenbart laget konto kun for å provosere og spre negativitet. 

Endret av Jaybird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...